beantwoord

Boete kwijtschelden

• 16 June 2021
  • 49 reacties
  • 1044 Bekeken

Hallo ik ben Boudewijn en ik ben 18 jaar,

Op 5 juni heb ik een boete opgelopen in de trein naar Enschede. Ik had een jongeren dagkaart gekocht waarmee ik de hele dag gratis kon reizen in de daluren. De NS app gaf mij een route, die heb ik gevolgd. Deze route ging van Groningen naar Zwolle, bij Zwolle moest ik dan overstappen naar een sprinter richting Enschede. Deze sprinter was van Blauwnet, niet van NS. Ik ben toen rond Hengelo gecontroleerd en er werd gezegd dat een dagkaart niet geldt in een trein van Blauwnet. Dit wist ik niet, ik wist ook niet van een andere route naar Enschede die niet heel erg om zou zijn.

Nu heb ik dus een boete van 63,67 euro te pakken omdat ik niet wist dat een dagkaart niet voor Blauwnet gold en omdat de NS-reisplanner mij geen alternatieve route gaf uitsluitend NS-treinen rijden. Dit is de eerste keer dat zoiets mij overkomt.

Kan deze boete kwijtgescholden worden?

icon

Beste antwoord door Laura NS 16 June 2021, 20:46

Bekijk origineel

49 reacties

Hoi BoudewijnF,

Erg vervelend dat dit je zo is overkomen! Helaas staat dit wel duidelijk in de regels van de Jongeren Dagkaart beschreven (punt 3). En aangezien de boete bij Blauwnet is uitgeschreven, heb ik hier geen inzicht in. Dit moet je bij Blauwnet aankaarten, ben ik bang. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community @BoudewijnF!

Die boete zal door Blauwnet opgelegd zijn, dus zal je met hen contact moeten opnemen.

De ‘regel’ is dat de 50 euro verhoging voor het kopen van een kaartje in de trein (een echte boete in de zin van een bekeuring is het niet) wel kwijtgescholden kan worden. Bij de NS is dat eens per jaar geloof ik.

Bij de NS is dat eens per jaar geloof ik.

True!

Reputatie 3

Die boete zal door Blauwnet opgelegd zijn, dus zal je met hen contact moeten opnemen.

Blauwnet is wat dat betreft echt heel wat minder coulant dan NS, maar proberen kan geen kwaad I guess... 

Bedankt voor het snelle antwoorden, ik zal het bij Blauwnet proberen.

Reputatie 7

De planner geeft alleen de snelste route aan (met Blauwnet). Dus volgende keer even puzzelen ermee.

Vind het wel een beetje raar en flauwdat het ticket alleen bij NS geldt en dat ze het niet landelijk hebben kunnen maken. Jongeren uit plaatsen waar geen NS rijdt hebben het nakijken en zijn veel duurder uit. De spotgoedkope Kruidvatkaartjes van toen golden ook overal. 

Badge

De planner geeft alleen de snelste route aan (met Blauwnet). Dus volgende keer even puzzelen ermee.

Vind het wel een beetje raar en flauwdat het ticket alleen bij NS geldt en dat ze het niet landelijk hebben kunnen maken. Jongeren uit plaatsen waar geen NS rijdt hebben het nakijken en zijn veel duurder uit. De spotgoedkope Kruidvatkaartjes van toen golden ook overal. 

Dit komt omdat de andere maatschappijen niet mee wilde doen met dit speciale kaartje vanwege de kleine vergoeding die het met zich mee bracht.  Toch ook een nadeel van meerdere vervoerders dat zoeits dan met alle vervoerders afgestemd moet worden en iedereen er aan mee moet willen doen.

Voor deze kaartjes zou er dus eigenlijk een optie in de planner moeten komen met “alleen NS treinen”

Badge +3

De spotgoedkope Kruidvat/AH/HEMA etc. kaartjes waren een factor duurder, en daarbij maakte leeftijd ook niet uit, dus niet goedkoper voor jongeren. Niet vergelijkbaar dus.

Voor het nog spotgoedkopere NS Jongeren Dagkaartje (€ 7,50 onbeperkt treinen in de daluren) vonden andere vervoerders het niet nodig om daar aan mee te werken. Als een andere vervoerder dan de NS (bijv. Arriva/Blauwnet) hetzelfde bedacht had dan zou de NS waarschijnlijk ook keihard nee gezegd hebben. En misschien zijn die kaartjes er wel, goedkoop met Arriva/Blauwnet voor een dag!?

Neem dan maar (via je ouders of elke volwassene) voor €2 een maand lang Weekend Voordeel of voor €5 een maand Dal Voordeel en dan ben je welkom met 40% korting in de daluren, ook bij ‘ons’ (Arriva, Blauwnet etc.)

Ik geef ze geen eens ongelijk. Het is prijsafbraak vanuit de NS, voor jongeren die net tussen de wal (boehoe, je bent 12) en het schip (student weer ‘gratis’) vallen omdat Kids Vrij geen optie meer was, en daarna bleek dat regelmatig treinreizen voor een kind/jongere (nou ja voor iedereen dus) toch best wel duur kan zijn.

Er zou Weekend Vrij komen voor €15 per maand voor 12-18 jaar, maar denk niet dat het er nog komt.

Reputatie 6

Het ligt aan de bezettingsgraad bij de overige vervoerders. Als deze behoorlijk is kun je je met dit soort absurde prijzen aardig in de vingers snijden.  Je loopt dan het risico dat duurdere kaartjes vervangen worden door super goedkope en je totale omzet gaat omlaag. Niet zo slim.

Op de Maaslijn zie ik bijvoorbeeld doorgaans weinig overcapaciteit.

Reputatie 7

7,50 is ook erg goedkoop natuurlijk. Aan de andere kant: ik reis gemiddeld voor 5,28 euro per dag met een Dalvrij abonnement. En ik leg per maand vele malen meer kilometers af dan een jongere. Maar goed ik betaal per maand 130 euro en dat is nogal wat meer dan een of twee keer per maand een losse 7,50. Dus dat snap ik ook wel vanuit vervoerdersstandpunt.

Reputatie 7
Badge +4

Arriva zal van die € 7,50 te weinig pakken en is er klaarblijkelijk om die reden er niet in mee gegaan. Eén concessie voor heel Nederland voorkomt dit soort dingen, maar dat zal niet zo snel gebeuren. Iets van 12 euro voor heel Nederland zou ook een betere vorm zijn. Het is nu wel erg goedkoop. Trein en bus combineren met een niet te duur kaartje is ook aantrekkelijk voor jongeren in Amsterdam of naar Walibi.

Reputatie 7
Badge +3

Vind het wel een beetje raar en flauwdat het ticket alleen bij NS geldt en dat ze het niet landelijk hebben kunnen maken.

De andere vervoerders vinden de prijs van het jongerenticket absurd laag en weigeren daarom om het te accepteren en ik kan ze eerlijk gezegd geen ongelijk geven. 

Jongeren uit plaatsen waar geen NS rijdt hebben het nakijken en zijn veel duurder uit. De spotgoedkope Kruidvatkaartjes van toen golden ook overal. 

Jongeren uit plaatsen waar alleen een bus komt hebben ook het nakijken. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor deze kaartjes zou er dus eigenlijk een optie in de planner moeten komen met “alleen NS treinen”

Nee, NS moet wat meer realistische prijzen hanteren. De prijs van het jongerenticket is absurd laag zeker als je bedenkt dat NS voortdurend bedelt om meer subsidie. 

Reputatie 6
Badge +1

Ben het de prijzen in bvb BE kennende-met veel ruimere gebruiksmogelijkheid van hun jeugdticket bepaald niet eens met al die opmerkingen over te goedkoop.

Er staat wel tegenover dat m.n. dus die ARV ook ruim eigen aanbod heeft-vooral in de (zomer)vakantie reist vrijwel iedereen al met die 40% korting zonder dat je eerst moet investeren in dure kortingskaarten en dan maar moet afwachten of je kan reizen of anders dat geld kwijt. Of er is vrij vaak 2=1, dus de medereiziger is gratis.

Zeker vergeleken met de BTM sector en ook vrijwel elk west-europees buitenland is het aanbod op junioren, die niet studeren schromelijk slecht voor treinvervoer..

Reputatie 6

Ben het de prijzen in bvb BE kennende-met veel ruimere gebruiksmogelijkheid van hun jeugdticket bepaald niet eens met al die opmerkingen over te goedkoop.

Er staat wel tegenover dat m.n. dus die ARV ook ruim eigen aanbod heeft-vooral in de (zomer)vakantie reist vrijwel iedereen al met die 40% korting zonder dat je eerst moet investeren in dure kortingskaarten en dan maar moet afwachten of je kan reizen of anders dat geld kwijt. Of er is vrij vaak 2=1, dus de medereiziger is gratis.

Zeker vergeleken met de BTM sector en ook vrijwel elk west-europees buitenland is het aanbod op junioren, die niet studeren schromelijk slecht voor treinvervoer..

Vergeleken met België zijn de treinkaartjes in Nederland inderdaad peperduur (uitgaande van de peperprijzen in het begin van de 17e eeuw :grinning: ). Zelfs met korting is de prijs per kilometer denk ik nog steeds hoger dan de prijs in België. In België wordt het spoor flink gesubsidieerd, in Nederland niet.

Dit is derhalve geen eerlijke vergelijking. In verhouding tot de overige kaartjes in Nederland is het Jongerenticket inderdaad spotgoedkoop.  

Reputatie 7

@Tamzin Klopt maar je moet vanzelfsprekend uitgaan van plaatsen waar treinvervoer is. Dan is het zuur dat wanneer je bijv. in Gorinchem woont je pas vanaf Dordrecht of Geldermalsen goedkoop kan treinreizen.

Niet dat het Arriva, Blauwnet of wie dan ook iets kan schelen natuurlijk. Die vervoeren dan dus liever wat lege stoelen extra.

Landelijke geldigheid maakt een product sowieso veel aantrekkelijker. En dan kan de prijs ook best wat omhoog want je krijgt er meer voor. Bijv een ov-ticket voor 12-18 jarigen voor 15 euro voor een dag alle ov in Nederland in de daluren. Dan laat je de jeugd, je hopelijk toekomstige vaste klantengroep, goed kennismaken met gebruik van ov. Moeten wel alle vervoerders meedoen maar helaas denkt ieder bedrijf aan zijn eigen belangen ipv het totale grote ov-plaatje. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Klopt maar je moet vanzelfsprekend uitgaan van plaatsen waar treinvervoer is. Dan is het zuur dat wanneer je bijv. in Gorinchem woont je pas vanaf Dordrecht of Geldermalsen goedkoop kan treinreizen.

Niet dat het Arriva, Blauwnet of wie dan ook iets kan schelen natuurlijk. Die vervoeren dan dus liever wat lege stoelen extra.

Landelijke geldigheid maakt een product sowieso veel aantrekkelijker. En dan kan de prijs ook best wat omhoog want je krijgt er meer voor. Bijv een ov-ticket voor 12-18 jarigen voor 15 euro voor een dag alle ov in Nederland in de daluren. Dan laat je de jeugd, je hopelijk toekomstige vaste klantengroep, goed kennismaken met gebruik van ov. Moeten wel alle vervoerders meedoen maar helaas denkt ieder bedrijf aan zijn eigen belangen ipv het totale grote ov-plaatje. 

Die toekomstige klantengroep heeft al 12 jaar gratis kennis kunnen maken met de trein. 

Reputatie 6

Vraag mij sowieso af waarom jongeren en trouwens ook ouderen extra kortingen zouden moeten genieten. Mocht er een goede reden voor bestaan dan begrijp ik niet waarom niet kan worden volstaan met  leeftijdsgebonden kortingspercentages op het reguliere aanbod. Telkens ontstaat weer een wildgroei aan kaartjes. Maak het simpel en hou het simpel.

Reputatie 7

Die toekomstige klantengroep heeft al 12 jaar gratis kennis kunnen maken met de trein. 

Ja, in het kielzog van ouders. En er zijn er genoeg die nog nooit met de trein zijn geweest. Nu mogen ze het als puber, en dan zonder ouders, tegen een klein bedrag. Alsof het zo erg is dat ze goedkoop reizen….. gun ze dat toch gewoon. Goed voor ontwikkeling en zelfstandigheid. Later kunnen ze nog meer dan genoeg betalen…..

Reputatie 7

Vraag mij sowieso af waarom jongeren en trouwens ook ouderen extra kortingen zouden moeten genieten. 

Ja, waarom? Omdat er vanuit gegaan wordt dat ze minder geld hebben dan de werkende volwassene?

Ook bij o.a. bioscoop en zwembaden betalen jongeren minder. Altijd al zo geweest.

Reputatie 6

@Rene74 

Geef dan ook iedereen met weinig geld  de gelegenheid om tegen een habbekrats met een dagkaart onbeperkt te reizen, maar dan wel met een gratis upgrade naar de 1e klas erbij. Tenslotte zijn daar doorgaans de lege stoelen te vinden.  Waarom ook niet ?

Reputatie 7

@Rene74

Geef dan ook iedereen met weinig geld  de gelegenheid om tegen een habbekrats met een dagkaart onbeperkt te reizen, maar dan wel met een gratis upgrade naar de 1e klas erbij. Tenslotte zijn daar doorgaans de lege stoelen te vinden.  Waarom ook niet ?

@BrunoEst

Lijkt me een prima plan!! Chapeau. Waarom geen compleet gratis ov voor iedereen 😉

Reputatie 7
Badge +3

Vraag mij sowieso af waarom jongeren en trouwens ook ouderen extra kortingen zouden moeten genieten. Mocht er een goede reden voor bestaan dan begrijp ik niet waarom niet kan worden volstaan met  leeftijdsgebonden kortingspercentages op het reguliere aanbod. Telkens ontstaat weer een wildgroei aan kaartjes. Maak het simpel en hou het simpel.

Mee eens, het is niet de taak van het OV om inkomenspolitiek te bedrijven.

Reputatie 6

@Rene74

@BrunoEst

Lijkt me een prima plan!! Chapeau. Waarom geen compleet gratis ov voor iedereen 😉

Financieel gezien lijkt de sky momenteel inderdaad de limit te zijn. Helaas geldt dat mbt de beschikbare capaciteit op het spoor niet en zal dat voorlopig ook niet zo zijn. Het zal dus, met de trein als onbeperkt sociaal vervoer, voorlopig wel een beetje behelpen blijven in de 1e klas.:cry:

Reputatie 7
Badge +4

Dit topic ging over een jongen die een boete kreeg omdat hij met een jongerenkaart in een Blauwnettrein zat. :innocent:

Reageer