beantwoord

wijziging traject vrij abo na 1 maand

Ik wil mijn traject vrij abo na 1 maand omzetten in een altijd voordeel abo. Dit vanwege het feit dat ik niet tevreden ben over dit abonnement. Ik reis prive nog wel eens 1e klas en dan moet ik dus op mijn ov-chip kaart een klassewissel 2-1 doen. Sinds het traject vrij abo erop staat kan dit niet meer. Ik kan alleen een dagkaart 2-1 voor 15 euro kopen (in daluren), terwijl mijn traject maar 6 euro extra in de 1e klas kost.
Volgens de jongen bij klantenservice is het niet mogelijk mijn abonnement nu al om te zetten en zit ik er voor een jaar aan vast. Ik ben niet tevreden over dit product, dus ik wil het ruilen. Dit moet toch mogelijk zijn.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 16 augustus 2016, 18:32

Ik heb helaas geen bericht meer van Evertje gekregen. Traject Vrij kun je altijd downgraden wat betreft traject. Wil je downgraden (/wijzigen) naar een goedkoper abonnement dan zullen we maatwerk moeten toepassen en kun je contact zoeken met een moderator of een andere kanaal van klanteNService.
Bekijk origineel

11 reacties

Artikel 6 Wijzigingen in het lopende Abonnement
6.1 U kunt het eerste jaar uw Abonnement niet downgraden, wel upgraden. Het Traject Vrij abonnement kunt u wel al het eerste jaar downgraden.

Ik ben geen jurist, maar op basis van deze abonnementsvoorwaarden zou ik verwachten dat bij Traject Vrij elke downgrade is toegestaan, dus ook naar bijvoorbeeld Altijd Voordeel.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt downgraden naar een goedkoper traject, niet naar altijd voordeel voor zover ik weet.
Klopt Tamzin. Je kan enkel aanpassen naar een ander traject, welke maakt niet uit.
Klopt Tamzin. Je kan enkel aanpassen naar een ander traject, welke maakt niet uit.

Dat haal ik niet uit de abonnementsvoorwaarden, dus als NS dit standpunt hanteert zou ik Evertje zeker aanraden de juistheid van deze uitspraak te toetsen bij bijvoorbeeld een consumentenorganisatie of een juridisch loket.

Mocht dat niet tot het gewenste resultaat leiden, dan zou u ook nog verwijzen naar artikel 5.5 van de abonnementsvoorwaarden:
5.5 Als NS de voorwaarden van uw Abonnement wijzigt en de wijziging een wezenlijke afwijking van de overeengekomen prestatie betreft, heeft u het recht het Abonnement onmiddellijk op te zeggen tegen een moment dat is gelegen tot 3 maanden na de inwerkingtreding van de gewijzigde voorwaarden. Naast deze vereiste opzegging eindigt het Abonnement niet eerder dan het moment waarop u het Abonnement op een door Trans Link Systems B.V. erkend apparaat elektronisch heeft verwijderd van de OV-chipkaart (Deactiveren). De gewijzigde voorwaarden treden wel in werking en gelden dus ook voor uw Abonnement totdat uw Abonnement daadwerkelijk is beëindigd. Pas na het elektronisch verwijderen vervalt uw verplichting tot betaling en/of kan sprake zijn van terugbetaling van (een deel) van de abonnementsgelden

Dat NS vanaf 1 september reizigers de mogelijkheid lijkt te ontnemen om afgekochte reizen die in de spits zijn begonnen in de daluren met korting te vervolgen lijkt me een wezenlijke afwijking van de overeengekomen prestatie, dus zal u uw Traject Vrij per 1 september kunnen beëindigen ook al is dat binnen het eerste contractjaar.

Dat kun je wel beweren, maar zwart op wit staat het niet. TS mag uitgaan van de productvoorwaarden en daar staat "Het Traject Vrij abonnement kunt u wel al het eerste jaar downgraden." (punt)

Ondanks
Ik ga hier bespreken hoe we dit duidelijker naar buiten toe kunnen communiceren, al is dit forum al een mooie eerste stap natuurlijk.
Als NS het anders wil regelen dan in de productvoorwaarden staat, dan kan dat door simpelweg de productvoorwaarden aan te passen. Aangezien dat de afgelopen 7 maanden niet is gebeurt, kan TS er vanuit gaan dat NS het eens is met wat hierover in de productvoorwaarden staat.

Ik vermoed dat jullie het C-woord wel van stal zullen halen voor individuen die op hun strepen gaan staan, voordat het zover kan komen, maar eigenlijk zouden over dit soort slordigheden eens proefprocessen tegen NS gevoerd moeten worden. Dan ben ik reuze benieuwd of "klantenservice zegt" zwaarder weegt dan "in de voorwaarden staat".
Artikel 6 Wijzigingen in het lopende Abonnement
6.1 U kunt het eerste jaar uw Abonnement niet downgraden, wel upgraden. Het Traject Vrij abonnement kunt u wel al het eerste jaar downgraden.

Ik ben geen jurist, maar op basis van deze abonnementsvoorwaarden zou ik verwachten dat bij Traject Vrij elke downgrade is toegestaan, dus ook naar bijvoorbeeld Altijd Voordeel.

Het vervelende is dat ze bij klantenservice het ook niet weten. Zowiezo zegt iedereen bij NS (klantenservice, infobalie en conducteurs) dat het wel gewoon mogelijk is om op saldo een klassewissel 2-1 te doen. Ze willen maar niet begrijpen dat dat niet meer mogelijk is op het moment dat je een traject vrij abo op je kaart hebt staan.
En ik heb nooit ergens van te voren gelezen dat die mogelijkheid er niet meer is met zo'n abo. Dus ik wil van dit abonnement af.
Downgraden is natuurlijk een relatief begrip. Misschien lijkt het in eerste instantie dat NS minder inkomsten krijgt, maar ik reis natuurlijk frequent (anders had ik geen traject vrij gekocht), en dus zal ik uiteindelijk onder de streep evenveel of zelfs meer aan reiskosten kwijt zijn. Maar zover kijkt de NS niet.
Reputatie 4
Dat NS vanaf 1 september reizigers de mogelijkheid lijkt te ontnemen om afgekochte reizen die in de spits zijn begonnen in de daluren met korting te vervolgen lijkt me een wezenlijke afwijking van de overeengekomen prestatie, dus zal u uw Traject Vrij per 1 september kunnen beëindigen ook al is dat binnen het eerste contractjaar.
Juridisch lijkt me dit kolder. De fundamentele functie van een Traject Vrij is vrij reizen op een vast traject. Het buiten het traject met/zonder kunnen verder reizen op de spitsgrens is geen essentieel onderdeel van dit product. Ik geef je dus weinig kans bij rechter.
Juridisch lijkt me dit kolder. De fundamentele functie van een Traject Vrij is vrij reizen op een vast traject. Het buiten het traject met/zonder kunnen verder reizen op de spitsgrens is geen essentieel onderdeel van dit product. Ik geef je dus weinig kans bij rechter.

De prijzen van Traject Vrij zijn dusdanig hoog dat het abonnement alleen geschikt is voor mensen die (vrijwel) dagelijks in de spits reizen. Verder reizen buiten het afgekochte traject zal dus logischerwijs volgen op een reis die in de spits is aangevangen. Een prijsstijging van 66,7 procent voor dergelijke reizen lijkt me dermate hoog dat het juist kolderiek is om in twijfel te trekken dat dit een wezenlijke afwijking van de overeengekomen prestatie is.

Maar zoals ik in mijn eerste reactie aangaf, is het helemaal niet nodig om hierover te steggelen, de abonnementsvoorwaarden stellen immers klip en klaar dat downgraden van het abonnement is toegestaan in het eerste jaar.
@Evertje Zou je mij een privébericht willen sturen, dan ga ik kijken naar de mogelijkheden.

Ik ga dit hele topic trouwens bespreken en hoop met een terugkoppeling te kunnen komen.
Evertje, heeft NS u inmiddels in de gelegenheid gesteld om uw abonnement te downgraden naar Altijd Voordeel?
Ik heb helaas geen bericht meer van Evertje gekregen. Traject Vrij kun je altijd downgraden wat betreft traject. Wil je downgraden (/wijzigen) naar een goedkoper abonnement dan zullen we maatwerk moeten toepassen en kun je contact zoeken met een moderator of een andere kanaal van klanteNService.

Reageer