beantwoord

Dagretour Dal

• 24 August 2021
  • 12 reacties
  • 277 Bekeken

Beste mensen,

Ik heb de volgende vraag.

Als ik een Dagretour Dal ticket heb voor het traject Heerenveen - Den Haag kan ik dan het traject tussen deze twee steden zelf bepalen? Je kunt bijvoorbeeld via Utrecht reizen maar er ook voor kiezen om via Amsterdam te gaan. Ik ga er bovendien vanuit dat ik onderweg, bijvoorbeeld in Zwolle of Amersfoort de trein mag verlaten om op een later tijdstip op de dag de reis weer te hervatten. Als dat niet is toegestaandan verneem ik dat graag van u.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Peter B.

icon

Beste antwoord door Tochjo 24 August 2021, 11:32

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De algemene voorwaarden geven nog wel dat de reisroute het NS-traject is dat de NS Reisplanner heeft geadviseerd voor een reis. En dat is, afgezien van situaties van bv werkzaamheden waarbij de dienstregeling is aangepast, in dit geval de route via Lelystad / Schiphol en niet die via Utrecht.

De route via Utrecht heeft wel minder TE, maar die via Lelystad is met de kortste reistijd en eens per uur met minder overstappen (namelijk geen).

Maar je kan nog wel bv 5 minuten extra overstap aangeven, dan wordt er eens per uur een overstap gegeven in Amersfoort. Lijkt me volkomen legaal, want aangegeven door de reisplanner. En makkelijker te “verdedigen” bij een controle

Badge +3

De reis onderbreken in Amersfoort of Utrecht zit er helaas niet in. Alle reisadviezen van Heerenveen naar Den Haag Centraal of Den Haag HS gaan via Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol en Leiden.

Ik vind juist van wel, want (dit voor Traject Vrij):

Hr - Ut = 153 TE
Ut - Gvc = 60 TE
Totaal: 213 TE

Hr- Asdz = 176 TE
Asdz - Gvc = 55 TE
Totaal: 231 TE

Utrecht ligt op de kortste route en is dus (per definitie) onderdeel van je traject.

Je mag natuurlijk via Almere, Amsterdam Zuid etc. reizen (reisadvies), maar onderbreken mag daar niet (althans niet zonder kosten) omdat die route meer dan 10 TE afwijkt van je traject.

Vergelijk Alkmaar - Haarlem via Sloterdijk. Dat mag maar als je in Sloterdijk onderbreekt (of door poortjes gaat voor een overstap) kost dat je geld, want 15 TE meer dan de kortste route.

Met een Dagretour Dal is het natuurlijk een ander verhaal, want dan mag je elk reisadvies volgen dat je (zonder via station) uit de reisplanner kunt toveren, en daar ook onderbreken (in/uitchecken kan met een e-ticket niet).

Ik moet Robert hier helemaal gelijk geven!

Badge +3

U moet reizen volgens een route die de reisplanner u geeft als u een reis plant van Heerenveen naar Den Haag (zonder via-station).

Onderbreken van de reis en later de reis vervolgen is toegestaan.

Reputatie 6

Je kan via Lelystad of Utrecht reizen. Via Amsterdam is in zoverre correct dat het om Amsterdam Zuid gaat. Dus niet bijv. Amsterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

De reis onderbreken in Amersfoort of Utrecht zit er helaas niet in. Alle reisadviezen van Heerenveen naar Den Haag Centraal of Den Haag HS gaan via Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol en Leiden.

Reputatie 6

Is dat zo? Als ik voor a.s. zaterdag die reis op de reisplanner invoer dan krijg ik adviezen voor beide routes.

Reputatie 6
Badge +1

Dat komt dan vast omdat er weer ergens op de andere route werken zijn. Is zowat elk weekend op een langere afstand wel het geval.

Omdat veel reizigers blijkbaar nu eenmaal erg langzaam leren zal bij velen nog steeds in de kop zitten dat die route via de Veluwe-Utrecht gaat en men aldus nog steeds meent te moeten/mogen reizen.

Verder blijkt het een enorm moeilijke gedachtensprong te beseffen dat je vanaf dat AMS Zuid met die metro (al lang niet zo nieuw meer daar) ook snel-snel ri. binnenstad kan en het dus lang niet altijd Centraal CS hoeft te wezen.

Reputatie 7
Badge +3

Is dat zo? Als ik voor a.s. zaterdag die reis op de reisplanner invoer dan krijg ik adviezen voor beide routes.

Dan nog geldt dat via reizen Utrecht alleen mag met de als zodanig aangegeven treinen en dus niet op andere dagen of tijdstippen.  

Badge +3

Het ‘probleem’ van reisplanners is dat die de snelste optie geven, óf die met de minste overstappen. Duurt de ‘omreisroute’ langer, dan krijg je beide opties (als het goed is).

Zie werkzaamheden Utrecht - Den Bosch in het weekend, je kunt dan met een bus tussen Houten en Geldermalsen (trein-bus-trein vanuit Utrecht, 2x overstappen) maar ook net zo snel (trein-trein) omreizen via Nijmegen met 1 overstap. Onderbreken (langer dan 35 minuten) in Nijmegen kost je natuurlijk extra.

Voor Heerenveen naar den Haag via Utrecht is er geen enkele beperking om dat gewoon te doen (want kortste route), ook al geven reisplanners aan dat je in principe via Almere/Amsterdam Zuid ‘moet’, omdat dat sneller is (én minder overstappen), en dus de route via Utrecht niet tonen.

Badge +3

Maar je kan nog wel bv 5 minuten extra overstap aangeven, dan wordt er eens per uur een overstap gegeven in Amersfoort. Lijkt me volkomen legaal, want aangegeven door de reisplanner. En makkelijker te “verdedigen” bij een controle

Vooral dat laaste, als je het uit de planner kunt toveren zonder ‘via’ is het prima. En de kortste route lijkt me sowieso verdedigbaar, want met een ov-chipkaart is via Utrecht (en daar onderbreken/overstappen) ook goedkoper dan in Almere/Amsterdam Zuid/Schiphol.

Traject Vrij haalde ik er maar even bij als voorbeeld. Bij Heerenveen - Den Haag ligt Utrecht op je traject en Amsterdam Zuid dus totaal niet, ook al kom je er voorbij op de snelste/advies route (reisplanner zoder extra overstaptijden e.d.).

Nou blijft Traject Vrij natuurlijk vaak een ‘raadsel’, qua mogelijkheden maar daar zijn andere topics over en heeft @Tochjo nog een mooi pdf’je over.

In dit geval (Dalkaartje) maakt het natuurlijk niets uit bij reizen via Utrecht, dat zal elke HC wel snappen.

Reputatie 6

Ik zelf denk dat geen conducteur er een probleem van maakt of je via Lelystad reist of via Utrecht.

Reageer