beantwoord

Aparte situatie betreft de Kruidvat actie

• 3 maart 2019
  • 7 reacties
  • 341 Bekeken

Beste NS Community,

Ik ging op zaterdag 2 maart 2019 een dagje door ons land met een kaartje van de Kruidvat + €4 upgrade naar 1e klas kosten. Ik zat om 07:24 uur in mijn eerste trein van 's-Hertogenbosch naar Zutphen. Ter hoogte van station Nijmegen, kwam er een conducteur en controleerde de kaartjes van de reizigers. Toen kwam ze bij mij en ik liet het ticket zien. "Heeft u nog een geldige 2e klas vervoerbewijs, meneer?" vroeg ze. "Nee, dit is mijn ticket", zei ik. Toen zei ze dat ze dit niet goed kon rekenen, omdat op de ticket stond: "Toeslag 2-1". Ik dacht eerst bij mezelf dat dit mijn fout was en dat ik blijkbaar een andere ticket erbij moest hebben. De conducteur was mijn boete al aan het uitschrijven terwijl ik mijn mail nog eens doorlas. Maar ik zag maar 1 mail van de NS met dit ticket, die ik uitgeprint had en mee had. Voor de rest had ik er niks bij gekregen. Ik zei dat tegen de conducteur en zij zei dat dat haar probleem niet was. Toen werd ik een beetje pissig, want dit was het enige ticket dat ik had gekregen, die volgens mij gewoon geldig was. Ik mocht de rit naar Zutphen nog wel afmaken, maar ik had wel een boete van €66,90 te pakken. In Zutphen moest ik eigenlijk in 4 minuten overstappen op de stoptrein naar Hengelo, maar de conducteur stuurde me naar beneden, waar volgens haar een loket stond waar ik het kon regelen. Ik liep naar beneden de hal van het station in terwijl de trein waar ik in zat en de trein waar ik daarna in had horen zitten hoorde vertrekken. Ik ging op zoek naar een loket, maar die kon ik niet vinden. Toen had ik maar de Klantenservice gebeld en de man aan de telefoon zei dat dit gewoon een geldig ticket was en dat ik over een paar dagen terug moest bellen, zodat de boete kwijtgescholden kon worden. Nu vindt ik het top hoe de Klantenservice op mij had gereageerd, maar ik was behoorlijk chagrijnig, want ik had van tevoren een hele planning voor de dag gemaakt en door deze situatie liep die helemaal in de soep. Nu ben ik al opgelucht dat mijn boete wordt kwijtgescholden, maar door dit gedoe moest ik mijn planning aanpassen en dat vond ik helemaal niet leuk. Nu wilde ik vragen om jullie meningen over deze gebeurtenis, wat ik het beste kan doen en of ik recht heb op despensatie? Ik hoor het graag!
icon

Beste antwoord door Emma NS 4 maart 2019, 12:13

Wat vervelend dat je een boete hebt gehad Thomas73, dit was inderdaad niet nodig geweest.

Het kaartje van de Kruidvat is inderdaad te upgraden naar de eerste klas. Dit geldt natuurlijk voor iedereen en dus ook voor jou! 😃 Ik praat niks goed voor de conducteur, maar ik denk dat alle acties bij elkaar misschien wat verwarrend kunnen zijn. Het zijn er soms best veel! :)

Zoals iedereen hierboven aangeeft, zal de boete worden kwijtgescholden indien deze onterecht is uitgeschreven. Mocht dat zo zijn, wil ik je bij deze mijn oprechte excuses aanbieden. Je mag ons altijd even een Facebook bericht sturen om dit verder op te lossen. Stuur dan de link van je topic even mee, daarnaast ontvangen mijn collega's ook graag je NAW-gegevens, het ordernummer van je e-ticket en je IBAN! Hopelijk laat je even weten hoe het uiteindelijk is opgelost.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het Kruidvatkaartje is normaal alleen geldig in de tweede klas en het is niet toegestaan met een 2>1 supplement eerste klas te reizen met een actiekaartje. Dit supplement geldt alleen bij reguliere kaartjes.

In de voorwaarden staat:

De activatiecode geeft na verzilvering recht op een Dag Daluren kaart voor één persoon voor één dag reizen in de 2e klas, daarna vervalt de geldigheid van de activatiecode.

Een supplement kopen heeft geen zin.

Als u de boete is kwijtgescholden kan dit ook zijn omdat het uw eerste boete is.

Ik vraag me af hoe het precies gegaan is. De voorwaarden bij e-tickets kunnen wel eens verschillen maar normaal is opwaarderen naar de eerste klas, ook met een supplement, niet mogelijk, omdat het een actiekaartje is. Ik zie ook geen afwijking bij de voorwaarden deze keer.

Met alleen een 2>1 toeslag kunt u nooit geldig reizen. Er moet dan een reguliere incheck bij zitten of een e-ticket, zijnde geen actiekaartje.
Het Kruidvatkaartje is normaal alleen geldig in de tweede klas en het is niet toegestaan met een 2>1 supplement eerste klas eerste klas te reizen.

In de voorwaarden staat:

De activatiecode geeft na verzilvering recht op een Dag Daluren kaart voor één persoon voor één dag reizen in de 2e klas, daarna vervalt de geldigheid van de activatiecode.

Een supplement kopen heeft geen zin.

Als u de boete is kwijtgescholden kan dit ook zijn omdat het uw eerste boete is.

Ik vraag me af hoe het precies gegaan is. De voorwaarden bij e-tickets kunnen wel eens verschillen maar normaal is opwaarderen naar de eerste klas, ook met een supplement niet mogelijk, omdat het een actiekaartje is.

Het was een Kruidvat kaartje, waarbij je bij NS bij het verzilveren van die e-ticket eenmalig €4 kan betalen zodat je heel de dag 1e klas kan reizen. Op mijn kaart stond namelijk: "Toeslag 2-1, €20,50, Dag Daluren".
Reputatie 7
Badge +4
In dat geval had u wel een geldig eersteklas kaartje. Ik heb het niet zien staan, het wordt in de voorwaarden niet vermeld dat het kan, in de meeste gevallen kan dat namelijk niet, maar ik neem dat van u aan. Dan zal de boete zeker worden kwijtgescholden. U heeft geen recht op een schadevergoeding, hoe vervelend ook. In een heel enkel geval maakt Klantenservice een gebaar, maar dat is geen recht.

Een conducteur is normaal goed in staat de kaarten te onderscheiden. Ik kreeg uit uw woorden de indruk dat u een los toeslagkaartje liet zien omdat de conducteur nog naar het tweedeklaskaartje vroeg waar de toeslag bij hoorde.

Als u een geldig eersteklas kaartje had, zou het prijsverschil ook moeten worden kwijtgescholden.
Badge
Helaas is dit een E-ticket welke erg onduidelijk bleek te zijn voor de hoofdconducteurs doordat er alleen op vermeldt stond dat het een toeslag 2-1 was, inmiddels is de tekst op het E-ticket aangepast zodat duidelijk is dat dit een dagkaart 1e klas is. De toeslag overschreef in dit geval de originele tekst.

U kunt om uw boete te laten vernietigen contact opnemen met de klantenservice.
Ik beaam wat @Jeroen aangeeft, de tekst was zeer verwarrend, want ik ben dergelijke tickets ook tegengekomen en er stond onterecht toeslag 2 naar 1, aangezien het na scannen van de code gewoon een Daluren kaart 1e klas was en deze ook als dusdanig te koop is of was. Intern is dit ook aangegeven.
Wat vervelend dat je een boete hebt gehad Thomas73, dit was inderdaad niet nodig geweest.

Het kaartje van de Kruidvat is inderdaad te upgraden naar de eerste klas. Dit geldt natuurlijk voor iedereen en dus ook voor jou! 😃 Ik praat niks goed voor de conducteur, maar ik denk dat alle acties bij elkaar misschien wat verwarrend kunnen zijn. Het zijn er soms best veel! :)

Zoals iedereen hierboven aangeeft, zal de boete worden kwijtgescholden indien deze onterecht is uitgeschreven. Mocht dat zo zijn, wil ik je bij deze mijn oprechte excuses aanbieden. Je mag ons altijd even een Facebook bericht sturen om dit verder op te lossen. Stuur dan de link van je topic even mee, daarnaast ontvangen mijn collega's ook graag je NAW-gegevens, het ordernummer van je e-ticket en je IBAN! Hopelijk laat je even weten hoe het uiteindelijk is opgelost.
@Emma NS

De actie was niet onduidelijk in deze, de tekst op het e-ticket gaf de onduidelijkheid. Dit geldt ook voor vrijdag verzilverde e-tickets uit de spoordeelwinkel. Tekst is nu aangepast en zorgt niet meer voor verwarring.

Reageer