beantwoord

Betalen op website NS

• 3 september 2019
  • 15 reacties
  • 379 Bekeken

Ik vind het bijzonder jammer dat ik als Vlaming niets kan bestellen op de NS website omdat enkel iDeal wordt aanvaard als betaling, wat in Belgie dus niet werkt.
Ik kan als Vlaming dus geen enkel produkt kopen zoals Dagje Uit, een voordelig abonnement.etc.
Ik begrijp niet dat NS alle Vlaamse klanten op die manier compleet negeert.
Zij hebben nochtans de mogelijkheid om bv. met Visa betalingen te verwerken want als je de website instelt op Engels kan je wel met Visa betalen, maar dan enkel voor een heel beperkt aantal produkten, zoals een dagticket.
Ik heb zelf een persoonlijke OV-chipkaart maar ik kan dus geen gebruik maken van geen enkele voordelige aanbieding op de NS-website.
icon

Beste antwoord door gekke_henkie 3 september 2019, 17:51

@Dirk_N,

Als Belgische/Vlaamse reis ik al bijna 4 jaar rond met een NS-abonnement. Sinds september 2018 is dit een NS Flex-abonnement. Een maand Weekend Vrij was goedkoper dan een retour voor een verre reis. 🙂

De eerste stap heb je al gezet: koop persoonlijke OV-chipkaart bij www.ov-chipkaart.nl.

Voor deel twee: koop NS-abonnement, ga je de hulp van de klantenservice moeten inroepen. Zie ook https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/problemen-met-online-betalen.html

Je hebt dan 2 mogelijkheden. Je vraagt naar een OV Fiets-abonnement. Dit kost 0,01 euro. En geeft de nodige gegevens door. Na 10 dagen (voor controle rekeningnummer) kan je dan OV Fietsen huren. Dit abonnement moet niet opgehaald worden.

Als je al direct wil gaan reizen, kan je ook gewoon het klassieke (Dal Voordeel, Weekend Vrij of andere) abonnement bestellen. Na 10 dagen krijg je dan normaal gezien bericht dat je abonnement klaar staat en kan opgeladen worden aan een NS (of andere) automaat van OV-chipkaart.

Als je je kaart dan koppelt aan een Mijn NS-account, dan kan je je abonnement vanuit je Mijn NS-account wijzigen naar eender welk NS Flex-abonnement. Dit ga je wel moeten ophalen aan een NS (of andere) automaat.

Omdat je de eerste maand al betaald hebt, krijg je dit bij een wijziging naar Flex pro rata temporis terug. Je zit dus niet minstens een jaar aan het klassieke abonnement vast. Een dag volstaat eigenlijk. (Let wel op: dit lukt alleen als de kaarthouder ook de contracthouder is en je boven de 18 bent).

@NS Community of @NS admin, kan je de klanteNService enkel bellen voor een machtiging van een domiciliëring (incasso)? Of gaat dit ook via Facebook Messenger, chat of Twitter?

En Dirk_N, wat bedoel je met een Dagje uit?

De Spoordeelwinkel zit inderdaad nog steeds achter de iDeal-betaalmuur. Maar sommige uitjes kan je wel met Visa betalen via https://www.discoverholland.com/. Dit is wel iets duurder en beperkter in aanbod dan de Spoordeelwinkel.

Via www.treinreiziger.nl kan je ook goedkope treintickets vinden, die meestal ook met Visa te koop zijn.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat is niet helemaal waar. U kunt als Vlaming, dan wel in België woonachtige, wel degelijk een NS-product kopen, zelfs een abonnement. Flex is wel lastig , maar niet onmogelijk. Het is alleen wat omslachtiger en moet via Klantenservice. 00 31 30 7515155, het kan ook via Internet. Als u een persoonlijke chipkaart heeft, heeft u de eerste stap al gezet. Een Belgisch IBAN-nummer bezit u ongetwijfeld.
Dat is niet helemaal waar. U kunt als Vlaming, dan wel in België woonachtige, wel degelijk een NS-product kopen, zelfs een abonnement. Flex is wel lastig , maar niet onmogelijk. Het is alleen wat omslachtiger en moet via Klantenservice. 00 31 30 7515155, het kan ook via Internet. Als u een persoonlijke chipkaart heeft, , ook heeft u de eerste stap al gezet. Een Belgische IBAN-nummer heeft u ongetwijfeld.
Ik wou dat u gelijk had, maar de realiteit is anders.
Ik wou NS Flex aanschaffen. Daarvoor heb ik naar de klantendienst gebeld maar daar zei men dat dit totaal onmogelijk was als ik geen iDEAL had.
Vandaag wou ik een Dagje Uit ticket aanschaffen maar na contact met de klantendienst blijkt ook dat onmogelijk te zijn zonder iDEAL.
Ik begrijp dus niet waarom NS dit allemaal onmogelijk maakt voor de 6,4 miljoen potentiele Vlaamse klanten.
Reputatie 7
Badge +4
Steekt u uw licht eens op bij gekke_henkie, geen grap, dat is ook een Vlaamse met Flex. Er is een wat omslachtige truc.
Reputatie 5
Badge
Thom doelt op @gekke_henkie .
Verder zou u kunnen overwegen om een klacht in te dienen bij De Nederlandse Bank, bij het Meldpunt IBAN Discriminatie bedrijven zijn namelijk verplicht om ook buitenlandse IBAN's te accepteren. Of dat ook in deze casus opgaat kan ik niet beoordelen.
Reputatie 7
Badge +4
Het heeft te maken met het innen van eventuele achterstallige gelden. Flex werkt als een vorm van reizen op krediet.. Het moet mogelijk zijn bedragen te innen na wanbetaling, en tegen niet al te grote kosten. Het lijkt me dat NS een en ander juridisch heeft afgedekt. Iemand in het nabije buitenland kan makkelijker een klassiek abonnement afsluiten.
Reputatie 5
De meeste aanbieders van actiekaartjes accepteren wel gewoon creditcards. Bijvoorbeeld Vakantieveilingen, Kruidvat, HEMA en ActievandeDag.

Op het moment kunt u gewoon voordelige enkele reizen, retours of dagkaarten kopen.

Deze bijvoorbeeld:

https://www.actievandedag.nl/actie-aanbieding/trein-dag-dalurenkaart-2eklas

https://www.vakantieveilingen.nl/winstpakker.html

Spoordeelwinkel is een van de weinigen die geen creditcards accepteert. Op ns.nl en in de app kunt u trouwens ook gewoon met creditcard betalen (geen actiekaartjes inderdaad).
Badge +3
NS zou natuurlijk best abonnementen, ook via NS Flex, beschikbaar kunnen stellen aan houders van een creditcard. Er zijn genoeg bedrijven die abonnementen leveren die per creditcard betaald worden.

Het probleem zal zijn dat wanneer NS deze faciliteit gaan aanbieden aan bijvoorbeeld Belgen en Duitsers er ook Nederlanders zullen zijn die met creditcard willen betalen. Betalingen per creditcard kosten nu eenmaal wat meer aan bedrijven en ze mogen de extra kosten niet meer doorberekenen aan consumenten. Dan is het goedkoper om dan maar helemaal geen creditcards te accepteren.
Reputatie 7
Badge +3
Betalingen per creditcard kosten nu eenmaal wat meer aan bedrijven en ze mogen de extra kosten niet meer doorberekenen aan consumenten. Dan is het goedkoper om dan maar helemaal geen creditcards te accepteren.
Dat lijkt me een goed idee.
@Dirk_N,

Als Belgische/Vlaamse reis ik al bijna 4 jaar rond met een NS-abonnement. Sinds september 2018 is dit een NS Flex-abonnement. Een maand Weekend Vrij was goedkoper dan een retour voor een verre reis. 🙂

De eerste stap heb je al gezet: koop persoonlijke OV-chipkaart bij www.ov-chipkaart.nl.

Voor deel twee: koop NS-abonnement, ga je de hulp van de klantenservice moeten inroepen. Zie ook https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/problemen-met-online-betalen.html

Je hebt dan 2 mogelijkheden. Je vraagt naar een OV Fiets-abonnement. Dit kost 0,01 euro. En geeft de nodige gegevens door. Na 10 dagen (voor controle rekeningnummer) kan je dan OV Fietsen huren. Dit abonnement moet niet opgehaald worden.

Als je al direct wil gaan reizen, kan je ook gewoon het klassieke (Dal Voordeel, Weekend Vrij of andere) abonnement bestellen. Na 10 dagen krijg je dan normaal gezien bericht dat je abonnement klaar staat en kan opgeladen worden aan een NS (of andere) automaat van OV-chipkaart.

Als je je kaart dan koppelt aan een Mijn NS-account, dan kan je je abonnement vanuit je Mijn NS-account wijzigen naar eender welk NS Flex-abonnement. Dit ga je wel moeten ophalen aan een NS (of andere) automaat.

Omdat je de eerste maand al betaald hebt, krijg je dit bij een wijziging naar Flex pro rata temporis terug. Je zit dus niet minstens een jaar aan het klassieke abonnement vast. Een dag volstaat eigenlijk. (Let wel op: dit lukt alleen als de kaarthouder ook de contracthouder is en je boven de 18 bent).

@NS Community of @NS admin, kan je de klanteNService enkel bellen voor een machtiging van een domiciliëring (incasso)? Of gaat dit ook via Facebook Messenger, chat of Twitter?

En Dirk_N, wat bedoel je met een Dagje uit?

De Spoordeelwinkel zit inderdaad nog steeds achter de iDeal-betaalmuur. Maar sommige uitjes kan je wel met Visa betalen via https://www.discoverholland.com/. Dit is wel iets duurder en beperkter in aanbod dan de Spoordeelwinkel.

Via www.treinreiziger.nl kan je ook goedkope treintickets vinden, die meestal ook met Visa te koop zijn.
Bedankt voor de tips.
Met die 'Dagje Uit' bedoel ik de daguitstappen van NS.
Maar als je die wil bestellen kom je op Spoordeelwinkel die inderdaad achter de iDeal muur zit.
Dus geen daguitstappen voor Belgen, ook al woon je dan op 3 km van de grens zoals ik.
Leve Europa en de grenzen!
Reputatie 5
Terzijde: de daguitstappen van de SNCB zijn natuurlijk wel met de credit card te betalen.

Maar goed... het concept "buitenland" ligt in Nederland wat moeilijk.

Overigens is het de laatste jaren wel wat verbeterd. Vroeger kon je als buitenlands ingezetene bij de NS echt he-le-maal niets.
Badge +3
Tickets van Spoordeelwinkel, Actie van de Dag, Vakantieveilingen en dergelijke zijn (op wat uitzonderingen na) alleen beschikbaar als e-tickets, met de volgende mogelijkheden:
  • Uitprinten (afdrukken)
  • Laden/importeren in de NS app
  • Tonen (blokjescode uit pdf) op telefoon/tablet bij controle in de trein
En dan heeft u niets aan een ov-chipkaart. Zoals @Thom zegt zijn deze aanbiedingen (in tegenstelling tot NS abonnementen) vaak juist wél verkrijgbaar met creditcard, PayPal of andere betaalwijzen.

Helaas is Spoordeelwinkel puur NS (dus geen partner) en hanteren ze dezelfde bizarre enige betaalwijze (iDeal only en anders pech/dommage).

Soms helpt het om de website op Engels te zetten, dan zijn creditcards ineens wél mogelijk!
Tickets van Spoordeelwinkel, Actie van de Dag, Vakantieveilingen en dergelijke zijn (op wat uitzonderingen na) alleen beschikbaar als e-tickets, met de volgende mogelijkheden:
  • Uitprinten (afdrukken)
  • Laden/importeren in de NS app
  • Tonen (blokjescode uit pdf) bij controle in de trein
En dan heeft u niets aan een ov-chipkaart. Zoals @Thom zegt zijn deze aanbiedingen (in tegenstelling tot NS abonnementen) vaak juist wél verkrijgbaar met creditcard, PayPal of andere betaalwijzen.

Beste Robert,

Alle tickets die je kan kopen op de Spoordeelwinkel ('Dagje Uit', stedentrips,...) zijn ENKEL te betalen met iDEAL. Dit is me nog eens bevestigd door de klantendienst. Dus uitgesloten voor wie niet in Nederland woont.
Het enige wat je op de website van NS kan betalen met creditcard zijn de gewone tickets en de Amsterdam of Holland Travel ticket voor 1 dag, al de rest enkel met iDEAL.
Dirk_N,

Ik heb een Belgische collega met iDeal. De partner van een andere collega heeft ook iDeal omdat hij in Nederland werkt. Doen ze bij de personenbelasting regelmatig lastig over, maar het gaat wel.

Nu ken ik nog maar een bank waar je als buitenlander makkelijk een rekening kunt openen, maar die is spijtig genoeg alleen de eerste maand gratis.

Op discoverholland kan je bv wel een retour + busticket + boottocht in Giethoorn kopen, maar de gewone retour met broodje kroket is inderdaad niet mogelijk.

Als je mee kunt reizen met iemand met een abonnement, dan kan je op ns.nl ook een e-ticket met samenreiskorting kopen met Visa.
Dirk_N,

Ik heb een Belgische collega met iDeal. De partner van een andere collega heeft ook iDeal omdat hij in Nederland werkt. Doen ze bij de personenbelasting regelmatig lastig over, maar het gaat wel.

Nu ken ik nog maar een bank waar je als buitenlander makkelijk een rekening kunt openen, maar die is spijtig genoeg alleen de eerste maand gratis.

Op discoverholland kan je bv wel een retour + busticket + boottocht in Giethoorn kopen, maar de gewone retour met broodje kroket is inderdaad niet mogelijk.

Als je mee kunt reizen met iemand met een abonnement, dan kan je op ns.nl ook een e-ticket met samenreiskorting kopen met Visa.

Die discoverholland site had ik ook al gezien. Maar die is vooral gericht op buitenlandse toeristen (met buitenland bedoel ik niet Belgie). Voor zover ik gezien heb kan je daar ook maar kiezen tussen een vijftal grote vertrekstations voor de uitstappen.
De bank waar je over spreekt ken ik intussen ook, maar helaas duur.(bunq)
Ik overweeg dus ook om eerst een klassiek abonnement te bestellen (telefonisch) en dit dan later om te zetten naar NS Flex.

Reageer