beantwoord

AH dagkaart: daluren

• 30 april 2018
  • 41 reacties
  • 2711 Bekeken

De Albert Heijn verkoopt weer dagkaarten die alleen geldig zijn in de daluren. Ik wil met de trein van 6.15 mijn reis beginnen, wat nog net binnen de daluren is, maar een heel groot deel van mijn reis zal dan verder in de spits zijn. Kan je alsnog met deze kaart in de spits rijden als je buiten de spits hebt ingecheckt?
icon

Beste antwoord door iMark 30 april 2018, 16:55

Ja, dat mag wel, zolang je maar met NS reist. Overstappen naar een andere vervoerder kan niet.
https://forum.ns.nl/de-ns-community-61/inchecken-dagkaart-ah-48358?postid=322031
Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Zie: https://forum.ns.nl/de-ns-community-61/inchecken-dagkaart-ah-48358
Zie de voorwaarden, NEE dit mag niet.
Alleen geldig van Ma t/m Vr voor 06.30, tussen 09.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur.
Zaterdag en zondag de gehele dag geldig.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, dat mag wel, zolang je maar met NS reist. Overstappen naar een andere vervoerder kan niet.
https://forum.ns.nl/de-ns-community-61/inchecken-dagkaart-ah-48358?postid=322031
Incheckmoment is bepalend, dus hetgeen iMark aangeeft klopt. Het is een eenmalige chipkaart.
Dan zijn de voorwaarden onjuist opgesteld, daarom staat duidelijk dat je niet mag reizen in de spits.
Hierin moet ik klant-peter toch echt gelijk geven, zoals het er nu staat zou de dagkaart NIET geldig zijn tijdens de spitstijden, de letterlijke tekst van de site is:

Geldig op maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00-16.00 uur en ná 18.30 uur en zaterdag en zondag de hele dag in de periode van 30 april tot en met 1 juli 2018. Op Hemelvaartsdag 10 mei en Tweede Pinksterdag 21 mei 2018 de hele dag geldig.

Er wordt niet gesproken over de inchecktijd.

Als de inchecktijd bepalend is zou de tekst op de site aangepast moeten worden. Tevens is het erg slordig dat er vermeld wordt op de site dat het dan opeens gaat om een Kruidvat kaartje.

Hopelijk is er een moderator die dit gaat doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling, zulke foutjes mogen er toch niet meer inzitten.

Bron: https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/albert-heijn-actie.html
Ik heb het doorgeven, JBa. Dit zal hopelijk zo snel mogelijk worden aangepast.
Reputatie 7
Badge +3
Mijns inziens is de hele verwarring over wel of niet mogen doorreizen begonnen sinds de introductie van de e-tickets waarmee je niet in de spitsuren in de trein mag zijn. Daarvoor was er qua actiekaartjes de keuze tussen e-tickets waarmee je na 9.00 uur mocht reizen (en dan ook tijdens de middagspits) of eenmalige chipkaarten waarmee de tijd van incheck bepalend was en je dan wel mocht doorreizen in de spits, met uitzondering wanneer je van vervoerder wisselde.

Op die eenmalige chipkaarten stond (in ieder geval op de kaartjes die ik zelf gezien heb) een zelfde tekst als nu bij deze AH actie. Er werd niet specifiek aangegeven dat je door mocht reizen in de spits wanneer de incheck in de daluren was, maar het overgrote deel van de reizigers die gebruik maakten van deze kaartjes wist wel dat je dan in de spits mocht doorreizen.

Nu is er vorig jaar een nieuw soort actiekaartje e-tickets bijgekomen waarbij je juist niet mag doorreizen in de spits. Bij die actiekaartjes staat dan duidelijk in de voorwaarden erbij vermeld dat je niet mag reizen tijdens de spits te reizen, ook niet wanneer de reis vóór de spits is begonnen.
Heel simpel gezegd betekent dan bij eenmalige chipkaarten het ontbreken van deze tekst dat je dus wel je reis mag afmaken in de spits wanneer je nog tijdens de daluren hebt ingecheckt. Maar echt duidelijk is dat natuurlijk niet.

Doordat de tekst bij de eenmalige chipkaart actie kaartje ongewijzigd is gebleven ontstaat er nu verwarring.
Reputatie 7
Badge +3
Dan zijn de voorwaarden onjuist opgesteld, daarom staat duidelijk dat je niet mag reizen in de spits.
Dat ben ik geheel met je eens. Maar in dit geval in het voordeel van de klant. Ik baseerde me op het antwoord van @Slidestops in het andere topic over hetzelfde onderwerp.
Nee iMark, juist in het nadeel van de klant zoals het nu op de site staat. En om te voorkomen dat er straks iemand een boete ontvangt vanwege wat er op de site staat moet dit z.s.m. rechtgezet worden op de site.

Er hoeft maar 1 HC de voorwaarden van de site te bekijken en zich daar op te beroepen en een klant heeft de ellende.
Er is intern al eerder gesproken over dit probleem en de informatie is intern aangepast. De tekst verschilt niet met de eerdere teksten, want die waren hetzelfde. Iig op de kaart zelf.

De ellende over voorwaarden begon wat Momo aangeeft. En ja, de site moet idd kloppen, das wel prio.

Alleen geldig van Ma t/m Vr voor 06.30, tussen 09.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur.

Maar ook in de advertentie van AH zelf staat de tekst dan verkeerd, immers daarin staat ook letterlijk bovengeschreven tekst als voorwaarden voor gebruik.

Wedden dat dat niet gebeurt ?

Het is al zo vaak doorgegeven....
Reputatie 7
Badge +3

Maar ook in de advertentie van AH zelf staat de tekst dan verkeerd, immers daarin staat ook letterlijk bovengeschreven tekst als voorwaarden voor gebruik.

Dat is niet zo gek. AH verzint de voorwaarden niet, dat is NS. AH kan alleen maar aangeven wat zij van NS aangeleverd krijgen. De duidelijkheidheid moet toch echt van NS komen.
Ja Momo, dat ben ik helemaal met je eens.
Reputatie 7
Badge +3
Nee iMark, juist in het nadeel van de klant zoals het nu op de site staat. En om te voorkomen dat er straks iemand een boete ontvangt vanwege wat er op de site staat moet dit z.s.m. rechtgezet worden op de site.

Er hoeft maar 1 HC de voorwaarden van de site te bekijken en zich daar op te beroepen en een klant heeft de ellende.

Dat laatste punt snijdt hout. Maar voor het overige is het natuurlijk zo dat geen enkele koper van het ticket benadeeld wordt wanneer die zich houdt aan de voorwaarden zoals die op het ticket en de site staan. Dat je je reis bij dezelfde vervoerder na incheck in de daluren mag afmaken is een prettige coulance voor de reiziger die bijvoorbeeld voor de Dagkaart Fiets niet geldt. Het voorkomt voor een gedeelte ook problemen wanneer er vertragingen zijn. Maar ook weer alleen wanneer met één vervoerder wordt gereisd.

Wat raadt NS trouwens aan wanneer je geplande overstap van NS op een andere vervoerder in de daluren door een vertraging de mist ingaat waardoor je niet in de daluren kunt omchecken? Moet je je lot accepteren en bijna tweeëneenhalf uur gaan zitten kniezen?
Wat raadt NS trouwens aan wanneer je geplande overstap van NS op een andere vervoerder in de daluren door een vertraging de mist ingaat waardoor je niet in de daluren kunt omchecken? Moet je je lot accepteren en bijna tweeëneenhalf uur gaan zitten kniezen?
Interessante vraag die het waard is om een nieuw topic te openen 😉

Daar komt het helaas wel op neer. Dat dit een zeer onwenselijke situatie is, en daar druk ik mij nog zacht uit, snap ik ook. Mocht zo'n situatie zich voordoen kun je natuurlijk altijd in overleg met de conducteur van de 'spitstrein'. Maar garanties zijn er niet. Wat ik hier aan kan doen? Op dit moment niets. Het systeem is er niet op gemaakt en de voorwaarden geven geen ruimte voor coulance in zo'n geval.
Reputatie 7
Badge +3
@Klaas-Jan NS
Jij persoonlijk kunt daar niets aan doen. Maar NS en de andere vervoerders kunnen natuurlijk nadenken over protocollen om de reizigers te helpen die in een dergelijke situatie terechtkomen. Een slecht ontworpen systeem betekent nog niet dat dat tot in lengte van jaren een probleem hoeft te blijven.
Ook dat is waar. En natuurlijk kan ik er wel iets aan doen, want het is aan ons dit goed te bespreken. We gaan dit zeker bij de campagnemanagers neerleggen.
Reputatie 7
Badge +3
Wordt het dan ook ergens vastgelegd dat er via Twitter juiste info wordt verstrekt?
Zojuist zag ik dit antwoord dat je alleen in de daluren mag reizen. Dat moet dan toch inchecken zijn?

Badge +3
Dat moet inderdaad 'inchecken' zijn (of maak er 'mag GAAN reizen' van) want in feite heb je dus (net als voor bijv. de Efteling) een 'geldig' kaartje nodig.

De tijden waarop het 'geldig' is staan er bij. Eenmaal binnen (in de Efteling) moet je zelf weten wat je doet, bent op een geldige tijd/manier binnen gekomen, en er staat nergens dat je voor een bepaalde tijd (spits) de reis moet stoppen (of de Efteling uit moet).
Misschien kan KJ dat dan meenemen als hij dit meldt aan de campagnemanagers om dit gewoon eens er bij te zetten bij de voorwaarden, want het leidt dus aantoonbaar tot misinformatie want zelfs het eigen (ingehuurde) personeel weet het niet of informeert verkeerd.
Reputatie 2
Ik durf er wel een fles wijn op te wedden dat het niet aangepast gaat worden. NS communiceert dit al jaren zo. En volgensmij is dat bewust. Omdat het makkelijk communiceert. Uit gaan leggen dat incheckmoment bepalend is, maar je niet van vervoerder mag wisselen is ingewikkeld. En vervolgens gaan mensen zich afvragen: hoe weet ik dat ik van vervoerder wissel? Etc. Dus kiest men voor de niet volledig juiste maar wel makkelijk te communiceren boodschap. Bovendien is er zo op papier ook geen verschil tussen een e-ticket en wegwerpkaartje. Immers, bij beide wordt hetzelfde gecommuniceerd. Wie durft de weddenschap aan? 😉
Reputatie 2

Daar komt het helaas wel op neer. Dat dit een zeer onwenselijke situatie is, en daar druk ik mij nog zacht uit, snap ik ook. Mocht zo'n situatie zich voordoen kun je natuurlijk altijd in overleg met de conducteur van de 'spitstrein'. Maar garanties zijn er niet. Wat ik hier aan kan doen? Op dit moment niets. Het systeem is er niet op gemaakt en de voorwaarden geven geen ruimte voor coulance in zo'n geval.

Europese Verordening
Dat antwoord is mijn inziens niet correct. Je koopt één ticket die bij beide vervoerders geldig zijn. Indien je moet wachten ontstaat er een vertraging van meer dan 60 minuten en dan is de Europese verordening van toepassing. (Zie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2007.315.01.0014.01.NLD )

Reis voortzetten bij de eerste gelegenheid
Daarin staat: Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen:
(..)
b)
voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of

In geval van boete:
Met andere woorden: je mag de reis gewoon vervolgen, bij de vroegste gelegenheid. Wellicht zorgt het voor discussie. Maar ik ben vanuit Treinreiziger.nl bereid de eerste die een boete krijgt en zich bij mij meldt, die te vergoeden. Wel op voorwaarden dat we de klacht/situatie voorleggen bij de geschillencommissie Openbaar Vervoer. #Reizigerop1

Reageer