beantwoord

Wijziging langlopend abonnement


Wat zijn precies de algemene regels m.b.t. een abonnementswijziging in het geval een abonnement langer dan een jaar loopt? Hier staat feitelijk niets over in de productvoorwaarden behalve dat een abonnement na een jaar gewijzigd kan worden (er staat bijvoorbeeld niet hoe vaak een wijziging kan plaatsvinden en in hoeverre dit afhangt van de soort van wijziging). Graag zou ik daarom willen weten of het voor een langlopend Altijd Vrij abonnement 1e klas + BTM (bus tram metro) mogelijk is om eerst BTM te laten vervallen en 2 maanden later een klassenwisseling uit te voeren van 1e naar 2e klas.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 31 oktober 2018, 13:29

Helaas is gebleken dat er onduidelijkheid is ontstaan over het contract na een wijziging. Volgens onze voorwaarden is het zo dat een wijziging van een abonnement hetzelfde is als een opzegging. Wanneer je dus een abonnement wijzigt, gaat vanaf dat moment een nieuw contractjaar in. Het maakt dan niet uit of het om een upgrade of downgrade gaat.

In onze voorwaarden staat ook vermeld dat het niet mogelijk is het abonnement in het eerste jaar te downgraden. Juridisch gezien is een wijziging hetzelfde als een beëindiging van het huidige contract en het aangaan van een nieuw contract. We beseffen ons dat het duidelijker is wanneer dit explicieter staat genoemd in onze Productvoorwaarden. We gaan kijken of we dit met een volgende aanpassing kunnen verwerken.

Mocht je jouw abonnement hebben gewijzigd en binnen een jaar toch maandelijks willen opzeggen, dan kun je overstappen naar NS Flex. Dan kun je zowel upgraden als downgraden in het eerste contractjaar.

We begrijpen dat er berichten op de Community staan die iets anders beweren. Dat is een fout geweest van onze kant. Helaas is het niet mogelijk de voorwaarden (of techniek) aan te passen. Onze excuses voor de verwarring. Uiteraard is het altijd mogelijk een uitzondering te maken. Dit wordt echter per situatie beoordeeld door onze Klantenservice.
Bekijk origineel

26 reacties

Een wijziging van een abonnement, in ieder geval de klassieke abonnementen, is in ons systeem inderdaad de beëindiging van het oude abonnement en het starten van een nieuw abonnement. Dit zorgt er ook voor dat er bij een wijziging altijd een nieuw eerste contractjaar aangegaan wordt, in ieder geval systeemtechnisch. Voorheen hebben we uit coulance de mogelijkheid om maandelijks stop te zetten na afloop van het eerste contractjaar wel behouden na een wijziging, maar dit moest dan uitgevoerd worden door het systeem te overrulen. Deze coulance passen we nu niet meer toe, we volgen nu simpelweg het systeem: na een wijziging gaat er een nieuw eerste contractjaar in.

Bij een trajectwissel van een Traject Vrij abonnement wordt ook het oude abonnement stopgezet en er een nieuw abonnement gestart op het nieuwe traject, in ieder geval systeemtechnisch. Vraag me niet hoe het werkt, maar bij deze wijziging wordt er geen nieuw eerste contractjaar gestart in het systeem wat wij gebruiken. Ook daar is een trajectwissel dus een uitzondering op de regel dat er een nieuw eerste contractjaar gestart wordt na een wijziging.

Wat betreft de beperkte uitleg in de voorwaarden over een downgrade ben ik het met je eens. Zoals het er nu staat zou een Traject Vrij abonnement in het eerste contractjaar ook gedowngraded mogen worden naar een ander abonnement, niet enkel naar een goedkoper traject. Ik zal dit onder de aandacht brengen zodat dit in de voorwaarden verduidelijkt kan worden.


Een trajectwijziging is daar in principe een uitzondering op.Wat is de betekenis van de woorden "in principe" in deze zin?

Dit heeft niet echt een betekenis, ik gebruik dat woord eigenlijk vaak onnodig. 🙈
Badge +3
Een trajectwijziging is daar in principe een uitzondering op.
Wat is de betekenis van de woorden "in principe" in deze zin?

De regel dat je tijdens een eerste contractjaar geen downgrades mag uitvoeren telt bijvoorbeeld ook niet voor een trajectwijziging.
Artikel 6 van de productvoorwaarden luidt "Wijzigingen in het lopende abonnement". Ik citeer uit artikel 6.1: "U kunt het eerste jaar uw Abonnement niet downgraden, wel upgraden. Het Traject Vrij abonnement kunt u wel al het eerste jaar downgraden." De woorden downgraden en upgraden komen verder in de voorwaarden niet voor en de precieze betekenis moeten we dus raden, maar ik neem aan dat ze betekenen: een wijziging naar een goedkoper abonnement, respectievelijk een wijziging naar een duurder abonnement.

De enige downgrade die bij Traject Vrij mogelijk is, is volgens mij het wijzigen van het traject*. Het wijzigen van het traject is dus kennelijk een wijziging van het abonnement. Volgens moderator Miriam eerder in dit topic is een wijziging van het abonnement een beëindiging van het huidige contract en het aangaan van een nieuw contract. Ik zie daarom niet in waarom een wijziging van een traject niet zou leiden tot het opzeggen van het oude Traject Vrij-abonnement en het aangaan van een nieuw doorlopend Traject Vrij-abonnement met vanaf de ingangsdatum een minimale contractduur van een jaar.

Anders gezegd: ik kan uit de voorwaarden niet afleiden waar een onderscheid gemaakt wordt tussen het wijzigen van een traject bij Traject Vrij in een goedkoper traject en het wijzigen van een abonnement als Dal Vrij in Dal Voordeel (als het gaat over een downgrade), of het wijzigen van een traject bij Traject Vrij in een duurder traject en het wijzigen van een abonnement als Dal Voordeel in Dal Vrij (als het gaat over een upgrade).

Graag zou ik daarom zien dat NS op korte termijn expliciet aangeeft hoe een en ander in elkaar steekt. Verwijzen naar de voorwaarden is voor mij niet afdoende en het woord van een moderator, hoe hoog in aanzien ik ze ook heb staan, is de afgelopen jaren meerdere keren onjuist gebleken. Een pagina op de website van NS of een document op www.ns.nl/voorwaarden, dat is wat ik bedoel.

Overigens vind ik het jammer dat we nu op dit punt zijn aanbeland, omdat ik al een kleine twee jaar geleden erop heb aangedrongen zulke informatie beschikbaar te maken, en Klaas-Jan dat in maart 2017 al heeft toegezegd. Maar dat terzijde.

* Of betekent dit dat een Traject Vrij-abonnement in het eerste jaar gedowngraded kan worden naar Dal Voordeel? Dan hebben we de afgelopen jaren een hoop reizigers ten onrechte lastiggevallen met Sliedrecht-Hardinxveld Blauwe Zoom, zeker als dan ook de oorspronkelijke contractdatum blijft gelden.
Badge +3
Een trajectwijziging is daar in principe een uitzondering op. De regel dat je tijdens een eerste contractjaar geen downgrades mag uitvoeren telt bijvoorbeeld ook niet voor een trajectwijziging.
Pff, gelukkig nog iets positiefs dan :D

Nu nog de mogelijkheid om een traject op elke dag te kunnen wisselen, met dan de voorwaarde dat als het nieuwe traject korter is dan het vorige, je gewoon betaalt voor het langere traject tot de 'dag van de maand' waarop nu pas een wijziging mogelijk zou zijn.

Dat kost NS niets, want het langere traject is voor dat resterende deel van de maand immers al vooruit betaald.
Een trajectwijziging is daar in principe een uitzondering op. De regel dat je tijdens een eerste contractjaar geen downgrades mag uitvoeren telt bijvoorbeeld ook niet voor een trajectwijziging.
Badge +3
Houdt dit in dat een wijziging van het traject bij Traject Vrij betekent dat je daarna nog een jaar aan dat abonnement vastzit?
Dat zou wel erg ver gaan! Per maand (ingangsdatum) kunnen wijzigen van je traject is al onpraktisch genoeg, toch?

Maar ja, als je aan een klassewissel al meteen een jaar vast zit (wist ik ook niet) dan vrees ik het ergste..🤔
Badge +3
Wanneer je dus een abonnement wijzigt, gaat vanaf dat moment een nieuw contractjaar in. Het maakt dan niet uit of het om een upgrade of downgrade gaat.
Houdt dit in dat een wijziging van het traject bij Traject Vrij betekent dat je daarna nog een jaar aan dat abonnement vastzit?
Badge +3
De onduidelijkheid is ontstaan omdat een aantal maanden geleden de productvoorwaarden zijn gewijzigd zonder dat dit bekend is gemaakt en de abonnementhouders hier niet van op de hoogte zijn gesteld. Het kwam alleen naar boven bij een vraag over het wijzigen van een abonnement naar een ander abonnement.
Precies dit. Miriam wekt in haar bericht de indruk dat het altijd al zo was dat een wijziging ervoor zorgde dat een nieuw jaarcontract inging, maar dat is absoluut niet het geval. Dat baseer ik niet alleen op berichten van moderators in de afgelopen jaren, maar ook op de praktijk: toen ik in het verleden mijn abonnement na een upgrade enkele maanden later wilde downgraden, is dat via de klantenservice geregeld door mijn oude abonnement te beëindigen, zodat ik zelf een nieuw abonnement kon afsluiten. Ik kreeg vervolgens nog een brief thuis waarin mij bevestigd werd dat mijn abonnement nog altijd maandelijks opzegbaar was.

Kortom, NS heeft zonder hier ruchtbaarheid aan te geven de voorwaarden in haar voordeel gewijzigd. Om vervolgens te stellen dat het helaas niet mogelijk is de voorwaarden aan te passen, is niet alleen onjuist - natuurlijk kunnen voorwaarden gewijzigd worden, dat gebeurt aan de lopende band - maar ook een gotspe.

Los daarvan vind ik het ook een onbegrijpelijke wijziging van de voorwaarden. NS heeft juist met NS Flex een maandelijks opzegbaar abonnement geïntroduceerd. Waarom dan de houders van een klassiek abonnement, die soms niet eens kunnen overstappen op NS Flex, benadelen? Om hoeveel mensen gaat het hier eigenlijk? De manier waarop NS soms denkt met haar vaste klanten om te kunnen gaan, blijft me verbazen, en zelden in positieve zin.
Reputatie 7
Badge +3
De onduidelijkheid is ontstaan omdat een aantal maanden geleden de productvoorwaarden zijn gewijzigd zonder dat dit bekend is gemaakt en de abonnementhouders hier niet van op de hoogte zijn gesteld. Het kwam alleen naar boven bij een vraag over het wijzigen van een abonnement naar een ander abonnement.

De vraag is dan alleen of een wezenlijke afwijking van de overeengekomen prestatie betreft. Wanneer dit wel zo is dan zou volgens de algemene voorwaarden deze wijziging in de voorwaarden tenminste drie maanden voor inwerkingtreding van de wijziging openbaar moeten worden aangekondigd.
Helaas is gebleken dat er onduidelijkheid is ontstaan over het contract na een wijziging. Volgens onze voorwaarden is het zo dat een wijziging van een abonnement hetzelfde is als een opzegging. Wanneer je dus een abonnement wijzigt, gaat vanaf dat moment een nieuw contractjaar in. Het maakt dan niet uit of het om een upgrade of downgrade gaat.

In onze voorwaarden staat ook vermeld dat het niet mogelijk is het abonnement in het eerste jaar te downgraden. Juridisch gezien is een wijziging hetzelfde als een beëindiging van het huidige contract en het aangaan van een nieuw contract. We beseffen ons dat het duidelijker is wanneer dit explicieter staat genoemd in onze Productvoorwaarden. We gaan kijken of we dit met een volgende aanpassing kunnen verwerken.

Mocht je jouw abonnement hebben gewijzigd en binnen een jaar toch maandelijks willen opzeggen, dan kun je overstappen naar NS Flex. Dan kun je zowel upgraden als downgraden in het eerste contractjaar.

We begrijpen dat er berichten op de Community staan die iets anders beweren. Dat is een fout geweest van onze kant. Helaas is het niet mogelijk de voorwaarden (of techniek) aan te passen. Onze excuses voor de verwarring. Uiteraard is het altijd mogelijk een uitzondering te maken. Dit wordt echter per situatie beoordeeld door onze Klantenservice.
Badge +3
Het zou toch fijn zijn als hier binnen afzienbare tijd iets meer over gezegd kan worden. De vaagheid leidt nu tot onduidelijkheid en het terugvallen op voorwaarden die alleen bij NS bekend zijn.
Dat klopt Tochjo. Ik ben hier nog mee bezig en in overleg met de betreffende afdeling hoe we dit duidelijke in de voorwaarden kunnen weergeven. Dit duurt helaas langer dan verwacht, maar ik zal hier nog op terugkomen. Ik zal daarin ook je laatste opmerking meenemen, ook dit is een punt voor verbetering.
Badge +3
Wordt deze vraag van @Mieke gesteld op 25/04/2018 nog op BEANTWOORD gezet?
De vraag is nog niet beantwoord; in de reactie van Miriam staat niet "hoe vaak een wijziging kan plaatsvinden en in hoeverre dit afhangt van de soort van wijziging", wat expliciet onderdeel was van de gestelde vraag.

Daarnaast is de aanduiding "op elk gewenst moment" in de tekst over de klassewissels volgens mij niet juist, omdat zo'n wijziging in mijn ervaring alleen kan ingaan per dezelfde dag van de maand als het oorspronkelijke abonnement is ingegaan.
Voor zover ik kan zien heeft mijn collega Miriam dit topic nog in beheer staan. Ik durf zo snel niet te zeggen of zij er nog mee bezig is. Ik zal haar in ieder geval attenderen hierop!
Wordt deze vraag van @Mieke gesteld op 25/04/2018 nog op BEANTWOORD gezet?
Dag Miriam,

dank voor je reactie! Dus het is na 1 jaar abonnement mogelijk om bijvoorbeeld iedere maand te upgraden en /of te downgraden, zowel wat betreft klasse als wat betreft BTM? Bijvoorbeeld: 6 x per jaar.
Groet,
Mieke
Hallo Mieke, ik begrijp dat dit op deze manier erg onhandig.

In sommige situaties is het systeem technisch helaas niet anders mogelijk. De algemene regels wat betreft de klasse wissel zijn als volgt:

Permanent van 2e naar 1e klas: U kunt op elk gewenst moment de klasse van uw abonnement permanent wijzigen van 2e klas naar 1e klas.
Permanent van 1e naar 2e klas: U kunt op elk gewenst moment ná uw eerste contractjaar de klasse van uw abonnement permanent wijzigen van 1e klas naar 2e klas.


Voor een wijziging van je abonnement gelden de volgende voorwaarden:

Artikel 6 Wijzigingen in het lopende Abonnement
6.1 U kunt het eerste jaar uw Abonnement niet downgraden,wel upgraden. Het Traject Vrij abonnement kunt u wel al het eerste jaar downgraden. U kunt uiteraard wel altijd voor ieder
Abonnement uw adres of bankrekeningnummer wijzigen. Na het eerste jaar is het dus ook mogelijk om je abonnement te downgraden.


De reden dat je op dit moment in je Mijn NS account geen mogelijkheden voor wijzigingen ziet komt doordat er dus een nieuw contractjaar is ingegaan. Mocht je toch een wijziging door willen geven dan kun je dit via één van onze andere kanalen doen. De mondelinge toezegging die is gedaan staat bij ons in het systeem genoteerd en ik uit ervaring weet ik dat dit altijd nageleefd wordt. Ik begrijp dat de extra handeling die je nu moet verrichten bij een wijzigingen niet prettig is, maar hoop dat dit verder goed zal verlopen. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten.
Inmiddels heb ik opnieuw contact opgenomen met de telefonische klantenservice en BTM beëindigd door mijn abonnement op te zeggen en later vandaag weer opnieuw aan te vragen. Mij is mondeling toegezegd dat ik ook tijdens dit komende jaar een switch zou kunnen maken naar 2e klas (omdat ik feitelijk al 10 jaar abonnementhouder ben). Ook hiervoor zou ik dan weer het abonnement moeten opzeggen en vervolgens opnieuw aanvragen.... Het is jammer dat het allemaal zo ingewikkeld moet en ik weet nog steeds niets vanuit de NS over de algemene regels...
De brief was een antwoord op vragen zoals hierboven. Ik ben helaas in een kafkaëske situatie terecht gekomen met mijn NS abonnement (ik heb al gedurende 10 jaar ononderbroken Altijd Vrij + BTM -vroeger: OV jaarkaart- voor meer dan 7000,- Euro/jaar).
Omdat ik 4 maanden geleden de wijze van betaling van dit abonnement wilde veranderen (van jaarlijks naar maandelijks), bleek het NS computersysteem dit niet aan te kunnen. Om dit te realiseren moest ik mijn abonnement opzeggen en vervolgens opnieuw aanvragen met een andere betalingswijze. Mij is echter verzekerd dat ik met het "nieuwe" abonnement de rechten zou behouden van mijn "oude" abonnement. Punt is dat ik die rechten nergens kan vinden en ik hier ook geen duidelijkheid over krijg van de NS (in mijnNS kan ik helemaal niets veranderen omdat het computersysteem "denkt" dat het abonnement nog maar net is afgesloten).
Ik wil nu dus BTM laten vervallen en over 5 maanden naar 2e klas wisselen (en wellicht later weer voor enkele maanden terug naar 1e klas). Het zou fijn zijn als de NS mij zou kunnen zeggen of dit behoort tot de mogelijkheden bij een langdurig lopend abonnement.
Reputatie 6
Badge +1
Ik begrijp niet helemaal waar u op doelt. Zowel ik als de brief zeggen dat u niet onbeperkt kunt wijzigen. Er zijn 12 momenten per jaar dat een wijziging kan ingaan. Daarbij geldt dat u niet iedere maand van eerste naar tweede klasse kunt switchen en terug.
Dank! Echter, het bovenstaande is volgens een brief die ik eerder van NS ontving niet juist (letterlijk: "ook een abonnement met een jaarbetaling kunt u niet onbeperkt wijzigen"; het antwoord op een vraag met soortgelijke strekking als onder (2)).
Hoe het wel zit is mij dus niet duidelijk.....Nog steeds zou ik graag antwoord krijgen van de NS op mijn vragen:

(1) Wat zijn de algemene regels t.a.v. wijzigingen van een jaarabonnement na een jaar;

(2) Is het voor een langlopend Altijd Vrij abonnement 1e klas + BTM (bus tram metro) mogelijk is om eerst BTM te laten vervallen en 2 maanden later een klassenwisseling uit te voeren van 1e naar 2e klas?
Reputatie 6
Badge +1
Wat zijn precies de algemene regels m.b.t. een abonnementswijziging in het geval een abonnement langer dan een jaar loopt? Hier staat feitelijk niets over in de productvoorwaarden behalve dat een abonnement na een jaar gewijzigd kan worden (er staat bijvoorbeeld niet hoe vaak een wijziging kan plaatsvinden en in hoeverre dit afhangt van de soort van wijziging). Graag zou ik daarom willen weten of het voor een langlopend Altijd Vrij abonnement 1e klas + BTM (bus tram metro) mogelijk is om eerst BTM te laten vervallen en 2 maanden later een klassenwisseling uit te voeren van 1e naar 2e klas.
U mag uw abonnement in feite 12x per jaar wijzigen, namelijk ingaande op dezelfde kalenderdag als dat uw abonnement ooit gestart is. Bijvoorbeeld: uw abonnement is gestart op 23 maart 2017, dan mag u wijzigen per 23 april, 23 mei enz.

Daarbij geldt dat u een wijziging 14 dagen vóór het wijzigingsmoment moet doorgeven. In het voorbeeld dus vóór 9 april, 9 mei etc.

Het is zeker mogelijk om wijzigingen apart door te voeren. BTM Vrij zou u iedere maand moeten kunnen opzeggen. Ook het wijzigen van klasse kan iedere maand plaatsvinden. Beide met het voorbehoud van 14 dagen van tevoren, maar de wijzigingen staan totaal los van elkaar.
Reputatie 7
Badge
Dank je. T.a.v. (1): ik bedoelde hier een langlopend jaarabonnement zoals bijvoorbeeld een Altijd Vrij abonnement. T.a.v. (2): ik ben al 2 maanden aan het proberen hier een antwoord op te krijgen....

Ja dat snap ik Mieke. Er zal er vast wel eentje hier op het forum zijn die jouw 2e vraag kan beantwoorden hoor denk ik.
Helaas weet ik er niet helemaal precies het fijne van. 😊
Dank je. T.a.v. (1): ik bedoelde hier een langlopend jaarabonnement zoals bijvoorbeeld een Altijd Vrij abonnement. T.a.v. (2): ik ben al 2 maanden aan het proberen hier een antwoord op te krijgen....
Reputatie 7
Badge

(1) Wat zijn de algemene regels t.a.v. wijzigingen van een abonnement na een jaar;

(2) Is het voor een langlopend Altijd Vrij abonnement 1e klas + BTM (bus tram metro) mogelijk is om eerst BTM te laten vervallen en 2 maanden later een klassenwisseling uit te voeren van 1e naar 2e klas?

Groet, Mieke



De regels verschillen nogal per abonnement natuurlijk he. Bij een maand-abonnement veranderden de regels natuurlijk niet na een jaar, die blijven gewoon hetzelfde. Maar bij een jaar-abonnement is het zo dat je na het eerste jaar pas je abonnement per maand kan opzeggen, en dat is echt pas na het eerste jaar mogelijk.

En uuh.....je tweede vraag weet ik eigenlijk niet. 🤔

Misschien dat een ander forumlid even kan bijspringen?
Beste Trein-D Super user,

Dank voor je reactie maar het is niet duidelijk omdat ik niet de beschikking heb over die keuzes binnen mijnNS (door een recente wisseling van de wijze van betaling met de afspraak van behoud van rechten van langlopend abonnement). Ik zou daarom graag concreet antwoord willen op mijn vragen:

(1) Wat zijn de algemene regels t.a.v. wijzigingen van een abonnement na een jaar;

(2) Is het voor een langlopend Altijd Vrij abonnement 1e klas + BTM (bus tram metro) mogelijk is om eerst BTM te laten vervallen en 2 maanden later een klassenwisseling uit te voeren van 1e naar 2e klas?

Groet, Mieke

Reageer