Sticky

Actie: Dagkaart Dag Daluren

Reputatie 6
Wat houdt deze actie precies in?
Via de Spoordeelwinkel wordt er voor de vaste Spoordeelwinkelklanten de Dag Daluren actie aangeboden. Dit E-ticket is een 'Dagkaart Dag Daluren' waarbij er alleen in de daluren gereisd mag worden in combinatie met een coupon voor een drankje en een snack bij de Kiosk.

Wanneer mag er met dit ticket gereisd worden?

Met de Dagkaart Dag Daluren mag je alléén in de daluren reizen. Dat betreft op maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur. Op zaterdag en zondag is deze actie niet geldig.

Voor wie is de actie en hoe wordt deze actie aangeboden?
Deze actie wordt middels de Spoordeelwinkel E-special (vaste klanten nieuwsbrief) aangeboden per e-mail. Via deze e-mail word je doorverwezen naar de bestelpagina waar deze tickets besteld kunnen worden. Voor een 2de klasse ticket betaal je €15,- en voor de 1ste klasse variant betaal je €19,- waarbij in beide gevallen ook een coupon voor een snack en een drankje bij de Kiosk wordt meegestuurd.

Wanneer wordt deze actie verstuurd?
Deze actie zal op 19 en op 26 oktober verstuurd worden per e-mail.

Actievoorwaarden:
- Met de Dag Daluren actie mag je alléén in de daluren reizen. Dat betreft op maandag t/m vrijdag vóór 6.30uur, tussen 9.00–16.00 uur en ná 18.30 uur.
- Op zaterdag en zondag is deze actie niet geldig.
- Voordat de spits begint moet je de trein verlaten hebben. Tenzij je in het bezit bent van een ander geldig vervoerbewijs voor de te maken reis in de spits.
- Indien je met de Dag Daluren actie in de spits in de trein gesignaleerd wordt, heeft de Hoofdconducteur het recht een Uitstel van Betaling uit te schrijven.
- Maximaal 1 persoon per ticket, niet geldig in combinatie met andere acties of voor geld inwisselbaar.
- Samenreiskorting is niet mogelijk in combinatie met deze actie.
- Niet geldig in Thalys Amsterdam – Parijs, met toeslag geldig in Intercity Direct tussen Schiphol en Rotterdam & ICE International.
- Geldig bij alle treinvervoerders in Nederland.

Bijzonder (Pilot Middagspits uitsluiting):
We hebben al jaren een middagspits uitsluiting op onze abonnementen en dagkaart acties. Reizigers kunnen met deze producten alleen met korting of onbeperkt reizen in de rustige uren van de dag. Naast abonnementen op de OV-Chipkaart en Retail tickets op CT tickets (denk hierbij aan Kruidvat, Blokker, Primera etc.), verkoopt NS ook ruim een miljoen tickets op e-ticket (o.a. Hema, Spoordeelwinkel, etc.). Echter, tot nu toe was het technisch niet mogelijk om de middagspits hierop uit te sluiten. Daarom waren deze proposities, na 9 uur, de hele dag geldig. Voor de spreiding van actiekaart reizigers en meer comfort voor forenzen tijdens de spits willen we ook de middagspits beperken. Hiervoor hebben we een wijziging doorgevoerd op de poortjes. Deze beperking vertaalt zich in de actieprijs.
Voorbeeld: Reizigers die om 17:00 uur een gesloten station willen betreden, daarvoor blijft het poortje gesloten.

Graag lezen wij in dit topic terug wat jullie van deze actie vinden en wat jullie bevindingen zijn van deze Pilot Middagspits. Mochten er nog vragen zijn, lezen wij dit ook graag terug!

124 reacties

Het probleem ligt bij reizen in de spits mag niet.

Vrij simpele vragen

- Mag je je reis afmaken als jouw trein vertraging heeft
- Mag je je reis afmaken als je je aansluiting mist
- Bij wie legt de bewijslast ? Bij de klant of bij NS ?

Overigens het zijn e-tickets. ik begrijp dus goed dat het poortje hiermee gesloten blijft in de spits ? In die zin is het ook na te gaan wanneer je het poortje hebt geopend door conducteurs ?
Wij kunnen geen tijd zien in de code waar een poortje mee is geopend, aangezien een e-ticket niet werkt bij paaltjes.
Het lijkt me trouwens vrij simpel te handhaven door net als de regel te hanteren dat als je eenmaal ingecheckt hebt je de reis af kan maken, omdat anders de poortjes dicht blijven en je dus niet in de spits kan reizen.

Maar dat zie ik nergens terug in de voorwaarden, overigens zou ik het anders formuleren, stel ik heb een ander geldig vervoersbewijs en de conducteur signaleert de dalkaart ook, dan kan hij een UvB schrijven 😃

Zeg dan gewoon indien u toch reist met de dalkaart in de spits.
Loes schreef:

Wij kunnen geen tijd zien in de code waar een poortje mee is geopend, aangezien een e-ticket niet werkt bij paaltjes.

Dat is jammer, als NS zou ik daar dan eerst aan werken.
Reputatie 7
MvanGelder schreef:

Het lijkt me trouwens vrij simpel te handhaven door net als de regel te hanteren dat als je eenmaal ingecheckt hebt je de reis af kan maken, omdat anders de poortjes dicht blijven en je dus niet in de spits kan reizen.

Geen goed idee. Daar zal alleen maar misbruik van komen. Zo kunnen mensen die de reis beginnen in de spits ook zeggen dat ze veel eerder aan de reis begonnen zijn.
Geldig bij alle vervoerders ?
Reputatie 6
Bedankt voor de toevoeging, deze actie is geldig bij alle treinvervoerders in Nederland. (bijgevoegd onder de actievoorwaarden)
Trein-D schreef:

MvanGelder schreef:

Geen goed idee. Daar zal alleen maar misbruik van komen. Zo kunnen mensen die de reis beginnen in de spits ook zeggen dat ze veel eerder aan de reis begonnen zijn.

Gedeeltelijk waar want de poortjes blijven dicht dan, al kan het natuurlijk wel bij paaltjes stations.

Daarom had ik ervoor gekozen om gelijk een tijd toe te voegen bij de "incheck"

Nu blijf je zitten met vertraging, mensen moeten natuurlijk wel hun reis kunnen afmaken met de dalkaart en niet halverwege ergens stranden of een boete krijgen.

Ik wordt een beetje moe van de kreet mensen kunnen er misbruik van maken. Ja dat kan als je het niet goed dicht timmert.
Reputatie 7
Badge +4
Probleem is dat het niet is dichtgetimmerd. Dan faciliteer je feitelijk misbruik en is het realistisch dat er altijd een groep is die er misbruik van maakt. Het is denkbaar dat veel gebruikers het ook echt niet goed weten. Het lijkt of de beslissers bij NS dit risico dan maar nemen. Ten koste van de reguliere spitsreiziger, naar valt te verwachten.

Uit deze pilot komt niets wat men niet weet of redelijkerwijs al had kunnen weten.

In mijn tijd zou je met deze wijze van operationaliseren van een onderzoek na vijf minuten met pek en veren de deur uit worden gezet.

Misbruik moet je voorkomen door het niet mogelijk te maken. Beter voor de reizigers, beter voor de conducteurs en beter voor de sfeer en het rechtvaardigheidsgevoel in de trein. Waarom moeten reguliere reizigers ongevraagd deze onnodige 'discussies' aanhoren?
Hoe kun je nu een pilot maken waarbij je experimenteert met gedrag rond dal- en spitstijden, zonder dat je de inchecktijd en -plaats weet?
En dat is helaas met het e-ticket het geval. Ik kan nergens op af gaan, aangezien ik geen inchecktijd heb. E-tickets kunnen niet ingechecked worden en daar zit hem het probleem. Als dit wel kan, zouden er verder weinig problemen zijn, behalve die we al kennen wat betreft de eenmalige chipkaarten met beperkingen.
Mee eens met Thom, alle resultaten van deze proef moeten al lang bekend zijn.
Hang drie brakke, technisch achterhaalde systemen aan elkaar en je krijgt dit als resultaat. Waar kennen we dat toch van :8 :8 :8
Thom schreef:

Uit deze pilot komt niets wat men niet weet of redelijkerwijs al had kunnen weten.

In mijn tijd zou je met deze wijze van operationaliseren van een onderzoek na vijf minuten met pek en veren de deur uit worden gezet.

Nou, tegenwoordig hebben meer mensen een hbo of wo diploma dan toen hoor. Ook in het hoger onderwijs voeren studenten tegenwoordig een ... onderzoek uit. En in het mbo zijn meerdere opleidingen die je tot manager opleiden. Wat dat betreft is er na de afschaffing van de hbs en de invoering van de Mammoetwet een grote sprong .... gemaakt. Zelf wilde ik altijd een opleiding astrologie volgen omdat ik sterren zo intressant vind. En als ik in mijn glazen bol kijk en de lichtinval goed is, dan lijkt het net of je meerdere sterren ziet. Dus Thom het Komt allemaal goed. 😉
Reputatie 7
Badge +4
😉
Nooduitgang schreef:

Thom schreef:

Nou, tegenwoordig hebben meer mensen een hbo of wo diploma dan toen hoor. Ook in het hoger onderwijs voeren studenten tegenwoordig een ... onderzoek uit. En in het mbo zijn meerdere opleidingen die je tot manager opleiden. Wat dat betreft is er na de afschaffing van de hbs en de invoering van de Mammoetwet een grote sprong .... gemaakt. Zelf wilde ik altijd een opleiding astrologie volgen omdat ik sterren zo intressant vind. En als ik in mijn glazen bol kijk en de lichtinval goed is, dan lijkt het net of je meerdere sterren ziet. Dus Thom het Komt allemaal goed. ;)

Dat zegt helemaal niets, de meeste mensen onder de 30 kunnen amper rekenen of spellen 😃

Maar dat is een andere discussie.
6 + 9 = 18, toch? Dat kan ik zonder me rekenmasjien voor jouw uitrekenen hoor 😳 Nu ga ik weer snel selfies instagrammen en chatsnappen.

Okay, hier ben ik toch te oud voor, sorry.

Logging van timestamp + locatie van poortpassage naar een backend die daarna weer zichtbaar wordt in de MCL (handscanner) zou al een hoop schelen, maar in de huidige opzet ook meteen technisch lastig. Daarnaast zit je nog steeds met lastig traceerbare smoezen, waaronder de te vroeg vertrokken treinen, overgeslagen stations en vooral ook vertragingen die ná vertrektijd zijn gemuteerd, waardoor een overstap ineens wel mogelijk zou zijn volgens de planner, terwijl die door aankomstvertraging eerst onmogelijk was. Een voorbeeld waar ik zelf vrij recent een aantal GTBV-claims voor doorgedrukt heb (en na enig aandringen goedgekeurd heb gekregen).
@,
Dat klopt. Gewoon tellen met je vingers. Linkerhand open en aftellen. 10, 9, 8. 7, 6 + 5 rechts = 11..
Gaat altijd goed!

Toch ben ik het wel met Thom eens. En of het pek en veren of spek met peren is maakt mij niet uit.

Gisteren mijn duit in het zakje gedaan en snap geen gehaktbal van het feit dat de NS dit halfgare tussengerecht als hoofdgerecht tracht te presenteren.

@NS,
Nou, ik weet niet of dit een goed idee is. 🙂

(De uitvoering is tot nu toe.... ?)
@Henk,

Hiervoor ben je niet te oud. id en backend. KISS
Zeker niet 😃

En ook niet voor Windows CE 4.2 😃

KISS? We gaan toch niet zoenen he? :?
Badge +3
Thomas NS schreef:

We hebben al jaren een middagspits uitsluiting op onze abonnementen en dagkaart acties.

Nee hoor.. koop gerust een dagkaart hier voor € 20,50 en met een middagspits heb je totaal niets te maken.

Dat is ook gewoon een NS dagkaart (ook geldig bij andere vervoerders natuurlijk).

Enne, vanuit het buitenland bestellen want geen iDeal? No problem!
Henk_NL schreef:

KISS? We gaan toch niet zoenen he? :?

Nee natuurlijk niet. Krijg regelmatig al ongewenst een tongzoen van een grote hond van een kennis verderop. Ene Billie en die is niet kieskeurig.:)

Keep IT Stupid Simpel. ?️?️?️??️?️?️?️
Niet happen, niet happen 😉
Echt wel! ????? lol
Reputatie 6
On topic jongens, anders moet ik me doodschamen als ik dit presenteer als feedback naar deze actie toe. Kritisch is goed, off-topic is slecht.
We zijn ontopic, dat is het ergste. KISS, koppel het unieke ID van ovcp's/barcodes/whatever live aan een centrale backend en gaan met die banaan. Een uitwerking waar ik al vaker over geschreven heb op het forum 🙂

Reageer