beantwoord

AH treinkaartjes: Dagkaart € 16,50 (maar niet voor heel Nederland!)

• 27 augustus 2019
  • 59 reacties
  • 1993 Bekeken

Reputatie 1
AH heeft deze week een NS dagkaart daluren actie voor 16,50 euro per kaart, echter is deze kaart niet in heel Nederland verkrijgbaar. Hierdoor worden veel mensen teleur gesteld getuige de reacties op o.a. treinreiziger.nl

Dit staat op de website van www.ah.nl/ns

Let op! De Dagkaart Daluren is alleen te verkrijgen bij Albert Heijn winkels in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland

Mijn vraag aan de NS is waarom de actie niet landelijk is georganiseerd zoals dat doorgaans het geval is.
Ik neem aan dat AH en NS deze actie samen hebben vorm gegeven. Graag een reactie...

Groet,

R van Dord
Purmerend
icon

Beste antwoord door Stijn NS 2 september 2019, 19:57

Update: Ik heb begrepen dat de beperking tot deze regio's is gekozen om het gebruik van de trein in deze gebieden extra te stimuleren. Dit is voor zover ik begrijp dus een bewuste keuze geweest.
Bekijk origineel

59 reacties

Goedemiddag rvd4always. Ik durf daar helaas nog geen antwoord op te geven. Het klopt dat dit soort acties vaak in samenspraak gaan, maar ik weet niet in hoeverre wij ook bepalen waar Albert Heijn de tickets mag aanbieden. Ik heb in ieder een uitvraag open staan voor meer informatie.
Reputatie 1
De treinen worden te druk, NS verwacht een nieuw record aantal reizigers te vervoeren in september. Een rem op goedkope kaartjes daarbij snap ik wel.
Reputatie 7
Badge +4
Dan zou je ze beter in de rustiger bewoonde gebieden kunnen afgeven. 😉 Ik vraag me werkelijk af wat hier echt achter zit. Als er een rem op goedkope kaartjes moet komen in verband met de te verwachten drukte, zou je ze niet uit moeten geven.

De voorwaarden zijn wel duidelijker omschreven nu. Het zou bij de korte intro vermeld moeten worden dat je je tijdens de spits niet in de trein mag bevinden.
Reputatie 7
Badge +3
Door de kaartjes alleen in het midden en westen van het land te verkopen voorkom je dat mensen ze gaan gebruiken in de vaak toch al zeer drukke intercity's uit het noorden, oosten of zuiden van het land richting Randstad. Nu krijg krijg je vooral reizigers in de (stille) tegenrichting. Commercieel dus slim.
Reputatie 3
@Thom-nee dus, je woont vast ook in deze drukbevolkte randstad. Die goedkope kaartjes worden juist en-masse gebruikt door de mensen uit de ''provincie'' die een daggie naar groot Mokum of Rotjeknor willen. Dat is bvb overduidelijk te merken in de ICs AMs-Maastricht- overvol tot uitpuilend NAAr randstad (in de morgen zo rond 9-10 uur) en omgekeerd nog steeds keus uit zitplaatsen.
Kortom (al heb ik er niks aan-ik betaal 1,5 zo veel permaand voor elk weekend vrij): in principe dus een vrij slim uitbedacht plan van tante spoor. Al hebben ze-dat zullen we moeten afwachten-mogelijk het effect van online of marktplaats grotelijks onderschat.
Reputatie 7
Badge +4
Het is algemeen bekend dat Amsterdam veruit de belangrijkste bestemming is, dat blijft ook zo als de kaartjes meer regionaal zijn. Mensen kiezen wel vaak voor de lange afstand, naar Amsterdam, dan wel vanuit de Randstad naar Groningen of Maastricht. De trek naar Amsterdam is groter, ook vanuit de Randstad zelf.

Een spreidingsbeleid voor actiekaartjes geeft wel minder overlast. De treinen in de Randstad zijn echter al druk.

Aan elk voordeel is ook wel een nadeel te koppelen, om onze voetbalfilosoof eens aan te halen.

Ik ben wel benieuwd wat NS zelf aanvoert.
Reputatie 7
Badge +2
Was er afgelopen week niet in het nieuws dat meer bedrijven treinkaartjes mogen gaan verkopen tegen eigen voorwaarden?
Reputatie 7
Badge +3
Was er afgelopen week niet in het nieuws dat meer bedrijven treinkaartjes mogen gaan verkopen tegen eigen voorwaarden?
Dat staat volgens mij los hiervan want dat idee moet eerst nog worden uitgewerkt.
Reputatie 6
Dat zijn wel zo'n beetje de duurste provincie's om te wonen, misschien worden juíst deze mensen nu eens gematst.
Winkels hebben wel vaker regionale aanbiedingen dus zo vreemd is het niet.
Badge +3
Ik vind het 'ruis', of gerommel in de marge. Van AH dus...

Via andere kanalen zijn er altijd ook wel goedkope opties. Oké, dat zijn weinig DAGkaartjes (Randstad naar Aken en terug via Groningen) maar als ik er eentje zou willen) komt AH er morgen gewoon eentje brengen in Eindhoven hoor (tussen 18:00-20:00, voor € 3,95 extra).

Handtekening niet nodig.. Nou ja eigenlijk wel, maar bezorgers zijn super creatief en niemand kent mijn handtekening verder... Dus zet maar een kruisje en gooi maar in de bus (als het past bellen ze niet eens aan!) als ik toevallig nog niet thuis ben op jullie bezorgmoment!

Voor een dagje uit naar Amsterdam heb ikzelf zo'n ticket ook totaal niet nodig, want er zijn opties zoals de Smullers waar je dus per saldo goedkoper mee uit bent uiteindelijk.

Of andere dag/weekendretours (2× enkele reis naar keuze).
Reputatie 1
Voor een dagje uit naar Amsterdam heb ikzelf zo'n ticket ook totaal niet nodig, want er zijn opties zoals de Smullers waar je dus per saldo goedkoper mee uit bent uiteindelijk.

Beste Robert, het zijn 2 verschillende producten. Smullers is een retourdagkaart van station naar station en weer terug (met een zak patat), en AH is een dal dagkaart waar je naar elk station in Nederland kan reizen op 1 dag ( zie voorwaarden). Je kan de 2 producten dus niet 1 op 1 vergelijken. 😇

😇

Reputatie 5

Ik vind het 'ruis', of gerommel in de marge. Van AH dus...

Via andere kanalen zijn er altijd ook wel goedkope opties. Oké, dat zijn weinig DAGkaartjes (Randstad naar Aken en terug via Groningen) maar als ik er eentje zou willen) komt AH er morgen gewoon eentje brengen in Eindhoven hoor (tussen 18:00-20:00, voor € 3,95 extra).

ActievandeDag heeft op dit moment een dagkaart voor 19,50, dus dan zou je nog iets goedkoper uitzijn dan via deze omweg.

Ik vind het ook gerommel in de marge. Apart ook dat het e-tickets zijn en je de kaartjes vrij eenvoudig via vrienden/kennissen/marktplaats aan zou kunnen schaffen.

Ben ook benieuwd wat er in de toekomst met andere dagkaartenacties van bijvoorbeeld HEMA, Kruidvat, Etos, ActievandeDag etc gaat gebeuren. Afgeschaft en/of zelfde beperkende voorwaarden?
Badge +3
Hopelijk wordt in de niet al te verre toekomst al die actierotzooi afgeschaft.

Maar als het nieuwe model is om mensen uit de Randstad te verleiden om dagtripjes naar de 'provincie' te maken dan is dat in het kader van het spreiden van het toerisme over het hele land alleen maar toe te juichen. Er is natuurlijk veel voor te zeggen om treinen met 's ochtends overcapaciteit uit de Randstad en 's middags en 's avonds terug te vullen met Randstedelingen. Komen die ook nog eens ergens.

NS is jarenlang mesjokke geweest om zwaar gereduceerde kaartjes te verkopen naar bijvoorbeeld Amsterdam.
Badge +3
Ik snap sowieso niet waarom je voor een e-ticket (want dat is het volgens de actievoorwaarden) naar een winkel zou moeten, of laten 'bezorgen' of iemand die daar woont er heen sturen. 🤔

Zouden ze het dan ook meteen voor je uitprinten?
Reputatie 7
Badge +3
Je zal een envelopje met de couponcode krijgen denk ik.
Reputatie 6
Hopelijk wordt in de niet al te verre toekomst al die actierotzooi afgeschaft.

NS is jarenlang mesjokke geweest om zwaar gereduceerde kaartjes te verkopen naar bijvoorbeeld Amsterdam.

Zo snel als mogelijk afschaffen. Het wordt weer de hoogste tijd dat reizigers weer normaal gaan betalen voor een reis, dan kaartjes te verkopen alwaar de vervoerder netto hooguit enkele euro's overhoud.
Reputatie 7
Badge +3
Er is niet zoveel mis met af en toe eens een actie, die heeft ieder commercieel bedrijf. Het probleem is dat die acties een permanent karakter hebben gekregen en daarmee inmiddels het gewone tariefhuis uithollen. Er zijn hele volksstammen die nog uitsluitend op actiekaartjes reizen. Daar staat dan tegenover dat het gewone volle tarief langzamerhand ook wel absurd hoog is.
Reputatie 7
Badge +3
In het verleden kreeg je bij AH een kassabon waar de couponcode op stond. Je bent dus verplicht om naar de winkel te gaan, daar is het AH natuurlijk ook om te doen.
Reputatie 7
Badge +4
Zo snel als mogelijk afschaffen. Het wordt weer de hoogste tijd dat reizigers weer normaal gaan betalen voor een reis, dan kaartjes te verkopen alwaar de vervoerder netto hooguit enkele euro's overhoud.

'Overhoudt', denk ik, als u op de spelling van anderen opmerkingen meent te moeten maken. Niet iedereen kan goed spellen, en mag ook een mening geven, imho. Marketing propt de rustiger uren vol met goedkope aanbiedingen, die per saldo wel geld opleveren. Ongemak en oneerlijk behandeld voelen, zijn echter niet in een bedrag uit te drukken en dan bestaat het kennelijk niet.

Het zou goed zijn als het beleid beter op elkaar afgestemd zou zijn. Marketing wordt afgerekend op de hoeveelheid geld die ze binnenbrengen. Berucht waren de gratis meereiskaartjes die er voor moesten zorgen dat er in ieder geval één betalende reiziger (extra) was. In de praktijk was het een gratis dagkaart voor velen en kostte het niet alleen geld, het was ook één grote ellende voor reizigers, naast een bak agressie voor de conducteurs. De gratis-reizigers zijn maar al te vaak niet het beste publiek.

Marketing zou meer in samenspraak moeten werken, liefst met de conducteurs die het allemaal moeten zien uit te voeren. Zoals al is onderzocht leiden actiekaartjes helemaal niet tot meer reizigers die een normaal kaartje kopen. Ze wachten tot de volgende actie. Om over het gratis-publiek nog maar te zwijgen, die maken weliswaar gebruik van acties, maar haken af als ze moeten betalen.

Er is nu een duaal prijssysteem in de praktijk, en dat is soms pijnlijk. Het spits- en daltarief is te verdedigen, dat werkt alleen met een financiële prikkel, maar beperk dat tot de abonnementen die er voor zijn ingesteld om dit mogelijk te maken. Dat moet wel, anders hoef je het niet in te stellen. Het is daarnaast bedenkelijk om wel met actiekaartjes mensen te lokken, maar de treinen niet te verlengen als dat daardoor nodig is.

Marketing heeft er wel in doorgeleerd, maar men kent de praktijk en de uitwerking onvoldoende. Voor veel mensen bestaan er alleen maar actiekaartjes. Ze verbazen zich enorm over de normale prijzen en gaan dat echt niet betalen, domweg omdat het vaak niet nodig is voor deze categorie reizigers. De reguliere reizigers betalen ook minder, want die pakken ook een actiekaartje en zijn er goed mee op de hoogte. Tel uit je verlies.

Maar ja, een academicus laat zich kennelijk niet overtuigen door een conducteur met MBO. Dat zie je wel meer, maar NS zou wijzer moeten zijn. Conducteurs hebben vaak een goede mensenkennis, zonder dat kunnen ze ook niet functioneren. Overleg met hen leidt tot beter uitvoerbare acties. Verstandig dat de meereiskaartjes weer geld kosten. Gratis levert niks op, afgezien van ellende.

De gratis upgrade kost in veel gevallen geld. Twee van mijn vriendinnen reizen normaal eerste klas met een VDU om te shoppen in een leuke stad en nu doen ze dat met tweede klas en een gratis upgrade. Ze zijn vast de enigen natuurlijk die zo een paar tientjes besparen, wamnt anderen hebben dit natuurlijk niet door. 😉

Als er inderdaad in september 1,7 miljoen meer reizigers zijn dan een jaar geleden, lijkt me een actiekaartjesstop een prima signaal. Te beginnen met de gratis upgradeaanbiedingen.

Meer ruimte voor de normale reiziger is een beter uitgangspunt. De treinen zitten al veel te vol. Het belang van de reiziger moet het uitgangspunt zijn, niet alleen dat van Marketing. Marketing wordt afgerekend op wat ze binnenbrengen en niet op de gevolgen ervan in de trein.
Badge +3
De marketingtypes van NS zouden moeten weten dat je je producten niet goedkoop op de markt gooit wanneer er veel vraag is. NS heeft veel meer aan het verkopen van meer kortingsabonnementen zodat er een constante stroom van inkomsten is. En eventueel op rustige dagen de kortingspercentages verhogen. Maar dan alleen voor abonnementhouders. Met de actiekaartjes ondergraaft NS al jaren het tariefgebouw. Hierdoor is niemand tevreden.

Abonnementhouders zien de waarde van hun abonnement in rook opgaan wanneer ze goedkoper kunnen reizen met een actiekaartje. Regelmatige actiekaartreizigers verwachten steeds weer nieuwe acties om goedkoop te kunnen reizen. De actiekaartjes zouden een aanmoediging moeten zijn om een abonnement te nemen.

Acties kunnen een marketinginstrument zijn om lege stoelen in rustige periodes te vullen. Maar omdat er bij NS niets geregeld kan worden met trein- en/of routebinding is dat instrument niet inzetbaar en kan alleen grof geschut worden ingezet.

In Engeland zie je soms zeer goedkope aanbiedingen voor treinkaartjes. Maar dat is dan op voorwaarde dat je met een specifieke verbinding van een specifieke vervoerder reist, langer onderweg bent en moet overstappen.
Reputatie 7
Badge +2
een kassabon bedoel je. Die je niet in de zon moet leggen, want dan verbleekt de inkt.
Reputatie 7
Badge +3

een kassabon bedoel je. Die je niet in de zon moet leggen, want dan verbleekt de inkt.

Zoals bij alle kassabonnen.
Reputatie 6
In september verwachten ze dus weer meer reizigers. Vraag me af hoe dat over 5 jaar zal zijn: ook in de daluren continu drukke treinen, waardoor er eigenlijk geen duidelijke spits meer bestaat? Treinreizen wordt er niet fijner op. Autorijden ook niet trouwens.
Reputatie 1
Je zal een envelopje met de couponcode krijgen

In de winkel van AH staat een actie standaard waar je een ''envelopje" kan pakken waar je aan de binnenkant je kassabon(nen) met vouchercode(s) veilig kan opbergen (zie foto's)...

Reputatie 1
Het mooie van de NS dagkaart acties is dat treinen voor meer mensen betaalbaar wordt. Laten we eerlijk zijn, reizen met de trein is duur als je het volle pond moet betalen. Als de treindagkaart acties van de ns niet zou bestaan zouden we niet het volle pond gaan betalen. Ik denk dat daar meer mensen zo over denken. Dat betekent dat de NS die inkomsten zal missen en dat moet niet onderschat worden. 🤔

Reageer