beantwoord

dagje uit naar keuze > tussendoor uit en in checken

• 18 augustus 2019
  • 11 reacties
  • 360 Bekeken

Hoi beste treinreizigers en medewerkers.
Ik wil met dagje uit naar keuze van Deventer naar Gouda reizen.
Nu wil ik onderweg in Utrecht een tussenstop maken.
Wat ik zo terug lees in de andere topics, is dit op een geldende route (uit de reisplanner) toegestaan.
Volgens mij kan het dan toch?
Bedankt voor het antwoord!
icon

Beste antwoord door iMark 18 augustus 2019, 13:53

Dat klopt precies. Je mag de reis in Utrecht onderbreken.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat klopt precies. Je mag de reis in Utrecht onderbreken.
Dank je!
Reputatie 7
Badge +3
Graag gedaan. En natuurlijk een prima idee om nog een keer bevestiging te vragen. Er zijn te veel teleurgestelde reizigers die pas een vraag stellen nadat ze een probleem hebben ondervonden.

Hi,

Ik heb een vergelijkbare vraag. Ik wil graag van Breda naar Amsterdam Bijlmer Arena reizen en op de heenweg uitstappen in Utrecht om bij een vriend langs te gaan. De terugweg reis ik wel in één keer naar Breda.

Als ik in de NS planner kijk krijg ik alleen de route via Rotterdam (met de Intercity Direct ong 1u16) of met de IC en de Sprinter (dus zonder extra toeslag, totaal 1u32). 

Nu weet ik dat als ik via ‘s Hertogenbosch wil reizen naar Amsterdam Bijlmer Arena ik totaal 1u34 minuten kwijt ben. Deze route geeft mij de mogelijkheid om uit te stappen in Utrecht. Echter krijg ik deze route alleen als ik in de NS planner app bij ‘extra’ het via station Utrecht toevoeg.

Is het mogelijk om met de Dagje Uit naar keuze op de heen weg de route via 's Hertogenbosch te nemen, uit te stappen in Utrecht, en mijn reis te vervolgen naar Amsterdam Bijlmer Arena? Ondanks dat dit niet de eerste route is die NS in de planner aangeeft?

Groetjes!

Reputatie 7
Badge +4

Leuk of niet, bij een dagretour moet u zich altijd aan de reisroute houden zoals die is voorgeschreven door de reisplanner. Staan er meerdere routes, zelfs  op een andere tijd. dan mag dat ook. 

Staat Utrecht nergens op een van deze routes vermeld, dan mag het dus niet. Deze mogelijkheid staat daar niet, en dus is het niet toegestaan.

Reputatie 5

Is dat zo? Volgens mij is Breda-Amsterdam Bijlmer Arena handiger via Utrecht aangezien je geen toeslag betaald voor ICD. Je krijgt inderdaad geen adviezen via Utrecht maar als ik een advies vraag via Utrecht Centraal dan krijg ik dezelfde prijzen. Volgens mij mag je wel via Utrecht Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

Is dat zo? Volgens mij is Breda-Amsterdam Bijlmer Arena handiger via Utrecht aangezien je geen toeslag betaald voor ICD. Je krijgt inderdaad geen adviezen via Utrecht maar als ik een advies vraag via Utrecht Centraal dan krijg ik dezelfde prijzen. Volgens mij mag je wel via Utrecht Centraal.

Je mag alleen via Utrecht Centraal als je daar met OV chipkaart uit/in checkt of 2 vervoersbewijzen hebt. Door via in te vullen maak je in principe 2 reizen en heb je 2 vervoersbewijzen nodig.

Voor een dagretour geldt de route in de reisplanner van A naar B en niet van A naar B via C.

Reputatie 7
Badge +4

Kuona reist met een actiekaartje en met ‘Extra’ is er veelal sprake van een omweg, die het actiekaartje niet dekt. Als het even duur is vind ik het eerlijk gezegd wel redelijk dat het wordt toegestaan, maar het principe is toch echt dat de reis die in de reisplanner staat, gevolgd moet worden. 

Doe je dat niet dan krijg je meelezers die Extra met een grote omreis invullen en dat is uiteraard niet toegestaan bij een dagretour als actiekaartje. Een reisadvies met Extra is dus geen geldig reisadvies voor een actiekaartje omdat je daar geen omweg mee mag maken. Dezelfde prijs maakt ook niet uit.

Dezelfde prijs is ook geen criterium. Met een incheck in Den Helder is een reis naar Groningen of Maastricht even duur, maar je mag niet via Zwolle naar Maastricht. 

Het lijkt me in de praktijk wel redelijk, ik verwacht eigenlijk ook geen problemen, maar formeel is het niet zo. Een conducteur die bekeurt, staat wel in zijn recht als de route van de reisplanner niet wordt gevolgd. Persoonlijk zou ik het toestaan in zijn positie.

Is het mogelijk om met de Dagje Uit naar keuze op de heen weg de route via 's Hertogenbosch te nemen, uit te stappen in Utrecht, en mijn reis te vervolgen naar Amsterdam Bijlmer Arena? Ondanks dat dit niet de eerste route is die NS in de planner aangeeft.

@kuonaM,

Je mag elke reisroute nemen die je uit de reisplanner krijgt, zonder het toevoegen van Altijd Vrij.

Als je met “alleen sprinters” en/of met extra reistijd een route via Den Bosch uit de routeplanner krijgt, dan mag je zo reizen. Je mag ook de reis onderbreken op alle tussenliggende stations.

Met de optie “+ 15 minuten” geeft de reisplanner me een route via Den Bosch. In dit geval mag het dus wel.

Let wel goed op de tijden waarop u mag reizen. Met een actiekaartje mag je je doordeweeks niet in de spits in de trein zitten (tenzij je door vertraging van een trein in de spits nog in de trein zit).

Badge +3

Wat @gekke_henkie zegt, plus de afstand is in beide gevallen 120 TE dus je reist niet om.

Reputatie 5

Precies-maar dat is voor de techneuten en hele erge pietje preciezen: er bestaat een kaart waarop alle tariefafstanden tussen stations op staan en het is altijd toegestaan via een route te reizen die minder van die Kms (zo heet het niet meer, het zijn eenheden geworden, omdat het hier en daar heel erg korte Kms zouden zijn) heeft als de in tijd snellere via de reisplanner.

Als je met chipkaart reist moet je uiteraard in Utr CS altijd door poortjes, dus dan is dit overbodig. Met een print actiekaartje kan je in de praktijk overal door poortjes als dat nodig is, ook mijlenver van de korte route en o.a. daarvoor is er in principe nog steeds controle nodig om dat dan af te straffen.

Ik heb wel eens van dat soort discussies gehoord tussen controle en reiziger, in de praktijk is daarbij nooit de reisplanner opgeroepen om dat te tonen-het was dan altijd wel enorm geheel ver van de reisweg vandaan. Wel heb ik zo heel soms conducteurs horen verzuchten dat ze zelf in feite ook amper de aardrijkskunde van het NL spoornet kennen zeker niet als er ook nog trajecten met ´andere vervoerders´ bij zitten.

Reageer