beantwoord

1e klas upgrade voor €0,01 t/m augustus?


Reputatie 3
  • Reisleider*
  • 74 reacties

Ik zag een post voorbij komen van Pepper en wat vrienden van mij dat je voor de gehele zomervakantie, 1 hele cent betaald voor een 1e klas upgrade? Willen jullie mij zeggen dat ik dus aankomende 2 maanden 60 euro bij betaal voor mijn abonnement om vervolgens dezelfde drukte en geschreeuw van de weekend avonden, nu elke dag mee zal maken? 
 

Waarvoor betaal ik eigenlijk als er gecontrolleerd word, wordt men alleen maar weggestuurd. En nu, zullen ze zelfs allemaal mogen blijven zitten.

 

Betekent dit dat ik gewoon mijn abonnement toch maar beter op 2e klas kan zetten? Bespaart mij gelijk het overbodige geld neem ik aan.

icon

Beste antwoord door iMark 26 June 2022, 09:15

Bekijk origineel

184 reacties

Spoor-acties zijn al jaren “exclusief voor abonnementshouders”, en het boeit NS ook al jaren niet dat die gewoon rond gaan. Niemand gaat daar een punt van maken. 

Reputatie 7
Badge +3

En het begrip abonnementshouder is ook vrij ruim tegenwoordig. Heb je een keer een maandje een betaald Flex abonnement gehad en sindsdien al tijden alleen Flex Basis krijg je nog steeds Spoor. Een student met SRP kan best op een 2e kaart Flex hebben en zo dus Spoor ontvangen. En SRP staat niet bij de uitzonderingsgevallen waarmee deze upgrade niet te combineren is. 

Reputatie 6

Ik vind dit een belachelijke actie van NS. Als je nu max. een paar upgrades per persoon kon bestellen, oké. Maar onbeperkt elke dag voor 1 cent in de 1e klas plaats kunnen nemen, wat is dan nog de meerwaarde van de 1e klas? Ik vind het momenteel al minder prettig in de 1e klas, jan en alleman gaat er tegenwoordig maar zitten en er is nauwelijks controle op. Als straks de 1e klas bomvol zit met mensen die actiekaartjes hebben, dan zeg ik gedurende de actieperiode mijn 1e klas abonnement op en ga lekker comfortabel 2e klas reizen voor een lagere prijs.

Domme actie en een beetje zonder respect voor de echt betalende 1e klas reiziger.

Reputatie 6

Het zou zo maar snel afgelopen kunnen zijn met deze actie:

  • NS behoudt zich het recht voor om deze actie te allen tijde en zonder voorafgaande kennisgeving te wijzen en/of voortijdig te beëindigen.

Dus snel gebruiken voordat het feest is afgelopen.

Laten ze er alsjeblieft zo snel mogelijk mee stoppen. Onvoorstelbaar domme actie van NS. Ik las ook dat de actiehouder geacht wordt om 16.00 uur de 1e klas te verlaten en dan weer 2e klas te gaan zitten, omdat de upgrade alleen in de daluren geldig is, en dus niet je upgrade verder mag gebruiken in de spits.

Wie van NS gelooft nou echt dat de mensen dit gaan doen?

Al met al draagt deze actie zeker niet bij aan comfortabel en prettig reizen. Dit zal de nodige discussie, ergernis en drukte opleveren. Ik vraag me steeds meer af wat de zin van een 1e klas abonnement nog is.

Reputatie 7
Badge +1

Het ergste vind ik nog dat er weer allerlei programmeertijd aan dit product is besteed, terwijl er allerlei problemen op ICT gebied maar niet worden opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

Overigens zie ik ook dat iedereen toegang heeft tot Spoor, dus dan zou de upgrade voor iedereen tegenwoordig moeten gelden?

Oorspronkelijk was Spoor exclusief voor abonnementhouders. Ik las ook ergens ivm deze actie dat Spoor alleen naar abonnementhouders gestuurd werd. In de voorwaarden staat echter geldig vervoerbewijs en niet geldig NS abonnement. Dus ja iedereen zou dus met de link naar deze aanbieding hiervan gebruik kunnen maken.

Reputatie 7
Badge +3

Voorheen met alleen papieren Spoor stonden er vaak meereisretours in, die waren ook alleen bedoeld voor de Spoorlezers, dus abonnementhouders, maar als iemand die zelf niet gebruikte kon die het aan iemand anders die geen abonnementhouder was geven. Dan kon een niet-abonnementhouder er ook gebruik van maken. Alleen was daar wel een code voor nodig en kon je die niet 2 maanden lang iedere dag gebruiken. 

Reputatie 6

De actie is gewoon nog volop te bestellen. Ik heb mijn eerste klas toeslag per direct weer van mn weekend vrij afgehaald. Echt wat een ontzettend domme actie dit. Had die tijd idd aan andere ict problemen besteed. Ik ben heel benieuwd wat hier nu de gedachte achter is.

Reputatie 7
Badge +3

De gedachte erachter is zo gek nog niet. In de daluren geeft NS de facto 1e klas vrij voor bijna alle 2e klasreizigers. De overcapaciteit aan stoelen in de 1e klas wordt dan beter benut en is minder druk op de 2e. Het is niet meer dan een logistieke operatie om de reizigers beter te spreiden.

Dit had NS ook kunnen bereiken door de 1e klas in de daluren te deklasseren. Dat had zonder ICT-circus met e-tickets gekund.

Reputatie 3

De gedachte erachter is zo gek nog niet. In de daluren geeft NS de facto 1e klas vrij voor bijna alle 2e klasreizigers. De overcapaciteit aan stoelen in de 1e klas wordt dan beter benut en is minder druk op de 2e. Het is niet meer dan een logistieke operatie om de reizigers beter te spreiden.

Dit had NS ook kunnen bereiken door de 1e klas in de daluren te deklasseren. Dat had zonder ICT-circus met e-tickets gekund.


Ze hadden inderdaad tijdens de daluren 1e klas gewoon open gooien voor iedereen. En dan elk abonnement dat daar gebruikt van maakte daar tijdig op aanwijzen. Ik begrijp best dat ze daarmee kleinere treinen makkelijker kunnen gebruiken en vullen. 
 

Binnenkort dan maar alsnog overwegen te reizen met eigen vervoer. We betalen uiteindelijk vooral voor de rust zou ik maar zeggen.

Reputatie 5

Het is helaas al langer een verschijnsel dat NS weinig geeft om hun frequente 1e klas reizigers. De tientallen topics in deze community en de honderden boze tweets op Twitter zijn een duidelijke weergave van de jarenlange onvrede.

Ik denk echter niet dat deze actie een grote verschuiving in de trend zal maken. Dit omdat het aantal Pepper gebruikers maar een fractie is van het totaal aantal treinreizigers. Daarnaast is de 1e klas in de praktijk allang opgeheven vanwege het verzuimen van controle en handhaving door een te groot deel van de conducteurs (andere maatschappijen zoals Deutsche Bahn, Blauwnet en NMBS laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om dit frequent te doen). In de afgelopen ± 5 jaar heb ik het aantal uitgedeelde boetes op 1 hand kunnen tellen. Men komt in 99% van de gevallen namelijk weg met elk simpel excuus van ‘wist het niet’, tot ‘mobiel opladen’ tot ‘trein is vol’. In dit geval komt NS Flex als een wonder, vanwege het 20 euro correctietarief die sommige grijsrijders mogelijk aan zijn broek kunnen krijgen.

De actie an sich kan ik nog begrijpen (meer spreiding over de trein, een poging om men de 1e klas te laten ervaren, etc.) Maar dat de zwaar betalende abonnementhouders nooit vooraf op de hoogte zijn gebracht, NS weinig van zich laat horen na dit topic (wat is immers ‘op = op’?, waarom kon deze actie niet net als voorheen exclusief voor lezers van Spoor worden gehouden? en waarom staat de pagina nog steeds zonder aanpassingen online?) en het feit dat men enkel door een topic als dit (of via de deal op Pepper) achterkomt dat de eerste klas door NS nagenoeg gratis is gemaakt, voelt voor mij als een erg stevige trap na.

Complimenten overigens aan mensen zoals Loes die wel de juiste inzet tonen!

Reputatie 7

Bertus klinkt als een eenvoudige boer, ik geef toe dat is niet aardig gezegd, "klaagzangen" is edoch eveneens buitengewoon onvriendelijk en gericht aan mensen die bereid zijn iets meer te betalen voor een rustige reis. Als je onder de koe vandaan bent gekomen zul je zulks wellicht begrijpen... of niet, dan is het ook prima 

@Arjan49 , what’s in a name?

Een eenvoudige Boer of misschien wel een Hereboer. Of gewoon een kantoorpik in loondienst. 

Blijkbaar voel je je nogal verheven omdat je in de gelegenheid en bereid bent om te betalen voor voorrechten en dat vooral nog eens te benadrukken. En omdat ‘respect’ in je vocabulaire ontbreekt, bevestigd dat dat nogmaals.

Edoch, buitengewoon onvriendelijk zijn ook Eerste Klasreizigers, die zich gedragen als de Upperclass uit lang vervlogen tijden, die neerkijken op ‘het gepeupel’ en meteen conclusies trekken.

Alweer een tijd geleden, reisde ik eens ‘eerste klas’ van mijn woonplaats naar Groningen. Het was een mooie zomerdag, dus ik was luchtig en casual gekleed. 

Ik kwam de Eerste Klas coupé binnen en nam plaats. Een keurige geklede heer, die een krant las, keek op en me met een afkeurende blik aan. Ik wenste hem een goedemorgen. ‘Dit is de eerste klas hoor’ bitste hij me toe en draaide zich hoofdschuddend om. Na de volgende stop nam schuin tegenover de keurige heer een opgedofte dame plaats. De heer en de dame groetten elkaar, keuvelde over ditjes en datjes, koetjes en kalfjes. Noblesse oblige?

Bij het naderen van een volgend station, was op het balkon een glimp van een conducteur zichtbaar. De heer riep met enige stemverheffing dat hij hoopte dat ze straks gaan controleren en al die lui die geen eerste klas kaartje hebben, een flinke prent geven. 

Natuurlijk was er met m’n vervoersbewijs en gratis update niets aan de hand.

Maar goed, ik heb de indruk dat veel eerste klas reizigers die hier steen en been klagen en menen dat de eerste klas vol zit met huisvrouwen met boodschappentassen, arbeiders en boeren met alleen een tweede klas kaartje, dat maar al te vaak doen op basis van eigendunk, vooroordelen  en wantrouwen.

 

Oeps… 😉

Reputatie 4

 Echt wat een ontzettend domme actie dit. 

Mee eens. Flauw dat ook de NS Jongerendagkaart is uitgesloten van de actie. Waarom zouden jongeren niet mogen profiteren van de 1e klasse, alsof zij daar geen recht op hebben. Of bied dan iets anders voor jongeren aan, reizen in de 1e klasse tegen dubbel tarief (15,00 euro ofzo). Ik wil graag weten wat de gedachte van NS achter deze beslissing is. 

Reputatie 7
Badge +4

Jongeren mogen net als iedereen een eersteklaskaartje kopen, niemand wordt geweigerd. Met een jongerenkaart heb je geen recht op eerste klas. Daarvoor geldt een andere prijs.

 

Verder is inmiddels wel duidelijk dat het geen verstandige actie is.

 

Reputatie 1

Handig om te weten, ik heb hem alvast voor morgen gekocht! 

Reputatie 7
Badge +3

Verder is inmiddels wel duidelijk dat het geen verstandige actie is.

 

De actie op zich begrijp ik en vind die ook wel goed, alleen de uitvoering is niet goed. Limiteer het aantal upgrades per persoon op welke wijze dan ook, zodat iemand gewoon 1 of 2 keer eens 1e klas kan reizen. 

Reputatie 7
Badge +4

Hm, ik had het over een normaal eersteklaskaartje, niet over de gratis upgrade. Het is niet geldig met een jongerenkaart, u mag daarmee niet in de eerste klas.

Reputatie 7
Badge +4

Verder is inmiddels wel duidelijk dat het geen verstandige actie is.

 

De actie op zich begrijp ik en vind die ook wel goed, alleen de uitvoering is niet goed. Limiteer het aantal upgrades per persoon op welke wijze dan ook, zodat iemand gewoon 1 of 2 keer eens 1e klas kan reizen. 

Je haalt hiermee alleen overlast binnen, geen potentiele eersteklas betalers. Het zou veel verstandiger te zijn deze kaartjes aan te bieden voor tien euro of zo. Dan is het nog steeds voordeel en je spreekt een potentieel betalend eersteklasreizigerspubliek aan.

De gratisreiziger zal niet snel eersteklas gaan reizen tegen het daar geldende tarief. Die hoef je ook niet in de eerste klas te lokken. 

Deze actie geeft alleen maar ellende voor de normale reiziger die nu  eerste klas reist. 

Direct afschaffen, het is te dom voor woorden. Marketing maakt dezelfde fout die ze eerder hersteld leken te hebben.  De directie zou Marketing een draai om de oren moeten geven. Je jaagt je best betalende reiziger weg.

Badge +3

Je haalt hiermee alleen overlast binnen, geen potentiele eersteklas betalers.

Naast de overlast, iedereen met een 1e klas vrij reizen abonnement zal de komende 2 maanden daar natuurlijk niet voor gaan betalen (tot wel 500+ euro besparen bij Altijd Vrij).

Blijft de vraag of je met de upgrade (die in feite een supplement is op een 2e klas vervoerbewijs) ook geldt bij een incheck in de Daluren en dan de spits in reizen.

Reputatie 3

Bertus klinkt als een eenvoudige boer, ik geef toe dat is niet aardig gezegd, "klaagzangen" is edoch eveneens buitengewoon onvriendelijk en gericht aan mensen die bereid zijn iets meer te betalen voor een rustige reis. Als je onder de koe vandaan bent gekomen zul je zulks wellicht begrijpen... of niet, dan is het ook prima 

@Arjan49 , what’s in a name?

Een eenvoudige Boer of misschien wel een Hereboer. Of gewoon een kantoorpik in loondienst. 

Blijkbaar voel je je nogal verheven omdat je in de gelegenheid en bereid bent om te betalen voor voorrechten en dat vooral nog eens te benadrukken. En omdat ‘respect’ in je vocabulaire ontbreekt, bevestigd dat dat nogmaals.

Edoch, buitengewoon onvriendelijk zijn ook Eerste Klasreizigers, die zich gedragen als de Upperclass uit lang vervlogen tijden, die neerkijken op ‘het gepeupel’ en meteen conclusies trekken.

Alweer een tijd geleden, reisde ik eens ‘eerste klas’ van mijn woonplaats naar Groningen. Het was een mooie zomerdag, dus ik was luchtig en casual gekleed. 

Ik kwam de Eerste Klas coupé binnen en nam plaats. Een keurige geklede heer, die een krant las, keek op en me met een afkeurende blik aan. Ik wenste hem een goedemorgen. ‘Dit is de eerste klas hoor’ bitste hij me toe en draaide zich hoofdschuddend om. Na de volgende stop nam schuin tegenover de keurige heer een opgedofte dame plaats. De heer en de dame groetten elkaar, keuvelde over ditjes en datjes, koetjes en kalfjes. Noblesse oblige?

Bij het naderen van een volgend station, was op het balkon een glimp van een conducteur zichtbaar. De heer riep met enige stemverheffing dat hij hoopte dat ze straks gaan controleren en al die lui die geen eerste klas kaartje hebben, een flinke prent geven. 

Natuurlijk was er met m’n vervoersbewijs en gratis update niets aan de hand.

Maar goed, ik heb de indruk dat veel eerste klas reizigers die hier steen en been klagen en menen dat de eerste klas vol zit met huisvrouwen met boodschappentassen, arbeiders en boeren met alleen een tweede klas kaartje, dat maar al te vaak doen op basis van eigendunk, vooroordelen  en wantrouwen.

 

Touché, je hele verhaal zal ik niet gaan beantwoorden maar je epistel lezende lijk je mij iemand met een bovengemiddelde intelligentie dus zul je ook begrijpen dat mensen die bewust voor "rust" wat extra over hebben dit géén goed idee vinden Bertus.... en Nee Ik moet ook de broek omlaag doen tijdens het kakken....

Reputatie 6

Je haalt hiermee alleen overlast binnen, geen potentiele eersteklas betalers. Het zou veel verstandiger te zijn deze kaartjes aan te bieden voor tien euro of zo. Dan is het nog steeds voordeel en je spreekt een potentieel betalend eersteklasreizigerspubliek aan.

De gratisreiziger zal niet snel eersteklas gaan reizen tegen het daar geldende tarief. Die hoef je ook niet in de eerste klas te lokken. 

Deze actie geeft alleen maar ellende voor de normale reiziger die nu  eerste klas reist. 

Direct afschaffen, het is te dom voor woorden. Marketing maakt dezelfde fout die ze eerder hersteld leken te hebben.  De directie zou Marketing een draai om de oren moeten geven. Je jaagt je best betalende reiziger weg.

100% mee eens, ik had het niet beter kunnen verwoorden!

Reputatie 7
Badge +4

De eerste klas reiziger is gewoon bereid meer te betalen voor een kans op een zitplaats en om in rust te kunnen werken. Het is doorgaans een lees- en werkpubliek met een wat hoger inkomen op basis van wat meer scholing.  Daar zie je dit gedrag vaak. Doorgaans maakt men ook langere reizen, vandaar dat de eerste klas ongeveer een vijfde van de inkomsten binnen brengt. Trajectvrij van Gouda naar Den Haag, een reis van 19 minuten, kost al € 278,30 per maand.

 

Ik reis al vanaf mijn vierentwintigste eerste klas, ben nu gepensioneerd en het publiek dat eerste klas reist wil gewoon rust om na te denken en wat comfort. Dat mag ook wat kosten en dat heeft met elite of arrogantie echt niks te maken. 

Ik zeg mijn eersteklasabonnement niet op, maar snap wel dat iemand met AltijdVrij (€ 612,50) dat nu ogenblikkelijk doet. Het scheelt meer dan 250 euro per maand en die is NS dan kwijt door deze ondoordachte en volstrekt achterlijke actie. Die vijfhonderd euro extra voor twee maanden is nu weggegooid geld.

NS: tel uit je verlies, ook aan goodwill. 

Reputatie 6

Verder is inmiddels wel duidelijk dat het geen verstandige actie is.

 

De actie op zich begrijp ik en vind die ook wel goed, alleen de uitvoering is niet goed. Limiteer het aantal upgrades per persoon op welke wijze dan ook, zodat iemand gewoon 1 of 2 keer eens 1e klas kan reizen. 

Dat zou nog wel kunnen, een paar upgrades per persoon aanbieden. Maar om dit ongelimiteerd gedurende de actieperiode te doen is belachelijk. Hoe verzin je het? Overlast en ergernis krijg je hiermee. Eigenlijk zouden de eersteklas abonnementhouders massaal hun abonnement gedurende de actieperiode moeten opzeggen. 

Reputatie 7
Badge +3

Van marketing hebben ze geen kaas gegeten bij NS. Suppleties verkopen voor een cent devalueert de 1e klas. 

Het zou veel slimmer geweest zijn om suppleties voor de daluren te verkopen voor bijvoorbeeld €5. Een leuke prijs als je een langere afstand reist. Waarschijnlijk verdient NS ook nog iets aan dat product en zou je het kunnen openstellen voor actiekaartjes.

De huidige actie is zo ongelooflijk slecht doordacht dat ik er geen woorden voor heb. Het is alleen te vergelijken met het geblunder vorig jaar met zogenaamde reserveren van fietsplaatsen dat geen reserveren was. Zou diezelfde afdeling dit jaar een nieuwe opdracht hebben gekregen om met een zo mogelijk nog dommer plan op de proppen te komen? 

Reageer