Actiekaartjes voortaan alleen als e-ticket

• 1 februari 2019
  • 22 reacties
  • 707 Bekeken

Badge +3
Zie dit artikel (dank Hildebrand @treinreiziger).

Ik zie de bui al hangen... nóg meer mensen die de reisdatum willen wijzigen :(

Maar goed, ik lees dat Rover en Radar er ook al aandacht aan besteden.

Hopelijk komt men er dus op terug, want (om maar wat te noemen) als je toevallig nog actiekaartjes over hebt tegen de verloopdatum dan verkoopt een fysiek/tastbaar kaartje in onverbroken 'verpakking' vele malen makkelijker via bijv. Marktplaats dan een couponcode voor een e-ticket. Dat laatste zou eventueel nog via Ticketswap kunnen, maar die doen (nog) niet aan treinkaartjes :(

En natuurlijk het probleem met mensen die geen iDeal hebben, of geen smartphone of computer met printer. Er zullen best ouderen zijn die met e-tickets overweg kunnen of daar hulp mee kunnen krijgen, maar er zullen ook zeker mensen moeite mee hebben.

Ik vind het een slecht idee.

22 reacties

Badge
Inderdaad een zeer klantonvriendelijke beslissing, zowel richting degenen zonder printer/smartphone/tablet als richting degenen die om welke reden dan ook niet op de geplande datum kunnen reizen.

Grootste probleem in deze zaak lijkt mij de perverse prikkel voor NS. E-tickets brengen ook geld in het laatje als de reiziger besluit het ticket te laten verlopen (om welke reden dan ook), terwijl men met een wegwerpchipkaartje meestal gewoon een dag later met hetzelfde kaartje op stap kan.
Dus voor NS is het alleen maar financieel voordelig om voortaan enkel e-tickets uit te geven: méér inkomsten over de rug van reizigers die niet reizen!
Reputatie 2
Ik heb inmiddels duizend klachten gekregen. Voor mij reden om het gesprek aan te gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Persoonlijk zou ik graag zien dat je een actiekaartje ook zou kunnen laden op je OV-chipkaart, zoals voorheen bv kon met een Dag Voordeelurenkaart van €12.50 die aan een geselecteerde groep abonnementhouders werd gestuurd.
Dan heb je ook niet de kosten van een fysiek kaartje. En je kunt controleren of er wel of niet mee gereisd is want dan moet je inchecken met je OV-chipkaart.
Badge +3
Ik heb inmiddels duizend klachten gekregen. Voor mij reden om het gesprek aan te gaan.
Onwards and upwards zeg ik dan. Succes en mijn support heb je uiteraard!
Badge +3
Vanuit NS geredeneerd kan ik begrijpen dat de de actiekaartjes op wegwerpchipkaarten worden afgeschaft. Daar zijn relatief hoge distributiekosten aan verbonden voor een product dat eigenlijk tegen een afbraakprijs verkocht wordt. Verder is het natuurlijk aantrekkelijk voor NS om reizigers die met actiekaartjes reizen uit de spitsuren te weren. En het is ook redelijk ten opzichte van de reizigers die het volle pond betalen om in de spits te reizen.

Daar staat dan weer tegenover dat ik ook kan begrijpen dat de regelmatige gebruikers van de actiekaartjes niet bepaald op deze wijziging zitten te wachten. Het e-ticket is om meerdere redenen nogal klantonvriendelijk en ook de gelimiteerde gebruikstijden zullen voor velen een probleem vormen.

Verder betekent deze distributievorm de nekslag voor de OV-dagkaarten die wel eens verkocht werden. Met de e-tickets kun je niet met bus/tram/metro reizen omdat er niet wordt ingecheckt en er dus geen opbrengstverevening geadministreerd kan worden.

De distributie van actietickets via de OV-chipkaart zoals @Momo voorstelt zou een mooi alternatief zijn. Je zou dan je bestelling bij een automaat kunnen ophalen. Ook bij een automaat in de supermarkt.

Verder kun je je natuurlijk afvragen of de actiekaartjes wel het juiste middel zijn om de treinen in de daluren te vullen. Het zijn nu vooral incidentele klanten die actiekaartjes kopen. Het lijkt me veel aantrekkelijker voor NS om meer vaste klanten te trekken die een abonnementsvorm afnemen. Enigszins vergelijkbaar met het bonuskaart-systeem van een grootgruttersbedrijf met hoofdkantoor in Zaandam.
Ik begrijp dat er onrust ontstaat na aanleiding van deze aankondiging, mede door het bericth op jouw website @treinreiziger. Ik begrijp ook dat het afschaffen van de eenmalige tickets als actiekaarten tot discussie lijdt.

Of en wat er wordt gedaan om de incidentele reizigers tegemoet te komen kan ik nu niet nagaan. Ik ga er echter vanuit dat jij hierover wel een reactie gaat krijgen. Ik ga dit zelf ook even navragen en kom erop terug.
Reputatie 2
Zelf heb ik geen hoge verwachtingen (dus verras mij @Jouke NS 😉). Ik ga eerst nog eens een klein vervolg onderzoek doen, naar mensen die hebben aangegeven dat ze wel eens een eticket hebben gekocht, maar aangeven dat dit niet liep als verwacht. Dan zal ik via mijn kanalen contact op nemen om de uitkomsten te delen met NS. De ruim duizend ontvangen klachten aan NS overhandigen.
Zelf heb ik geen hoge verwachtingen (dus verras mij @Jouke NS 😉). Ik ga eerst nog eens een klein vervolg onderzoek doen, naar mensen die hebben aangegeven dat ze wel eens een eticket hebben gekocht, maar aangeven dat dit niet liep als verwacht. Dan zal ik via mijn kanalen contact op nemen om de uitkomsten te delen met NS. De ruim duizend ontvangen klachten aan NS overhandigen.

Wanneer we er beide mee bezig gaan is de kans groter dat dit tot resultaat leidt. Ik zie dat ook Rover er al vragen over heeft gesteld dus ik verwacht eerlijk gezegd dat er wel iets gedaan zal worden. Of dat ook daadwerkelijk het geval is moet ik echter afwachten.
Badge +3
Ikzelf ben een nogal incidentele treinreiziger tegenwoordig, en reis met name op vrijdagmiddag en in het weekend, en dat enkele keren per maand. De laatste jaren heb ik dat vrijwel geheel met actiekaartjes kunnen doen.

Een besparing van ca. 25% per dag (Eindhoven - Randstad, als ik dezelfde dag ook weer terug reis), want ik heb namelijk ook nog een Dal Voordeel abonnement. Daarvan had ik er in 2017-2018 de kosten niet eens uit gehaald als ik het niet voor €29 had kunnen verlengen ;)

Precies diegene die NS dus wellicht uit de treinen zou willen weren? (spits op vrijdagmiddag) maar die spits is juist rustiger dan andere dagen, dus daar zit het probleem niet.

Dat van die distributiekosten kan ik me voorstellen, en je hoeft je als reiziger dan ook niet meer druk te maken over OP=OP, of blijven zitten met ongebruikte kaartjes (die je binnen een uur wel tegen kostprijs kwijt kon op Marktplaats, maar dat terzijde).

Een 'niet gebruikt/verzilverd = geld terug' regeling zal er natuurlijk niet komen, maar wellicht met een beperking van enkele keren per jaar zoals nu al gedaan wordt bij 'incheck gemist'. Dat lijkt me wel zo schappelijk als er sprake is van bijv. ziekte, en iemand het (verzilverd=geldig voor jou op de gekozen datum!) ticket dus niet kwijt kan aan iemand anders, of een dag later mee kan reizen.

Vooralsnog zal het mij niet weerhouden om gewoon te blijven reizen zoals nu. Dat gaat dan worden met twee ov-chipkaarten met NS Flex. Een maandje Dal Voordeel (€5) heb je er namelijk al uit na één enkeltje Eindhoven - Utrecht.

En met een maandje Weekend Vrij (€32) kan je ook gewoon 5 virjdagavonden en weekenden onbeperkt treinen...En een weekendje of twee niet willen/kunnen reizen? Daarvoor is dus die tweede kaart 🙂
Badge +3
De e-tickets hebben wel één voordeel ten opzichte van de wegwerpchipkaarten: je hoeft met een e-ticket niet in- en uit te checken wanneer je overstapt op een andere vervoerder.

Maar vanwege de sterk gelimiteerde gebruikstijden zullen de actiekaartjes als e-ticket amper nog interessant zijn voor een langere reis op een werkdag. Je kunt pas na 9.00 uur vertrekken en niet kunnen reizen tussen 16.00 en 18.30 is ook niet bepaald aantrekkelijk. Als je bijvoorbeeld vanuit Maastricht terugreist naar Utrecht Centraal en daar voor 16.00 uur weer moet aankomen dan moet je al om 14.01uur weer weg uit Maastricht. Of je kunt pas weer om 18.31uur vertrekken met een aankomst om 20.21uur in Utrecht Centraal.
Ik verwacht dat de middagspitsbeperking tot veel vervelende gesprekken in de trein gaat leiden omdat velen hun reis niet zo zullen plannen dat ze in de middagspits niet in de trein zitten....

Als onbedoeld effect van de maatregel wordt een nieuwe groep van zwartrijders aangeboord. Zou er over deze consequenties goed zijn nagedacht?
Ikzelf ben een nogal incidentele treinreiziger tegenwoordig, en reis met name op vrijdagmiddag en in het weekend, en dat enkele keren per maand. De laatste jaren heb ik dat vrijwel geheel met actiekaartjes kunnen doen.

Zou hier spreken van een reiziger die structureel incidenteel reist oftewel een reiziger die regelmatig onregelmatig reist.
Naar mijn inschatting gaat het hierbij om een omvangrijke doelgroep, die goed bediend werd middels de actiekaartjes, zoals deze bijna continu werden aangeboden door diverse winkelbedrijven.
Waarom eigenlijk niet iets van keuzedagen aanbieden aan deze doelgroep ? Met als bijkomend voordeel dat men niet de hele tijd meer hoeft te zoeken naar waar het loket van de actiekaartjes zich op een bepaald moment bevindt.
Badge +3
Je hebt helemaal gelijk @Perron23 om mij dat stempeltje te geven!

Ik zit er nét tussenin tegenwoodig. Heb Dal Voordeel dus (tot eind maart nog voor €29, daarna wordt dat Flex), ik werk NIET buiten mijn woonplaats en anders alsnog geen probleem om na 9:00 of voor 16:00 (op meestal vrijdagmiddag) in te checken in Eindhoven voor een avondje ergens heen (en zelfde avond terug). Met die dagkaartjes gaat dat niet meer, jammer dan!

Zoals ik al zei, i.p.v. actietickets wordt het voor mij dus Weekend Vrij (5 vrijdagavonden en weekenden voor €32 vind ik ook een goede deal, plus je hoeft niet dezelfde dag terug!).

het 'loket zoeken voor de goedkoopste kaartjes' zal inderdaad het probleem worden. Op zich is het wel handig deze vorm (e-tickets) omdat je gewoon couponcodes (of verzilver-linkjes) krijgt, en die zijn overdraagbaar!

Vandaag nog aan iemand in mijn taxi uitgelegd hoe het werkt (die reizen in het weekend, dus geen probleem met spits) en haar zus ging 5 kaartjes 'halen' bij Kruidvat en zou de codes op de kassabon wel doormailen naar de rest van de familie, zodat men die zelf kon verzilveren.

Meer voordelen kan ik eigenlijk niet bedenken... 😉
Badge +3
En in gedachten hoor/zie ik o.a. @Thom alweer bedenkelijk nadenken/kijken... omdat je bij Kruidvat dus goedkoper uit bent hoe meer je er koopt (oké, bij 3 of meer houdt het wel op met die stapelkorting!)

Dat is nog erger dan die groepsretours bijna (die tegenwoordig enkele reizen zijn), want iedereen van de 'groep' mag dan reizen vanaf welk station dan ook buiten de spits!

Geen idee of dit een 'omslagpunt' is voor slimme inkopers, maar een code doorsturen (die mij € 14,50 heeft gekost wegens de stapelkorting) en daar iemand die er maar eentje nodig heeft bijvoorbeeld € 15,- i.p.v. € 16,50 voor laten betalen (dus blij mee maken, en ikzelf maak dan winst ook nog) is dus geen enkel probleem! Het mag niet, maar valt niet te controleren eigenlijk.

Wil niemand op ideeën brengen (Waar wil jij heen vandaag, of kris-kras door Nederland voor €15,- buiten de spits of in het weekend? ) No problem, regel ik voor je...
Reputatie 4
Persoonlijk zou ik graag zien dat je een actiekaartje ook zou kunnen laden op je OV-chipkaart, zoals voorheen bv kon met een Dag Voordeelurenkaart van €12.50 die aan een geselecteerde groep abonnementhouders werd gestuurd.
Dan heb je ook niet de kosten van een fysiek kaartje. En je kunt controleren of er wel of niet mee gereisd is want dan moet je inchecken met je OV-chipkaart.

Hoi. Hier je vriendelijke developer weer 🙂 Ik ben natuurlijk een beetje bevooroordeeld, maar ik heb persoonlijk niks tegen het e-ticket. We herkennen echter wel dat het misschien interessant is om zo'n actieproduct op een OV-chipkaart te zetten, alleen in de huidige opzet met een bezoekje aan de automaat, is het voor veel mensen een hogere drempel. Daarom zijn we dit jaar aan het kijken of we producten ook kunnen laden bij de poortjes en paaltjes. Hoe handig is dat? Je product klaarzetten op een station en je kan er bij het inchecken meteen gebruik van maken. Nu kan ik natuurlijk niet zeggen dat het voor deze actieproducten ook gaat gelden, maar we gaan het zien 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Interessant.
Het maakt mij eerlijk gezegd niet uit of je zoiets moet laden bij een automaat of bij een poortje of paaltje, als het maar op de OV-chipkaart komt. Als je toch al op het station bent is het net zo makkelijk op te halen bij een automaat.
Het kunnen laden op de OV-chipkaart op wat voor manier dan ook zou dan wel een goed alternatief kunnen zijn voor de eenmalige chipkaart actiekaartjes. Juist voor actiekaartjes zou dit interessant zijn.

Ik ben één van de weinige zonder smartfoon en mijn printer is al tijden kaduuk. En om nu alleen voor een enkele keer een e-ticket een nieuwe printer aan te schaffen vind ik iets te ver gaan.
Reputatie 4
Interessant.
Het maakt mij eerlijk gezegd niet uit of je zoiets moet laden bij een automaat of bij een poortje of paaltje, als het maar op de OV-chipkaart komt. Als je toch al op het station bent is het net zo makkelijk op te halen bij een automaat.
Het kunnen laden op de OV-chipkaart op wat voor manier dan ook zou dan wel een goed alternatief kunnen zijn voor de eenmalige chipkaart actiekaartjes. Juist voor actiekaartjes zou dit interessant zijn.

Ik ben één van de weinige zonder smartfoon en mijn printer is al tijden kaduuk. En om nu alleen voor een enkele keer een e-ticket een nieuwe printer aan te schaffen vind ik iets te ver gaan.

Voor jou misschien niet, maar ik zie elke dag toch best veel mensen hier mee stoeien. Bovendien willen we minder kaartautomaten en niet meer omdat iedereen die actiekaarten daar wil laden 😉
Badge +3
Dat van die € 12,50 dagkaartjes (vrolijk door de open poortjes gelopen toen, normaal printte ik ze wel uit maar de bestelling stond in dit geval nog op de automaat dus) ... heeft mij mijn ooit een eerste UvB opgeleverd!

Personeel in de trein kon er ook wel om lachen. Uiteraard alles kwijtgescholden na één telefoontje of DM/PB hier.. maar dat soort 'vergissingen' voorkomen is natuurlijk handiger (toon dat ticket maar, op welke manier dan ook!).

Je kunt van alles zeggen over je printer (het andere topic over huis tuin keuken.. we zijn er uit!) en @Momo heeft ook wel ergens op het werk een printer of zo.

No problem dus, maar de Kruidvat voorwaarden zullen nog wel de nodige reacties opleveren, alleen al omdat het simpelweg geen (tastbare) chipkaartjes zijn voor een dag naar keuze.
Badge +3
Een interessante ontwikkeling. Ik heb geen idee of het 'klaarzetten' van een bestelling bij poortjes of paaltjes op een station goed gaat werken. Persoonlijk zou ik een bestelling liever ophalen bij een terminal dan bij een poortje. Bij een terminal heb ik geen last van gehaaste mensen achter me en kan ik ook controleren of alles goed gaat.

Zo'n terminal hoeft natuurlijk geen volledige kaartautomaat te zijn. Verder biedt een dergelijk systeem de mogelijkheid om automatisch terug te betalen wanneer een bestelling niet is opgehaald. Dat zou een hoop bezwaren tegen het huidige e-ticketsysteem wegnemen.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt van alles zeggen over je printer (het andere topic over huis tuin keuken.. we zijn er uit!) en @Momo heeft ook wel ergens op het werk een printer of zo.
Nog wel, maar u weet, per 1 juli is het een andere zaak .....😞

En dan nog, als ik ergens tijdens mijn 3 weken vakantie een keer een dagje met de trein weg zou willen, betekent dat dat ik van te voren mijn e-ticket zou moeten printen op werk, ook weet ik dan nog niet op welke dag ik exact weg wil of het regent dat het giet op de geplande dag en wil ik een andere dag weg. Heb ik ook het probleem van niet kunnen veranderen.

Dus voor mij geen e-tickets. Dan maar liever met 40% korting met mijn Traject-Vrij, hoewel dat dan per 1 juli ook verleden tijd is.
Badge +3
Een interessante ontwikkeling. Ik heb geen idee of het 'klaarzetten' van een bestelling bij poortjes of paaltjes op een station goed gaat werken. Persoonlijk zou ik een bestelling liever ophalen bij een terminal dan bij een poortje. Bij een terminal heb ik geen last van gehaaste mensen achter me en kan ik ook controleren of alles goed gaat.

Zo'n terminal hoeft natuurlijk geen volledige kaartautomaat te zijn. Verder biedt een dergelijk systeem de mogelijkheid om automatisch terug te betalen wanneer een bestelling niet is opgehaald. Dat zou een hoop bezwaren tegen het huidige e-ticketsysteem wegnemen.

Nee, die Dagkaartjes voor € 12,50 kon je printen, in de app laden of klaarzetten als bestelling (na keuze reisdatum). Dat ophalen moet natuurlijk vóórdat je incheckt (op de gebruikelijke manier, dus kaartautomaat op station of in de supermarkt e.d.).

Dát was ik dus ff vergeten 5 weken later, en omdat toen de poortjes in Eindhoven nog open stonden ben ik in gedachten gewoon doorgelopen, in de veronderstelling dat ik wel een e-ticket in mijn tas of in de app had zitten (zoals normaal), waar je toch niet mee hoeft in te checken bij open (of geen) poortjes.

Och ja, lesje geleerd en no harm done want ik had in feite voor een geldige dagkaart betaald, alleen stond die niet op de kaart. De dag erna stond het in het rood als 'verlopen' (niet opgehaald) in het systeem en heb ik het volledige bedrag van de UvB terug gekregen, met een korte preek natuurlijk dat ik een sufferd was, en in het vervolg beter moest opletten 😉 Altijd lachen met de webcare ^dakjes :P

Ik ben aan het wachten op een update van de afdeling. Ik kom erop terug.
Ik begrijp van de collega's dat deze actie, naast uitprinten, ook kunnen worden geladen in de app. Je kunt de tickets daarnaast ook laten uitprinten bij de Servicebalie tegen een extra vergoeding van € 1,00 per E-ticket. Tickets op een eenmalige chipkaart is op dit moment geen optie. Of dit in de toekomst wel een optie is kan ik niet aangeven. Overigens heeft deze nieuwe werkwijze een belangrijk voordeel. Voor zover wij kunnen nagaan is er geen maximum aantal tickets wat afgenomen kan worden. Waar reizigers bij de oude werkwijze nogal eens de mededeling kregen dat de tickets waren uitverkocht zou dat nu niet meer het geval mogen zijn.

Reageer