beantwoord

arangementen stedentrips 1e of 2e klas

• 28 november 2019
  • 32 reacties
  • 402 Bekeken

Inmiddels is eenzijdig de mogelijkheid om de 2eklas stedentrip om te boeken naar 1eklas door jullie opgeheven.

Toch vindt ik dat de klant bij boeking toch de mogelijkheid moet hebben om te kiezen of hij 1e klas of 2e klas.

Jullie kunnen die mogelijk toch laten aanvinken op de boeking.

Cybergroetjes 

RvdL

icon

Beste antwoord door Erryt NS 2 december 2019, 16:52

Dit betreft waarschijnlijk de Stedentrips van de Spoordeelwinkel. Uiteraard snap ik de gedachtegang dat wij hier meer aan verdienen want er wordt ook meer voor betaald. Het is natuurlijk wel zo dat een reiziger die niet van een aanbieding geniet meer betaald dan diegene die met een actieticket de reis maakt. We duperen dan de 1e klas reiziger die geen korting krijgt. Of dit de beweegreden is durf ik niet te zeggen. Ik zal jullie signaal doorzetten dat deze wens nog wel bestaat.

Bekijk origineel

32 reacties

Hoi Gollem en welkom op de NS Community. 

Ik begrijp helaas niet helemaal over wat voor een ticket jij hebt hebt. Kan je mij misschien een link sturen van het ticket dat je probeert te kopen? Dan denk ik graag even met je mee. 

Badge +3

Er waren in het verleden actiekaartjes die je voor een bepaalde prijs kocht (2e klas), maar bij het verzilveren/datum en naam invullen voor €4 of €5 extra alsnog kon upgraden naar 1e klas.

Die mogelijkheid is er al een tijdje niet meer.

Reputatie 7
Badge +4

Er is een onderzoek naar geweest of kopers van actiekaartjes over gaan naar de reguliere vorm van treinreizen en dat blijkt nagenoeg niet het geval. Actiekaartjes zijn over het algemeen geldig als het toch al niet te druk is. NS probeert dan mensen met goedkope kaartjes in de trein te lokken en op die manier in de rustige uren toch nog wat omzet te hebben.

Actiekaartjes zijn vrijwel altijd tweede klas en het is sporadisch dat er een eersteklasupgrademogelijkheid op zit. Het is af en toe wel zo geweest dat het bij een enkele aanbieding kon. Stedentrip met de Bijenkorf en gebak zal wat eerder een eersteklaskaartjespubliek trekken. Actiekaartjes worden vooral vanwege de prijs gekocht en die wordt nu eenmaal voor de eerste klas hoger, al zullen de reguliere reizigers in de eerste klas het verschil wel erg klein gevonden hebben.

Als mensen niet overgaan naar regulier reizen vanwege de hoge prijs en zeker in de eerste klas, dan hebben eersteklasactiekaartjes al helemaal geen zin. Het kan ook opgeheven zijn omdat de vraag gering was. Een kostennadeel voor NS is dat reguliere reizigers juist die kaartjes kopen. Dat is ook geen winst. Het zou me niet verbazen dat het te weinig oplevert onder de streep.

Badge +3

Bij die 1e klas upgrades voor een paar euro op actiekaartjes reis je sowieso meestal buiten de spits (na 9:00 of tegenwoordig nog meer beperkingen), dus dan is de ‘extra’ drukte in de 1e klas helemaal niet zo’n probleem.

Beter dan die gratis 1e klas Treinpakkers upgrades voor het weekend of feestdagen. Ze zijn er weer hè, voor iedereen zelfs… hoorde ik op de radio.

ns.nl/treinpakkers (2 upgrades per e-mail adres!)

Reputatie 7
Badge +4

Nee toch he, weer een maand op zondagavond zonder eerste klas, nou ja.;-) Het wordt weer reizen op zondagmiddag.

Kunnen we de afdeling Marketing niet verplichten om gedurende de actie elke zondagavond in een studententrein te moeten reizen? Dan is het snel afgelopen.

Sluit dan de toch al voor weinig geld reizende studentenabonnementen uit en/of maak er een e-ticket van, dan zijn ze niet vier keer te gebruiken, zoals nu vaak de praktijk is.

Edit te vroeg gemopperd:

Zowaar, mijn wens is ten dele vervuld! Dank @MoDe !

Bommel is gelukkig, dit is niet te geloven! Ze hebben vast naar de list van mijn jonge vriend geluisterd.

Met uw welnemen,

Reputatie 7
Badge +3

ns.nl/treinpakkers (2 upgrades per e-mail adres!)

2 upgrades per persoon (maar met een 2e emailadres heb je er 4)

https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/treinpakkers-2x-gratis-upgrade-1e-klas.html?utm_source=spoordeelwinkel&utm_medium=web&utm_campaign=&utm_content=8487_38&utm_term=_&ESI=88FC908161192B8851E52179CE6BF633E9E32F20

Reputatie 7
Badge +3

Nee toch he, weer een maand op zondagavond zonder eerste klas, nou ja.;-) Het wordt weer reizen op zondagmiddag.

Kunnen we de afdeling Marketing niet verplichten om gedurende de actie elke zondagavond in een studententrein te moeten reizen? Dan is het snel afgelopen.

Sluit dan de toch al voor weinig geld reizende studentenabonnementen uit en/of maak er een e-ticket van, dan zijn ze niet vier keer te gebruiken, zoals nu vaak de praktijk is.

het zijn e-tickets.

Reputatie 7
Badge +4

Hier trek ik een fles wijn voor open.:innocent::wine_glass::wine_glass::wine_glass::wine_glass::wine_glass:

@MoDe, je maakt me gelukkig!

Reputatie 7
Badge +3

Hier trek ik een fles wijn voor open.:innocent::wine_glass::wine_glass::wine_glass::wine_glass::wine_glass:

ik niet aan de vooravond van een lange werkdag (8-19 uur) met 2x 10 km fietsen.

proost!

upgrades binnen (nieuwe keuzedag ook, nu nog datum prikken...)

Reputatie 7
Badge +4

Succes @MoDe, ik ben gepensioneerd en kreeg er ook pas weer zeven. 

Badge +3

Voor die 1e upgrades kan iedereen ze bestellen dus (aantal e-mailadressen ×2), anders maken ze er op de radio geen reclame voor.

Ze zijn nog overdraagbaar ook, maar wél e-tickets die op naam/datum verzilverd moeten worden, dus een pen mee nemen en invullen zodra de conducteur komt hoeft niet eens meer.

Maar hoeveel zou je er willen hebben? Ik heb een .nl domein dus een oneindig aantal e-mailadressen. Bovendien kan je bij Gmail e.d. ook gewoon onbeperkt adressen/aliasen aanmaken door iets willekeurigs voor je @ gmail.com adres te zetten, en die komen gewoon in je normale mailbox.

Als voorbeeld robert @ gmail en robert+treinpakker @ gmail is dus gewoon mogelijk, en dan treinpakker1 etc. Studenten weten dat natuurlijk meteen!

Maar goed, @MoDe en @Thom (verslik je dus niet te vroeg in de wijn) fijne Keuzedagen!

Reputatie 7
Badge +4

Men moet er moeite voor doen en dat helpt al. Een aantal zal dit zeker zien maar het zal er toe leiden dat we niet meer die idiote situatie als eerder hebben. Het is altijd afwachten. Ik denk inderdaad dat het de volgende keer wat strikter kan, maar dit is al voortschrijdend inzicht tenslotte. Je hoeft dit soort dingen natuurlijk niet te publiceren. ;-)

Niet geldig in combinatie met een SRP zou een grote verbetering zijn. Studenten zijn tegenwoordig mensen met een SRP en daar zit niet veel minder eersteklaspotentieel in dan eerder met studenten.

Ik gebruik de keuzedagen vaak voor de middagspits, ik heb al Dalvrij.

Badge +3

Het scheelt inderdaad een hoop papier, en voor mijn (vaste?) postbode die vorige keren gewoon soms 4 envelopjes bezorgde (aan de bewoners van dit adres) scheelt het ook een boel.

Die vorige 4 envelopjes wist ze toevallig, omdat ik er ooit eentje op naam nabesteld had en veel mensen toch een NEE/NEE sticker hadden (ikzelf ook), dus ze had er genoeg over!

Zelfs nog een keertje eentje doorgestuurd naar @MoDe, ging sneller dan zelf nabestellen via de NS :rofl:

Dus (onbeperkt) nabestellen online en e-tickets is wél een flinke vooruitgang voor iedereen die klaagde “waarom heb ik ze niet ontvangen?”

Reputatie 7
Badge +3

In de oude situatie moest je zo'n envelopje hebben, ofwel zelf in de bus gehad, dan wel van andere personen hebben gekregen of via de site aangevraagd zolang er nog voorraad was. Het aantal gratis upgrade kaartjes was dus beperkt tot het aantal envelopjes in omloop, waarvan er ook nog een aantal niet gebruikt werden (mijn moeder bv kreeg ze altijd en gebruikte ze niet, ik heb slechts 1 keer zo'n kaartje van haar gebruikt).

Nu kan iedereen ze aanvragen, ook degenen die ze nooit in de bus kregen. En zeker studenten zullen net als Robert wel weten hoe ze er meer kunnen aanvragen. Je hoeft niet eens een .nl domein te hebben, bij mijn provider kan ik 5 mailadressen aan maken en ik geloof nog per mailadres 10 aliassen. 

Badge +3

Ik ga nogal off-topic, maar de persoonlijke NS Extra aanbiedingen (zogenaamd exclusief voor abonnementhouders, maar ook overdraagbaar als je ze zelf niet gebruikt) zijn er al sinds februari niet meer? :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk aanbiedingen van NS Extra heb ik als laatst oktober vorig jaar ontvangen, daarna nog wel mails met bv info over de zitplaatsenzoeker en een aankondiging  van Persoonlijke services van NS Extra (melding van werkzaamheden op je vaste traject). Alleen dat laatste heeft nooit gewerkt. 

Hoi Gollem en welkom op de NS Community. 

Ik begrijp helaas niet helemaal over wat voor een ticket jij hebt hebt. Kan je mij misschien een link sturen van het ticket dat je probeert te kopen? Dan denk ik graag even met je mee. 

Beste Sanne,

Het gaat over de arrangementen vanuit de spoorwinkel. Zoals wij hebben geboekt bv dag met hotel in Den Haag en/of Groningen.  Dit hebben wij in het verleden vaker gedaan en die arrangementen zijn op basis van een tweedeklas kaartje en met bijbetaling kon je die opwaarderen nasr 1e klas. Vinden wij prettiger reizen, zeker als twee en een half uur in de trein zit naar Groningen  of Leeuwarden. 

De mogelijk is door de ns ingetrokken dus kan je alleen nog maar deze weekendjes weg boeken met 2e klas. Dit zal voor ons betekenen dar wij dit in de toekomst minder zullen gaan doen. 

Ik vind dat het toch niet zo moeilijk moet zijn om bij het boeken aan te kunnen geven of je eerste of tweede klas wil reizen.

Ik hoor graag van je

Cybergroetjes 

Gollem

Badge +3

Ik vermoed zomaar dat NS Extra een lokkertje was om privacy op te geven.

Een voorwaarde was o.a. inzicht in je reisgegevens (big data) door de NS, een optie die je nog steeds krijgt bij het bestellen van een abonnement, en bijna wel moet accepteren.

Nu alles op NS Flex gericht is (waarvoor sowieso die toestemming nodig is) speelt dat niet meer, dus kunnen ze die lokkertjes ook wel weg laten.

Ik zei al dat het off-topic ging na het geneuzel over 2-1 upgrades, maar meldingen over je traject gingen vroeger nog via SMS meen ik, nu via smartphone in de app? Die heb jij niet, maar bij wie die wel heeft werkt het ook zelden.

Ik ga het andere topic daarover zoeken! sorry TopicStarter @Gollem :joy:

Badge +3

@Gollem ik vind het ook jammer dat die mogelijkheid om een (2e klas, staat er bij aankoop bij) ticket te boeken en dan bij verzilveren/reisdatum kiezen alsnog een paar euro extra 1e klas te kunnen bijkopen verdwenen is.

Maar het is zoals het is, je koopt een 2e klas ticket en als daar niet meteen een (duurdere) 1e klas mogelijkheid bij staat dan kan je besluiten om het niet te kopen.

Dit zal voor ons betekenen dar wij dit in de toekomst minder zullen gaan doen. 

Men moet gewoon die 1e klas (duurder) direct bij aankoop/bestellen aanbieden, en niet achteraf voor een paar euro extra.

Anders had je het dus nooit gekocht? Dat is niet het probleem van de NS, het was een (welkome) optie en geen recht. Jullie aankoop is/was een 2e klas ticket en verder niets.

Reputatie 6
Badge

De mogelijk is door de ns ingetrokken dus kan je alleen nog maar deze weekendjes weg boeken met 2e klas. 

Ik vind het ook een aparte keuze. NS haalt een betaalde upgrademogelijkheid weg en in plaats daarvan laat ze meerdere maanden per jaar grote groepen reizigers in de weekenden en op feestdagen zonder extra te betalen in de 1e klas reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed zomaar dat NS Extra een lokkertje was om privacy op te geven.

Een voorwaarde was o.a. inzicht in je reisgegevens (big data) door de NS, een optie die je nog steeds krijgt bij het bestellen van een abonnement, en bijna wel moet accepteren.

Nu alles op NS Flex gericht is (waarvoor sowieso die toestemming nodig is) speelt dat niet meer, dus kunnen ze die lokkertjes ook wel weg laten.

Ik zei al dat het off-topic ging na het geneuzel over 2-1 upgrades, maar meldingen over je traject gingen vroeger nog via SMS meen ik, nu via smartphone in de app? Die heb jij niet, maar bij wie die wel heeft werkt het ook zelden.

Ik ga het andere topic daarover zoeken! sorry TopicStarter @Gollem :joy:

Meldingen over werkzaamheden kreeg ik voorheen (en ook 1 of 2 weken geleden nog) via een gewoon NS service bericht omdat ik dat aangevinkt heb (afzender Nederlandse Spoorwegen <info@email.ns.nl), maar dus niet via de in februari geintroduceerde persoonlijke services van NS Extra (afzender NS Extra <mail@ezine.ns.nl) en waar ook expliciiet wordt gezegd dat het vanuit NS Extra komt.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de gewone uitjes/stedentrips zonder hotelovernachting van de Spoordeelwinkel zie ik nog wel steeds allerlei aanbiedingen die je die ook kan boeken voor 1e klas.

Beste Robert B,

Zoals ik uit jou reactie kan lezen denk ik dat je niet weet waar het over gaat,  heeft het niets te maken met big data, reisgegevens en/of sms.

Om dit soort ongefundeerd geneuzel te voorkomen heb ik liever direct contact via de mail met de NS en niet via een community waar je reacties krijgt waarop je niet zit te wachten .

Cybergroetjes 

Gollem

Reputatie 7
Badge +4

Hou er rekening mee dat een mail pas na zes of acht weken wordt beantwoord. 

Beste Sanne,

Het gaat over de arrangementen vanuit de spoorwinkel. Zoals wij hebben geboekt bv dag met hotel in Den Haag en/of Groningen.  Dit hebben wij in het verleden vaker gedaan en die arrangementen zijn op basis van een tweedeklas kaartje en met bijbetaling kon je die opwaarderen nasr 1e klas. Vinden wij prettiger reizen, zeker als twee en een half uur in de trein zit naar Groningen  of Leeuwarden. 

De mogelijk is door de ns ingetrokken dus kan je alleen nog maar deze weekendjes weg boeken met 2e klas. Dit zal voor ons betekenen dar wij dit in de toekomst minder zullen gaan doen. 

Ik vind dat het toch niet zo moeilijk moet zijn om bij het boeken aan te kunnen geven of je eerste of tweede klas wil reizen.

Ik hoor graag van je

Cybergroetjes 

Gollem

Reageer