beantwoord

daluren bij een Jongeren Dagkaart

• 6 december 2020
  • 15 reacties
  • 615 Bekeken

Beste NS medewerker,

Er zijn daluren als je een jongeren dagkaart koopt en ik heb een vraag, wat bedoelen jullie tussen die tijden, want er staat: daluren zijn op werkdagen, 0:00-6:30, 9:00-16:00 en van 18:30-24:00 … kan je dan tussen die tijden reizen of niet? En ik heb nog een vraagje… is de hele kerstvakantie dus ook de werkdagen dat je heel de dag kan reizen?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 6 december 2020, 16:04

Goedemiddag Rishan en welkom bij de NS Community!

Met een Jongeren Dagkaart mag je enkel reizen gedurende de daluren. Normaal gezien bepaald het incheckmoment of je met een vervoerbewijs mag reizen, maar dat is bij dit ticket dus niet het geval. In de spits mag je er geheel niet mee reizen. De tijden die zijn gespecificeerd zijn dan de daluren, wat inhoudt dat je met het Jongeren Dagkaart gedurende die tijden mag reizen.

In het weekend en op feestdagen mag je de Jongeren Dagkaart de hele dag gebruiken. In de Kerstvakantie zal dat dus enkel tijdens de twee Kerstdagen (25 en 26 december), op Oudjaarsdag (31 december) en Nieuwjaarsdag (1 januari) zijn. Andere werkdagen in de Kerstvakantie zelf zien wij niet als feestdagen. Alle feestdagen die wij hanteren kun je hier terugvinden.

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

Je mag met een Jongeren Dagkaart op werkdagen (maandag tot en met vrijdag) alleen in de trein zitten vóór 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. Als je tussen 6.30 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.30 uur in de trein zit, krijg je bij controle een boete als je een Jongeren Dagkaart hebt.

In het weekend en op feestdagen is de Jongeren Dagkaart de hele dag geldig. In de kerstvakantie zijn de meeste dagen gewoon werkdagen waarop je je dus aan de genoemde uren moet houden. Alleen Eerste Kerstdag, Tweede Kerstdag, Oudjaarsdag en Nieuwjaarsdag zijn dagen waarop je de hele dag mag reizen (net als op zaterdagen en zondagen natuurlijk).

Zie verder deze pagina voor meer informatie over de Jongeren Dagkaart, zoals dat hij alleen geldig is in treinen van NS en niet in treinen van andere vervoerders.

Goedemiddag Rishan en welkom bij de NS Community!

Met een Jongeren Dagkaart mag je enkel reizen gedurende de daluren. Normaal gezien bepaald het incheckmoment of je met een vervoerbewijs mag reizen, maar dat is bij dit ticket dus niet het geval. In de spits mag je er geheel niet mee reizen. De tijden die zijn gespecificeerd zijn dan de daluren, wat inhoudt dat je met het Jongeren Dagkaart gedurende die tijden mag reizen.

In het weekend en op feestdagen mag je de Jongeren Dagkaart de hele dag gebruiken. In de Kerstvakantie zal dat dus enkel tijdens de twee Kerstdagen (25 en 26 december), op Oudjaarsdag (31 december) en Nieuwjaarsdag (1 januari) zijn. Andere werkdagen in de Kerstvakantie zelf zien wij niet als feestdagen. Alle feestdagen die wij hanteren kun je hier terugvinden.

Badge +3

Oudjaarsdag 2020 is gewoon een donderdag, en in 2021 een vrijdag.

Maar goed, als NS dat (zoals het daar staat) een feestdag vindt is dat prima natuurlijk. Er wordt die dag wel een weekenddienstregeling gereden neem ik aan? :thinking:

Ben benieuwd hoe het met Weekend Vrij gaat op 31 december.

Reputatie 4

Maar goed, als NS dat (zoals het daar staat) een feestdag vindt is dat prima natuurlijk. Er wordt die dag wel een weekenddienstregeling gereden neem ik aan? :thinking:

Beetje off-topic. :thinking:

Tot hoe laat rijden de treinen op 31 december? Met een beetje pech is er in sommige steden een avondklok. Roosendaal was wegens rellen al in het nieuws. In Zwolle is er ook wel wat aan de hand. Beide stations zijn van belang. 

Reputatie 7
Badge +4

Zorg dat u voor achten op uw bestemming bent, liefst wat eerder. Kijk in de dienstregeling, want sommige treinen rijden nog wat langer door. Er is nergens sprake van een avondklok op Oudjaarsdag en het lijkt me haast niet denkbaar. Dat de treinenloop stopt, is geen avondklok in het normale spraakgebruik.

Reputatie 4

Zorg dat u voor achten op uw bestemming bent, liefst wat eerder. Kijk in de dienstregeling want sommige treinen rijden nog wat langer door.

Staat deze info op de site van de NS? :thinking:

Reputatie 7
Badge +4

U kunt het nagaan op de reisplanner, die is voor Oudjaar nog niet beschikbaar. Ik vat samen hoe het altijd gaat en geef een in de praktijk werkbaar advies. U mag er mee doen wat u wilt.

Reputatie 4

https://www.telegraaf.nl/nieuws/28346232/eu-adviseert-lidstaten-stel-een-avondklok-in

U kunt het nagaan op de reisplanner, die is voor Oudjaar nog niet beschikbaar. Ik vat samen hoe het altijd gaat. 

Misschien is het handig om voor het OV 19:00 te adviseren? Roosendaal is belangrijk.

en daar wil je niet op oudejaarsavond stranden. Misschien wel met een veiligheidsbril :sunglasses: , echter ik sla even over. https://www.bndestem.nl/roosendaal/vuurwerkoverlast-roosendaal-loopt-de-spuigaten-uit-mensen-voelen-zich-niet-meer-veilig-op-straat~a57121ee/

Kan waarschijnlijk geen kwaad om de reizigers vooraf te attenderen op het feit dat deze jaarwisseling waarschijnlijk anders verloopt dan normaal. 

Reputatie 7
Badge +4

Het is nog ruim drie weken, de dienstregeling zal hetzelfde zijn, Oudejaarsavond niet zonder vuurwerk, of nu juist wel. Van het verloop van de laatste dag van het jaar valt nu nog niets te zeggen. Een waarschuwing zou wel erg prematuur zijn.

Badge +3

Zoals altijd zullen er na 20:00 geen treinen meer vertrekken op oudjaarsdag. Misschien nog iets tussen Amersfoort en Amsterdam maar dan houdt het wel op.

Nachtnet vanaf 1:00 ongeveer, zoals normaal (weekenddienst).

Wil je vanaf Zwolle nog naar Roosendaal? Dan vertrek vooral eerder dus!

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd dat NS Oudejaarsdag als een feestdag beschouwd, maar zelf wel rijdt als op werkdagen (tot 20 uur). Maar goed, NS en feestdagen is al sinds jaar en dag een chaos. 

Reputatie 4

Het is nog ruim drie weken, de dienstregeling zal hetzelfde zijn, Oudejaarsavond niet zonder vuurwerk, of nu juist wel. Van het verloop van de laatste dag van het jaar valt nu nog niets te zeggen. Een waarschuwing zou wel erg prematuur zijn.

We gaan het zien Thom. :sunglasses:  Drie weken is ook wel erg lang...

Beetje advies wat betreft het reizen met het ov rond de feestdagen kan geen kwaad. :mask::fireworks:

Reputatie 4

@NS 

We gaan het zien Thom. :sunglasses:  Drie weken is ook wel erg lang...

Beetje advies wat betreft het reizen met het ov rond de feestdagen kan geen kwaad. :mask::fireworks:

Zoals altijd zullen er na 20:00 geen treinen meer vertrekken op oudjaarsdag. Misschien nog iets tussen Amersfoort en Amsterdam maar dan houdt het wel op.

Nachtnet vanaf 1:00 ongeveer, zoals normaal (weekenddienst).

Wil je vanaf Zwolle nog naar Roosendaal? Dan vertrek vooral eerder dus!

Ik wil niet op de zaken vooruitlopen maar ben mijn glazen bol kwijt. :cry:

Reputatie 7
Badge +4

@Tijdvoor     Dat zijn we allemaal, vrees ik. ;-)

Benieuwd of de Britse variant nog gevolgen heeft voor de treinenloop.

Reputatie 4

@Tijdvoor     Dat zijn we allemaal, vrees ik. 

:alarm_clock: neee… :bulb: nee.. :floppy_disk: ???? nee :crystal_ball:  YEP! Ik heb hem weer. :) 

Reageer