beantwoord

Dagretour - Spoordeelwinkel - Extra overstap tijd

Reputatie 2
Hi,

Kort maar krachtig... mag je met een dagretour van de Spoordeelwinkel een omweg maken als je aangeeft extra overstaptijd te willen? Bijvoorbeeld Enschede > Arnhem is het snelst via Hengelo, maar met een overstap tijd van +5 minuten stuurt de planner je via Deventer. Of mag dit enkel als je een legitieme reden hebt? (Ik vind via Deventer/Zutphen reizen namelijk een stuk comfortabeler dan via Hengelo/Zutphen)
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 17 juli 2017, 14:54

Kort en krachtig. Wanneer je meer overstaptijd nodig hebt en dit aangeeft in de planner en je mag daardoor omreizen waar dat in het initiële advies niet naar voren komt is dit gewoon toegestaan. Geen probleem.
Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3
Normaal geldt de snelste route (zoals de reisplanner aangeeft) óf een kortere route (ook al duurt die langer) óf een route met minder overstappen.

In dit geval denk ik dat men totaal niet moeilijk zal doen over het omreizen via Deventer.
Reputatie 7
Badge +3
De reisplanner geeft de snelste route aan en daarnaast mag u ook een eventueel kortere route nemen.

Omdat het via Deventer een behoorlijk grote omrit is mag U alleen via Deventer reizen als de reusplanner die verbinding aangeeft zonder dat U kunstmatig de overstaptijd oprekt.
Reputatie 2
Normaal geldt de snelste route (zoals de reisplanner aangeeft) óf een kortere route (ook al duurt die langer) óf een route met minder overstappen.

In dit geval denk ik dat men totaal niet moeilijk zal doen over het omreizen via Deventer.
Of begrijp ik de nadruk op "óf" niet.

"óf een route met minder overstappen?" Enschede - Arnhem is 1 overstap in Deventer, en via Hengelo/Zutphen zijn dat er 2..
De reisplanner geeft de snelste route aan en daarnaast mag u ook een eventueel kortere route nemen.

Omdat het via Deventer een behoorlijk grote omrit is mag U alleen via Deventer reizen als de reisplanner die verbinding aangeeft zonder dat U kunstmatig de overstaptijd oprekt.

Dus reizigers met een beperking die een langere overstaptijd nodig hebben, zouden
niet van het advies gebruik mogen maken, die de NS reisplanner aangeeft?

In dat geval zou hier dan sprake zijn van discriminatie.

Al verhoog je de overstaptijd met 20 minuten, dan nog kun je gewoon gebruik
maken van de route die de NS reisplanner adviseert, inclusief de eventuele omweg.
Reputatie 7
Badge +3
Dan kan de reiziger dat goed verklaren maar als er geen goede reden is dan mag U niet 20 km omreizen met een kwartier langere reistijd tenzij U die extra kilometers betaalt. U koopt een enkele reis, geen dagkaart.
Dan kan de reiziger dat goed verklaren maar als er geen goede reden is dan mag U niet 20 km omreizen met een kwartier langere reistijd tenzij U die extra kilometers betaalt. U koopt een enkele reis, geen dagkaart.
Als je één keer minder hoeft over te stappen, kan dat ook een goede reden zijn,
om om te reizen, ook al maak je dan een een omweg.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is het geval van Enschede naar Arnhem (geeft de reisplanner ook aan) maar niet van Hengelo naar Arnhem (en die optie geeft de reisplanner dus ook niet aan)..

Het probleem speelt ook alleen met e-tickets. Bij omreizen via Deventer met de OV-chipkaart worden de extra kilometers automatisch in rekening gebracht.

Overigens waarom ga in hemelsnaam 20 kilometer omreizen met 15 minuten extra reistijd? Het argument van meer comfort vind ik in dit geval totale kul.
Reputatie 2
Hoezo? Het is of in 2 comfortabele IC's waar ik lekker in kan werken, of ik moet in de boemel naar Hengelo met daar rennen naar de andere kant voor de boemel naar Zutphen. Hopelijk kan een moderator hier een antwoord op geven want heb nogal veel mogelijke antwoorden voorbij zien komen.
Kort en krachtig. Wanneer je meer overstaptijd nodig hebt en dit aangeeft in de planner en je mag daardoor omreizen waar dat in het initiële advies niet naar voren komt is dit gewoon toegestaan. Geen probleem.
Volgens de AVR is de enige beperking in een reisroute dat er geen Via-station mag zijn gebruikt. Extra overstaptijd e.d. wordt nergens verboden.
Dus vanavond kun je vanuit Enschede via Utrecht naar Nijmegen reizen.:$

http://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=Enschede&vertrektype=treinstation&aankomst=Nijmegen&aankomsttype=treinstation&tijd=2017-07-17T23:00&type=vertrek&overstaptijd=20

Reputatie 7
Badge +3
Daar zal Syntus blij mee zijn. NS vervoert de reiziger en Syntus krijgt het geld.
Volgens de AVR is de enige beperking in een reisroute dat er geen Via-station mag zijn gebruikt. Extra overstaptijd e.d. wordt nergens verboden.
De NS Reisplanner zelf houdt bij een overstaptijd rekening met maximaal 20 minuten:

https://forum.ns.nl/stel-je-vraag-14/waarom-hanteert-de-ns-reisplanner-een-maximale-overstaptijd-van-20-minuten-37515

Bij een gewenste overstaptijd van 21 minuten of meer, vindt de NS Reisplanner géén advies:

http://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Enschede&aankomst=Nijmegen&tijd=2017-07-17T22:47&type=vertrek&overstaptijd=21

Reputatie 2

Dag Klaas, dank voor je antwoord! Is daarbij iedere reden geldig? Dus ook onder het mom 'comfortabel reizen'? (Zoals het voorbeeld Enschede-Deventer-Arnhem vs Enschede-Hengelo-Zutphen-Arnhem).
Het is niet verboden volgens de AVR, daarmee is het feestje voorbij.
Reputatie 2
Dank allen, mijn vermoedens bevestigd. Nu de conducteur nog uitleggen tussen Hengelo en Deventer, maar dat komt wel goed 🙂
Het zou mij verbazen als je die van uitleg moet voorzien, om eerlijk te zijn.

Reageer