Zijn voordeelurenkaart en keuzedagen niet meer in spits te gebruiken in juli en augustus? | NS Community
beantwoord

Zijn voordeelurenkaart en keuzedagen niet meer in spits te gebruiken in juli en augustus?

  • 31 August 2021
  • 8 reacties
  • 3033 Bekeken

Kan er met een (oude, verlengde) voordeelurenkaart en dus ook de keuzedagen niet meer in de spits gereisd worden in de maanden juli en augustus?

Ik wist dit niet, haalde vandaagmijn keuzedag op en dacht daarna vrij te reizen. Ik blijk op saldo gereisd te hebben voor het dure spitstarief. Had ik dit geweten, dan was ik wel later vertrokken en had ik ook met de dit jaar opgelegde middagspits rekening gehouden.

Duur dagje uit, abonnement wordt zo steeds onaantrekkelijker.

icon

Beste antwoord door Thom 31 August 2021, 22:11

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De voorwaarden zijn dat er op alle werkdagen een ochtend- en middagspits is. Voor de spitstijd inchecken, dan kunt u nog de reis in de spits afmaken. U bent er overigens wel over geïnformeerd. Zaterdag en zondag is het de hele dag vrij reizen. Uw keuzedagen zijn inmiddels, als u ze nu neemt, wel het hele jaar geldig, net als de papieren keuzedagen nu. De keuzedagen worden aan het eind van het jaar afgeschaft maar wie een abonnement heeft, kan ze elk jaar nog verlengen. Behalve juli en augustus is ook de week tussen Kerst en Oudjaar vervallen.

Reputatie 7
Badge +3

Dit kan inderdaad niet meer sinds 1 januari dit jaar. De Voordeelurenkaart geeft geen korting meer bij inchecken in de spits en ook de Keuzedagen zijn niet meer geldig bij inchecken in de spits. Daar moet u als het goed is bericht van hebben gehad van NS. Deze verandering is reeds eind 2019 aangekondigd.

Alle abonnementhouders hebben destijds persoonlijk bericht gekregen over deze wijzigingen. 

Over het niet meer mogen rijden in de middagspits ben ik wel geïnformeerd. Over het niet meer hele dagen rijden met korting in juli en augustus ben ik niet geïnformeerd.

Reputatie 7
Badge +3

Over het niet meer mogen rijden in de middagspits ben ik wel geïnformeerd. Over het niet meer hele dagen rijden met korting in juli en augustus ben ik niet geïnformeerd.


Dat is vreemd want deze informatie is meerdere malen verstuurd vanaf 2019. Eind 2020 zijn de nieuwe voorwaarden en VDU verstuurd en bij het keuzedagenoverzicht staat de geldigheid vermeld. Bij het inchecken heb je de melding vol tarief gekregen, dus kon je weten dat er niet op een keuzedag werd gereisd.

Reputatie 7
Badge +4

Het zal u zijn ontgaan, en dat is de menselijke maat, maar het kan niet anders dan dat u deze informatie allemaal heeft gekregen. Zoals @Momo aangaf was dat al vanaf 2019.

 

Als u het redelijkerwijs had kunnen weten, is ‘Ik wist het niet’ al helemaal geen geldig excuus. Eigenlijk is dat ook maar zelden het geval, zeker niet als het voordeel oplevert, want dan deugt geen enkel excuus. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor het van te voren hebben van een geldig kaartje.

Reputatie 7
Badge +1

EN-omdat ik zelf net de melding van een nieuw keuzedagje per 1/9 ontving-het staat ook al het hele jaar uitdrukkelijk bij die melding.

Ha, ik kwam er helaas ook achter gisterochtend, toen ik met mijn Keuzedag dacht in te checken. Ik heb de NS communicatie erover vast niet opgeslagen in de Covid golven tijd en kwam er nu in de harde werkelijkheid achter.

Maarrr ….. het was slechts 08:39 u toen ik incheckte en ben toen (in de dure tijd😉) naar een station gereisd met de Sprinter, waar ik net na 09:00 uitcheckte en weer incheckte met mijn Keuzedag. En het grootste stuk van de reis heen en de hele reis terug na 18:30 u heb ik safe met de Keuzedag gereisd. Het heeft me € 6 extra gekost, die eerste 21 minuten. Daar kan ik mee leven. En ik heb weer wat geleerd. 😄

Reageer