beantwoord

Bij NS eindigt de zomer op 31 augustus ....?

• 5 september 2018
  • 14 reacties
  • 244 Bekeken

Als NS Seizoensretour(en) aanbiedt, lijkt voor de hand liggend dat ze daarmee de lente, de zomer en de herfst bedoelen, zo heb ik vroeger ooit geleerd dat de zomer op 21 september eindigt, dan ook de herfst begint. Bij de NS is dat dus niet zo, daar eindigt de zomer kennelijk al op 31 augustus want als ik een ticket probeer te boeken (eindelijk ingelogd ben, voor een 82-jarige is dat niet zo makkelijk) is het zomerticket al verlopen ...
Ja het staat idd netjes op de website, maar denkt NS nou werkelijk dat ik altijd online ben?
NS heeft hier misleidend weerkundige seizoenen met hun eigen agenda door elkaar gehaald. Dat kan natuurlijk niet. Ik beroep me op misleiding en wil graag mijn zomerkaartje terug.
Ik kan iedereen adviseren geen seizoensretour te kopen, neem bijvoorkeur losse kaartjes bij bijvoorbeeld de Kruidvat of zo. Bovendien baal ik ook dat de tickets voor seizoensretour niet aan de OV-chipkaart te koppelen is, waardoor ik altijd met een papiertje op pad moet.

NS bah en bah.
icon

Beste antwoord door Slidestops 5 september 2018, 14:32

Een seizoen hoeft niet per definitie altijd gekoppeld te zijn aan een jaargetijde. Je spreekt immers ook van een Hoogseizoen, voetbalseizoen, het visseizoen, een voorseizoen, naseizoen etc etc etc.

De van Dale zegt:
1jaargetijde2deel van het jaar dat door iets gekenmerkt wordt of voor iets geschikt is: het warme seizoen;visseizoen, voetbalseizoen

Misleiding, nee. Ook staat de datum duidelijk aangegeven in de communicatie.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Een seizoen hoeft niet per definitie altijd gekoppeld te zijn aan een jaargetijde. Je spreekt immers ook van een Hoogseizoen, voetbalseizoen, het visseizoen, een voorseizoen, naseizoen etc etc etc.

De van Dale zegt:
1jaargetijde2deel van het jaar dat door iets gekenmerkt wordt of voor iets geschikt is: het warme seizoen;visseizoen, voetbalseizoen

Misleiding, nee. Ook staat de datum duidelijk aangegeven in de communicatie.
Hoi Slidestops,
Adverteren met de seizoenen 'lente (of voorjaar), zomer en herfst' doelt NS op de meteorologische seizoenen. Hierover leren we op de basisschool. Als de NS afwijkend hiervan wél de meteorologische namen neemt, maar niet de bijbehorende bij iedereen bekende en vaste data, dan is dat misleidend. Puur en simpel. De door u genoemde seizoenen hebben geen vaste begin of einddatum.

Kom over de brug, laat zien dat NS de menselijke maat kan hanteren. Zo moeilijk is dat toch niet?
Reputatie 7
Badge +3
In de voorwaarden staan de exacte data van geldigheid duidelijk vermeld. Dus hoezo misleiding?
Reputatie 7
Badge +3
De astronomische zomer eindigt op 20 september waarna de astronomische herfst begint op 21 september.
Echter de meteorologische zomer loopt t/m 31 augustus en op 1 september begint dan de meteorologische herfst.

Reputatie 2
De astronomische zomer eindigt op 20 september waarna de astronomische herfst begint op 21 september.

Dat is onjuist, deze herfst begint astronomisch gezien op 23 september 2018. Het kan vaker wisselen, bijvoorbeeld door schrikkeljaren.
In de voorwaarden staan de exacte data van geldigheid duidelijk vermeld. Dus hoezo misleiding?

Daarvoor moet je ingelogd zijn. Pas dán kun je zien dat de data afwijken van de normale seizoenen. Dit is de misleiding. Normaal eindigt het zomerseizoen op (dank Momo) op 20 september en niet zoals NS op 31 augustus. Dan wil je je ticket bestellen en kan 't niet meer. Daar wringt de schoen.

In de voorwaarden staan de exacte data van geldigheid duidelijk vermeld. Dus hoezo misleiding?Daarvoor moet je ingelogd zijn. Pas dán kun je zien dat de data afwijken van de normale seizoenen. Dit is de misleiding. Normaal eindigt het zomerseizoen op (dank Momo) op 20 september en niet zoals NS op 31 augustus. Dan wil je je ticket bestellen en kan 't niet meer. Daar wringt de schoen.

Hoezo ingelogd?
Reputatie 7
Badge +3
Normaal eindigt het zomerseizoen op (dank Momo) op 20 september en niet zoals NS op 31 augustus. Dan wil je je ticket bestellen en kan 't niet meer. Daar wringt de schoen.

Zoals aangegeven, de meteorologische zomer loopt t/m 31 augustus, dus blijkbaar hanteert NS dit.
Reputatie 7
Badge +3
@Twee Oudjes
Schoolkinderen die zomervakantie hebben kunnen ook niet claimen dat ze pas op 24 september weer naar school moeten.
Reputatie 7
Badge +2
Het is vervelend dat u uw seizoensretour is verlopen, maar de data zijn gecommuniceerd. Een tip voor de volgende keer: zet een herinnering op uw kalender.
Badge +3
September is de R in de maand.. einde zomeR dus gewoon, bij de (Royal niet meer) Ductch Railways.

Vakantie voorbij, allerlei acties voorbij (dus de Zomemertoer ook!) en back to business.. :P
Lees de voorwaaRden en je weet het inderdaad.

Jammer voor u dat iemand op leeftijd (ik hoop de 82 te halen ooit) daar bijzonder weinig mee kan verder, zelfs niet na inloggen hier!

Mijn oprechte excuses namens iedereen eigenlijk! U bent dus aangewezen op eventuele coulance vanuit NS @Twee oudjes

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/contact voor de mogelijkheden. Op 030 751 5155 zijn ze er dag en nacht en is het later op de avond vaak rustiger, dus wordt u snel geholpen.
Reputatie 5

In de voorwaarden staan de exacte data van geldigheid duidelijk vermeld. Dus hoezo misleiding?Daarvoor moet je ingelogd zijn. Pas dán kun je zien dat de data afwijken van de normale seizoenen. Dit is de misleiding. Normaal eindigt het zomerseizoen op (dank Momo) op 20 september en niet zoals NS op 31 augustus. Dan wil je je ticket bestellen en kan 't niet meer. Daar wringt de schoen.

Dat je hiervoor ingelogd moet zijn, is niet waar. Zie bijvoorbeeld https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/seizoensretour.html.

Zoals @Momo en @Steven91 worden in verschillende contexten verschillende periodes bedoeld met zomer, waarvan sommige ook nog per jaar op andere data vallen.

Bij het aanschaffen van een product accepteer je de voorwaarden en daarin staat de exacte periode waarin dit product geldig is aangegeven. Dat is niet anders bij aanschaf via internet dan langs welke andere weg dan ook.

Overigens ben ik wel van mening dat aangeduid zou moeten zijn welke definitie van zomer wordt bedoeld, aangezien Van Dale er wel een specifieke definitie voor geeft, waar door de meteorologische zomer te hanteren van wordt afgeweken. De beperkte, gratis versie van Van Dale online bevat toevallig het woord 'zomer' en geeft als eerste betekenis "tweede jaargetijde, nl. van 21 juni tot 23 september". Echter heeft de NS natuurlijk aangegeven een andere definitie te hanteren door deze specifiek in de voorwaarden en bij de productinformatie te vermelden.
Reputatie 5
Voorwaarden zijn helder en duidelijk. En die moet je altijd eerst lezen voordat je koopt. Dan voorkom je zulke verrassingen.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens vallen ook de andere data van de NS Seizoensretour niet op de data die we zien als begin of einde van dat seizoen.
NS had dit reisproduct natuurlijk ook anders kunnen noemen, maar dan zouden er waarschijnlijk daar weer andere mensen over zijn gevallen.

• Dagretour lente: 14 mei t/m 30 juni 2018
  • Dagretour zomer: 1 juli t/m 31 augustus 2018
  • Dagretour herfst: 1 september t/m 31 oktober 2018

Reageer