beantwoord

Ah dagkaart 2e pinksterdag

• 12 April 2016
  • 35 reacties
  • 1267 Bekeken

Mag je met de AH dagkaart op 2e pinksterdag ook eerder reizen dan 9:00? Dit omdat het een feestdag is?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 18 April 2016, 14:38

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 4
Er staat geen uitzondering vermeld voor de 2e pinksterdag dus in principe is het vanaf 9.00 uur.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens NS is 2e Pinksterdag een feestdag.
https://www.ns.nl/producten/producten/p/feestdagen-vakanties

Maar in de voorwaarden van het AH-ticket staat:
http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media//001354300/000/001354356_003_NS_banner_160322.jpg

Misschien kan één van de moderators uitleggen hoe het zit op 2e Pinksterdag. Voor mij is het onduidelijk omdat er in de voorwaarden niets gezegd wordt over feestdagen en langere weekends.
http://www.ah.nl/ns/voorwaarden
Reputatie 4

Dat het een feestdag is betekent nog niet dat het gelijk gesteld is met een zondag.
De treinen rijden op tweede pinksterdag bijv. ook een zaterdagdienst en geen zondagdienst.
Reputatie 7
Badge +3

Dat het een feestdag is betekent nog niet dat het gelijk gesteld is met een zondag.
De treinen rijden op tweede pinksterdag bijv. ook een zaterdagdienst en geen zondagdienst.

Dat beweert dan ook niemand. Vandaar mijn vraag of een moderator deze situatie kan verduidelijken.
Voor deze acties geldt geen speciale feestdagregeling. Het staat ook niet vermeldt in de voorwaarden dat 2e Pinksterdag of een feestdag als zondag wordt gezien. Koningsdag wordt wel vermeld als niet geldig, de 9 uurs grens op maandag 2e Pinksterdag zal dus gewoon gehandhaafd blijven.
Reputatie 7
Badge +3
Voor deze acties geldt geen speciale feestdagregeling. Het staat ook niet vermeldt in de voorwaarden dat 2e Pinksterdag of een feestdag als zondag wordt gezien. Koningsdag wordt wel vermeld als niet geldig, de 9 uurs grens op maandag 2e Pinksterdag zal dus gewoon gehandhaafd blijven.
Duidelijk, maar logisch kan ik het niet vinden.
Uit vervoersoogpunt zou ik denken dat het op 2e Pinksterdag juist een goed idee is om de mensen al vroeg te laten reizen zodat niet iedereen opeengehoopt in de eerste trein na 09.00 uur zit. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn.
Reputatie 4
Idem dito voor Hemelvaartsdag/Bevrijdingsdag. Overigens waren de Kruidvatkaartjes voor het weekend ook nooit geldig op feestdagen die op ma-vr vielen.

dus wel een weekenddienst, maar ik mag daar dan geen gebruik van maken? Pas vanaf 9:00 terwijl het in het weekend voor de hele dag geldt..... vreemd
Misschien kan één van de moderators uitleggen hoe het zit op 2e Pinksterdag. Voor mij is het onduidelijk omdat er in de voorwaarden niets gezegd wordt over feestdagen en langere weekends.
http://www.ah.nl/ns/voorwaarden

Het wordt tijd dat iemand hierover een dikke memo ophangt op de marketingafdeling, want daar wordt structureel vergeten om bij actiekaartjes te vermelden hoe het zit met de geldigheid op feestdagen. "Staat het er niet, dan is het een gewone dag" blijkt voor velen niet impliciet duidelijk. De enige keer dat er geen vragen over komen, is namelijk als er toevallig geen doordeweekse feestdag binnen de geldigheidsperiode valt.

Dit is trouwens al veel vaker gesuggereerd, maar helaas even vaak door NS genegeerd. Ik begrijp niet wat NS toch tegen duidelijkheid heeft.
Reputatie 7
Badge +4
Het principe van een feestdag is dat dan op een dag door de week er geen dal- en spitstijden worden gehanteerd. Een feestdag kan een andere dienstregeling hebben maar dat is per feestdag niet hetzelfde en derhalve kennelijk niet het criterium. Eerste Kerstdag en 27 april zijn beide feestdagen maar de eisen aan de dienstregeling zijn verschillend.

Als er geen spits wordt gehanteerd op een feestdag, zou er geen belemmering zijn voor negen uur te reizen. Ik ga er dan even van uit dat het kaartje op maandag geldig is.

De formulering is helaas onvolledig en er blijven vragen onnodig liggen.
Reputatie 7
Badge +3

Als er geen spits wordt gehanteerd op een feestdag, zou er geen belemmering zijn voor negen uur te reizen. Ik ga er dan even van uit dat het kaartje op maandag geldig is.

Vanuit vervoersstromen geredeneerd kan ik geen enkele reden bedenken om bijvoorbeeld op feestdagen als Tweede Paas-, Pinkster- or Kerstdag te verbieden vóór 9 uur met een AH/Kruidvat/Blokker-kaartje te reizen. Het heeft zelfs voordelen als je op zo'n dag de treinen die vóór 09.00 uur vertrekken wat vult zodat niet iedereen in de eerste trein na 09.00 uur zit en vervolgens gaat zitten klagen dat die idiote NS zulke korte treinen inzet op feestdagen.

De enige praktische reden die ik kan bedenken is dat op bijvoorbeeld Tweede Pinksterdag de poortjes dan moeten geprogrammeerd om eerder inchecken dan op de andere dagen binnen de geldigheidsduur mogelijk te maken.

Verder vind ik het vooral raar dat NS via bijvoorbeeld AH actiekaartjes verkoopt die op door NS zelf erkende feestdagen niet vóór 09.00 uur geldig zijn. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat hier door de marketingafdeling niet goed over is nagedacht. En dat terwijl ze wel goed hebben nagedacht door 27 april uit te sluiten.

Kan een moderator eens navragen wat de precieze reden is om de actiekaartjes pas vanaf 09.00 geldig te laten zijn op bijvoorbeeld Tweede Pinksterdag? Ik ben wel benieuwd of er een reden is waar we niet aan gedacht hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Zoals ik al schreef, ga ik er van uit dat reizen op een feestdag voor negen uur gewoon mag. De communicatie er over is wel verwarrend, het had eenvoudig even genoemd kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +3
Zoals ik al schreef, ga ik er van uit dat reizen op een feestdag voor negen uur gewoon mag. De communicatie er over is wel verwarrend, het had eenvoudig even genoemd kunnen worden.

Waar staat dan dat het mag? En wie garandeert dat de poortjes opengaan?
Ik moet deze bijdrage aanpassen.

Mijn railpocket geeft toch aan dat er een feestdagenregeling bestaat. De feestdag wordt inderdaad gezien als een weekend dag.

Mijn bijdrage in reactie 5 is dus ook onjuist.

Excuses voor mijn onduidelijkheid.
Reputatie 7
Badge +4
Sivan geeft in onderstaand topic, bijna onderaan, het antwoord:

https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/dagkaart-ah-reisperiode-23484
Reputatie 7
Badge +4

Waar staat dan dat het mag? En wie garandeert dat de poortjes opengaan?

Ik heb afgeleid dat je het logisch zou zijn dat het zou mogen en Sivan heeft dat duidelijk bevestigd. Garantie dat de poortjes opengaan, kan ik je ook niet verstrekken maar als je met een op dat moment geldig kaartje incheckt, mag je daar uiteraard op rekenen.
Reputatie 7
Badge +3
Het heeft wat moeite, energie en eindeloos doorvragen gekost, maar er is eindelijk duidelijkheid over de geldigheid voor 09.00 uur van AH/Blokker/Kruidvat etc actiekaartjes op door NS erkende feestdagen.

Mooi dat er duidelijkheid is. Jammer dat het zo lang heeft moeten duren. In ieder geval zeer veel dank aan Sivan.
Het heeft wat moeite, energie en eindeloos doorvragen gekost, maar er is eindelijk duidelijkheid over de geldigheid voor 09.00 uur van AH/Blokker/Kruidvat etc actiekaartjes op door NS erkende feestdagen

Nee, want voor de volgende actie kan het net zo goed weer anders zijn. Bovendien zie ik het ook voor deze actie nog nog niet in de voorwaarden staan. Als je het forum doorzoekt op "geldig tweede paasdag", "... pinksterdag", "... 5 mei" etc. zie je ook genoeg voorbeelden van acties waarbij feestdagen juist als gewone dagen telden, zoals recentelijk deze kruidvatactie.
Reputatie 7
Badge +3

Nee, want voor de volgende actie kan het net zo goed weer anders zijn. Bovendien zie ik het ook voor deze actie nog nog niet in de voorwaarden staan. Als je het forum doorzoekt op "geldig tweede paasdag", "... pinksterdag", "... 5 mei" etc. zie je ook genoeg voorbeelden van acties waarbij feestdagen juist als gewone dagen telden, zoals recentelijk deze kruidvatactie.

Zucht. Te vroeg gejuicht?
Reputatie 7
Badge +4
De Kruidvatactie gold voor het weekend, dus zaterdag en zondag. Het probleem was of de kaartjes ook op Paasmaandag geldig waren. Dat is een maandag, dus het antwoord is nee. Het probleem zat hem toen niet in de geldigheid op een feestdag, zoals in deze discussie maar in de geldigheid van het kaartje op (Paas-) maandag. Het Kruidvatkaartje is op maandag niet geldig, dat staat los van de discussie of je voor negen uur op een feestdag mag reizen. Daar ging het hier wel om.

Maar goed, er is nu helderheid over bovenstaande verder en dat is mooi.
Reputatie 7
Badge +3
Jij noemt slechts 1 actie: Kruidvat alleen in het weekend geldig.

Je doet nu net of al die tientallen topics over de geldigheid van actiekaartjes op feestdagen niet de revue zijn gepasseerd.

Je bent blijkbaar vergeten wat je 10 maanden geleden zelf hebt geantwoord:
https://forum.ns.nl/archief-43/reizen-weekabonnementblokker-dagkaart-op-2e-pinksterdag-2015-13121?postid=82095

Dat werd toen nota bene als antwoord gemarkeerd.........
Ik merk dat er veel onduidelijkheid en discussie blijft bestaan, dus ik ga binnenkort sowieso even zitten met onze campagnemanagers en de afdeling Marketing, om te kijken hoe we communicatie omtrent dit onderwerp kunnen verbeteren. Bedankt voor jullie feedback in ieder geval.
Reputatie 7
Badge +4
Ook in dit topic gaat het over wat als een feestdag wordt beschouwd. Wat ik antwoord is ook niet in strijd met bovenstaande maar een bevestiging ervan. Het antwoord is terecht - nota bene- als juist gemarkeerd.
Het klinkt allemaal wel indrukwekkend wat je stelt maar dat is het dan ook. De suggestie dat ik iets vergeten ben, klopt niet.
Kennelijk moet dat blijven hangen.
Inhoudelijk is het totaal niet in strijd met elkaar maar een bevestiging ervan. Ik wil het nog wel eens zeggen: Het is een heel andere discussie of een voor die dag geldig kaartje op een bepaalde dag geldig is, dan wel of je met een wel geldig kaartje ook in de uren mag reizen die op niet-feestdagen gelden als spitsuren.

Dat zijn twee dingen. En verder, in tegenstelling tot wat je zegt in reactie 11:

Verder vind ik het vooral raar dat NS via bijvoorbeeld AH actiekaartjes verkoopt die op door NS zelf erkende feestdagen niet vóór 09.00 uur geldig zijn.

Dit is gewoon niet juist, ze zijn wel geldig, zoals ik al stelde en het verbaast me niet dat dat door NS is bevestigd.
Reputatie 7
Badge +3
Ook in dit topic gaat het over wat als een feestdag wordt beschouwd. Wat ik antwoord is ook niet in strijd met bovenstaande maar een bevestiging ervan. Het antwoord is terecht - nota bene- als juist gemarkeerd.

Dat was 10 maanden geleden, toen gesproken werd over Pinksteren 2015, dus anders. Jouw antwoord is toen als juist gemarkeerd en niet weersproken door NS.

Het klinkt allemaal wel indrukwekkend wat je stelt maar dat is het dan ook. De suggestie dat ik iets vergeten ben, klopt niet.
Kennelijk moet dat blijven hangen.
Inhoudelijk is het totaal niet in strijd met elkaar maar een bevestiging ervan. Ik wil het nog wel eens zeggen: Het is een heel andere discussie of een voor die dag geldig kaartje op een bepaalde dag geldig is, dan wel of je met een wel geldig kaartje ook in de uren mag reizen die op niet-feestdagen gelden als spitsuren.

Lees dan nog eens even wat er in 2015 werd gezegd over het Blokkerkaartje:
https://forum.ns.nl/archief-43/reizen-weekabonnementblokker-dagkaart-op-2e-pinksterdag-2015-13121

Verder vind ik het vooral raar dat NS via bijvoorbeeld AH actiekaartjes verkoopt die op door NS zelf erkende feestdagen niet vóór 09.00 uur geldig zijn.[/i]

Dit is gewoon niet juist, ze zijn wel geldig, zoals ik al stelde en het verbaast me niet dat dat door NS is bevestigd.

Blijkbaar is er tussen Pinksteren 2015 en een paar dagen geleden een beleidswijziging bij NS geweest, zonder dat iemand daarvan op de hoogte was. Zelfs Loes moest haar bijdrage aanpassen nadat ze nog een keer in haar Railpocket had gekeken. Die beleidswijziging is dan heel onduidelijk geweest omdat in 2015 een antwoord van jou nog als juist werd gemarkeerd. Dat ligt niet natuurlijk niet aan jou, maar aan NS. Ik heb er alleen nog een keer de aandacht op gevestigd zodat we kunnen zien dat er echt iets gewijzigd is ten opzichte van Pinksteren 2015. En ik heb mijn verbazing uitgesproken dat jij je blijkbaar niet kon herinneren wat je nota bene zelf geschreven had in 2015 over ditzelfde onderwerp.

Op basis van de eerdere informatie was mijn conclusie over het merkwaardige feit dat NS kaartjes zou verkopen die op Feestdagen niet voor 09.00 uur geldig zouden zijn gerechtvaardigd. Tot diezelfde conclusie kwam jij ook toen er in 2015 vragen werden gesteld over de geldigheid van het Blokkerkaartje op Tweede Pinksterdag.

Ik vind de eindelijk uitgeschreven regels alleen maar logisch en ik ben verheugd dat NS blijkbaar tot voortschrijdend inzicht is gekomen. Nu maar hopen dat dit doordringt in de rest van de organisatie en niet alleen bij Sivan en Loes.

In mijn bijdrage 2 heb ik de inconsequenties benoemd en vragen gesteld. Naar aanleiding van de antwoorden heb ik in bijdrage 11 mijn verbazing uitgesproken en de conclusies getrokken over de merkwaardige geldigheisregels van de actiekaartjes. Pas in bijdrage 14 kwam er eindelijk duidelijkheid.
We hebben sinds 1 januari één regeling voor feestdagen. Deze regeling geldt voor losse vervoersbewijzen, acties en abonnementen. Ook is er één pagina waar de juiste informatie staat, namelijk www.ns.nl/feestdagen. Ik zou deze pagina als leidend hanteren, omdat oudere Q&A's (ook op dit forum) verouderde informatie (kunnen) bevatten. De kleine verschillen hebben we gelijkgetrokken; zo zijn actiekaarten nu ook geldig op feestdagen (staat ook op de eenmalige ticket en het vierluik). Ook het gelijktrekken van de Samenreiskorting met Dal Voordeel is hier een voorbeeld van.

We hebben nu dus een mooi beleid, maar er zijn nog twee punten van verbetering:
- Er is een verschil tussen Voordeeluren en Daluren. We willen dit graag aanpassen, maar dat is technisch gezien niet eenvoudig. Hopelijk kunnen we per 1 jan 2017 hier weer een stap in zetten, eerder is helaas niet haalbaar.
- De Seizoensretour krijgen we technisch niet geldig op de feestdagen.

Reageer