beantwoord

Dagkaart tijdens spits

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de kruidvat dagkaart: mag je de reis afmaken als je voor de spits hebt ingecheckt?
icon

Beste antwoord door Loes 25 april 2018, 10:27

Simpel samengevat:

Eenmalige chipkaarten kunnen inchecken en daar geldt het incheckmoment van.
E-tickets kunnen niet worden ingechecked en zijn in de spits niet geldig (met als enige uitzondering aannemelijke vertraging).
Onder de HC zijn hier inderdaad verschillende inzichten over en onze info is aangepast, zodat er in principe geen onduidelijkheid over bestaat.

Bekijk origineel

36 reacties

Badge +3
Ja, dat is toegestaan; de dagkaart van Kruidvat is een eenmalige chipkaart en daarbij is het tijdstip van inchecken bepalend. Als u voor de spitsuren incheckt, mag u uw reis dus in de spitsuren afmaken.

Merk op dat u tijdens de spitsuren niet kunt overstappen op een andere vervoerder, want dan zou u in de spitsuren bij die vervoerder moeten inchecken en dat is niet mogelijk.
Reputatie 7
Badge +4
- Maandag t/m vrijdag geldig in de daluren (voor 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00u en na 18.30)
- In het weekend onbeperkt geldig

Het mag dus niet, lijkt me. De site vermeldt er niets over. Gezien het gegeven dat er twee types kaarten zijn als het om de actiedagkaarten gaat, zou dit altijd helder omschreven moeten zijn.
Of je mag inchecken voor de spits en de reis afmaken, of je mag je tijdens de spits niet in de trein bevinden. In het laatste geval zou er geen reismogelijkheid voor 06.30 moeten zijn, want dat is verwarrend. Je zou daaruit kunnen afleiden dat het mag. Vrijwel niemand kan en zal een reis voor 06.30 afronden.
Omdat er duidelijke verschillen zijn, zou het daarom expliciet vermeld moeten worden.
Ik hoor namelijk verhalen mer HCs die er verschillend mee om gaan.
Reputatie 7
Badge +4
Dat mag niet zo zijn en is zelfs kwalijk. Een conducteur moet u een geldig kaartje verstrekken als u dat niet heeft. U bent er ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor dat het in orde is. Met een verhaal over wat een conducteur elders gedaan zou hebben, kunt u niet reizen. Reizen kan alleen met een geldig kaartje en niet met een verhaal dat u voordeel oplevert.
Leuk of niet, als u naar het oordeel van de conducteur geen geldig kaartje heeft, moet u er alsnog eentje kopen tegen de volle prijs, met vijftig euro verhoging, die toch echt als een boete voelt.
Goedemorgen jelmerrr! Ervan uitgaande dat het gaat om de Kruidvat Dagkaarten die t/m 25 maart te koop waren voor €13.99, €14.99 of €15.99 per stuk afhankelijk van de hoeveelheid, dan mag het zeker! Ik heb het nog even voor je gecontroleerd en deze tickets vallen onder de standaard regeling dat het incheckmoment bepalend is voor de geldigheid van het ticket.

Dat gezegd hebbende klopt het dat wij steeds vaker tickets introduceren die geheel niet geldig zijn in de spits, onafhankelijk van het incheckmoment. Deze regeling is voor nu echter een uitzondering op de standaard regel, dus als dit het geval is dan zal dat expliciet en duidelijk vermeld worden bij de voorwaarden van het ticket.
Simpel samengevat:

Eenmalige chipkaarten kunnen inchecken en daar geldt het incheckmoment van.
E-tickets kunnen niet worden ingechecked en zijn in de spits niet geldig (met als enige uitzondering aannemelijke vertraging).
Onder de HC zijn hier inderdaad verschillende inzichten over en onze info is aangepast, zodat er in principe geen onduidelijkheid over bestaat.
Als eerst bedankt voor het uitzetten van deze vraag Jelmerrr.

Beste NS,
Ik heb met mijn Kruidvatdagkaart netjes op tijd ingecheckt bij NS vanmorgen in Leeuwarden, op IC 622 kwamen er tussen Leeuwarden en Meppel 2 HC's bij mij om mijn kaartje te controleren en die waren stellig dat ik voor 6u30 de trein uit moest wezen, ze wilde mijn verhaal niet aanhoren en hebben mij gezegd als ze mij weer op de trein zouden treffen met z'n kaart om die tijd dat ze een boete gingen uitdelen, bij deze de oproep om het betreffende personeel van vanmorgen op IC 622 hierop aan te spreken, bij de volgende keer laat ik ze dit lezen, de kans is trouwens groot dat ik dat personeel weer tegen kom omdat ze staanplaats Leeuwarden hebben en ik in die buurt woon en aan een boete ga ik niet meewerken uiteraard.
@NL Rail

Heel erg vervelend dat het personeel niet goed op de hoogte is. Wat ik ten sterkste wil afraden is, terecht of onterecht om niet mee te werken aan een eventueel uvb, in de volksmond boete. Er komen daar juist meer problemen door, die minder makkelijk kunnen worden rechtgezet. Ik weet absoluut zeker dat als u onterecht een uvb krijgt, de klantenservice deze seponeert. Verder is direct duidelijk wie de betreffende HC was.
Ik heb helaas geen mogelijkheden deze collega's aan te spreken, hopelijk lukt het de klantenservice cq moderatoren wel.
Badge +3
De HC's hadden ongelijk. Het is geen e-ticket maar een chipkaartje.

Deze pagina bevestigt dit (en Hildebrand van Treinreiziger weet echt wel waar die over praat.

Het Kruidvat-treinkaartje is alleen geldig tijdens de daluren. De treinreis mag doordeweeks dus niet beginnen tussen 6:30 en 9:00 of tussen 16:00 en 18:30. De inchecktijd is bepalend.
Als je dus vóór 6:30 ingechecht was is er geen probleem, en al helemaal niet om je voor 6:30 de trein uit te zetten!

Het verschil tussen Daluren en Voordeeluren blijft verwarrend, want een Voordeeluren ticket is altijd pas geldig na 9:00 (behalve op zaterdag en zondag) en kent geen middag/avondspits.

Maar er is een extra probleem onstaan door bepaalde e-tickets waarmee je helemaal niet in de spits mee in een trein mag zitten (tenzij die vertraging heeft). Dat gaat dan in de meeste gevallen (doe maar alle voor het gemak!) over dagretourtjes naar een vooraf bepaalde bestemming, en nooit om chipkaartjes (zover ik weet of me zou kunnen indenken).
Hallo NL Rail, vervelend dat dit je is overkomen. Ik kan me voorstellen dat dit geen prettige situatie is.

Ik zie dat Loes je al van de nodige informatie heeft voorzien, bedankt! Ik ontvang dan ook graag een privébericht van je met de volgende gegevens:

- Volledige naam
- Postcode en huisnummer
- Geboortedatum
- Omschrijving van de betreffende conducteur.

Je kunt mij een bericht sturen door te klikken op mijn naam en volgens op 'Stuur bericht'.
Ik heb de gegevens gestuurd @Miriam NS .
Gegevens zijn verstuurd.
Update: Ik heb het privébericht van NL Rail ontvangen en zal de klacht verwerken.
Beste spoorwegen,

Zoals ik al eerder schreef betreft het personeel met staanplaats Leeuwarden en vanmiddag kwam ik in de trein naar Leeuwarden de betreffende conductrice tegen en ben ik even terug gekomen op het voorval van 25 april, ze heeft van haar teammanager nog geen terug koppeling gehad aangaande 25 april, ik heb haar laten lezen wat hier op dit forum staat ze bevestigt de verschillende inzichten onder het personeel wel en vertelde dat er op de staanplaats in Leeuwarden sinds een tijdje op wordt gehamerd dat je met die dagkaarten voor de spits de trein uit moet zijn, ik heb gezegd dat het niet kan zijn dat er verschillende inzichten over kunnen bestaan, ze zei tegen mij dat het ook komt omdat NS een groot bedrijf is. kort samengevat wordt het tijd dat ze op staanplaats Leeuwarden niet hun eigen regels er op na houden, ik ben best bereid om zelf hun baas op te gaan zoeken hoor.
Reputatie 7
Badge +4
Wat interpunctie zou wel prettig zijn.
Badge +3
Nogmaals, afhankelijk van wat voor ticket je hebt gelden er verschillende voorwaarden:

• Chipkaartje Daluren (AH, Kruidvat e.d.): Je moet buiten de spits inchecken en binnen 30 minuten na je incheck gaan reizen. Inchecken in de spits accepteert het poortje/paaltje niet. Je reis afmaken in de spits of dwars door de spits reizen is oke (vanwege je geldige incheck buiten de spits).
  • Voordeeluren kaartje: Je mag na 9:00 reizen en er is geen beperking in de middag/avond. Dit zijn in verreweg de meeste gevallen ook chipkaartjes waar je verplicht mee moet in/uitchecken.
  • Daluren (Superdal etc.): Je mag je niet tijdens de spits in de trein bevinden (tenzij die vertraging heeft). Dat staat er dan ook duidelijk bij in de voorwaarden. Dit zijn meestal e-tickets waar geen in/uitcheck voor nodig/mogelijk is.
In Leeuwarden (bij NS in ieder geval) mogen ze niet zomaar hun eigen voorwaarden bedenken. Wellicht gelden er andere voorwaarden voor Arriva (richting Groningen).
Ik schrik ervan dat een standplaats, in dit geval Leeuwarden blijkbaar geen beroep doen op de informatie die in onze contentlocker staat. In het rood wordt daar aangegeven dat de checkin bepalend is.
Ik ben het er helemaal mee eens dat men er niet zijn eigen regels op na mag houden nee.

Ik citeer de Bijzonderheden:
"Het moment van inchecken is bepalend. Bij check-in in het dal mag de klant met het product Dag Dal Vrij op eenmalige chipkaart doorreizen in de spits."
Badge +3
Oke, uitzondering is als je (met Arriva) uit bijv. Harlingen/Franeker/Hurdegaryp/Buitenpost komt en in de spits wilt overstappen op NS.

Dat mag niet en zullen de paaltjes op het perron ook duidelijk aangeven ("in/uitchecken niet mogelijk").

Heb je dan een e-ticket (of op je mobiel) dan kunnen ze je weigeren in de spits, ook al kunnen ze niet zien waar of hoe vroeg je reis begonnen is.
Het is bijna lachwekkend maar tegelijkertijd te triest voor woorden hoe NS hier mee omgaat.

De voorwaarden staan niet op het kaartje zelf (dat je door mag reizen in de spits als je ingecheckt bent)
Het staat ook niet vermeld op de NS site.

Hoeveel argumenten heeft NS nu nog nodig om dit wel te doen. Zelfs het eigen personeel weet dit niet en conducteurs wijzen halsstarrig naar de voorwaarden die op het kaartje staan.
Badge +3
Dan moet iedereen zich houden aan de voorwaarden die wél op het kaartje (of op de website waar je het besteld hebt) staan en ben je ook klaar.

Het gebeurt helaas vaker dat personeel de voorwaarden niet kent of vrij interpreteert (niet reizen in de spits dus mijn trein uit, en anders een UvB wat je vervolgens zelf mag uitzoeken!).

Gisteren nog excuses van Hessel Koster zelfs, kom er maar in @treinreiziger ik ben het draadje (op Twitter of was het hier?) even kwijt maar 'wij' hadden dus helemaal gelijk!
Ik snap de verwarring eromheen absoluut niet. We hebben bij die eenmalige chipkaarten altijd gezegd dat de checkin leidend is. Sinds we e-tickets in de daluren hebben, is deze onduidelijkheid ontstaan.
Ik snap de verwarring wel sinds NS e-tickets in de daluren heeft.

Het moet gewoon expliciet worden vermeld op het kaartje zelf, u mag alleen inchecken in de daluren, u mag uw reis afmaken in de spits als u heeft ingecheckt in de daluren.

Iedereen is het daar over eens behalve de halstarrige Marketing department van NS.
Onduidelijkheid als het een simpel product betreft is mij onduidelijk. 🤔
Bedankt dat je dit nogmaals onder de aandacht brengt NL Rail. Ik ga kijken of ik direct contact kan leggen met de teammanager om dit zo spoedig mogelijk op deze standplaats te bespreken. Zodra ik hier een terugkoppeling van ontvang zal ik dit laten weten.
Mooi als het allemaal klopt wat mij gisteren werd vertelt wordt het zeker tijd dat hier in Friesland wordt ingegrepen door het hoofdkantoor in Utrecht.

Reageer