beantwoord

1e klas upgrade voor €0,01 t/m augustus?


Reputatie 3
  • Reisleider*
  • 74 reacties

Ik zag een post voorbij komen van Pepper en wat vrienden van mij dat je voor de gehele zomervakantie, 1 hele cent betaald voor een 1e klas upgrade? Willen jullie mij zeggen dat ik dus aankomende 2 maanden 60 euro bij betaal voor mijn abonnement om vervolgens dezelfde drukte en geschreeuw van de weekend avonden, nu elke dag mee zal maken? 
 

Waarvoor betaal ik eigenlijk als er gecontrolleerd word, wordt men alleen maar weggestuurd. En nu, zullen ze zelfs allemaal mogen blijven zitten.

 

Betekent dit dat ik gewoon mijn abonnement toch maar beter op 2e klas kan zetten? Bespaart mij gelijk het overbodige geld neem ik aan.

icon

Beste antwoord door iMark 26 June 2022, 09:15

Bekijk origineel

184 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt wel of er voor een functie bij Marketing een omgekeerde vorm van ballotage geldt: iemand met hersens en inzicht, die kan rekenen en reizigersgedrag nog snapt ook, komt er niet in.

De opgekropte ergernis van de gekke Henkies die nog betalen, telt niet mee.

 

Reputatie 3

Bertus klinkt als een eenvoudige boer, ik geef toe dat is niet aardig gezegd, "klaagzangen" is edoch eveneens buitengewoon onvriendelijk en gericht aan mensen die bereid zijn iets meer te betalen voor een rustige reis. Als je onder de koe vandaan bent gekomen zul je zulks wellicht begrijpen... of niet, dan is het ook prima 

@Arjan49 , what’s in a name?

Een eenvoudige Boer of misschien wel een Hereboer. Of gewoon een kantoorpik in loondienst. 

Blijkbaar voel je je nogal verheven omdat je in de gelegenheid en bereid bent om te betalen voor voorrechten en dat vooral nog eens te benadrukken. En omdat ‘respect’ in je vocabulaire ontbreekt, bevestigd dat dat nogmaals.

Edoch, buitengewoon onvriendelijk zijn ook Eerste Klasreizigers, die zich gedragen als de Upperclass uit lang vervlogen tijden, die neerkijken op ‘het gepeupel’ en meteen conclusies trekken.

Alweer een tijd geleden, reisde ik eens ‘eerste klas’ van mijn woonplaats naar Groningen. Het was een mooie zomerdag, dus ik was luchtig en casual gekleed. 

Ik kwam de Eerste Klas coupé binnen en nam plaats. Een keurige geklede heer, die een krant las, keek op en me met een afkeurende blik aan. Ik wenste hem een goedemorgen. ‘Dit is de eerste klas hoor’ bitste hij me toe en draaide zich hoofdschuddend om. Na de volgende stop nam schuin tegenover de keurige heer een opgedofte dame plaats. De heer en de dame groetten elkaar, keuvelde over ditjes en datjes, koetjes en kalfjes. Noblesse oblige?

Bij het naderen van een volgend station, was op het balkon een glimp van een conducteur zichtbaar. De heer riep met enige stemverheffing dat hij hoopte dat ze straks gaan controleren en al die lui die geen eerste klas kaartje hebben, een flinke prent geven. 

Natuurlijk was er met m’n vervoersbewijs en gratis update niets aan de hand.

Maar goed, ik heb de indruk dat veel eerste klas reizigers die hier steen en been klagen en menen dat de eerste klas vol zit met huisvrouwen met boodschappentassen, arbeiders en boeren met alleen een tweede klas kaartje, dat maar al te vaak doen op basis van eigendunk, vooroordelen  en wantrouwen.

 

Ach welnee, ik ben zelf een “jonge” kerel van 24 die vaak zelfs jonger ingeschat word. Vaak genoeg dat ik mijn ID overal nog moet laten zien want men schat mij 19/20. Als ik de 1e klas in loop zie ik vaak zat ook diezelfde blikken die u beschrijft, maar ergert mij dat? Welnee, ik ga daar niet zitten om me zorgen te maken over andere of om te blijken dat ik “klasse” heb. Ik ga daar zitten want ik hou er gewoon van om een eigen ruimte te hebben en meestal zelfs een volledige eigen zit. Zou het liefst in een eigen wagentje op en neer willen rijden, maar dá ‘s weer te duur. Maar, net zoals men normaliter met elkaar omgaat, zou het natuurlijk meer gewaardeerd worden dat we ons niet allen over een kam laten scheren. ;)

 

Reputatie 7
Badge +3

De huidige actie is zo ongelooflijk slecht doordacht dat ik er geen woorden voor heb. Het is alleen te vergelijken met het geblunder vorig jaar met zogenaamde reserveren van fietsplaatsen dat geen reserveren was. Zou diezelfde afdeling dit jaar een nieuwe opdracht hebben gekregen om met een zo mogelijk nog dommer plan op de proppen te komen? 

Op zich geen slechte gedachte. Er werd aangegeven dat er deze zomer geen nieuwe pilot fietsreserveren kwam en daar werd deze reden voor gegeven:

De wenselijke verbeteringen voor een eventueel vervolg kosten tijd en menskracht. Dit terwijl NS momenteel ook een belangrijke uitdaging heeft om de reiziger terug in de trein te krijgen in relatie tot de corona-situatie. De komende tijd ligt de focus op het terugwinnen van de reiziger in de trein.

Bljkbaar wil men met deze 1e klas de reiziger terugwinnen want echt andere acties hiervoor zie ik niet. 

Reputatie 6

Bljkbaar wil men met deze 1e klas de reiziger terugwinnen want echt andere acties hiervoor zie ik niet. 

Als dát het doel van deze actie is dan wordt het tegenovergestelde bereikt. Hier komen alleen koopjesjagers op af, mensen die toch wel met de trein hadden gereisd maar dan 2e klas. Na afloop van deze actie reizen ze gewoon weer 2e klas. Je wint hier geen reizigers mee, je jaagt alleen de trouwe 1e klas reiziger de trein uit. Wie dit bedacht heeft ‘was een beetje dom’ zou Máxima zeggen.
 

 

Reputatie 7

Touché, je hele verhaal zal ik niet gaan beantwoorden maar je epistel lezende lijk je mij iemand met een bovengemiddelde intelligentie dus zul je ook begrijpen dat mensen die bewust voor "rust" wat extra over hebben dit géén goed idee vinden Bertus.... en Nee Ik moet ook de broek omlaag doen tijdens het kakken....

Ik heb nergens beweert, dat de ‘een cents’ updates een goed idee zijn. 

Het hele concept van de ‘Eerste Klas’ vind ik  geen goed idee: iets uit de vorige eeuw, toen standsverschil nog enige importantie had. Toen we eerste klas burgers hadden, boeren en buitenlui.

Ik begrijp zeker dat er mensen zijn, die hun reis in alle rust willen maken. Ik vind alleen niet dat je daarvoor extra moet betalen, alsof rust een voorrecht is. Daar zou de stiltecoupé voor moeten zijn, maar we weten allemaal, dat door het gebrek aan controle, de stiltecoupé net zo gedevalueerd is als de ‘Eerste Klasse’ En uiteraard ook door gepeupel  dat geen manieren heeft.

Ik ga kakken en daarna maffen, boeren schijten en gaan op stok. 😉

Reputatie 7
Badge +4

Noem het Comfort 1 en Comfort 2. De term klasse is niet adequaat en de doet te veel aan de 19e eeuw denken. Het is echter buiten de orde om de eerste klas zo te karakteriseren. Dat heeft niets meer met de huidige werkelijkheid te maken. Vroeger werden mensen geweigerd maar nu kan iedereen een eerstklaskaartje kopen. Daarbij wordt niemand uitgesloten.

Wie niet voor de dienst wil betalen doet dat gewoon niet en reist tweede klas. Je komt even snel op je bestemming.

Di geklets kan op de grote hoop van wel eerste klas willen reizen maar er niet voor willen betalen. Kom niet aan met dit soort clichégeklets en maak de gevolgen van het zelfzuchtige gedrag zoals de stiltecoupé werkt niet en ga maar reizen zonder geldig kaartje niet tot norm.

Dit soort taalgebruik voegt ook niks toe.

 

Reputatie 7
Badge +3

De huidige actie is zo ongelooflijk slecht doordacht dat ik er geen woorden voor heb. Het is alleen te vergelijken met het geblunder vorig jaar met zogenaamde reserveren van fietsplaatsen dat geen reserveren was. Zou diezelfde afdeling dit jaar een nieuwe opdracht hebben gekregen om met een zo mogelijk nog dommer plan op de proppen te komen? 

Op zich geen slechte gedachte. Er werd aangegeven dat er deze zomer geen nieuwe pilot fietsreserveren kwam en daar werd deze reden voor gegeven:

De wenselijke verbeteringen voor een eventueel vervolg kosten tijd en menskracht. Dit terwijl NS momenteel ook een belangrijke uitdaging heeft om de reiziger terug in de trein te krijgen in relatie tot de corona-situatie. De komende tijd ligt de focus op het terugwinnen van de reiziger in de trein.

Bljkbaar wil men met deze 1e klas de reiziger terugwinnen want echt andere acties hiervoor zie ik niet. 

Het valt een beetje buiten het bestek van dit topic maar ik wil toch nog een opmerking maken. De pilot fietsreserveren was een totale mislukking omdat je je fiets alleen kon aanmelden en juist niet kon reserveren. Echt reserveren, dus inclusief handhaving en de trein uitzetten van niet-gereserveerde fietsen was nu juist niet aan de orde. NS snapt het verschil tussen aanmelden en reserveren niet.

En zo wordt de ene op de andere denkfout gestapeld en hebben we (helaas) lange discussies zonder dat NS veel doet met de terechte kritiek. 

Nu weer on topic. Het doel van de actie om deze zomer abonnementhouders de mogelijkheid te bieden om in de daluren voor (bijna) niets eerste klas te laten reizen is om logistieke redenen nog wel te rechtvaardigen.

Het had veel eenvoudiger gekund dan het gedoe met het bestellen van een e-ticket. NS had een lijstje kunnen maken van de abonnementen die in aanmerking komen en al die abonnementhouders een e-mail kunnen sturen dat ze gedurende een bepaalde periode in de daluren in de 1e klas mogen zitten. Controle zou dan geen probleem zijn omdat de Hc meteen kan zien of iemand een abonnement uit het lijstje heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Het had nog veel makkelijker gekund door de abonnementhouders een mail met 1 of meerdere actiecodes te sturen waarmee per code 1 upgrade aan te schaffen is. Is al vaker gedaan met 1e klas upgrades via NS extra en bepaalde goedkope kaartjes. Dan krijg je niet dat iemand met 1e klas abonnement dat abonnement voor 2 maanden terugzet naar 2e klas en vervolgens 2 maanden lang alleen deze upgrades bestelt. 

En wat betreft het fietsreserveren, daarover waren we het vorig al eens dat het niet werkt. 

Reputatie 7
Badge +3

Het had nog veel makkelijker gekund door de abonnementhouders een mail met 1 of meerdere actiecodes te sturen waarmee per code 1 upgrade aan te schaffen is. Is al vaker gedaan met 1e klas upgrades via NS extra en bepaalde goedkope kaartjes. Dan krijg je niet dat iemand met 1e klas abonnement dat abonnement voor 2 maanden terugzet naar 2e klas en vervolgens 2 maanden lang alleen deze upgrades bestelt. 

En wat betreft het fietsreserveren, daarover waren we het vorig al eens dat het niet werkt. 

Daarmee vallen mijn partner en ik uit de boot, want wij krijgen al 2 jaar geen nieuwsbrieven, actiemails en Spoor per mail. Alleen onze jaarlijkse verlengingsmail van onze 3 abonnementen.

Reputatie 7
Badge +3

Daarmee vallen mijn partner en ik uit de boot, want wij krijgen al 2 jaar geen nieuwsbrieven, actiemails en Spoor per mail. Alleen onze jaarlijkse verlengingsmail van onze 3 abonnementen.

Ja, dat weten we intussen wel. Bij jullie gaat gewoon iets helemaal mis wat blijkbaar niet op te lossen valt. Dat is natuurlijk absoluut niet goed en ik snap ook werkelijk niet dat niemand daar een oplossing voor kan vinden, maar het is wel een uitzondering en niet standaard. In zo'n geval van een actie waar je gebruik van zou willen maken zou het dan mogelijk moeten zijn om de codes na contact met de klantenservice handmatig na te sturen, zoals er ook wel eens een Spoor wordt nagestuurd.

Reputatie 7
Badge +3

Daarmee vallen mijn partner en ik uit de boot, want wij krijgen al 2 jaar geen nieuwsbrieven, actiemails en Spoor per mail. Alleen onze jaarlijkse verlengingsmail van onze 3 abonnementen.

Ja, dat weten we intussen wel. Bij jullie gaat gewoon iets helemaal mis wat blijkbaar niet op te lossen valt. Dat is natuurlijk absoluut niet goed en ik snap ook werkelijk niet dat niemand daar een oplossing voor kan vinden, maar het is wel een uitzondering en niet standaard. In zo'n geval van een actie waar je gebruik van zou willen maken zou het dan mogelijk moeten zijn om de codes na contact met de klantenservice handmatig na te sturen, zoals er ook wel eens een Spoor wordt nagestuurd.

Mocht je een tip hebben hoe dit probleem op te lossen, graag.

Reputatie 7
Badge +3

Hoezo moet ik daar een tip voor hebben, alsof ik die ondoorgrondelijke systemen van de NS ken? Het zal voor NS wel niet genoeg prioriteit hebben, iets wat niet door de klantenservice op te lossen valt en de achterliggende IT afdeling heeft wel grotere problemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Voorwaarden zijn aangepast en upgrade is nu ook geldig voor SPR.  En inmiddels uitverkocht. 😢

Reputatie 7
Badge +3

Zoiets vreesde ik al, met dank aan iedereen die een groot aantal van die upgades heeft aangeschaft. 

Reputatie 6

Tja dat viel te verwachten, actie stopgezet. Ik heb een paar besteld voor de zaterdagen omdat ik mn weekendvrij van 1e klas teruggezet heb naar 2e klas. Maar het zal wel een drukke boel worden. Ben benieuwd hoeveel er nu zijn verkocht. 

Reputatie 7
Badge +3

We zullen nooit te weten komen of de upgrades echt uitverkocht zijn of dat het als smoes gebruikt is om de slechtdoordachte actie stilletjes de nek om te draaien.

 

Reputatie 5

Binnen een week uitverkocht, was natuurlijk te verwachten. Iets met ‘ikke, ikke, ikke’.😅 Zou me niet verbazen als de meeste upgrades in handen zijn van koopjesjagers (die NS na de actie zeker niet terug gaat zien) en de meeste SPOOR lezers achter het net hebben gevist.

Ben in ieder geval opgelucht dat het voorlopig is afgelopen met deze onzin.

Reputatie 6

Moderators, vragen jullie nog na bij marketing wat het briljante idee is/was van deze actie? 

Reputatie 7
Badge +3

Het had nog veel makkelijker gekund door de abonnementhouders een mail met 1 of meerdere actiecodes te sturen waarmee per code 1 upgrade aan te schaffen is. Is al vaker gedaan met 1e klas upgrades via NS extra en bepaalde goedkope kaartjes. Dan krijg je niet dat iemand met 1e klas abonnement dat abonnement voor 2 maanden terugzet naar 2e klas en vervolgens 2 maanden lang alleen deze upgrades bestelt. 

Dat is niet minder makkelijk dan mijn idee. Juist veel ingewikkelder. Er moeten actiecodes gestuurd worden en andere kosten gemaakt worden.

Mijn idee is juist supersimpel: NS maakt een lijst van abonnementen die in aanmerking komen. De abonnementhouders krijgen een e-mail dat ze in de daluren in de 1e klas mogen zitten. Klaar. Een leuk extraatje voor trouwe klanten.

Met een beetje extra werk zou NS kunnen filteren op hoe lang iemand abonnementhouder is. Je zou er zelfs een loyaliteitsprogramma van kunnen maken. 

Reputatie 7
Badge +1

Moderators, vragen jullie nog na bij marketing wat het briljante idee is/was van deze actie? 

Nee daar komt een net zo lang zwijgen op als bij de terugkoppeling van de reservering van de fietsplekken. NS zou zijn tijd beter kunnen besteden aan bijvoorbeeld reparatie van de App. Zonde dat hier tijd en veel geld (de opzegging van veel Flex 1e klas reizigers) is besteed. 

Reputatie 7
Badge +3

Het had nog veel makkelijker gekund door de abonnementhouders een mail met 1 of meerdere actiecodes te sturen waarmee per code 1 upgrade aan te schaffen is. Is al vaker gedaan met 1e klas upgrades via NS extra en bepaalde goedkope kaartjes. Dan krijg je niet dat iemand met 1e klas abonnement dat abonnement voor 2 maanden terugzet naar 2e klas en vervolgens 2 maanden lang alleen deze upgrades bestelt. 

Dat is niet minder makkelijk dan mijn idee. Juist veel ingewikkelder. Er moeten actiecodes gestuurd worden en andere kosten gemaakt worden.

Mijn idee is juist supersimpel: NS maakt een lijst van abonnementen die in aanmerking komen. De abonnementhouders krijgen een e-mail dat ze in de daluren in de 1e klas mogen zitten. Klaar. Een leuk extraatje voor trouwe klanten.

Met een beetje extra werk zou NS kunnen filteren op hoe lang iemand abonnementhouder is. Je zou er zelfs een loyaliteitsprogramma van kunnen maken. 

Bij NS is nergens te vinden dat ik ruim 40 jaar zelf betalende abonnementhouder ben. Hun computers gaan niet zover terug.

Reputatie 7
Badge +3

Tja dat viel te verwachten, actie stopgezet. Ik heb een paar besteld voor de zaterdagen omdat ik mn weekendvrij van 1e klas teruggezet heb naar 2e klas. Maar het zal wel een drukke boel worden. Ben benieuwd hoeveel er nu zijn verkocht. 

Een paar is dus al snel 8 voor alle zaterdagen binnen de periode.

Ik heb maar 1 (lange) reis gepland en zal daarvoor nu een upgrade moeten kopen tegen normaal tarief voor reizen in de 1e klas. Gelukkig reis ik nog met Dal voordeel en keuzedagen op saldo en is een normale upgrade in het weekend minder duur dan als ik flex had. Maar een upgrade tegen normaal tarief kopen om in een volle 1e klas te gaan zitten ga ik dus niet doen. Een deel van mijn geplande reis is met sprinters en zo comfortabel is de 1e klas daar niet. Zo slaat NS de plank mis, want mensen die normaal upgrade kopen, zullen dat nu niet doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het had nog veel makkelijker gekund door de abonnementhouders een mail met 1 of meerdere actiecodes te sturen waarmee per code 1 upgrade aan te schaffen is. Is al vaker gedaan met 1e klas upgrades via NS extra en bepaalde goedkope kaartjes. Dan krijg je niet dat iemand met 1e klas abonnement dat abonnement voor 2 maanden terugzet naar 2e klas en vervolgens 2 maanden lang alleen deze upgrades bestelt. 

Dat is niet minder makkelijk dan mijn idee. Juist veel ingewikkelder. Er moeten actiecodes gestuurd worden en andere kosten gemaakt worden.

Mijn idee is juist supersimpel: NS maakt een lijst van abonnementen die in aanmerking komen. De abonnementhouders krijgen een e-mail dat ze in de daluren in de 1e klas mogen zitten. Klaar. Een leuk extraatje voor trouwe klanten.

Met een beetje extra werk zou NS kunnen filteren op hoe lang iemand abonnementhouder is. Je zou er zelfs een loyaliteitsprogramma van kunnen maken. 

Maar dan krijg je dus wel weer dat die abonnementhouders dat iedere dag kunnen doen 2 maanden lang, bij verstrekken van actiecodes is het gelimiteerd op het aantal actiecodes per abonnementhouder. Nu met de huidige ondoordachte actie is nog wel OP=OP en kan er zoals nu blijkt worden gezegd dat de upgrades uitverkocht zijn. 

En qua controle door de HC moet een HC wel kunnen zien welk abonnement iemand heef en met Flex ziet de HC dat niet, alleen dat iemand Flex heeft. Dan wordt het heel simpel, iedereen met Flex ongeacht welk abonnement mag dan 1e klas zitten. Misschien maakt dat niets uit, ik heb nu al heel lang alleen Flex Basis en ontvang nog steeds Spoor.

Er is (of was) al een soort van loyatiteitsprogramma, NS Extra, waarbij reizigers al naar gelang van iemands abonnement of reisgedrag extraatjes konden ontvangen. Maar dat is dood, wordt niets meer mee gedaan, misschien hooguit de check-out alert.

Laten we maar hopen dat dit (weer) een leermomentje is geweest voor NS. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, dat Flex. Wat een gedrocht. 

In deze moeilijke financiële tijden voor NS zal qua marketing alles uit de kast gehaald moeten worden omdat de vaste klanten vaker de trein in te krijgen en om nieuwe vaste klanten te krijgen. Dat eerste lijkt makkelijker dan het tweede.

Reputatie 6

Ik heb er vier omdat ik elke twee weken een lang eind reis..dat valt wel mee toch :)

Reageer