beantwoord

Ben ik goed uitgecheckt met de Meereiskaart?

• 8 July 2014
  • 6 reacties
  • 1383 Bekeken

Afgelopen donderdag checkte ik met mijn gratis meereiskaart regelmatig in en uit. De laatste keer echter hoorde ik bij het uitchecken i.p.v. één pieptoon twee achter elkaar. Ben ik nu wel uitgecheeckt, of weer ingecheckt? Wat in het laatste geval te doen?
icon

Beste antwoord door Stephan NS 9 July 2014, 08:50

Bekijk origineel

6 reacties

Eén piepje betekent ingecheckt; 2 piepjes uitgecheckt.
Als u op samenreiskorting reist dan vervalt dit op het moment dat u uitcheckt, tenzij u binnen 35 minuten weer opnieuw incheckt.
Na dat moment moet u weer opnieuw de samenreiskorting op de OV-chipkaart laden als u daar verder gebruik van wilt maken.

U zou op een kaartautomaat van NS uw OV-chipkaart kunnen uitlezen en daarbij de transacties opvragen. U kunt dan zien wanneer u bent ingecheckt en uitgecheckt en wat u voor die ritjes hebt betaald.
Men kan dat eventueel ook voor u doen bij een servicebalie en daar dan zelfs een printje van maken.

En woont u toevallig in (de omgeving van) Amserdam of Rotterdam dan kunt u de kaart ook uitlezen bij automaten van het GVB of de RET en daar ook zelf een printje maken van de laatste 10 transacties.
Reputatie 1
Zie ook dit topic.
Reputatie 7
Badge +4
Bedoelt u het gratis meereiskaartje of reisde u met samenreiskorting? Ik begreep het eerste. Strikt genomen hoeft u met het meereiskaartje niet in te checken al is het wel goed te doen omdat u het daarmee aannemelijk maakt dat u meereist met degene die dus dezelfde incheckplaats en -tijd als u heeft.
Reist u met samenreiskorting dan zijn de goede opmerkingen van Hertog van toepassing
Dag gilstt,

Goed dat je ons op het NS Serviceforum hebt gevonden. Het antwoord van Hertog klopt: een piepje is inchecken, twee piepjes betekent dat je bent uitgecheckt. Van de papieren ov-chipkaart (zoals de Meereiskaart is), kan ik geen reishistorie inzien. Houd er rekening mee dat je de Meereiskaart 2 dagen kunt gebruiken en dat je goed de datum invult. Als je dan zorgt dat je bij elke reis in- en uitcheckt, moet het zeker lukken. 🙂 Ik heb je topic verplaatst naar Acties en Uitjes en je titel aangepast, zodat deze beter vindbaar wordt. Mocht je meer vragen hebben over het gebruik van de Meereiskaart, laat dan gerust nog een bericht achter.

Groet,
Stephan
Beste allemaal,

Bij deze heb ik ook nog een vraag. Kan ik bij de ns automaat de reishistorie zien? Zojuist namelijk wat overgekocht van iemand en het binnen ontvangen, maar niet dat er al mee in en uitgecheckt is. Kan je dat ergens controleren of die nog geldig is? Of het verstandig is laat ik in het midden, maar gezien mijn vorige post hier op dit forum kun je de noodzaak ervan weten.

Met vriendelijke groet,

Jelle
Als er nog geen datum op de meereiskaart is geschreven, is de kaart gewoon nog geldig. Inchecken met de kaart is alleen nodig om de poortjes te openen. Van de meereiskaart kun je ook geen reishistorie inzien bij de kaartautomaat.

Reageer