beantwoord

Daluren Kruidvat

• 9 juli 2019
  • 17 reacties
  • 483 Bekeken

Ik heb een kaartje van de kruidvat gekocht die alleen geldig is in de daluren maar nu vertrekt de trein die ik moet hebben om 0856 uur is dat een heel groot probleem?
icon

Beste antwoord door Tochjo 9 juli 2019, 21:26

Dat is een probleem, want u hebt dan geen geldig vervoerbewijs voor het eerste deel van uw reis. U kunt in aanvulling op de dagkaart een kaartje kopen van uw vertrekstation naar het eerste station waar de trein na 9.00 uur stopt om dit probleem op te lossen. Of u neemt een trein later.
Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3
Dat is een probleem, want u hebt dan geen geldig vervoerbewijs voor het eerste deel van uw reis. U kunt in aanvulling op de dagkaart een kaartje kopen van uw vertrekstation naar het eerste station waar de trein na 9.00 uur stopt om dit probleem op te lossen. Of u neemt een trein later.
Reputatie 7
Badge +3
Die mag je dus niet nemen. Of je moet nog een extra kaartje hebben voor jouw station tot aan het eerste station na 9 uur. Anders wordt het de volgende trein nemen.
De restrictie om alleen in de daluren te reizen is er niet voor niets.
Reputatie 7
Badge +4
Een actiekaartje van het Kruidvat is goedkoop, maar heeft beperkende voorwaarden. U kunt niet een goedkoop kaartje kopen, en zich vervolgens niet aan de voorwaarden houden. Eén ervan is dat u door de week pas na negen uur de trein mag nemen. Zo simpel is het. Het mag dus niet, en kan zelfs een boete opleveren als u voor negenen de trein neemt. Dan wordt het heel duur, een trein later nemen is verstandig en u houdt zich aan de afspraken waarmee u instemde bij de aankoop van het kaartje.
Bedankt voor de reacties! Ik heb dit nog nooit gedaan dus dacht misschien zit er een speling tussen van 5 minuten ofzo maar ik weet genoeg ik neem het risico niet beetje zonde
Reputatie 7
Badge +3
Is geen hele gekke gedachte, hoor 🙂

Met de ov-chipkaart is er namelijk wél een marge van 5 minuten in je voordeel. Dit was vroeger bij e-tickets ook zo, maar dat is een tijd geleden aangepast.
Reputatie 7
Badge +4
Het liep helaas in het verleden wel eens uit de hand en mensen zaten ver voor negenen al met dit type kaartje in de trein. Vandaar dat er meer op wordt gelet en het wordt ook beboet. Deze kaartjes zijn bedoeld om de treinen in de daluren meer rendabel te laten zijn, NS doet er veel aan de reizigers die niet perse in de spits moeten reizen van dit soort voordelen te voorzien. Een normaal NS-kaartje of abonnement in de spits is echt veel duurder.. Het is om die reden ook gewoon fair dat u niet in de spits reist, en er moet nu eenmaal ergens een grens zijn. De vijf minuten marge is er voor mensen die in- en uitchecken met de standaard kaartjes of abonnementen.
Reputatie 7
Badge +3
Toch blijft het een apart argument dat die 5 minuten marge er is om in te checken. Als er poortjes zijn, duurt inchecken net zo lang als met een e-ticket door de poortjes gaan. (vaak gaat inchecken zelfs nog sneller, gezien het 'gedoe' van mensen die een e-ticket proberen te scannen bij het verkeerde poortje of met de verkeerde code)
Bij een paaltje inchecken duurt nog geen 3 seconden.

Overigens is die marge er ook niet bij e-tickets zonder korting. De beperkende voorwaarde dat je pas vanaf 9.00 uur mag reizen, heeft dus op zich niks te maken met de lage prijs.
Toch blijft het een apart argument dat die 5 minuten marge er is om in te checken. Als er poortjes zijn, duurt inchecken net zo lang als met een e-ticket door de poortjes gaan. (vaak gaat inchecken zelfs nog sneller, gezien het 'gedoe' van mensen die een e-ticket proberen te scannen bij het verkeerde poortje of met de verkeerde code)

Als je op een groot station van de poortjes naar het perron moet lopen ben je al gauw 3 minuten onderweg. Tel er de minuut voor de vertrekprocedure en een minuut speling bij op en je hebt die 5 minuten ook gewoon hard nodig.
Met een e-ticket check je niet in en kun je dus direct doorlopen naar het perron.
Reputatie 7
Badge +3
Als je op een groot station van de poortjes naar het perron moet lopen ben je al gauw 3 minuten onderweg. Tel er de minuut voor de vertrekprocedure en een minuut speling bij op en je hebt die 5 minuten ook gewoon hard nodig.
Met een e-ticket check je niet in en kun je dus direct doorlopen naar het perron.

Als er poortjes zijn, zul je daar toch echt ook je e-ticket moeten scannen.
Als er poortjes zijn, zul je daar toch echt ook je e-ticket moeten scannen.

Natuurlijk, maar het tijdstip waarop je dat doet maakt niet uit, want je betaalt niet bij het inchecken.
Als jij de trein van 9 uur wil nemen, waarbij je recht hebt op korting, dan kun je met een e-ticket al om 8 uur langs de poortjes lopen en vervolgens op het perron op je dooie gemak wachten tot het een keer 9 uur is en jij met korting mag reizen.
Als je daarentegen op saldo reist dan zul je moeten wachten tot 08:55 voor je met korting mag inchecken en dan moet je je vervolgens nog haasten om op tijd bij je trein te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Dat verklaart dan nog steeds niet waarom je met je ov-chipkaart wel in die 5 minuten marge al mag gaan reizen en met een e-ticket niet.

NS maakt het zichzelf gewoon moeilijk door al die verschillende voorwaarden. Wel of geen marge, wel of geen middagspits, wel of geen hele dagen in juli en augustus daluren, etc.
Ik snap meestal wel waar het vandaan komt, maar het maakt het er allemaal niet makkelijker op 🙂
Dat verklaart dan nog steeds niet waarom je met je ov-chipkaart wel in die 5 minuten marge al mag gaan reizen en met een e-ticket niet.

Dat komt door de, in mijn ogen inderdaad nogal kromme, keuze om bij reizen op saldo uitsluitend naar het moment van inchecken te kijken. Een keuze die volgens mij uitsluitend is ingegeven door gemakzucht.
Reputatie 7
Badge +4

Overigens is die marge er ook niet bij e-tickets zonder korting. De beperkende voorwaarde dat je pas vanaf 9.00 uur mag reizen, heeft dus op zich niks te maken met de lage prijs.

Alles, want de lage prijs is er voor mensen die niet in de spits reizen. Zelf vind ik dat een mooi voordeel, het scheelt nogal en ik check zo veel mogelijk buiten de spits in. Bij veel mensen werkt het zo.

Over die vijf minuten kun je inderdaad discussiëren, maar op dit moment werkt het zo. Wat we hier als antwoord geven, moet kloppen als het een beetje kan.
Reputatie 7
Badge +3
Alles, want de lage prijs is er voor mensen die niet in de spits reizen. Zelf vind ik dat een mooi voordeel, het scheelt nogal en ik check zo veel mogelijk buiten de spits in. Bij veel mensen werkt het zo.
Sorry, mijn tekst is voor meerdere uitleggen vatbaar zie ik. Ik bedoelde dat het feit dat er geen marge is, niet te maken heeft met de lage prijs.

Je geeft hier precies aan wat er krom aan is.
Zowel voor de e-tickets die via Kruidvat en dergelijke worden verkocht als voor abonnementen als Dal Vrij geldt dat deze voor stuntprijzen op de markt worden gebracht voor mensen die niet in de spits reizen.
Mensen met het eerste type vervoersbewijs mogen ook daadwerkelijk niet in de spits REIZEN, mensen met het tweede type vervoersbewijs mogen alleen niet in de spits INCHECKEN (en maken hier vaak dankbaar ge- of misbruik van door "slim" in te checken en zodoende een stoel te bezetten die bedoeld is voor mensen die een veelvoud voor hun vervoersbewijs betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat een simpele vraag al niet los kan maken 😁
Reputatie 7
Badge +4
Dit is wel erg vergezocht en ik denk dat er weinig reizigers die met korting reizen zijn die zo denken. Het is nog nooit bij me opgekomen maar mogelijk sta ik anders in het leven dan u. In de daluren is er gewoon plaats voor mensen die goedkoper kunnen reizen en de spits kunnen mijden. Het is een goed werkend spreidingsbeleid om mensen te verleiden buiten de spits te gaan reizen en er voor te zorgen dat in de uren buiten de spits de treinen beter worden gevuld. Dat lukt alleen met een financiële prikkel.

NS laar de treinen in tact reizen en probeert inkomsten te genereren uit actiekaarten en bedragen voor abonnementen. Een eerste klas Dalvrij kost 1608 euro per jaar en NS genereert die inkomsten met dit systeem, om eens een voorbeeld te noemen. Ik zou denk ik als ik met losse kaartjes zou moeten reizen, dit bedrag nooit uitgeven op jaarbasis en met de auto gaan rijden. Nu pakt NS 1600 euro en ik mag in de daluren reizen, een win-win situatie. Ik verdring daar niemand mee in de praktijk. Er is ruimte genoeg, en ik sta vrijwel nooit omdat ik de meerprijs van de eerste klas betaal. Ik kan dat ook niet meer, maar dat terzijde. Een persoonlijk argument is dat ik vanaf mijn vierentwintigste altijd eerste klas heb gereden, nu dus meer dan veertig jaar en hou van de rust die het eersteklaspubliek doorgaans heeft. De prijs van de eersteklas ov-jaarkaart loog er overigens indertijd niet om. Ik heb voor NS veel opgeleverd, maar ze boden me ook reiscomfort op lange afstanden. Ik ben in die tijd nooit verdrongen, dat gebeurt nu wel met de upgradekaartjes, waarvan ik vind dat ze niet samen met het SRP gebruikt mogen worden. Dat abonnement is maatschappelijk goed, maar zou geen gratis upgrademogelijkheid naar de eerste klas mogen geven. Daarmee wordt wel degelijk publiek verdrongen, met name op zondagavond als de studenten of althans de houders van een studentenkaart massaal reizen. Het probleem van de verdringing door niet-betalende reizigers vind ik wel iets om alerter op te zijn. Ik vind heel ouderwets dat je voor een dienst moet betalen. Dat doet je werkgever ook. Hoewel ik het als ik-boodschap schrijf gaat het voor veel mensen op, ook in de tweede klas.

Sterker nog, de goedkopere kaartjes en abonnementen zijn er juist voor bedoeld om mensen met een financiële prikkel naar de daluren te lokken. Het is een belangrijk onderdeel van het systeem.

Ik vind het niet juist dat er een duaal prijsstelsel bestaat door middel van actiekaartjes, maar dat is een gegeven en markttechnisch ook wel te begrijpen.

Het zal mijn noordelijke nuchterheid wel weer zijn.

Reageer