beantwoord

Wijziging datum automatisch incasso Traject Vrij (jaar abonnement)

• 4 september 2014
  • 11 reacties
  • 1993 Bekeken

Sinds augustus heb ik i.p.v. elke maand een maandtrajectkaart te kopen gekozen voor een Traject vrij abonnement (jaar abonnement). Nu is de incasso datum de 18e van de maand wat mij heel slecht uitkomt i.v.m. het storten van mijn reiskosten vergoeding van mijn werk (dit komt rond de 24e). Nu wil ik graag deze automatisch incasso datum wijzigen. Via de klantenservice kreeg ik per telefoon te horen dat dit niet mogelijk is, de optie is om het abonnement op te zeggen en een nieuw abonnement aan te vragen met een nieuwe ov chipkaart! Het is dan mogelijk dat ik enkele dagen zonder abonnement zit of dat ik dagen dubbel betaal en 2 abonnementen heb. Dat is toch een hele vreemde gang van zaken lijkt mij?! Is het niet mogelijk om gewoon de automatische incasso datum te wijzigen... Dit lijkt mij een hoop werk te schelen dan een abonnement op te zeggen, vervolgens weer aan te vragen en weer een nieuwe ov chipkaart krijgen (dan heb ik inmiddels 3 ov chipkaarten van de ns?!)

Met vriendelijke groet,

Marit
icon

Beste antwoord door Femke NS 5 september 2014, 11:02

Beste MSTOBBE, de incasso datum kan niet gewijzigd worden. Je zou inderdaad dan het abonnement moeten beeindigen en vervolgens een nieuw Traject Vrij Jaar abonnement moeten aanvragen. Probleem is dan wel dat het abonnement niet in het eerste contractjaar kan worden stopgezet. Mocht de incasso niet lukken dan zul je een acceptgiro ontvangen.
Bekijk origineel

11 reacties

Nee dat is helaas niet mogelijk. Als u op 18 augustus in laat gaan, kan je hem alleen verlengen op 18e van de maand. Tevens zit u maar een maand aan vast. U kunt idd ook daarna een nieuwe ov chipkaart kaart aanvragen en laat u de 24e van de maand ingaan. Om de verwarring te voorkomen is wel verstandig om de oude ov chipkaarten te vernietigen, mits u geen andere abonnementen erop heb staan. U heeft eigenlijk aan 1 genoeg.
Nee dat is helaas niet mogelijk. Als u op 18 augustus in laat gaan, kan je hem alleen verlengen op 18e van de maand. Tevens zit u maar een maand aan vast.

Ze heeft een jaarabonnement, dus ze zit er een jaar aan vast.

Om de verwarring te voorkomen is wel verstandig om de oude ov chipkaarten te vernietigen, mits u geen andere abonnementen erop heb staan. U heeft eigenlijk aan 1 genoeg.
Een werkende chipkaart vernietigen lijkt mij bijzonder onverstandig. Allereerst klopt de stelling dat je aan 1 kaart genoeg hebt lang niet altijd, bijvoorbeeld als je verschillende abonnementen wil combineren die niet op 1 chipkaart kunnen staan. Daarnaast is het bij een beschadigde, verloren of gestolen chipkaart wel zo handig om nog een kaart over te hebben waarop je het tijdelijke reisrecht kunt laden.
Beste MSTOBBE, de incasso datum kan niet gewijzigd worden. Je zou inderdaad dan het abonnement moeten beeindigen en vervolgens een nieuw Traject Vrij Jaar abonnement moeten aanvragen. Probleem is dan wel dat het abonnement niet in het eerste contractjaar kan worden stopgezet. Mocht de incasso niet lukken dan zul je een acceptgiro ontvangen.

Na hoeveel dagen wordt deze acceptgirokaart verstuurd?
En hoeveel dagen heb ik dan nog, om te kunnen betalen?
Wat zijn de extra kosten van zo'n acceptgirobetaling?
Zou je daardoor gewoon kunnen betalen nadat je salaris is gestort?
Beste Femke,

Bedankt voor je reactie, jij geeft alweer een ander antwoord dan de jonge man die ik gister aan de telefoon had, hij zei namelijk dat ik gewoon kon opzeggen. Kortom... ik heb gewoon pech?!
Beste Femke,

Bedankt voor je reactie, jij geeft alweer een ander antwoord dan de jonge man die ik gister aan de telefoon had, hij zei namelijk dat ik gewoon kon opzeggen. Kortom... ik heb gewoon pech?!
We kunnen wel je huidige abonnement stopzetten. Je kan dan zelf via onze webshop een nieuw Traject Vrij jaarabonnement met een nieuwe ov-chipkaart bestellen. Mijn advies is dan om de ingangsdatum op de 24e of later van de maand te zetten, zodat de incasso later plaatsvindt. Het incassomoment kunnen we niet voor je wijzigen. Mocht er op de 18e niet genoeg saldo op staan, dan ontvang je binnen een aantal dagen een acceptgiro/acceptmail en deze dien je vervolgens binnen 14 dagen te betalen. Er zitten verder geen extra kosten verbonden aan de acceptgiro/acceptmail. Je kan dus het beste zelf bepalen wat je prettiger vindt, MSTOBBE. Mocht je het abonnement willen beëindigen en een nieuwe aanvragen dan kan je even een privébericht sturen naar Femke NS of naar mij met je gegevens.
Beste,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Alleen al op mijn werk zijn er al een aantal mensen die hetzelfde probleem ervaren, dus wij zijn niet de enige. Ik heb ook al 2 keer met de NS gebeld en kreeg 2 keer een (verschillend) onbehulpzaam antwoord zoals hier. Het enige wat nodig is, is om de afschrijfdatum te veranderen. Zoals MSTOBBE aangeeft zou dit een simpele aanpassing kunnen zijn i.p.v een enorm omslachtig en handmatig process waaraan beide partijen veel werk hebben. Daarnaast is het zo dat ik mijn abonnement 4 feb afgesloten heb, maar dat het elke maand varieerd wanneer het afgeschreven wordt (6-10e van de maand). Het is dus niet in te schatten wanneer je je abonnement af moet sluiten, omdat het niet zo precies is als jullie aangeven (2 dagen voor of na). Daarnaast blijft het probleem ook gewoon staan, omdat je de maand vooruit betaald (op 9 aug betaal ik voor mijn abonnement 1 - 31 aug.) dus als je 24 aug. je abonnement afsluit betaal je weer vooruit voor september, wat je werkgever pas aan het einde van die maand vergoedt. Zoals je ziet aan de facturen betaal je gewoon voor een hele maand (1 tot 31 aug) en niet vanaf de datum dat je het abonnement hebt afgesloten. Al mijn andere maandelijkse rekeningen worden netjes eind van elke maand afgeschreven, onafhankelijk van de datum van aanvraag, maar de NS kan dit niet?

Ik hoop dat de NS naar deze klachten luistert en in de nabije toekomst hier iets aan doet. Dat scheelt de NS ook weer veel klachten en tijd.

Groeten, JdeKorte
Jammer dat dit nog steeds speelt en niet opgelost is door NS. Ik zal hier in januari weer mee te maken gaan krijgen aangezien ik dan weer over ga op het traject vrij jaar abonnement. Nu loopt mijn traject vrij maandabonnement steeds tot de 15e dus zal dit probleem weer tegen komen. Blijft een beetje vreemd om 10 dagen losse ritten te gaan betalen alleen maar omdat de ingangsdatum samenhangt met de incassodatum en ik die na de 24e wil hebben. Mijn oplossing was trouwens toendertijd; blokkeren van de automatische incasso, dan krijg je vanzelf de acceptmail en heb je 14 dagen de tijd om de betaling te doen... Maar ja het blijft erg omslachtig en onklantvriendelijk.
Ik zal de feedback doorspelen, maar kan geen toezegging doen dat er iets zal veranderen op korte termijn. De 'oplossing' die MSTOBBE geeft is niet wenselijk, maar is een optie.
@MSTOBBE Het is inderdaad jammergenoeg nog niet opgelost. Ze stelden mij ook voor om de automatische incasso te blokkeren, maar dan moet je elke maand alsnog het bedrag handmatig overmaken. Zoals je al aangeeft is dat geen handige oplossing. Ik hoop dat ze hier snel verandering in aan gaan brengen.

@Klaas-Jan NS: Bedankt voor het delen van onze feedback. Ik hoor graag mocht er iets uit voort komen, zodat wij onze incasso datum aan kunnen (laten) passen.

Reageer