beantwoord

Dagkaart tijdens spits

  • 25 april 2018
  • 36 reacties
  • 10965 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Ik heb de gegevens gestuurd @Miriam NS .
Hallo NL Rail, vervelend dat dit je is overkomen. Ik kan me voorstellen dat dit geen prettige situatie is.

Ik zie dat Loes je al van de nodige informatie heeft voorzien, bedankt! Ik ontvang dan ook graag een privébericht van je met de volgende gegevens:

- Volledige naam
- Postcode en huisnummer
- Geboortedatum
- Omschrijving van de betreffende conducteur.

Je kunt mij een bericht sturen door te klikken op mijn naam en volgens op 'Stuur bericht'.
Badge +3
De HC's hadden ongelijk. Het is geen e-ticket maar een chipkaartje.

Deze pagina bevestigt dit (en Hildebrand van Treinreiziger weet echt wel waar die over praat.

Het Kruidvat-treinkaartje is alleen geldig tijdens de daluren. De treinreis mag doordeweeks dus niet beginnen tussen 6:30 en 9:00 of tussen 16:00 en 18:30. De inchecktijd is bepalend.

Als je dus vóór 6:30 ingechecht was is er geen probleem, en al helemaal niet om je voor 6:30 de trein uit te zetten!

Het verschil tussen Daluren en Voordeeluren blijft verwarrend, want een Voordeeluren ticket is altijd pas geldig na 9:00 (behalve op zaterdag en zondag) en kent geen middag/avondspits.

Maar er is een extra probleem onstaan door bepaalde e-tickets waarmee je helemaal niet in de spits mee in een trein mag zitten (tenzij die vertraging heeft). Dat gaat dan in de meeste gevallen (doe maar alle voor het gemak!) over dagretourtjes naar een vooraf bepaalde bestemming, en nooit om chipkaartjes (zover ik weet of me zou kunnen indenken).
@NL Rail

Heel erg vervelend dat het personeel niet goed op de hoogte is. Wat ik ten sterkste wil afraden is, terecht of onterecht om niet mee te werken aan een eventueel uvb, in de volksmond boete. Er komen daar juist meer problemen door, die minder makkelijk kunnen worden rechtgezet. Ik weet absoluut zeker dat als u onterecht een uvb krijgt, de klantenservice deze seponeert. Verder is direct duidelijk wie de betreffende HC was.
Ik heb helaas geen mogelijkheden deze collega's aan te spreken, hopelijk lukt het de klantenservice cq moderatoren wel.
Als eerst bedankt voor het uitzetten van deze vraag Jelmerrr.

Beste NS,
Ik heb met mijn Kruidvatdagkaart netjes op tijd ingecheckt bij NS vanmorgen in Leeuwarden, op IC 622 kwamen er tussen Leeuwarden en Meppel 2 HC's bij mij om mijn kaartje te controleren en die waren stellig dat ik voor 6u30 de trein uit moest wezen, ze wilde mijn verhaal niet aanhoren en hebben mij gezegd als ze mij weer op de trein zouden treffen met z'n kaart om die tijd dat ze een boete gingen uitdelen, bij deze de oproep om het betreffende personeel van vanmorgen op IC 622 hierop aan te spreken, bij de volgende keer laat ik ze dit lezen, de kans is trouwens groot dat ik dat personeel weer tegen kom omdat ze staanplaats Leeuwarden hebben en ik in die buurt woon en aan een boete ga ik niet meewerken uiteraard.
Simpel samengevat:

Eenmalige chipkaarten kunnen inchecken en daar geldt het incheckmoment van.
E-tickets kunnen niet worden ingechecked en zijn in de spits niet geldig (met als enige uitzondering aannemelijke vertraging).
Onder de HC zijn hier inderdaad verschillende inzichten over en onze info is aangepast, zodat er in principe geen onduidelijkheid over bestaat.
Goedemorgen jelmerrr! Ervan uitgaande dat het gaat om de Kruidvat Dagkaarten die t/m 25 maart te koop waren voor €13.99, €14.99 of €15.99 per stuk afhankelijk van de hoeveelheid, dan mag het zeker! Ik heb het nog even voor je gecontroleerd en deze tickets vallen onder de standaard regeling dat het incheckmoment bepalend is voor de geldigheid van het ticket.

Dat gezegd hebbende klopt het dat wij steeds vaker tickets introduceren die geheel niet geldig zijn in de spits, onafhankelijk van het incheckmoment. Deze regeling is voor nu echter een uitzondering op de standaard regel, dus als dit het geval is dan zal dat expliciet en duidelijk vermeld worden bij de voorwaarden van het ticket.
Reputatie 7
Badge +4
Dat mag niet zo zijn en is zelfs kwalijk. Een conducteur moet u een geldig kaartje verstrekken als u dat niet heeft. U bent er ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor dat het in orde is. Met een verhaal over wat een conducteur elders gedaan zou hebben, kunt u niet reizen. Reizen kan alleen met een geldig kaartje en niet met een verhaal dat u voordeel oplevert.
Leuk of niet, als u naar het oordeel van de conducteur geen geldig kaartje heeft, moet u er alsnog eentje kopen tegen de volle prijs, met vijftig euro verhoging, die toch echt als een boete voelt.
Ik hoor namelijk verhalen mer HCs die er verschillend mee om gaan.
Reputatie 7
Badge +4
- Maandag t/m vrijdag geldig in de daluren (voor 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00u en na 18.30)
- In het weekend onbeperkt geldig

Het mag dus niet, lijkt me. De site vermeldt er niets over. Gezien het gegeven dat er twee types kaarten zijn als het om de actiedagkaarten gaat, zou dit altijd helder omschreven moeten zijn.
Of je mag inchecken voor de spits en de reis afmaken, of je mag je tijdens de spits niet in de trein bevinden. In het laatste geval zou er geen reismogelijkheid voor 06.30 moeten zijn, want dat is verwarrend. Je zou daaruit kunnen afleiden dat het mag. Vrijwel niemand kan en zal een reis voor 06.30 afronden.
Omdat er duidelijke verschillen zijn, zou het daarom expliciet vermeld moeten worden.
Badge +3
Ja, dat is toegestaan; de dagkaart van Kruidvat is een eenmalige chipkaart en daarbij is het tijdstip van inchecken bepalend. Als u voor de spitsuren incheckt, mag u uw reis dus in de spitsuren afmaken.

Merk op dat u tijdens de spitsuren niet kunt overstappen op een andere vervoerder, want dan zou u in de spitsuren bij die vervoerder moeten inchecken en dat is niet mogelijk.

Reageer