beantwoord

Dagkaart tijdens spits

  • 25 april 2018
  • 36 reacties
  • 9198 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de kruidvat dagkaart: mag je de reis afmaken als je voor de spits hebt ingecheckt?
icon

Beste antwoord door Loes 25 april 2018, 10:27

Simpel samengevat:

Eenmalige chipkaarten kunnen inchecken en daar geldt het incheckmoment van.
E-tickets kunnen niet worden ingechecked en zijn in de spits niet geldig (met als enige uitzondering aannemelijke vertraging).
Onder de HC zijn hier inderdaad verschillende inzichten over en onze info is aangepast, zodat er in principe geen onduidelijkheid over bestaat.
Bekijk origineel

36 reacties

Toch blijft die 35 minuten soms onhandig. Ik check soms rond 15:00 op Amsterdam Centraal in en doe dan een bak koffie bij ..... . Pak dan de eerste trein na 16:00 zonder eerst uit te checken en dan weer in te checken. Officieel verboden, maar de andere optie vind ik belachelijk.
Pas maar op, aanzet tot fraude/handelen kan leiden tot ontzegging van deze Community.
Bericht verwijderd: niet in overeenstemming met de huisregels.
Reputatie 7
Badge +4
Nou, er mag niet meer dan 35 minuten tussen inchecken en reizen zitten maar normaal gesproken is dat niet het geval. Als u om 15.59 incheckt dan is er inderdaad niks aan de hand.
Ja dat mag.
Het is gelukkig opgelost maar welke reden heeft NS om de voorwaarden over het reizen in de spits niet op de eenmalige chipkaart te zetten ?

1 regel is genoeg, eenmaal ingecheckt in de daluren mag u uw reis afmaken in de spits.


Mag je dan ook voor 16u inchecken en de trein van 16.01 nemen?
Dat wat @Loes een aantal berichten terug schreef hoop ik dat het ook echt gaat gebeuren.
Het is gelukkig opgelost maar welke reden heeft NS om de voorwaarden over het reizen in de spits niet op de eenmalige chipkaart te zetten ?

1 regel is genoeg, eenmaal ingecheckt in de daluren mag u uw reis afmaken in de spits.
Fijn bedankt voor de hulp Miriam, blij dat het nu helder is bij de betreffende conducteur en excuses aanvaard.
Badge +3
Helaas weer een voorbeeld van NS-ers die niet op de hoogte zijn (inmiddels waren) van de voorschriften. Ik hoop dat dit de volle aandacht heeft binnen de organisatie. Het is erg vervelend wanneer betalende klanten last hebben van personeel dat niet op de hoogte is.
Update: Ik heb een terugkoppeling ontvangen NL Rail. Er is met beide medewerkers gesproken en de verwarring lag bij het verschil tussen reizen met een e-ticket en reizen met een eenmalige OV-Chipkaart. Inmiddels is dit nogmaals onder de aandacht gebracht. De betreffende conducteur biedt dan ook bij deze haar excuses aan.
@NL Rail

Deze discussie is laatst ook intern gevoerd en daar is uitgekomen dat de mededeling die ik eerder heb geciteerd extra wordt vermeldt in onze info voor oa hoofdconducteurs.

@MvanGelder

Ik hoop dat de volgende lichting actiekaartjes het daar ook expliciet op wordt vermeld, scheelt veel discussies en onduidelijkheid.
Mooi als het allemaal klopt wat mij gisteren werd vertelt wordt het zeker tijd dat hier in Friesland wordt ingegrepen door het hoofdkantoor in Utrecht.
Bedankt dat je dit nogmaals onder de aandacht brengt NL Rail. Ik ga kijken of ik direct contact kan leggen met de teammanager om dit zo spoedig mogelijk op deze standplaats te bespreken. Zodra ik hier een terugkoppeling van ontvang zal ik dit laten weten.
Onduidelijkheid als het een simpel product betreft is mij onduidelijk. 🤔
Ik snap de verwarring wel sinds NS e-tickets in de daluren heeft.

Het moet gewoon expliciet worden vermeld op het kaartje zelf, u mag alleen inchecken in de daluren, u mag uw reis afmaken in de spits als u heeft ingecheckt in de daluren.

Iedereen is het daar over eens behalve de halstarrige Marketing department van NS.
Ik snap de verwarring eromheen absoluut niet. We hebben bij die eenmalige chipkaarten altijd gezegd dat de checkin leidend is. Sinds we e-tickets in de daluren hebben, is deze onduidelijkheid ontstaan.
Badge +3
Dan moet iedereen zich houden aan de voorwaarden die wél op het kaartje (of op de website waar je het besteld hebt) staan en ben je ook klaar.

Het gebeurt helaas vaker dat personeel de voorwaarden niet kent of vrij interpreteert (niet reizen in de spits dus mijn trein uit, en anders een UvB wat je vervolgens zelf mag uitzoeken!).

Gisteren nog excuses van Hessel Koster zelfs, kom er maar in @treinreiziger ik ben het draadje (op Twitter of was het hier?) even kwijt maar 'wij' hadden dus helemaal gelijk!
Het is bijna lachwekkend maar tegelijkertijd te triest voor woorden hoe NS hier mee omgaat.

De voorwaarden staan niet op het kaartje zelf (dat je door mag reizen in de spits als je ingecheckt bent)
Het staat ook niet vermeld op de NS site.

Hoeveel argumenten heeft NS nu nog nodig om dit wel te doen. Zelfs het eigen personeel weet dit niet en conducteurs wijzen halsstarrig naar de voorwaarden die op het kaartje staan.
Badge +3
Oke, uitzondering is als je (met Arriva) uit bijv. Harlingen/Franeker/Hurdegaryp/Buitenpost komt en in de spits wilt overstappen op NS.

Dat mag niet en zullen de paaltjes op het perron ook duidelijk aangeven ("in/uitchecken niet mogelijk").

Heb je dan een e-ticket (of op je mobiel) dan kunnen ze je weigeren in de spits, ook al kunnen ze niet zien waar of hoe vroeg je reis begonnen is.
Ik schrik ervan dat een standplaats, in dit geval Leeuwarden blijkbaar geen beroep doen op de informatie die in onze contentlocker staat. In het rood wordt daar aangegeven dat de checkin bepalend is.
Ik ben het er helemaal mee eens dat men er niet zijn eigen regels op na mag houden nee.

Ik citeer de Bijzonderheden:
"Het moment van inchecken is bepalend. Bij check-in in het dal mag de klant met het product Dag Dal Vrij op eenmalige chipkaart doorreizen in de spits."
Badge +3
Nogmaals, afhankelijk van wat voor ticket je hebt gelden er verschillende voorwaarden:

  • Chipkaartje Daluren (AH, Kruidvat e.d.): Je moet buiten de spits inchecken en binnen 30 minuten na je incheck gaan reizen. Inchecken in de spits accepteert het poortje/paaltje niet. Je reis afmaken in de spits of dwars door de spits reizen is oke (vanwege je geldige incheck buiten de spits).
  • Voordeeluren kaartje: Je mag na 9:00 reizen en er is geen beperking in de middag/avond. Dit zijn in verreweg de meeste gevallen ook chipkaartjes waar je verplicht mee moet in/uitchecken.
  • Daluren (Superdal etc.): Je mag je niet tijdens de spits in de trein bevinden (tenzij die vertraging heeft). Dat staat er dan ook duidelijk bij in de voorwaarden. Dit zijn meestal e-tickets waar geen in/uitcheck voor nodig/mogelijk is.
In Leeuwarden (bij NS in ieder geval) mogen ze niet zomaar hun eigen voorwaarden bedenken. Wellicht gelden er andere voorwaarden voor Arriva (richting Groningen).
Reputatie 7
Badge +4
Wat interpunctie zou wel prettig zijn.
Beste spoorwegen,

Zoals ik al eerder schreef betreft het personeel met staanplaats Leeuwarden en vanmiddag kwam ik in de trein naar Leeuwarden de betreffende conductrice tegen en ben ik even terug gekomen op het voorval van 25 april, ze heeft van haar teammanager nog geen terug koppeling gehad aangaande 25 april, ik heb haar laten lezen wat hier op dit forum staat ze bevestigt de verschillende inzichten onder het personeel wel en vertelde dat er op de staanplaats in Leeuwarden sinds een tijdje op wordt gehamerd dat je met die dagkaarten voor de spits de trein uit moet zijn, ik heb gezegd dat het niet kan zijn dat er verschillende inzichten over kunnen bestaan, ze zei tegen mij dat het ook komt omdat NS een groot bedrijf is. kort samengevat wordt het tijd dat ze op staanplaats Leeuwarden niet hun eigen regels er op na houden, ik ben best bereid om zelf hun baas op te gaan zoeken hoor.
Update: Ik heb het privébericht van NL Rail ontvangen en zal de klacht verwerken.
Gegevens zijn verstuurd.

Reageer