De NS Jongerentoer zomer 2017

Toon eerste bericht

68 reacties

Dus is het nou wel een dagkaart of toch een retour? Zit te twijfelen om het te kopen maar als het een retour is denk ik niet dat ik het ga kopen. En hoe zit het met treinen als die van Berlijn naar Amsterdam? Kun je daar bijv. mee van Hengelo naar Almelo of niet? Ik weet dat je niet internationaal kan maar kan je dus wel met die trein van Hengelo naar Almelo? En is het ook bij vervoerders als Syntus geldig is?
Reputatie 7
Badge +4
Het zijn dagkaarten. Je mag zonder verdere kosten mee met de ICBerlijn, althans van en tot Hengelo in Nederland. Het is bij alle treinvervoerders geldig. Bij de NMBS alleen van Maastricht tot Eijsden vv.
Verder staan de voorwaarden bij het eerste bijdrage in dit topic helder vermeld.

https://www.spoordeelwinkel.nl/product/jongerentoer
Vorige keer in de meivakantie kocht ik net zoals nu een tienertour, daarbij moet je een IDemeenemene. dat doe ik, ik neem en prin mijn paspoort meneemgt conducteur dat het niet mprintconducteurag, maar mijn moeder laat mij nooit dat paspoort meenemen want als ik hem kwijtraak heb ik een heel groot probleem! Heeft iemand een oplossing?
Reputatie 7
Badge +4
Als je geen ID hebt, heb je geen geldig vervoersbewijs en een veel groter probleem. Je kunt wel honderd jongerentours afdrukken en aan je vrienden geven als de ID niet gecontroleerd kan worden. De gegevens op je jongerentour en op je ID moeten dezelde zijn, ander reis je zwart en kun je een boete krijgen van 50 euro en je moet nog een kaartje kopen voor de reis ook, want je jongerentour is niet geldig zonder ID. Is een gewone ID geen idee? Voor het verbeteren van je imago bij je moeder is het vast te laat;-). Als je oud genoeg bent voor de jongentoer moet je toch ook in staat zijn een paspoort niet te verliezen. Zonder een juiste ID is je jongerenkaart niet geldig.
De identificatieplicht betekent dat iedereen vanaf 14 jaar zich met een geldig identiteitsbewijs moet kunnen identificeren. Politie en toezichthouders, zoals conducteurs en arbeidsinspecteurs, mogen naar uw identiteit vragen. Ook zorgverleners en werkgevers mogen uw identiteit controleren. De politie of toezichthouders moeten een reden hebben om uw identiteit te controleren.

Hoe zit dat eigenlijk met de identificatieplicht voor reizigers
jonger dan 14 jaar die een geldige jongerentoer kunnen tonen?

Identiteitscontrole door conducteurs

Conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en controleurs van andere openbaar vervoersorganisaties mogen zwartrijders om hun identiteitsbewijs vragen.
Ik heb gehoord dat je ook goedkoper naar Walibi kon met de jongerentour maar waar krijg je dan die korting? En hoeveel kost het ticket voor Walibi dan?
Reputatie 7
Badge +4
In het verleden was er een soort combinatieaanbod maar dat is er dit jaar niet, ook niet met de Jongerentour. Je zult met de bus van Harderwijk naar Walibi moeten en wie weet zijn er andere kortingsmogelijkheden om bij Walibi binnen te komen maar niet bij NS, helaas. Bus en Walibi zijn dus voor eigen rekening. Er rijden vanaf Harderwijk directe bussen naar het pretpark. In Harderwijk wordt aan het station gewerkt, het is even verder lopen daar dan anders.
Da's mooi! Kind blij hier... Eenduidige communicatie hierover bij de NS is misschien nog wel een aandachtspuntje.

Terechte opmerking en dit nemen we zeker intern mee.
Ik heb gehoord dat je ook goedkoper naar Walibi kon met de jongerentour maar waar krijg je dan die korting? En hoeveel kost het ticket voor Walibi dan?

Welkom op het NS Serviceforum vwo4! Hopelijk kan ik op een later moment je username aanpassen. ;)
We hebben via de Spoordeelwinkel wel eens een actie gehad voor een ticket Walibi + treinkaart + buskaart.
De Jongerentoer (met oe en niet met ou, zoals in Tour de France) is alleen geldig in treinen van NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia. Niet in bussen.

Aangezien de identificatieplicht in het openbaar vervoer al geldt vanaf 12 jaar, dient men dus bij een jongerentoer altijd geldig ID te kunnen tonen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/geldt-de-identificatieplicht-ook-voor-minderjarigen

Aangezien de identificatieplicht in het openbaar vervoer al geldt vanaf 12 jaar, dient men dus bij een jongerentoer altijd geldig ID te kunnen tonen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/geldt-de-identificatieplicht-ook-voor-minderjarigen

Identiteitscontrole door conducteurs

Conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en controleurs van andere openbaar vervoersorganisaties mogen zwartrijders om hun identiteitsbewijs vragen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer

Hieruit concludeer ik, dat alleen zwartrijders een ID-kaart moeten tonen.
Als je als 13 jarige een geldig kaartje kunt tonen (bijvoorbeeld een jongerentour)
dan hoef je feitelijk niet je ID-kaart fysiek bij je te dragen.
Reputatie 7
Badge +4
Hieruit concludeer ik?

Het heeft met concluderen niets te maken.

Hint: een jongerentour is een e-ticket dat pas geldig is als je een ID hebt, dat overeenkomt met de gegevens op de e-ticket.

Uit het feit dat conducteurs zwartrijders om hun ID mogen vragen, valt helemaal niet te concluderen dat er geen andere redenen mogen zijn. Hij mag er naar vragen en daar heb je maar aan te voldoen. Hij mag het zelfs vorderen.

Dat zouden meer conducteurs moeten doen 😉
Het gaat niet alleen om zwartrijden. Als een 13-jarige iets doet wat niet mag en waarvoor ik een proces verbaal uit mag schrijven zal deze 13-jarige zich ook moeten identificeren. Neem de overtreding waar ik nooit een waarschuwing voor geef en dat is roken in de trein.
Het gaat niet alleen om zwartrijden. Als een 13-jarige iets doet wat niet mag en waarvoor ik een proces verbaal uit mag schrijven zal deze 13-jarige zich ook moeten identificeren. Neem de overtreding waar ik nooit een waarschuwing voor geef en dat is roken in de trein.

Hoe zit dat, wanneer de persoon in kwestie beweert dat ie 11 jaar is, en weigert om zijn ID-pas te laten zien?
Bij twijfel zal er overleg zijn hoe de ID vast te stellen. Als de persoon in kwestie zijn identiteitsgevens kan opgeven en dan kan er een GBA-check gedaan worden.
Gelukkig zijn kinderen vaak nog eerlijk en hebben moeite te liegen. Daar prikken we best snel doorheen. Ik kom dit niet vaak tegen overigens.
Hallo daar ben ik weer, de eerste keer met de trein was leuk en ik heb geen gedoe gekregen met die geprinte ID, nu wil ik tussen Breda en Amsterdam met de Intercity direct, maar daar moet je een toeslag voor hebben, hoe werkt dat?
Hallo daar ben ik weer, de eerste keer met de trein was leuk en ik heb geen gedoe gekregen met die geprinte ID, nu wil ik tussen Breda en Amsterdam met de Intercity direct, maar daar moet je een toeslag voor hebben, hoe werkt dat?

Zie: https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/intercity-direct

Kijk bij "bestelwijze", gebruik een e-ticket of eenmalige chipkaart. Met de Toeslagzuil kan het niet in combinatie met een vervoerbewijs op een e-ticket.
Badge
In de voorwaarden vind ik de volgende passage:

De Jongerentoer is te gebruiken op maandag t/m vrijdag na 9.00 uur en zaterdag en zondag de hele dag

Dit zijn dezelfde geldigheidstijden als bij het Voordeelurenabonnement. Daarmee mag men in juli en augustus ook doordeweeks de hele dag reizen. Geldt die regel ook voor de Jongerentoer?
In de voorwaarden vind ik de volgende passage:

De Jongerentoer is te gebruiken op maandag t/m vrijdag na 9.00 uur en zaterdag en zondag de hele dag

Dit zijn dezelfde geldigheidstijden als bij het Voordeelurenabonnement. Daarmee mag men in juli en augustus ook doordeweeks de hele dag reizen. Geldt die regel ook voor de Jongerentoer?

Nee.
Kan je met een jongerentoerticket wel de vervangende bus nemen? Of moet je dat extra betalen?
Reputatie 7
Badge +4
Kan je met een jongerentoerticket wel de vervangende bus nemen? Of moet je dat extra betalen?

De vervangende bus, die wordt ingezet als een trein niet rijdt, mag je gewoon nemen maar verder moet je voor elke bus betalen.

De vervangende bus die wordt ingezet als een trein niet rijdt, mag je gewoon nemen maar verder moet je voor elke bus betalen.

Mooi! Bedankt!
Is het ook mogelijk om te reizen met de bus met de jongerentour?
Weet iemand dit?
Reputatie 7
Badge +4
Je mag alleen zonder verdere kosten met een vervangende NS-bus mee. Ze worden ingezet bij verstoringen van het treinverkeer. Voor de andere bussen moet je gewoon betalen.
kan ik nadat ik de coupons heb uitgeprint, de gekozen dagen nog wijzigen??

Reageer