beantwoord

Dagkaart daluren als buitenlander. Hoe te identificeren?

Een vriend van mij uit Oostenrijk komt over een maand een weekend naar Nederland, en komt op Schiphol aan en moet naar Groningen toe, de volgende dag weer terug naar Amsterdam en weer Groningen in verband met een concert, om vervolgens de derde dag weer die kant op te gaan. Gezien hij overnacht bij mij is een Hotel in Amsterdam niet onze eerste keus.

Mijn vraag is nu, als ik voor hem een dagkaart aanschaf op zijn naam, mag hij dit dan ook gebruiken? Stel hij moet in de trein zijn ID laten zien, word zijn Oostenrijkse ID geaccepteerd? Of zal ik hem aanraden een paspoort aan te schaffen?
icon

Beste antwoord door Slidestops 22 januari 2019, 15:07

Binnen de EU mag je jezelf identificeren met een identiteitsbewijs, dit is dus geen enkel probleem 🙂
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Binnen de EU mag je jezelf identificeren met een identiteitsbewijs, dit is dus geen enkel probleem 🙂
Reputatie 5
Geen enkel probleem inderdaad! Sterker nog, NS is wettelijk verplicht deze te accepteren als onderdeel van Europese wet- en regelgeving ("Vrij verkeer van personen").
Dat is heel handig om te weten. Ik heb ook een paar vrienden die uit een niet-Europees land naar Nederland willen. Hebben zij ook de optie om die kaarten te gebruiken? Of zijn er alternatieven?
Reputatie 5
Ja hoor, zolang er maar een geldig identiteitsbewijs is. Met een paspoort zit je altijd goed, een niet-Europese id-kaart als deze er maar officieel genoeg uitziet waarschijnlijk ook.
Badge +3
Rijbewijs zal ook wel geaccepteerd worden. Het gaat er hoofdzakelijk om dat er een naam en geboortedatum op staan die overeenkomen met de gegevens op het e-ticket, plus natuurlijk een gelijkende foto van die persoon.

Reageer