1e klas reizigers tegemoetkomen tijdens Spoordeelweken

• 26 september 2015
  • 10 reacties
  • 513 Bekeken

Reputatie 1
Afgelopen week is er weer een 'prachtige' envelop voor de Spoordeelweken in oktober bezorgd - voor de derde keer dit jaar.
Helaas heb ik hier als reiziger met een 1e klas abonnement vrij weinig aan, ik ondervind er alleen maar nadeel van. In totaal 3 maanden voor niks een hogere prijs betaald voor mijn 1e klas abonnement, soms geen zitplaatsen en een heleboel asociale reizigers die overlast veroorzaken in de 1e klas.

Is er al eens iemand binnen NS geweest met het idee om reizigers met een 1e klas abonnement óók op een leuke manier tegemoet te komen? Bijvoorbeeld overgangskaarten voor doordeweeks (geschikt voor reizigers met bijvoorbeeld een 1e klas abonnement in het weekend en 2e klas doordeweeks) of een gratis/goedkoop kopje koffie bij de Kiosk. Ik denk dat een hoop 1e klas reizigers dit zeer zullen waarderen.

10 reacties

Badge +3
NS houdt momenteel een pilot met een nieuwe dienst die NS Extra heet. Het trok vooral de aandacht omdat bij die dienst reizigers een mail krijgen als ze zijn vergeten uit te checken, maar het omvat meer dan dat. Deelnemers aan NS Extra krijgen regelmatig een kleine attentie. Reizigers die al jaren een eerste klas-abonnement hadden, hebben recentelijk bijvoorbeeld een cadeaubon voor Bol.com van 15 euro gekregen. Ik verwacht dat NS Extra een groot succes blijkt en dat NS het in de toekomst voor iedereen zal openstellen.

Los van NS Extra heeft NS al regelmatig aanbiedingen per mail voor abonnementhouders, zoals het met korting kunnen bestellen van een meereiskaart om goedkoop iemand mee te nemen met de trein. Al begrijp ik dat sommige van deze aanbiedingen (Toeslag 2-1 in het weekend) minder geschikt voor u zijn.
Reputatie 7
Badge +4
NS zou er goed aan doen bij de actie het aantal meereiskaartjes te verdubbelen en de 2>1 overgang af te schaffen. Zowel de tweede- als de eersteklasreizigers profiteren daarvan en de overlast in de eerste klas wordt beperkt. Ik denk dat maar weinig reizigers eerste klas gaan reizen nadat ze van het 2>1 kaartje gebruik hebben gemaakt.
De meeste reizigers die eerste klas reizen zijn er ook niet blij mee. Ik snap de mensen heel goed die er legaal gebruik van maken maar de 2>1 overgangskaartjes schieten hun doel voorbij. De eerste klasreizigers betalen hun 70 procent opslag voor een sterk afgenomen comfort en de rust die erdoor verdwijnt. ij hebben de overlast van deze reclameactie terwijl er niets tegenover staat.

Ronduit slechte marketing en weinig vriendelijk voor de mensen die juist veel betalen. In de eerste klas kom je echt niet eerder aan maar je wilt comfortabeler reizen, wat nu in het weekend onder druk staat.

Ik zou wel eens cijfers willen zien hoeveel mensen na deze actie van de tweede naar de eerste klas overstappen. Eerlijk gezegd verwacht ik dat van de huidige mensen die met het actiekaartje reizen absoluut niet.

Twee meereiskaartjes in plaats van een zijn zowel voor de tweede- als de eersteklasreizigers gunstig en de overlast van de volle eersteklascoupes waardoor de betalende reizigers soms niet meer kunnen zitten is voorbij.

Door de meereiskaartjes lok je wel mensen de trein binnen. De meeste mensen die nu met een 2>1 kaartje reizen vinden de eerste klas normaal veel te duur en ze zouden er ook niet mee reizen tegen dat tarief, verwacht ik.

Het lijkt me stug dat NS over cijfers beschikt die het tegengestelde beweren.

Afschaffen die 2>1 kaartjes, dat is klantvriendelijk voor de veelbetalers en NS mag hun comfort mee laten wegen. Je betaalt als eersteklasreiziger je meerprijs, die op kan lopen tot 70 procent, nu vaak voor niks en dat voelt niet goed.

Als als compensatie een extra meereiskaartje wordt aangeboden bij de volgende actie, zijn alle reizigers blij. Het voorkomt ook veel 'vergissingen' - uiteraard vergissingen in het eigen voordeel - van mensen die met meereiskaartje en 2>1 kaartjes toch in de eerste klas gaan zitten met zijn beiden.

Ik denk dat ik luidop zeg wat de meeste reizigers in de eerste klas denken.
Persoonlijk vind ik het wel fijn dat de 2>1 kaartjes er zijn, doordat de eerst klas dan eens wel normaal gevuld is heb ik als 2e klas reiziger ook kans op een zitplaats.
Reputatie 7
Badge +4
Dat begrijp ik maar sta je je plaats dan ook af aan iemand die er wel voor betaalt? Al heb ik dat wel meegemaakt bij twee welopgevoede vriendelijke studentes, gebruikelijk is het niet.

De treinen zouden meer capaciteit moeten hebben, dat is zeker wel zo. nu betalen eersteklasreizigers feitelijk voor een grotere kans op een zitplaats naast comfort en als er geen acties zijn, meer rustig gedrag.
Als ik een 2>1 kaartje heb, sta ik mij plek in de eerste klas niet af voor een 'normale' 1e klas reiziger. Ik zou ook niet weten waarom dat zou moeten. Ik heb dan gewoon een geldig vervoersbewijs in de eerste klas.
Het lijkt mij ook raar om tegen iemand met een meereiskaartje in de 2e klas te zeggen dat die moet opstaan voor een betalende 2e klas reiziger, dat zou dezelfde logica zijn.

Wel zou er wat mij betreft gerust meer controle in 1e EN 2e klas mogen komen om reiziger zonder geldig vervoersbewijs aan te pakken. Ik heb er ook geen enkel probleem mee dat reizigers zonder geldig vervoersbewijs voor de 1e klas gewoon een boete krijgen indien ze wel in de eerste klas zitten.
Maar volgens mij moeten we niet zover gaan dat er een verschil is in hoeveel recht je hebt op een zitplaats afhankelijk van hoeveel je betaald heb voor je kaart.
Reputatie 7
Badge +4
Je zit rechtmatig, dat is het punt niet. Het is niet vanuit recht geredeneerd maar vanuit wellevendheid. Meer controle is gewoon nodig. Conducteurs zijn niet alleen controleurs maar dit aspect van hun taak zou veel meer benadrukt moeten worden. Ik kan me wel voorstellen dat conducteurs andere delen van hun taak prettiger vinden maar er is veel vermijdingsgedrag. Al ligt de oorzaak daarvan zeker bij de agressieve opstelling van veel te veel reizigers die de moraal hebben van: iedereen die mijn a-sociale gedrag dwarsboomt, mag ik agressief benaderen.

Maar we raken off-topic, het ging over de spoordeelweken.
Hoi Jurgen, ik snap je punt in jouw situatie. Het boekje van de Spoordeelweken wordt echter in bepaalde gebieden bezorgd, wat inderdaad wordt beslist door onze marketingafdeling (bij adressen met en zonder abonnement). Ik zal je suggesties voor je doorgeven.
Inmiddels speelt dit helaas weer.

Hoe zit het met eventuele 'spoordeeltjes' voor reguliere 1e-klas reizigers? Want nu ondervind ik alleen de hinder van deze actie daar ik vooral in het weekend reis.
Reputatie 7
Badge +4
Het is hoe dan ook zo dat mensen die Weekendvrij en Dalvrij hebben drie maanden per jaar met volle eersteklascoupés komen te zitten en dat eigenlijk elke zondagavond in de studententreinen. Ik verwacht geen compensatie maar zou liever zien dat de upgrade naar de eerste klas werd vervangen door een extra meereiskaart. Ik vraag me ook ernstig af of veel mensen eerste klas gaan reizen na gebruik van dit voordeel te hebben gemaakt. Dat men de upgrade gebruikt daar heb ik alle begrip voor maar het is wel elke zondagavond afwachten of je nog eerste klas mee kan. Hoewel er in de tweede klas meestal plaats genoeg is en ik wil nu eenmaal graag zitten.

Een tegemoetkoming zal er niet zijn maar deze aanpassing lijkt me wel prettig. Doorgaan gelden acties ook voor de tweede klas en eersteklasreizigers kunnen dan van de meereiskaart ook, net als de reizigers in de tweede klas, gebruik maken. Is NS meteen van het type reiziger af dat zich uiteraard per ongeluk vergist door beide kaartjes te combineren.

De eersteklasreizigers zijn ook niet blij met deze actie. Het is wel drie maanden per jaar in het weekend en daarmee toch wat een devaluatie van je kaartje. Aan de andere kant zie je mensen er van genieten en dat is weer mooi. Ik denk echter niet dat er veel van over gaan naar de eerste klas als men de gemiddeld 70 procent opslag moet betalen. Daar mag je wel wat voor terugkrijgen.

Zie verder mijn reactie 2.
Ik hou er niet zo van om hardop te klagen over dit onderwerp, maar ik sluit me aan bij wat eerder geschreven is. Vanavond braaf mogen staan op het balkon omdat het inderdaad erg druk was met de bekende upgradekaartjes. Met pen ernaast natuurlijk, want de kans op controle is nihil dus zodra je een HC ziet snel de datum invullen, anders kan je hem lekker nog een keer gebruiken :)

Betaal zelf ook maar een klein bedrag voor een 1e klas vervoersbewijs dus zal me inhouden verder, maar jammer is het wel. Kan me voorstellen dat de reiziger die de volle mep aftikt hier nog minder vrolijk van wordt.

Reageer