beantwoord

Dagretour + entree, ander opstapstation

  • 3 April 2023
  • 9 reacties
  • 235 Bekeken

Binnenkort wil een concertbezoek in Amsterdam combineren met een spoordeel dagje uit. Een retour kaart inclusief entree is reeds aangekocht.

Hierbij stap ik uit op AmsterdamCS en ga dan ook Amsterdam in uiteraard om datgene te bezoeken. Later ga ik dan richting Ziggodome. Waarbij ik denk via metro te gaan vanuit het centrum.

Maar mijn vraag mbt de terugreis, kan ik met het aangekochte retourticket ook vanaf Amsterdam Arena inloggen en terug of moet ik dan ook via Amsterdam CS terug? ( waarij ik dus eerst wederom met metro naar CS ga en van daaruit overstap op de trein terug)

 

 

icon

Beste antwoord door iMark 3 April 2023, 12:18

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat hangt er vanaf of Amsterdam Bijlmer ArenA op de route ligt van Amsterdam Centraal naar het station waarnaar je wilt terugreizen. Richting Breukelen is dat geen enkel probleem en kun je gewoon het poortje (met glasplaat) passeren.

 

Ik moet terug naar Hoogeveen via Zwolle dat betekent dat ik normaal gesproken vanuit Amsterdam Arena Bijlmer naar Almere ga en daar overstap op de IC Groningen. In feite ligt Arena dus niet op de route Amsterdam CS-Zwolle

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat je dan een retour hebt van Hoogeveen naar Amsterdam Centraal.
De route voert dan niet via Amsterdam Bijlmer ArenA. Het wordt dan een beetje een puzzel.

Je kunt voor de terugreis dan een tweede e-ticket kopen van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Weesp. In Weesp kom je dan weer op de route van je oorspronkelijke ticket. Je volledige reis is dan gedekt. Je kunt dan ook het reisadvies volgen om via Amsterdam Zuid te reizen. 



Misschien heeft iemand nog een beter idee.

Heenreis gaat idd vanuit Hoogeveen-Zwolle-Amsterdam CS, althans mijn bedoeling dus gezien die Spoordeelkaart inclusief dagbesteding. Normaal stap ik dan over in Almere, althans als ik de IC neem ( Sprinter rechtstreeks naar Adam CS kan ook evt)

Ik zou ook direct naar Amsterdam Arena kunnen reizen en dan met metro terug richting het centrum, mocht het zo zijn dat je de heen en terugreis vanaf datzelfde station moet beginnen/eindigen.

IKzelf kom er dus niet helemaal uit of het niet uitmaakt of je in Amsterdam CS uitstapt en voor de terugreis daar weer opstapt of vanaf een ander station in Amsterdam de terugreis begint.

Dat ik op elk ander station wat daadwerkelijk tussen Amstersdam-Hoogeveen ligt kan opstappen, leek mij ook logisch.

In ieder geval dank voor het meedenken, ikzelf had ook gedacht ( mocht het sws Amsterdam CS moeten zijn)  om de terugreis vanaf Arena naar Almere via de OV kaart te doen en vanaf Almere dan weer de Spoordeelticket te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Een kaartje (uit de spoordeelwinkel) is alleen geldig via de route die door de reisplanner wordt aangegeven. Van Hoogeveen naar Amsterdam Centraal is dat alleen via Almere Centrum. 

Voor de terugreis is het natuurlijk onhandig om na het concert helemaal terug te reizen naar Amsterdam Centraal. Je kunt je OV-chipkaart gebruiken om op de route Amsterdam Centraal - Hoogeveen terug te keren. Die gebruik je dan tot Almere Centrum. Waar je dan moet uitchecken.

Met een tweede e-ticket van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Weesp kun je ook de rechtstreekse trein van Amsterdam Zuid naar Meppel of Hoogeveen gebruiken en hoef je niet in Almere Centrum uit te checken.

Dank voor je tips en advies!!

Badge +3

In feite heb je voor de terugweg genoeg aan een kaartje Duivendrecht - Muiderpoort (€ 2,60) of Duivendrecht - Weesp (€ 2,90) want daarmee heb je heel je traject afgedekt.

Duivendrecht is maar een paar minuten verder lopen (via het Zwartelaantje) vanaf de Ziggodome dan Bijlmer ArenA, en vanaf daar rijden er intercity’s naar Almere. Scheelt je weer een overstap.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas klopt dat niet helemaal.
De reisplanner geeft aan dat je van Duivendrecht via Amsterdam Zuid naar Hoogeveen kunt reizen. Daarvoor heb je een kaartje naar Weesp nodig.

Het alternatief dat de reisplanner geeft is via Amersfoort. Het oorspronkelijke kaartje van Amsterdam Centraal naar Hoogeveen is niet geldig via Amersfoort.

Badge +3

Helaas klopt dat niet helemaal.
De reisplanner geeft aan dat je van Duivendrecht via Amsterdam Zuid naar Hoogeveen kunt reizen. Daarvoor heb je een kaartje naar Weesp nodig.

Het alternatief dat de reisplanner geeft is via Amersfoort. Het oorspronkelijke kaartje van Amsterdam Centraal naar Hoogeveen is niet geldig via Amersfoort.

Vanaf Duivendrecht via Zuid naar Zwolle (en verder) is een terugsteekadvies, dus dat mag op zich. Een e-ticket Duivendrecht - Weesp is daarvoor gewoon geldig.

Maar omdat je al ‘gedekt’ bent voor Amsterdam Centraal - Weesp zou je met een e-ticket Duivendrecht - Muiderpoort (je haakt daar aan op het dichtstbijzijnde punt van je geldig ticket vanaf Centraal) ook gewoon Duivendrecht - Weesp kunnen reizen.

Dat je dan helemaal niet langs Muiderpoort komt (maar langs Diemen Zuid met een intercity naar Almere) maakt niet uit, dat is nog korter ook.

Vraag me trouwens af of men er een probleem van zou maken als je via Amersfoort naar Zwolle zou reizen (maar dan niet via Utrecht natuurlijk!)

Reageer