beantwoord

Wisselen van station in dezelfde plaats met dezelfde tariefeenheid

• 2 januari 2015
  • 10 reacties
  • 890 Bekeken

Momenteel heb ik een jaartraject kaart (Schiphol Den-Haag CS) maar stap ook regelmatig op/uit bij Den-Haag HS.
Kan ik dit straks ook doen met mijn jaartraject vrij kaart en dan uiteraard zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt?
icon

Beste antwoord door Brian NS 2 januari 2015, 19:25

Beste rambam,

Je kunt inderdaad een Traject Vrij abonnement kopen met de langste afstand, in dit geval is dat Schiphol - Den Haag HS. Als je het abonnement per maand afsluit is de prijs € 259,70 voor een 2e klasse abonnement, wanneer je dat direct voor een jaar doet dan is dat een maandelijkse prijs van €208,50. Dit is dezelfde prijs als voor het traject Schiphol - Den Haag CS.

Toevoeging: Hallo Kamcon,

Den Haag Centraal vormt een zogenaamd gemeenschappelijk tariefpunt met Laan van NOI en HS. Dat betekent dat er met dit abonnement geen kosten berekend zullen worden voor reizen van en naar één van deze stations. Ongeacht of ze wel of niet op de rechtstreekse route liggen.

Alvast veel reisplezier met je nieuwe abonnement!

Hessel

Te vinden in dit topic: forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-rond-den-haag-11913
Bekijk origineel

10 reacties

Neem een trajectvrij abo op het langste traject. Probleem opgelost.
Beste rambam,

Je kunt inderdaad een Traject Vrij abonnement kopen met de langste afstand, in dit geval is dat Schiphol - Den Haag HS. Als je het abonnement per maand afsluit is de prijs € 259,70 voor een 2e klasse abonnement, wanneer je dat direct voor een jaar doet dan is dat een maandelijkse prijs van €208,50. Dit is dezelfde prijs als voor het traject Schiphol - Den Haag CS.

Toevoeging: Hallo Kamcon,

Den Haag Centraal vormt een zogenaamd gemeenschappelijk tariefpunt met Laan van NOI en HS. Dat betekent dat er met dit abonnement geen kosten berekend zullen worden voor reizen van en naar één van deze stations. Ongeacht of ze wel of niet op de rechtstreekse route liggen.

Alvast veel reisplezier met je nieuwe abonnement!

Hessel

Te vinden in dit topic: forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-rond-den-haag-11913
Je kunt inderdaad een Traject Vrij abonnement kopen met de langste afstand, in dit geval is dat Schiphol - Den Haag HS.
Volgens de tariefeenhedenkaart 2015 is Schiphol - Den Haag HS precies even lang al Schiphol - Den Haag Centraal.

Op basis waarvan zou men met een Traject Vrij Schiphol - Den Haag HS zonder bijbetaling op Den Haag Centraal mogen uitchecken? - Den Haag Centraal ligt niet op een toegestane reisroute tussen die twee stations.

Als er geen extra kosten worden gerekend voor bestemmingen die 0TE van het afgekochte traject af liggen (geen idee, de precieze voorwaarden van Traject Vrij zijn nog steeds niet bekend) dan zou het omgekeerd net zo goed mogen: Zonder bijbetaling op Den Haag HS uitchecken met een Traject Vrij Schiphol - Den Haag Centraal.

Momenteel heb ik een jaartraject kaart (Schiphol Den-Haag CS) maar stap ook regelmatig op/uit bij Den-Haag HS.
Daarvoor is met een jaartrajectkaart ook een aanvullend vervoerbewijs Laan van NOI - HS nodig. Ik begrijp hieruit tussen de regels door dat u dat nooit hebt aangeschaft en in dat geval is het in uw voordeel geweest dat er tussen die twee stations zelden gecontroleerd wordt omdat conducteurs daar de tijd niet voor hebben.
Het antwoord is mij nog steeds niet duidelijk.
Mag ik als ik een Traject Vrij abonnement voor Den-Haag HS - Schiphol heb dus ook op Den-Haag CS op/uitstappen zonder extra kosten?
Het antwoord is mij nog steeds niet duidelijk.
Mag ik als ik een Traject Vrij abonnement voor Den-Haag HS - Schiphol heb dus ook op Den-Haag CS op/uitstappen zonder extra kosten?

We proberen al een half jaar duidelijkheid van NS te krijgen over de geldigheid van Traject Vrij wat betreft reisroutes en in- en uitcheckstations. Zie bijvoorbeeld dit topic. Moderators spreken elkaar tegen, als ze daarop worden gewezen reageren ze niet meer en een officieel document waarin de voorwaarden terug te vinden zijn, ontbreekt ook nog altijd. Drie maanden geleden is aangegeven: "Wij zijn alle vragen omtrent Traject Vrij aan het inventariseren om samen met alle verantwoordelijken te kijken hoe we hierover pro-actief meer informatie kunnen delen met de klanten, o.a. op onze website." Sindsdien is daar weer niets meer van vernomen, over pro-actief gesproken.

Concreet over de Haagse stations: In dit topic heeft een andere forumgebruiker daarnaar gevraagd, met de aankondiging op basis daarvan een abonnement af te sluiten. Ik vermoed dat die hier inmiddels wel weer verhaal zou hebben gehaald als toch extra kosten in rekening zouden worden gebracht. Volgens de redenering die de moderator in dat topic gebruikte, zou het eveneens kosteloos zijn om met een Traject Vrij abonnement Schiphol - Den Haag Centraal naar HS te reizen, maar dat spreekt Brian NS hier weer impliciet tegen, met een redenering die sowieso geen houdt snijdt, aangezien de tariefafstand tot beide stations gelijk is.
Reputatie 3
Badge
Ik zou denken dat er geen enkele grond is waarop je met Traject Vrij Schiphol-Den Haag HS naar Den Haag Centraal zou mogen reizen, of omgekeerd. Met de Jaartrajectkaart mag het formeel ook niet.
Inderdaad word je in de praktijk nooit gecontroleerd op het tussen LNOI en HS of Centraal, en in het uitzonderlijke geval dat het wel gebeurt, zal niemand er moeilijk over doen, maar het mag niet. En als je moet in- en uitchecken zou je volgens mij normaal gesproken moeten bijbetalen als je van of naar het station reist waarvoor je geen abonnement hebt.

Misschien moet ik hier de standaard NS-reactie herhalen: is er toevallig iemand die dit heeft uitgeprobeerd zodat NS ook weet hoe haar eigen regels zijn?
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb een Traject Vrij De Vink - Delft en ben een keer op een vrije middag na werk gaan winkelen in Den Haag. Vanuit Delft ben ik toen op HS uitgestapt en uitgecheckt (en de tram naar het centrum genomen). Terug naar huis ben ik weer ingecheck op Den Haag CS en naar De Vink gereisd. Hierbij werden geen extra kosten CS - Laan van NOI berekend.

Bij mijn Traject Vrij De Vink - Delft kan ik dus zonder extra kosten naar of via Den Haag CS reizen.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb een Traject Vrij De Vink - Delft en ben een keer op een vrije middag na werk gaan winkelen in Den Haag. Vanuit Delft ben ik toen op HS uitgestapt en uitgecheckt (en de tram naar het centrum genomen). Terug naar huis ben ik weer ingecheck op Den Haag CS en naar De Vink gereisd. Hierbij werden geen extra kosten CS - Laan van NOI berekend.

Bedankt voor uw reactie! Daar kunnen we wat mee. Uw reactie duidt er dus volgens mij op dat reizen naar een ander station bij een afwijking van 0TE vanaf de kortste reisroute mag. Hopelijk mag het ook voor de situatie waarover rambam deze vraag stelt.
Bij mijn Traject Vrij De Vink - Delft kan ik dus zonder extra kosten naar of via Den Haag CS reizen.
Reputatie 3
Badge
(verwijderd; had hier eerst een verkeerde reactie geplaatst)
Voor wie dit topic later terugleest:

LET OP!

Het hier gegeven antwoord is per 1 januari 2016 niet meer juist. Omdat de software van de OV-chipkaartapparatuur van NS in bepaalde gevallen te hoge tarieven berekent bij stations die een gemeenschappelijk tariefpunt vormen, schaft NS de gemeenschappelijke tariefpunten af. Dicht bij elkaar gelegen stations die tot nu toe voor een Traject-Vrijabonnement onderling uitwisselbaar waren, zijn dat vanaf die datum niet meer.

Reageer