beantwoord

2-1 klassewissel op een dagkaart, wat zijn de mogelijkheden?

Hallo,

Hoe moet het nu als je een dagkaartje hebt? Vroeger kocht je een overgang 2-1 voor bijvoorbeeld Utrecht-Leiden.
Nu bestaat die optie volgens mij niet meer. Dus zijn er andere mogelijkheden om 1e klas te reizen met een Dagkaart?

Groetjes Sebastiaan.
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 11 juli 2014, 11:47

Voor zover ik kan vinden is een upgrade na aankoop van een kaartje tweede klas inderdaad niet meer mogelijk. De Toeslag 2-1 is immers alleen beschikbaar bovenop een aantal abonnementen en niet als losse kaart.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De vraag is even welke vorm uw dagkaart heeft. Onderstaande link is mogelijk verhelderend:

http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/overgang-2-1.html
Dan heb ik het over wat Kruidvat/ Blokker soms aanbied. Of bijv een E-Ticket dagkaart uit de spoordeel winkel.
Maar op de pagina waar je naar linkt, vindt ik enkel opties voor abonnementen.
Of voor op saldo reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Vanaf het Blokkerkaartje naar eerste klas is erg duur want u betaalt het verschil tussen een eerste en tweede klas dagkaart, vol tarief. Dat is ongeveer drie keer de prijs van een Blokkerkaartje. Dit geldt voor alle actiekaartjes, dus ook voor AH, Kruidvat, Hema en dergelijke.
Je kan een klacht indienen bij Rover en Consumentenbond: http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2014/Meldpunt-treinkaartje-overspoeld-met-klachten/
Reputatie 4
Badge
Bij dagretouren in de spoordeelwinkel. (daar is de dagkaart al een tijdje verdwenen geloof ik) zag ik de laatste keren bij het bestellen van de couponcode steeds de optie om een upgrade 1e klas voor 9 euro (ma-vr) of 6 euro (za-zo) te kopen.
Reputatie 3
Badge
Je kan een klacht indienen bij Rover en Consumentenbond: http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2014/Meldpunt-treinkaartje-overspoeld-met-klachten/

Ik vind dat 'overspoeld met klachten' eigenlijk nog heel erg meevallen als je het hebt over 700 klachten.
Een gemiddelde eindexamendag levert bij het LAKS een veelvoud daarvan aan klachten op, en er zijn heel wat minder examenkandidaten dan dagelijkse reizigers . . . .
Reputatie 6
Badge +2
Vanaf het Blokkerkaartje naar eerste klas is erg duur want u betaalt het verschil tussen een eerste en tweede klas dagkaart, vol tarief.
Volgens mij kan het helemaal niet.
Reputatie 4
Badge
Voor zover ik kan vinden is een upgrade na aankoop van een kaartje tweede klas inderdaad niet meer mogelijk. De Toeslag 2-1 is immers alleen beschikbaar bovenop een aantal abonnementen en niet als losse kaart.

Ik vind dat 'overspoeld met klachten' eigenlijk nog heel erg meevallen als je het hebt over 700 klachten.
Een gemiddelde eindexamendag levert bij het LAKS een veelvoud daarvan aan klachten op, en er zijn heel wat minder examenkandidaten dan dagelijkse reizigers . . . .

LAKS is een begrip onder scholieren, natuurlijk weten zij die weg sneller te vinden dan OV reizigers naar de Consumentenbond. Inmiddels zijn er 1200 klachten, dat zijn 1200 ontevreden klanten die de weg wel hebben kunnen vinden.
Oké bedankt heren! Dan is het pech.
Ik vind het toch altijd wel merkwaardig dat alleen heren bedankt worden.
Ze noemen het nu dagretour maar bij het uitprinten staat er, bijvoorbeeld bij de La Place aanbieding, Geldig vanaf elk station voor reizen door geheel Nederland op ..-..-.. tijdens de daluren.
Of: Geldig vanaf station vooraf ingevuld naar station vooraf ingevuld maar nergens dat je er niet via een andere route naartoe mag of vanaf moet reizen, geen enkele controleur die daar overigens op controleert, ze checken alleen de code of het e-ticket geldig is.

Bij dagretouren in de spoordeelwinkel. (daar is de dagkaart al een tijdje verdwenen geloof ik) zag ik de laatste keren bij het bestellen van de couponcode steeds de optie om een upgrade 1e klas voor 9 euro (ma-vr) of 6 euro (za-zo) te kopen.
700 Klachten zijn er 700 teveel....slechts 1 op de 100 reizigers neemt de moeite om een klacht in te dienen, dat betekent dus 700.000 ontevreden reizigers....

Reputatie 7
Badge +4
Wat u zegt is niet juist. U moet de snelste of kortste route nemen en wat de reisplanner aangeeft, is leidend. Het is geldig van elk vertrekstation naar de aangegeven bestemming en zeker geen dagkaart. Aan het gedrag van de conducteur kunt u geen rechten ontlenen als hij een foute beslissing neemt. Ik zou er overigens niet zo zeker van zijn dat hij er niet naar kijkt want hij moet controleren of iedereen in de trein over een geldig vervoersbewijs beschikt en dat zonodig verstrekken, tegen een voorgedrukte verhoging van 35 euro. Dan is uw 'gratis' versnapering in La Place wel een hele schrale troost.
Ik kan geen vrouw in dit verhaal vinden. Maar goed bedankt mevrouw.
Reputatie 7
Badge +4
700 Klachten zijn er 700 teveel....slechts 1 op de 100 reizigers neemt de moeite om een klacht in te dienen, dat betekent dus 700.000 ontevreden reizigers....

Ik heb de indruk dat uw berekening niet klopt......

Hoe weet u dat trouwens zo zeker dat 1 op de 100 klaagt? Meer dan een veronderstelling van uw kant kan het niet zijn. Ik ben benieuwd naar hoe u dat onderbouwt.

En wel heren? Merkwaardig.

En wel heren? Merkwaardig.

Ik weet niet wat je wil Niek, maar er staan toch echt duidelijk mannen namen, en op de meeste profielen staat ''Man''.
Reputatie 4
Badge
Wat u zegt is niet juist. U moet de snelste of kortste route nemen en wat de reisplanner aangeeft, is leidend. Het is geldig van elk vertrekstation naar de aangegeven bestemming en zeker geen dagkaart. Aan het gedrag van de conducteur kunt u geen rechten ontlenen als hij een foute beslissing neemt. Ik zou er overigens niet zo zeker van zijn dat hij er niet naar kijkt want hij moet controleren of iedereen in de trein over een geldig vervoersbewijs beschikt en dat zonodig verstrekken, tegen een voorgedrukte verhoging van 35 euro. Dan is uw 'gratis' versnapering in La Place wel een hele schrale troost.

Op het Eticket wat je print staat toch overduidelijk
Dagretour
Station A
Station B

Waardoor er geen misverstand kan ontstaan hoe er gereisd mag worden. De enige misleiding die optreed is de nog altijd niet gecancelde reclamecampagne bij Google.

Het enige wat ik niet snap is waarom conducteurs inkt verspillen aan het stempelen van etickets. Als je twee keer op een dag hetzelfde traject wil reizen print je m toch gewoon nog een keer uit en is ie weer maagdelijk wit-zwart.

Reageer