Bestemming Jongerentoer

• 15 juli 2019
  • 16 reacties
  • 623 Bekeken

Hallo,
De laatste paar jaar was het zo dat je onbeperkt kon reizen met een jongerentoer en nu moet je je bestemming invullen. Kan je nu dan niet meer heen naar een bestemming en dan via een andere bestemming terug naar huis?

16 reacties

Goedenavond Mcj2003 en welkom bij de NS Community!

Het klopt dat het Jongerentoer in de voorgaande jaren gelijk stond aan een dagkaart, waarbij er enkel een datum ingevuld hoefde te worden en er op die datum onbeperkt door Nederland gereisd kon worden ongeacht traject.

Dat is bij deze actie niet meer het geval. Het Jongerentoer staat bij deze actie gelijk aan een dagretour, waarbij je een traject op moet geven. Het ticket is vervolgens geldig om heen en terug te reizen op dat traject. Als je wilt terugreizen via een andere route, dan zul je een extra vervoerbewijs moeten aanschaffen.
Wat een ongelooflijke uitholling van een leuk concept. Juist de vrijheid van overal hen gaan is nu weg. Gadverdamme!! NS
Dat is inderdaad erg jammer. Is het dan wel mogelijk om op een ander station op dat traject wel uit te stappen voor je verder reist of moet ook speciaal daarvoor een ander kaartje gekocht worden?
Uitstappen op een station dat op het aangegeven traject ligt is geen enkel probleem 🙂. Je kan daarna gewoon weer verder reizen naar de eindbestemming.
Het is een beetje krom allemaal... wel op het traject kunnen stoppen, maar als je nou bijvoorbeels van rotterdam naar Vlissingen wilt , langs breda moet je extra betalen.... slechte actie
Reputatie 7
Badge +3
Breda ligt niet op de route, dus daar mag je inderdaad niet heen zonder extra betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Het is een beetje krom allemaal... wel op het traject kunnen stoppen, maar als je nou bijvoorbeels van rotterdam naar Vlissingen wilt , langs breda moet je extra betalen.... slechte actie
Als je van Rotterdam naar Vlissingen wil is er geen enkele reden om via Breda te reizen. Er is gewoon een rechtstreekse trein.
Het gaat er niet om dat er geen reden voor is... de vorige keer was het juist wel dat je onbeperkt overal naartoe kan, om nou even een vriend te gaan bezoeken op de terugweg naar huis kost nu extra en in de voorgaande jaren niet
Het is inderdaad jammer dat de voorwaarden aangepast zijn. Voor mij is het al een paar jaar (😇) geleden dat ik voor het laatst met de (toen nog) tienertoer mocht reizen, een deel van het plezier bestond toch wel uit het reizen per trein, zomaar ergens naartoe. Dat je nu vooraf moet aangeven waar je wilt gaan reizen beperkt dat wel behoorlijk.
Reputatie 7
Badge +4
Uit mijn spiegelbeeld blijkt ook wel dat de tienertijd voorbij is, ik reisde nog acht dagen kriskras door Nederland voor 25 gulden.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat er niet om dat er geen reden voor is... de vorige keer was het juist wel dat je onbeperkt overal naartoe kan, om nou even een vriend te gaan bezoeken op de terugweg naar huis kost nu extra en in de voorgaande jaren niet
NS heeft begin dit jaar aangekondigd minder actiekaartjes te willen verkopen en de voorwaarden te willen versoberen. Actiekaartjes waren tot nu vaak (veel) goedkoper dan wat vaste klanten met een OV-chipkaart betalen en dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Eerlijk gezegd verwacht ik dat binnenkort ook de Kruidvat kaartjes retours in plaats van dagkaarten zullen worden .
Uit mijn spiegelbeeld blijkt ook wel dat de tienertijd voorbij is, ik reisde nog acht dagen kriskras door Nederland voor 25 gulden.

En dat waren toch leuke tijden, of niet Thom? Ik heb inderdaad kris-kras door Nederland heen gereisd. Vanuit huis naar een plaats in Nederland om iets te bekijken, er achter komen dat je nog een hoop tijd over hebt en dan nog maar "even" ergens anders naartoe. Zonder reisplanners, gewoon op de borden kijken en hopen dat je goed uitkomt.
Reputatie 7
Badge +3
Dingen veranderen nu wel eens. De jongerentoer is niet het enige kaartjes wat versoberd is de afgelopen jaren.
Samenreiskorting was voorheen ook geldig in de middagspits, nu al een aantal jaar niet mee. Diverse actiekaartjes hebben nu een (strengere) spitsbeperking, kon je bv voorheen met een eenmalig chipkaartje nog enkele minuten voor de spits inchecken en je reis in de spits voortzetten, dan kan nu ook niet meer, wanneer de spits begint mag je niet meer in de trein zijn.
Je kunt het dus zien als slechts 1 verandering in een reeks van andere veranderingen en mogelijk ook gedaan om de prijs laag te houden.
Reputatie 7
Badge +4

Uit mijn spiegelbeeld blijkt ook wel dat de tienertijd voorbij is, ik reisde nog acht dagen kriskras door Nederland voor 25 gulden.En dat waren toch leuke tijden, of niet Thom? Ik heb inderdaad kris-kras door Nederland heen gereisd. Vanuit huis naar een plaats in Nederland om iets te bekijken, er achter komen dat je nog een hoop tijd over hebt en dan nog maar "even" ergens anders naartoe. Zonder reisplanners, gewoon op de borden kijken en hopen dat je goed uitkomt.

Het past ook beter bij het wat impulsieve tienergevoel. En het waren zeker indertijd hele leuke tijden, les heureuses trentes, zoals de Franse sociologen zeggen. De dagretouren zijn een verslechtering.
Marketingtechnisch heeft het, bij mij in ieder geval, nog eens goed gewerkt ook, ik ben er door verslingerd geraakt aan algemene abonnementen, zelfs decennialang een ov-jaarkaart en nu dan Dalvrij.

NS heeft die 25 gulden er wel uit gehaald. 😉 Ik vind de huidige regeling van de jongerentour wel jammer voor de tieners. Het is minder vrij en niet zo leuk.
Reputatie 7
Badge +3
Marketingtechnisch heeft het bij mij in ieder geval nog eens goed gewerkt ook, ik ben er door verslingerd geraakt aan algemene abonnementen, zelfs decennialang een ov-jaarkaart en nu dan Dalvrij.
Juist deze week werd een rapport gepubliceerd waaruit bleek dat actiekaartjes nauwelijks leiden tot nieuw vaste klanten (wat NS wel altijd dacht/hoopte). Dat zal NS ongetwijfeld aan het denken gaan zetten wat betreft het beleid rond actiekaartjes. Als mensen steeds alleen de goedkope aanbiedingen er uit pikken moet je je afvragen of er niet juist sprake is van inkomstenderving.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb het ook gelezen, en het is goed onderbouwd. En dan gaat het nog om kaartjes waar voor moet worden betaald. Als het daar niet voor op gaat, moet je wel erg veel fantasie hebben als je gelooft dat de gratis upgradekaartjes naar de eerste klas daadwerkelijk een duidelijk effect hebben. Vooral het 'gratis'-publiek krijgt het keen en weer van de hoge prijzen die de eerste klas moet kosten. Met gratis kaartjes lok je geen klanten die daarna relatief veel willen betalen , meereiskaartjes zijn al aangepast, en het is goed een prijs te hangen aan de upgradekaartjes in het weekend, vijf eruo of zo. Alle ellende met de gratis meereiskaartjes is verdwenen.

Met actiekaartjes worden de daluren beter gevuld en die leveren wel meer geld op maar geen extra reizigers tegen het normale tarief. Ik vond het in ieder geval heel boeiend om te lezen.

Jammer dat het niet is meegenomen in het onderzoek.

Het zal je van mij niet verbazen dat ik het in een historisch kader plaats, maar dit was een ongekende actie toen. Er was toen niet, zoals nu praktisch wel, een duaal prijsstelsel. Uit dit onderzoek kun je niet afleiden dat het in de omstandigheden van de jaren zeventig dit effect niet kan hebben gehad. Er zijn waarschijnlijk te weinig data om een valide uitspraak te kunnen doen. Het was een persoonlijke waarneming, er zijn geen pretenties aan verbonden.

Reageer