beantwoord

Wijzigingen 2020 grensabonnement

• 5 november 2019
  • 5 reacties
  • 125 Bekeken

Hoi!

Ik heb vandaag natuurlijk enorm veel gelezen over het veranderen van de voordeelabonnementen, waarbij de korting in de middagspits komt te vervallen. Ik reis echter met een grensabonnement en heb vanochtend natuurlijk ook een mail van NS ontvangen, maar wat er daarbij verandert vind ik eigenlijk nergens helemaal duidelijk terug. 

In tegenstelling tot bij alle andere abonnementen (en alle berichtgevingen), krijg ik namelijk het idee dat wanneer mijn grensabonnement dus in een traject vrij maandabonnement verandert, mijn 40% korting in de daluren (!) op andere trajecten juist gaat vervallen? 

En wat gaat er qua prijs gebeuren met dit abonnement? Als een deel van het voordeel van dat abonnement wegvalt, zou het abonnement naar mijn mening ook goedkoper moeten worden, maar hier kan ik niets over terugvinden. 

Alvast bedankt! 

icon

Beste antwoord door Tochjo 5 november 2019, 18:33

Het Grensabonnement zal worden vervangen door prepaid Traject Vrij. U bent kennelijk één van de 130 reizigers met zo'n abonnement voor wie inderdaad straks de 40 procent korting in de daluren op reizen buiten het afgekochte traject vervalt. De prijs blijft daarbij hetzelfde.

Voor meer informatie hierover raad ik u aan de adviesaanvraag van NS (pagina 8 en verder), het advies van het LOCOV (pagina 11 en verder) en het besluit van NS (pagina 11 en verder) door te nemen. U krijgt dan een duidelijk beeld van de situatie rondom het Grensabonnement, en leest ook waarom NS het abonnement niet goedkoper maakt, ondanks dat het LOCOV dat heeft geadviseerd.

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Het Grensabonnement zal worden vervangen door prepaid Traject Vrij. U bent kennelijk één van de 130 reizigers met zo'n abonnement voor wie inderdaad straks de 40 procent korting in de daluren op reizen buiten het afgekochte traject vervalt. De prijs blijft daarbij hetzelfde.

Voor meer informatie hierover raad ik u aan de adviesaanvraag van NS (pagina 8 en verder), het advies van het LOCOV (pagina 11 en verder) en het besluit van NS (pagina 11 en verder) door te nemen. U krijgt dan een duidelijk beeld van de situatie rondom het Grensabonnement, en leest ook waarom NS het abonnement niet goedkoper maakt, ondanks dat het LOCOV dat heeft geadviseerd.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Wat een vreemd concept dat een maandabonnement dus wel iets goedkoper zal worden, terwijl een abonnement voor drie maanden juist duurder wordt. Je zou denken dat NS ook liever klanten langer aan zich bindt. Als ik het goed begrijp heb je als houder van een grensabonnement dus ook niet de mogelijkheid om straks over te gaan op NS Flex? Waardoor je dus eigenlijk ook gedwongen wordt om gebruik te maken van de voor de NS minder voordelige optie (klaarblijkelijk). 

Ik begrijp wel opeens waarom de NS Klantenservice toch maar relatief weinig kennis heeft over reizen met een grensabonnement, had niet verwacht dat het echt maar zo weinig reizigers zouden zijn.

Ik citeer Tochjo: “U bent kennelijk één van de 130 reizigers met zo'n abonnement voor wie inderdaad straks de 40 procent korting in de daluren op reizen buiten het afgekochte traject vervalt. De prijs blijft daarbij hetzelfde.”

Nee, het wordt dus de facto dus duurder want je hebt minder voordelen. Kan NS eens stoppen met eufemismen die suggereren dat dingen beter worden (of niet slechter) terwijl dat duidelijk is dat  niet zo is (zie ook klachten op het update forum)?  Waarom laat NS deze groep niet ongemoeid als ze toch zo klein is? Waren ze zo massaal aan het klagen over hun product? Wat schiet deze groep nu concreet op met deze verandering?

Ik vind achteraf (en per maand) betalen niet prettig. Ik vind het juist prettiger om vooraf voor een jaar te betalen, ik ben dan weer voor een hele poos vanaf. Waarom kan dat niet meer? Of kan dat wel? Ik kan dat nergens terugvinden.

Sorry, naar NS roept bij mij steeds onprettiger gevoelens op. Eerst heb ik de treinverbinding naar BE sinds 2004 stelselmatig slechter zien worden (van 42 min naar 1u36 min), nu dit weer.

Ik citeer Tochjo: “U bent kennelijk één van de 130 reizigers met zo'n abonnement voor wie inderdaad straks de 40 procent korting in de daluren op reizen buiten het afgekochte traject vervalt. De prijs blijft daarbij hetzelfde.”

Nee, het wordt dus de facto dus duurder want je hebt minder voordelen. Kan NS eens stoppen met eufemismen die suggereren dat dingen beter worden (of niet slechter) terwijl dat duidelijk is dat  niet zo is (zie ook klachten op het update forum)?  Waarom laat NS deze groep niet ongemoeid als ze toch zo klein is? Waren ze zo massaal aan het klagen over hun product? Wat schiet deze groep nu concreet op met deze verandering?

Een jaarabonnement wordt daarnaast ook nog eens daadwerkelijk duurder: dat gaat dan blijkbaar vanaf dan per drie maanden en die prijs stijgt. De prijs van een los maandabonnement daalt daarentegen, maar dat is natuurlijk aan het einde van de rit alsnog een stuk duurder als je het hele jaar door op een grenstraject reist. 

En volgens mij kun je inderdaad niet voor een heel jaar vooruit betalen, heel irritant! 

Ik citeer Tochjo nogmaals:

Momenteel kun je (uiteraard) nog geen Traject Vrij tot Roosendaal-grens kopen. Ik neem aan dat dit per volgend jaar dus wel kan? Het zou me n.l. niet verbazen als NS deze groep van 130 bij implementatie van de wijziging per abuis over het hoofd ziet.

En dat zou veel gedoe geven.   

Reageer