beantwoord

wissel van traject vrij naar flex traject vrij

• 28 August 2021
  • 4 reacties
  • 93 Bekeken

24 augustus heb ik mijn abonnement moeten wijzigen van traject vrij naar de flex variant. Anders zou mijn abonnement per oktober opgezegd worden. Nu heb ik dat gedaan en zijn 28 augustus mijn abonnementskosten voor september afgeschreven. Maar ik heb in augustus ook reizen gemaakt buiten mijn traject die ik normaal gezien samen met mijn trajectabonnement voor de nieuwe maand betaal. Die zijn nu dus niet afgeschreven. Ik zie in mijn app staan dat er ook gecorrigeerd zou worden voor het positieve saldo op mijn ov en dat er een factuurdatum van 30-9-2021 bij staat. Betekent dit dus dat ik eind september pas ga betalen voor reizen buiten het traject in augustus én september? Graag krijg ik hier antwoord op. Ook is het trouwens niet gelukt om zonder saldo in te checken in de bus en omdat ik ook een metro abonnement heb, hoop ik niet dat dit flex abonnement daarmee in de weg gaat zitten. 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 28 August 2021, 12:51

Bekijk origineel

4 reacties

Hallo merel_123, welkom op de NS Community. 

Wat je in de app ziet staan heeft betrekking op je nieuwe NS Flex Traject Vrij abonnement. Op het moment waarop normaal gesproken je oude maandelijkse factuur kwam, zou nu de incasso nog moeten komen van de kosten voor de reizen buiten je traject. Dat zal niet eind september pas zijn. Als je al een metro abonnement hebt dan is NS Flex automatisch voor bus, tram en metro uitgezet en heb je hiervoor saldo nodig. Je NS Flex abonnement werkt dan gewoon alleen voor de trein.

Bedankt, het is allemaal goed gekomen met mijn factuur. Wat ik nu wel gek vind is dat ik mijn ov niet meer kan opladen, terwijl ik gewoon op saldo moet reizen wanneer ik de bus en de tram gebruik. Mijn metro abonnement werkt wel gewoon. Automatisch opladen wil ik liever niet aanzetten dus ik vroeg me af of dit ook nog anders kan of dat ik nu voor de bus en tram kaartjes moet gaan kopen.

Reputatie 7
Badge +4

Als u er voor kiest met Flex een trein- en metro-abonnement op uw kaart te zetten, werken beide abonnementen, maar alles wat u daarbuiten reist gaat op saldo. Het is veruit het handigste automatisch opladen weer aan te zetten. U kunt dan in alle gevallen in- en uitchecken zonder gedoe.

Badge +3

Als je liever geen automatisch opladen wilt zijn er drie mogelijkheden:

• Het BTM deel van NS Flex (weer) aan laten zetten en kijken of je metro-abonnement niet door Flex ‘gekaapt’ wordt. Als je Reizen op Rekening te zien krijgt bij de metro is het mis, maar als je voor de metro een vrij reizen abonnement hebt (geen saldo nodig) zal het gewoon werken.
  • Saldo opladen bij een niet-NS servicepunt (denk aan supermarkten, apparaten van andere vervoerders etc.) Zie hier voor de mogelijkheden bij jou in de buurt.
  • Online saldo bestellen en dat ophalen bij een willekeurige automaat, dat mag óók een NS automaat zijn.

Automatisch opladen is inderdaad een risico als iemand anders met je kaart aan de haal gaat, maar dat risico is er bij Traject Vrij (al dan niet Flex) natuurlijk ook, waarbij de kosten van niet door jou gemaakte treinreizen aanzienlijk kunnen zijn.

Reageer