wijziging betaal dag | NS Community
beantwoord

wijziging betaal dag

  • 3 December 2021
  • 20 reacties
  • 861 Bekeken

Zou de dag waarop ik de kosten moet betalen veranderd kunnen worden ? Ik moet nu rond de 8e betalen maar heb dit liever de 25e hoop dat dit geregeld kan worden. 

icon

Beste antwoord door Thom 3 December 2021, 13:58

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dat kan helaas niet op een makkelijke manier. De oorspronkelijke betaaldatum blijft.  Als u dat wilt wijzigen, moet u alle Flexabonnementen opzeggen en met een ander e-mailadres en een nieuw account het opnieuw laten ingaan na de 25e, en dat gaat dus wel erg ver.

Over het algemeen is het gedoe. U moet het toch betalen, dus reserveren voor de achtste is het verstandigste. De sancties zijn fors als het misgaat. Het veranderen van de datum als truc voor later betalen te gebruiken, gaat niet op. Verder geeft het ook nog gedoe met het verrekenen van het oude en het nieuwe abonnement.

Reserveren, lijkt me.

Reputatie 7
Badge

Nee, dat zal helaas niet gaan. Dat lees ik in andere topics hierover.

Hallo Dmhoogvliet en welkom bij de NS Community,

 

Ik heb de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten. Zoals Thom al aangaf kunnen wij de datum voor het incassomoment niet wijzigen. Hiervoor dien je het abonnement te beëindigen en opnieuw te bestellen. Zodoende krijg je dan een andere datum. Een beëindiging gaat per direct in en deze dien je dan te bevestigen bij een OV-automaat. Dat kan ook dezelfde dag en daarna kan je het abonnement opnieuw bestellen en per direct in laten gaan. We zullen dan omstreeks die dag elke maand het geld afschrijven.

Reputatie 7
Badge +3

Hallo Dmhoogvliet en welkom bij de NS Community,

 

Ik heb de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten. Zoals Thom al aangaf kunnen wij de datum voor het incassomoment niet wijzigen. Hiervoor dien je het abonnement te beëindigen en opnieuw te bestellen. Zodoende krijg je dan een andere datum. Een beëindiging gaat per direct in en deze dien je dan te bevestigen bij een OV-automaat. Dat kan ook dezelfde dag en daarna kan je het abonnement opnieuw bestellen en per direct in laten gaan. We zullen dan omstreeks die dag elke maand het geld afschrijven.

Is dat zo? Ik heb eind december 2020 mijn VDU beëindigd en direct Dal Voordeel op saldo aangevraagd. Mijn incassodatum voor VDU was jaarlijks eind november en dat is ook de datum voor Dal Voordeel geworden.

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk dat het om Flex gaat in het geval hier helemaal boven.

Reputatie 6
Badge +2

Is dat zo? Ik heb eind december 2020 mijn VDU beëindigd en direct Dal Voordeel op saldo aangevraagd. Mijn incassodatum voor VDU was jaarlijks eind november en dat is ook de datum voor Dal Voordeel geworden.

Dit lijkt meer op een wijziging. Kan dat kloppen? Bij een wijziging naar een ander abonnement, blijft de incassodatum gelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Is dat zo? Ik heb eind december 2020 mijn VDU beëindigd en direct Dal Voordeel op saldo aangevraagd. Mijn incassodatum voor VDU was jaarlijks eind november en dat is ook de datum voor Dal Voordeel geworden.

Dit lijkt meer op een wijziging. Kan dat kloppen? Bij een wijziging naar een ander abonnement, blijft de incassodatum gelijk.

Dat kan kloppen.

Ik vind het niet van deze tijd dat de incassodatum niet aan te passen is. We hebben het hier over klanten die gewoon hun rekening willen betalen en ik denk dat een aanpassing in de ICT hier voor NS en voor de klant een hoop energie en ergenis kan schelen. 

Daarnaast vind ik het direct dreigen met sancties wanneer NS 1x niet heeft kunnen afschrijven best bot, onvriendelijk. Ik ben al jaren klant, volgens mij altijd prima op tijd betaald, nu maak ik de laatste maanden iets meer gebruik van het abonnement en is het 1x voorgekomen dat NS niet kan afschrijven en dan krijg ik zo'n behoorlijke onvriendelijke email dat ik me meteen weggezet voel als wanbetaler. Ik wil graag betalen, maar mijn inkomen is lager en staat vaak pas net een paar dagen na incassodatum op de rekening. De incassodatum is voor het gemak van NS en mijzelf toch? Als ik maandelijk een reservering van het bedrag moet maken, dan wil ik geen automatische incasso meer, want dan heeft dat voor mij geen meerwaarde. En die mail.. attendeer me er op (op een iets vriendelijkere toon) dat het mis is gegaan met de afschrijving en ik zorg dat de betaling alsnog jullie kant uitkomt. Omdat ik graag van mijn abonnement gebruik maak. U hoeft mij niet te herinneren dat ik een contract met u heb.. ik denk dat je dat stadium bereikt wanneer de betaling vaker voor problemen zorgt? Dat is voor mij iig logischer. Bij het krijgen van deze mail dacht ik in ieder geval eerder aan opzeggen dan aan oplossen. En dat vind ik jammer.

@WendyH

U bent bij de aanschaf van uw abonnement zelf akkoord gegaan met de voorwaarden. En één van die voorwaarden is betalen op de automatische incassodatum. Als u dan in gebreken blijft moet u natuurlijk niet gaan klagen dat NS iets minder vriendelijk om zijn geld vraagt. NS is geen gratis kredietbureau dat iedere maand eindeloos achter zijn geld gaat aanlopen.

Als u het er niet mee eens bent moet u Flex opzeggen en eventueel een gewoon abonnement nemen waarbij u vooraf betaalt of u moet op saldo gaan reizen.

Wel zou het beter zijn als NS bij iedereen steeds aan het eind van de kalendermaand zou afrekenen. Dat is wat duidelijker 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi WendyH,

Je bent zeker niet de enige die de toon van de e-mail erg onvriendelijk vindt. Ik ken geen enkel bedrijf dat direct al op deze manier communiceert. Ik ben alleen bang dat het (voorlopig) niet zal veranderen.

Voor mij is het niet zo zwart-wit als jij stelt @Tamzin.. ik wil gewoon op een vriendelijke manier aangesproken worden, ik ben niet van kwade wil, er stond niet EXPRES geen geld op mijn rekening op dat moment en maak het geld graag over. 

Ik zal niet de enige zijn waar het een enkele keer gebeurt dat er geen geld op de rekening staat en ik vind de manier van aanspreken erg belangrijk. Ik weet waarmee ik akkoord ben gegaan en NS kan mij daarop attenderen.. met andere woorden, waarmee ze hetzelfde zeggen. Ze hebben genoeg communicatief vaardig personeel daar.. tenminste dat hadden ze wel. Dus misschien is personeelstekort een onderliggende oorzaak? Ik betaal al jaren mijn rekening zonder problemen.. zou ik vaker niet op tijd betalen vind ik het een ander verhaal. 

@mrfreeze Precies wat je zegt. Bij geen enkel bedrijf wat ik ken, wordt er direct op deze manier gecommuniceerd. Ik ben er ook bang voor dat het idd voorlopig niet veranderd. Ik wilde een klacht maken over de toon van de email op de klantenservice chat.. maar na een korte conversatie komt er gewoon geen reactie meer... de chat staat nu onbeantwoord al een uur open. 

Jaren terug ook weleens met klantenservice NS contact gehad, ik ben beter gewend van NS.

Reputatie 7
Badge +4

Mevrouw, u heeft helemaal geen persoonlijke brief van NS gehad. Men heeft bij NS uitgedokterd wat het meest effectief is voor de grote massa met een betalingsachterstand en daar de brief - dus voor iedereen- op geschreven. Die brief kreeg u ook.

Het is een algemeen schrijfsel dat helemaal niet terugslaat op uw situatie. U was een keer te laat, nouja, dat kan iedereen wel een keer gebeuren. Het is ook eenvoudig op te lossen door alsnog te betalen. U kunt dat alleen beter niet te laat, dus na een maand doen want dan heeft u inderdaad gedoe. Dat zal u niet gebeuren.

U moet zich de inhoud van de brief niet teveel aantrekken, want hij is helemaal niet voor uw situatie geschreven en vooral niet aan u persoonlijk gericht.

Dit is meer voor een grote groep die te laat betaalt en die wordt gestimuleerd niet meer te wachten, dat is de opzet. De tweede en derde brief zijn steviger van toon.

Als de verlopen betaaldatum inderdaad een week geleden is, is het als u net na de 25e zou betalen ook nog op tijd, er van uitgaande dat u dan uw salaris krijgt. Het is alleen niet de bedoeling structureel te laat te zijn. Als u de volgende keer voldoende op uw rekening heeft staan, zal het weer gewoon worden afgeschreven. 

Er is niks aan de hand en de brief was eigenlijk voor mensen met ander betalingsgedrag dan u. Te veel mensen kunnen de luxe van achteraf betalen niet goed aan en dat geld moet toch op tijd binnenkomen. Het betalingsgedrag verslechtert ook. De brief is voor mensen die een keer te laat zijn inderdaad wat stevig gesteld.

 

 

 

Voor mij is het niet zo zwart-wit als jij stelt @Tamzin.. ik wil gewoon op een vriendelijke manier aangesproken worden, ik ben niet van kwade wil, er stond niet EXPRES geen geld op mijn rekening op dat moment en maak het geld graag over. 

Of u wel of niet expres niet betaald is voor NS niet beoordelen. U bent verplichtingen aangegaan die u niet nakomt, dat is het criterium. NS wil.zijn geld op tijd hebben want het personeel wil ook op tijd salaris.op zijn rekening krijgen.

Dat het allemaal wat minder vriendelijk gaan kunt u gezien de vaak slechte betalingsmoraal in Nederland NS moeilijk kwalijk nemen. Er is ook bij NS een klein percentage abonnementhouders die het niet zo nauw neemt met betalen.

@Thom ik begrijp volledig wat u zegt.. en ik vind het storend dat ik deze mail op dezelfde toon krijg als mensen die wellicht frequenter slecht/laat/niet betalen. En al je aangeeft de incasso datum aan te willen passen. Dat kan ook niet. In deze huidige tijd denk ik dat we met ICT voldoende mogelijkheden hebben. Dus onmogelijk en alleen met heel veel capriolen en je abonnement op zeggen klinkt als: leuker én makkelijker kunnen we het niet maken. Dat vind ik jammer.

Reputatie 7
Badge +4

Het aanpassen kan wel, zie de berichten van ondergetekende en @Erryt NS hierboven. Het is echter nogal een gedoe en in uw geval wenselijk maar niet echt nodig lijkt me. Het is administratief nogal lastig om die datum elke keer aan te passen. Persoonlijk voel ik wel voor het idee van @Tamzin om iedereen net na de 25e te laten betalen, maar dat is adminstratief nogal een operatie en die zal niet plaatsvinden.

Ik heb zelf om deze reden mijn Flex laten ingaan net na de 25e maar ja dat weten wij hier op het forum wel, maar je kunt niet verwachten dat de modale klant daar aan denkt. Zelf heb ik het zo geregeld dat ik al mijn vaste lasten net na de 25e betaal.

 

Ik ben het met u eens dat het storend is voor fatsoenlijke mensen die het een keertje mist, maar ik heb eigenlijk ook wel begrip voor NS dat ze steviger brieven schrijven. Mijns inziens zou dit pas moeten bij de tweede brief, maar dat zal betekenen dat het toch een week later binnenkomt. Het gaat natuurlijk wel om heel veel geld als grote groepen te laat betalen.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom ik begrijp volledig wat u zegt.. en ik vind het storend dat ik deze mail op dezelfde toon krijg als mensen die wellicht frequenter slecht/laat/niet betalen. En al je aangeeft de incasso datum aan te willen passen. Dat kan ook niet. In deze huidige tijd denk ik dat we met ICT voldoende mogelijkheden hebben. Dus onmogelijk en alleen met heel veel capriolen en je abonnement op zeggen klinkt als: leuker én makkelijker kunnen we het niet maken. Dat vind ik jammer.

Er zijn ook genoeg mogelijkheden om geld te reserveren voor reizen. Bij elke bank kun je zo een ‘potje’ maken. Is sneller door jou zelf gedaan, dan dat ict dat doet. Paar dagen voor de aangegeven incassodatum op jouw betaalrekening zetten. Krijg je geen vervelende brieven meer.

@Thom bedankt voor je tip. Ik zal eens kijken of dit werkbaar is voor mij. 

Badge +3

Op zich is het vrij eenvoudig om een nieuwe betaaldatum te krijgen, namelijk door een (zelfde) NS Flex abonnement op een nieuwe kaart te bestellen.

De ingangsdatum daarvan kan je kiezen tussen 7 en 14 dagen na de besteldatum, en dat wordt ook je nieuwe maandelijkse factuurdatum*.

Zodra je nieuwe Flex abonnement ingaat beëindig je NS Flex op de huidige kaart (even bevestigen bij een automaat op station, supermarkt e.d.) De kaart kan je dan houden als reserve en reeds betaalde abonnementskosten (deel van lopende maand) krijg je terug.

Je kunt de kaart ook op Flex Basis zetten (met elke maand een factuur van € 0,00 als gevolg).

* Volgens een moderator zou na één jaar de factuurdatum alsnog terugvallen naar de huidige, maar dat betwijfel ik, zeker als je Flex op je huidige kaart in zijn geheel opzegt.

@Robert B dankjewel, dat klinkt ook zeker als een prima optie!

Reageer