beantwoord

Bakkerij bart Pinksteren

Kan je 2e pinksterdag met je bakkerij bart kaartje om 8 uur reizen?
icon

Beste antwoord door Minke NS 15 mei 2016, 13:23

Hoi Aksiram, welkom op het NS serviceforum.

In de voorwaarden van het ticket van de Bakker Bart staat niks vermeld over feestdagen. Omdat er geen speciale voorwaarden vermeld zijn, is Pinkstermaandag ondanks de feestdag geldig als een gewone maandag. Er kan met het E-ticket daarom pas na 9 uur gereisd worden. Daarnaast is Sivan bezig met het uitzoeken van de verschillende manieren van het hanteren van voorwaarden. Dat is fijn, want ik kan me voorstellen dat het verwarrend is op dit moment en hier mag 1 lijn in getrokken worden.
Bekijk origineel

51 reacties

Reputatie 4
In de voorwaarden staat: "deze aanbieding bevat een e-ticket Dagretour, geldig op maandag t/m vrijdag na 9.00 uur en op zaterdag en zondag de hele dag"

Aangezien 2e pinksterdag een maandag is niet dus.
Dat klopt helaas niet geheel. Zie iedere mooie uiteenzetting van Pe_Pe op basis van de laatste informatie een week of 2 geleden.

Helaas heeft de NS niet gereageerd op dat topic. Dus het lijkt erop alsof de NS van plan is om een generieke feestdagen regelingen te hanteren op basis waarvan 2e pinksterdag je inderdaad voor 9 uur mag inchecken. Maar je nergens kan vinden voor welke kaartjes en dagen de generieke regeling geldt.
Reputatie 7
Badge +4
Je mag er voor negen uur kennelijk geen gebruik van maken, de regeling voor dit soort kaartjes zou bij feestdagen wel worden of zijn gelijkgetrokken. Een feestdag betekent eigenlijk dat er geen spits geldt. Ik meende dat het nog maar pas gelijkgetrokken was en SivanNS heeft daar het nodige over gezegd. Minke spreekt hieronder ook namens NS dus ik ga er dan maar van uit dat dat op dit moment het formele antwoord is. Met een kaartje waarbij je in moet checken kan geen spits gelden als die er niet is, lijkt me. Bericht is aangepast. Sivan moet het officiële antwoord desnoods maar even of nog een keer geven.

Ik meende dat het was veranderd, en daarmee is het ook redelijk verwarrend. Het is alleszins redelijk dat het zou kunnen al vraag ik me af hoe het dan zit met kaartjes die na elf uur geldig zijn. Het lijkt me dat die grens wel blijft bestaan.
Hoi Aksiram, welkom op het NS serviceforum.

In de voorwaarden van het ticket van de Bakker Bart staat niks vermeld over feestdagen. Omdat er geen speciale voorwaarden vermeld zijn, is Pinkstermaandag ondanks de feestdag geldig als een gewone maandag. Er kan met het E-ticket daarom pas na 9 uur gereisd worden. Daarnaast is Sivan bezig met het uitzoeken van de verschillende manieren van het hanteren van voorwaarden. Dat is fijn, want ik kan me voorstellen dat het verwarrend is op dit moment en hier mag 1 lijn in getrokken worden.
Badge +3
Hoera! We zijn terug bij af. Alle onduidelijkheid was op 13 april weggenomen toen het ging over Hemelvaartsdag. Mijn AH-ticket was op DONDERDAG 5 mei gewoon voor 09.00 uur geldig.

Maar nu blijken de regels weer eens veranderd en mag er er op MAANDAG, Tweede Pinksterdag, weer niet voor 09.00 uur gereisd worden met actiekaartje van Bakker Bart.

@Minke NS
Weet je wel zeker dat het klopt wat je schrijft?

Ik citeer nu wat Silvan NS schreef op 13 april 2016:
"NS hanteert dit jaar de volgende feestdagen:
- Nieuwjaarsdag - 1 januari 2016
- Goede Vrijdag - 25 maart 2016
- Pasen: 1e Paasdag 27 maart 2016 & 2e Paasdag 28 maart 2016
- Koningsdag - 27 april 2016*
- Hemelvaartsdag - 5 mei 2016
- Pinksteren: 1e Pinksterdag - 15 mei 2016 & 2e Pinksterdag - 16 mei 2016
- Kerst: 1e Kerstdag 25 december 2016 & 2e Kerstdag 26 december 2016

De AH dagkaart die vanaf maandag 11 april tot en met zondag 19 juni 2016 kan worden gebruikt, is niet geldig op Koningsdag. Op de overige feestdagen reis je met deze dagkaart de hele dag met de korting die bij je dagkaart hoort. Tweede Pinksterdag is een feestdag is en de AH dagkaart is die dag dus de hele dag geldig."
Bron: https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/dagkaart-ah-reisperiode-23484?postid=142680

Tip: verander 'AH' in 'Bakker Bart' en je hebt het antwoord.
Een AH Dagkaart is niet hetzelfde al de actie van Bakker Bart van de Spoordeelwinkel en daarom kan er wel degelijk een verschil zijn tussen de twee acties. Ik heb bij meerdere afdelingen navraag gedaan en zij geven hetzelfde antwoord als wat ik heb gegeven. Bij de Bakker Bart actie is het E-ticket op Pinkstermaandag dus na 9 uur geldig. Zoals gezegd is Sivan bezig om alles helder te krijgen. Hopelijk volgt dit snel.
Reputatie 4
Tip: verander 'AH' in 'Bakker Bart' en je hebt het antwoord.
Waarom zou voor de Bakker Bart-kaartjes hetzelfde moeten gelden als voor de AH-kaartjes? Het zijn twee acties die niets met elkaar te maken hebben.
Waarom zou voor de Bakker Bart-kaartjes hetzelfde moeten gelden als voor de AH-kaartjes? Het zijn twee acties die niets met elkaar te maken hebben.
Omdat Sivan NS onlangs beweerde dat er één feestdagenregeling is waar alle vervoerbewijzen onder vallen, met uitzondering van het seizoensretour om technische redenen. Enfin, ik begrijp uit de woorden van Minke NS dat Sivan NS er inmiddels ook achter is dat dat antwoord in praktijk niet blijkt te kloppen. Echter, aangezien tweede pinksterdag voorlopig de laatste doordeweekse feestdag is, vermoed ik dat we er niets meer van gaan horen totdat tegen tweede kerstdag blijkt dat de onduidelijkheid nog niet is weggenomen.
Badge +3
Het is totaal onbegrijpelijk dat het NS zoveel moeite kost om dit toch tamelijk eenvoudige non-probleem op te lossen. Het lijkt wel of er geen mensen werken met gezond verstand.
Regel: zijn er geen spitsuren dan zijn actiekaartjes de gehele dag geldig.

Er is geen enkele zinnige reden om op feestdagen mensen met actiekaartjes uit de vroege treinen te weren. Sterker nog, NS zou het moeten toejuichen omdat de eerste treinen na 09.00 uur minder druk worden. De bijna lege treinen voor 09.00 uur zijn beter bezet en de reizigers die na 09.00 uur vertrekken hebben meer plaats in de trein. Een typische situatie waarbij iedereen wint.
Het lijkt wel of er geen mensen werken met gezond verstand.

Dat lijkt me onwaarschijnlijk, maar er werkt altijd wel iemand boven die mensen, die om hem moverende redenen kan verbieden het te gebruiken.
Bedankt voor de reacties.
Echter, aangezien tweede pinksterdag voorlopig de laatste doordeweekse feestdag is, vermoed ik dat we er niets meer van gaan horen totdat tegen tweede kerstdag blijkt dat de onduidelijkheid nog niet is weggenomen.

Om daar niet weer te laat aan herinnerd te worden: Is de eenduidige Feestdagenregeling voor alle vervoerbewijzen (behalve het seizoensretour) inmiddels wel van kracht? - Zo niet, hoe gaat NS dan wel in het vervolg duidelijkheid bieden over de geldigheid van de diverse vervoerbewijzen op Feestdagen?
Hallo Pe_pe, de eenduidige feestdagenregeling is van kracht. Met uitzondering van het Seizoensretour en het verschil tussen het Voordeelurenabonnement en het Dal Voordeel abonnement. Op www.ns.nl/feestdagen vind je alle correcte informatie.
Hallo Pe_pe, de eenduidige feestdagenregeling is van kracht. Met uitzondering van het Seizoensretour en het verschil tussen het Voordeelurenabonnement en het Dal Voordeel abonnement. Op www.ns.nl/feestdagen vind je alle correcte informatie.
Dus voor de geldigheid van alle andere vervoerbewijzen, inclusief die uit de Spoordeelwinkel en die van Kruidvat, Hema, AH, Blokker, etc. , geldt voortaan dat een Feestdag, inclusief Koningsdag, gelijk staat aan een Weekenddag? Dus als er staat: "Geldig in het Weekend", dan betekent dat automatisch dat het ook geldig is op iedere Feestdag binnen de geldigheidsperiode?

Achter de link die je geeft staat, zoals ik eerder al in een ander topic heb gemeld, foute informatie met betrekking tot de geldigheid van het Voordeelurenabonnement. De wijziging in de meest recente productvoorwaarden is er namelijk niet in verwerkt.
Ik val er middenin, maar wat is foutief? Dan geef ik het gelijk door.
Ik val er middenin, maar wat is foutief? Dan geef ik het gelijk door.

Het eerste gaat over de telkens terugkerende onduidelijkheid over de geldigheid van actiekaartjes op Feestdagen. Doordat het consequent ontbreekt in de voorwaarden, zie je dat het elke keer opnieuw wordt gevraagd als er een Feestdag binnen een actieperiode valt. De suggestie die een aantal keer gedaan is om het er gewoon expliciet bij te zetten, is niet overgenomen. In plaats daarvan meldde Sivan NS het volgende:

We hebben sinds 1 januari één regeling voor feestdagen. Deze regeling geldt voor losse vervoersbewijzen, acties en abonnementen. Ook is er één pagina waar de juiste informatie staat, namelijk www.ns.nl/feestdagen. Ik zou deze pagina als leidend hanteren, omdat oudere Q&A's (ook op dit forum) verouderde informatie (kunnen) bevatten. De kleine verschillen hebben we gelijkgetrokken; zo zijn actiekaarten nu ook geldig op feestdagen (staat ook op de eenmalige ticket en het vierluik). Ook het gelijktrekken van de Samenreiskorting met Dal Voordeel is hier een voorbeeld van.

We hebben nu dus een mooi beleid, maar er zijn nog twee punten van verbetering:
- Er is een verschil tussen Voordeeluren en Daluren. We willen dit graag aanpassen, maar dat is technisch gezien niet eenvoudig. Hopelijk kunnen we per 1 jan 2017 hier weer een stap in zetten, eerder is helaas niet haalbaar.
- De Seizoensretour krijgen we technisch niet geldig op de feestdagen.

De kleine verschillen zijn sinds 1 januari gelijkgetrokken, dus wat sinds 1 januari voor het abonnement Weekend Vrij geldt, geldt nu ook voor alle andere vervoerbewijzen (excl. Seizoensretour). Dat betekent: Behalve voor het Seizoensretour, geldt voor ieder vervoerbewijs iedere Feestdag voortaan als een Weekenddag.

Die duidelijkheid bleek van korte duur.

NS houdt zich niet voor alle Feestdagen en niet voor alle actiekaartjes aan de bovenstaande regeling. (Slechts een selectie van de topics die daar sindsdien over geopend zijn.) Gevolg is dat de onduidelijkheid blijft voortbestaan.

In reactie 6 van dit topic geeft Minke NS aan dat Sivan NS met een opheldering gaat komen, maar die heb ik er de afgelopen twee maanden niet over gehoord, dus ik was benieuwd naar de status.

Het tweede gaat over de vrijdag na Hemelvaartsdag. Die is bij de meest recente wijziging van de Productvoorwaarden Voordeelurenabonnement stilletjes geschrapt als dag waarop elk uur een Voordeeluur is.
Dat is dan slordig van mijn kant. De info die Annewil hier noemt komt van mij, maar ik zal e.e.a. nogmaals uitvragen. Mij is verteld dat het beleid is verduidelijkt, maar ik zal even checken of ik een overkoepelende bevestiging kan krijgen.
Ik heb dit bericht al eens eerder ergens gepost, maar herhaal hem nog even:

We hebben sinds 1 januari één regeling voor feestdagen, losse vervoersbewijzen, acties en abonnementen. Ook is er 1 pagina waar de juiste info staat ns.nl/feestdagen waarnaar verwezen kan worden. De kleine verschillen zijn gelijkgetrokken; zo zijn actiekaarten nu ook geldig op feestdagen en is Samenreiskorting per 1 januari gelijkgetrokken met het Dal Voordeel.

Hierover is in het verleden al veel over gedebatteerd. Er is een mooi beleid geformuleerd en met heel veel mensen afgestemd. We zitten nog met 2 issues:
- Er is een verschil tussen Voordeeluren en Daluren. We willen dit graag aanpassen, maar dat is technisch gezien niet eenvoudig. Hopelijk kunnen we per 1 jan 2017 hier weer ene stap in zetten.
- De Seizoensretour krijgen we technisch niet geldig feestdagen. Staat wel op de planning.
@Sivan NS

Dat bericht stond twee berichten eerder al geciteerd. Ik heb daar ook uiteengezet welke vragen dat bericht heeft opgeroepen.

Heel concreet: Kun je gezien de inhoud van dat bericht de vraag in reactie 14 met een volmondig "Ja" beantwoorden?

Dus voor de geldigheid van alle andere vervoerbewijzen (dan het seizoensretour, red.), inclusief die uit de Spoordeelwinkel en die van Kruidvat, Hema, AH, Blokker, etc. , geldt voortaan dat een Feestdag, inclusief Koningsdag, gelijk staat aan een Weekenddag? Dus als er staat: "Geldig in het Weekend", dan betekent dat automatisch dat het ook geldig is op iedere Feestdag binnen de geldigheidsperiode?
De toelichting bij deze vraag staat in reactie 16.
Heel concreet: Kun je gezien de inhoud van dat bericht de vraag in reactie 14 met een volmondig "Ja" beantwoorden?

Dus voor de geldigheid van alle andere vervoerbewijzen (dan het seizoensretour, red.), inclusief die uit de Spoordeelwinkel en die van Kruidvat, Hema, AH, Blokker, etc. , geldt voortaan dat een Feestdag, inclusief Koningsdag, gelijk staat aan een Weekenddag? Dus als er staat: "Geldig in het Weekend", dan betekent dat automatisch dat het ook geldig is op iedere Feestdag binnen de geldigheidsperiode?

Blijkbaar niet. 😞
Ik heb je vraag voor de zekerheid uitstaan, Pe_Pe.
De regeling die nu ook op ns.nl staat, is van kracht. Deze geldt ook voor actieproducten. Een actieproduct is immers altijd gebaseerd op een basispropositie: een dagkaart Bakkerij Bart is uiteindelijk altijd een dagkaart.

We zullen dit wel moeten blijven toetsen en kritisch moeten blijven. Voel je dus vrij om dingen die je bent opgevallen aan mij te melden. Uitzonderingen (die er in theorie niet zouden moeten zijn) moeten te allen tijde vermeld worden in de afzonderlijke actievoorwaarden.
Badge +3
Waarom niet altijd in de voorwaarden vermelden hoe de geldigheid op feestdagen is? Dat voorkomt een hoop onduidelijkheid bij incidentele klanten, toch de beoogde doelgroep.
De regeling die nu ook op ns.nl staat, is van kracht. Deze geldt ook voor actieproducten. Een actieproduct is immers altijd gebaseerd op een basispropositie: een dagkaart Bakkerij Bart is uiteindelijk altijd een dagkaart.

Op ns.nl/feestdagen vind ik wel wanneer er feestdagen zijn en wat voor invloed dat heeft op de geldigheid van abonnementen en Keuzedagen, maar over de geldigheid van eenmalige reisproducten op feestdagen staat er niets. Dat is alleen indirect op te maken uit dat veel-geciteerde forumbericht (reactie 18 en anderen), maar afgaande op reactie 21 vind je die conclusie zelf ook niet vanzelfsprekend.

Als we dat marketingjargon achterwege laten, is het antwoord op de vraag in reactie 14 dan nu "Ja, tenzij anders vermeld." ?

Afgaande op de foto in deze bijdrage van Loes lijkt het er bijvoorbeeld op dat voor actieproducten Koningsdag nooit als een Feestdag geldt. Voor reizigers is die informatie nergens te vinden.
Ik zal jullie feedback doorgeven.

Reageer