Boekenweekgeschenk en Ajax-Feyenoord

WEESP - Op 2 april 2017 kan je met het Boekenweekgeschenk gratis de trein in. Maar er wordt die dag ook Ajax-Feyenoord gespeeld. Ik vrees dat de boemels dan stamp en stamp vol raken. En bovendien ook super druk. Er is blijkbaar kennelijk niet goed mee afgestemd en ook niet goed over nagedacht. Ik vrees echt die dag als "veevervoer" dat de mensen die in de bisnis (2e klasse) zitten zowat op het dak kunnen komen, zoals bijvoorbeeld in Indonesiƫ of in India. En al die hooligans en gewone supporters die erop af kunnen komen.

12 reacties

Reputatie 7
Volgens mij is dat een combi-ticket voor de wedstrijd, waar je verplicht bent om met de trein te komen oid, ivm de veiligheid. Er rijdt dan volgens mij een aparte trein alleen voor supporters. Zo is het wel altijd geweest zover ik me kan herinneren. Er zullen dus alleen Ajax-supporters in de trein zitten en ja dan kan het druk zijn..
Het gaat wel om een risicowedstrijd. Voor Feyenoord supporters is een verplichte combiregeling. Maar ja als je tussen al de Ajax supporters in zou zitten en iedereen ook een gratis boekenweekgeschenk hebben zou dat ook niet fijn zijn. Maar ik wou dat er die dag wel elk 10 minuten treinen zouden gaan rijden op zo'n dag. En als Ajax een keer van Feyenoord zou kunnen gaan verliezen dan kunnen er natuurlijk ook rellen ontstaan. Maar dat is een zaak van de lokale driehoek. (OM, gemeente en Ajax).
Goedemiddag Rhido NL, ik snap dat het onhandig gepland lijkt, maar wij kunnen als NS niet met elk evenement rekening houden. We zijn hoofdsponsor van de Boekenweek, en een onderdeel daarvan is altijd dat mensen met het boek een zondag gratis mogen reizen. Dat is een actie die over het algemeen ontzettend gewaardeerd wordt.

Vaak worden dit soort acties al gepland voor de voetbalkalender openbaar gemaakt wordt. Het zal op sommige trajecten waarschijnlijk drukker worden dan normaal, daar is helaas niet altijd wat aan te doen.
Ik denk niet dat het aantal Ajax supporters ineens veel meer zal zijn dan bij dezelfde wedstrijd op een gewone zondag. De Feyenoord supporters komen idd met speciale supporterstreinen en de Ajax supporters komen veelal ook al met het OV. Daar verwacht ik persoonlijk geen extra drukte. Wel van reizigers die juist een extra trip maken vanwege het Boekenweekgeschenk.
Badge +3
Veel paniek om niets. Uitsupporters mogen tot nader bericht niet mee naar wedstrijden tussen Ajax en Feyenoord. Er is dus ook geen combiregeling voor Feyenoordsupporters.
http://www.soccernews.nl/news/371173/Als_Ajax-_en_Feyenoord-fans_d%C3%ADt_doen_weer_uitsupporters_bij_Klassieker

Ook een groep vaste Ajax-supporters uit risicovak 410 is niet welkom.
http://www.at5.nl/artikelen/164225/fanatieke_fans_uit_vak_410_niet_welkom_bij_komende_klassieker
En sowieso: de gemiddelde voetbalsupporter wil niks van lezen en de boekenweek afweten. Zo heel veel extra reizigers verwacht ik nou ook weer niet.
Wou net zeggen, er mogen helemaal geen Feyenoord supporters komen.
En al waren die Feyenoord supporters wel welkom, waren die 100% zeker via een treincombi gekomen.
Beide supportersgroepen hebben altijd weer ruzie. Dat verziekt het voetbal helaas. Ik vrees als Feyenoord dan echt met de trein zou komen dat de verplichte treincombi ook niet altijd helemaal zal deugen. Maar ik neem aan dat alle Feyenoorders gewoon op Fox Sport Eredivisie gaan kijken en dat Ajax supporters wel naar het stadion gaan.
Welnee, die liggen al op de Coolsingel klaar 😃
Reputatie 5
Inderdaad een hoop drukte om niks. Ja, rond de wedstrijd zal het druk zijn in de treinen. Maar dat is toch ook tijdens de huishoudbeurs?
Badge +3
Beide supportersgroepen hebben altijd weer ruzie. Dat verziekt het voetbal helaas. Ik vrees als Feyenoord dan echt met de trein zou komen dat de verplichte treincombi ook niet altijd helemaal zal deugen. Maar ik neem aan dat alle Feyenoorders gewoon op Fox Sport Eredivisie gaan kijken en dat Ajax supporters wel naar het stadion gaan.

Zoals eerder gezegd, de Feyenoord-supporters komen helemaal niet. Ze mogen de wedstrijd in de ArenA niet bijwonen. Een deel van de Ajax-supporters zal met de trein naar Amsterdam Bijlmer ArenA reizen maar het zullen er niet meer zijn dan op andere zondagen wanneer er thuisgespeeld wordt door Ajax. Opgeteld bij het potentieel aan Boekenweekgeschenkreizigers zal het drukker zijn in de treinen dan op andere zondagen. Maar het lijkt me niet iets om nu al over in paniek te raken.

Veel belangrijker is het feit dat er overdag geen werkzaamheden aan het spoor zijn gepland. Alleen de werkzaamheden bij Dordrecht/Breda/Roosendaal zijn wat lastig omdat ze tot 10.30 uur duren.

De aanpassingen in het verkeer naar het buitenland en voor treinen waarmee niet met Boekenweekgeschenk kan worden gereisd, laat ik buiten beschouwing.

Reageer