De NS Meereiskaart: hoe werkt het?

Er zijn verschillende varianten van de NS Meereiskaart. Je vindt hem in het Spoor, maar ook bij speciale acties zoals de Spoordeelweken. In dit topic lees je alles over dit vervoerbewijs. Heb je een aanvullende vraag, stel hem dan hier!

Tijdelijke actie: Spoordeelweken
Van 28 april t/m 25 mei 2016 is de NS Meereiskaart via de Spoordeelweken door Nederland verspreid. Deze meereiskaart is 2 dagen te gebruiken. Gooi de kaart na de eerste keer reizen dus niet weg! Meer over de Spoordeelweken lees je op https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/spoordeelweken-lente-2016-23922.

Vaste actie: Spoor
In elke editie van ons magazine Spoor krijgen vaste klanten korting op een NS Meereiskaart naar de stad die in Spoor uitgelicht wordt. Op de achterzijde van elk exemplaar van Spoor staat boven de adresgegevens jouw unieke klantnummer. Met dit nummer koop je voor slechts € 8,95 een couponcode waarmee je gratis een meereiskaart kunt downloaden in de e-ticketshop. De meereiskaart is geldig vanaf elk station in Nederland naar de uitgelichte stad, mits een betalende klant meereist. Je kunt slechts één keer per editie van Spoor gebruik maken van dit aanbod.

Het webadres verschilt per editie van Spoor en is te vinden op de achterkant van de coupon die vastzit aan het blad. Surf naar deze unieke webpagina en bestel de meereiskaart naar de bestemming. Vul op het tabblad ‘gegevens controleren’ het klantnummer in bij ‘kortingscode invoeren’ en klik op ‘activeren’. De korting wordt dan verrekend. Na het afrekenen (dit kan met iDeal) ontvang je een mail met daarin de uitleg hoe je jouw couponcode kunt verzilveren in de e-ticket shop. Surf naar www.ns.nl/eticket en kies de optie ‘ik wil een couponcode invoeren’. Voer hier de code in, evenals de reisdatum en gegevens van degene die met jouw meereist. Print vervolgens de NS-Meereiskaart. Informatie over het verzilveren vind je op http://www.ns.nl/uitgelicht/acties/meereiskaart-spoor.html.

Algemene voorwaarden NS Meereiskaart
1. De NS Meereiskaart is alleen geldig als degene met wie wordt meegereisd een geldig regulier vervoerbewijs of geldige check-in kan tonen en 12 jaar of ouder is.
2. De reguliere NS Meereiskaart is 1 dag geldig voor maximaal 1 meereizend persoon. Per geldig vervoerbewijs mag er dus 1 persoon met een NS Meereiskaart mee. Wil je nog iemand meenemen met korting? Zet dan Samenreiskorting op de OV-chipkaart van de derde reiziger. Let op! De NS Meereiskaart van de Spoordeelweken van mei 2016 is twee dagen geldig.
3. De NS Meereiskaart heeft een beperkte geldigheid: kijk op de actiepagina voor de precieze data
4. De NS Meereiskaart is geldig vanaf elk station in Nederland
5. Er is een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger. Je kunt dus met de NS Meereiskaart inchecken vanaf 18.25 of 08.55 uur.
6. De NS Meereiskaart is op door NS erkende feestdagen de hele dag geldig
7. Met de Meereiskaart check je per vervoerder in en uit. Bij Connexxion is dit niet nodig, daar toon je de kaart aan controlerend personeel.

De NS Meereiskaart is wél geldig:
- In combinatie met een reguliere NS Dagkaart die niet gekoppeld is aan een actie
- In combinatie met een Keuzedag
- In combinatie met een Enkele reis eenmalige chipkaart
- In combinatie met een Enkele reis op saldo
- In combinatie met een Retour eenmalige chipkaart
- In combinatie met een Retour op saldo
- In combinatie met een Studentenreisrecht
- In combinatie met alle NS abonnementen
- In de daluren
- In de trein

De NS Meereiskaart is niet geldig:
- In combinatie met een vervoerbewijzen gekoppeld aan een actie, zoals Kruidvat, Blokker of Albert Heijn, of actiekaarten uit de Spoordeelwinkel
- In de bus, metro of tram. Als NS vanwege werkzaamheden of een storing treinvervangende bussen inzet, is het kaartje wel geldig.
- In combinatie met een andere NS Meereiskaart
- Wanneer je alleen reist

Heb je een klacht of specifieke vraag met betrekking tot je klantnummer, neem dan contact op met onze klantenservice Spoordeelwinkel. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 09:00 uur tot 17:00 uur en in het weekend (zaterdag en zondag) van 09:00 uur tot 12:00 uur via telefoonnummer 0900-1100012. Of stuur een e-mail aan info@spoordeelwinkel.nl.

35 reacties

Hallo,

Overal staat aangegeven dat je met de meereiskaart 2 dagen mag meereizen met iemand. Maar nergens kan ik vinden of dit 1 reis per dag is, of dat je 2 dagen onbeperkt kan meereizen? Aangezien je moet in en uitchecken wil ik weten of ik op 1 dag ergens heen kan reizen, er een paar uur kan zijn en weer terug kan reizen van deze kaart. En of ik deze kaart vervolgens nog een andere dag kan gebruiken nadat ik dus op 1 dag wel al 2x heb in en uitgechekt/reizen heb gemaakt. Alvast bedankt!
Hoi Talleknal. Jij hebt het over de NS Meereiskaart bij de Spoordeelweken, klopt dat? Daarbij kun je de kaart twee keer een hele dag gebruiken. Je kunt dus inderdaad 2 dagen onbeperkt (maar wel binnen de daluren!) met iemand meereizen. Aan het begin van een rit check je in en aan het einde check je weer uit. Als je onderweg een tussenstop maakt en langer dan 35 minuten daar blijft, moet je wel uitchecken. Als je vervolgens verder reist, dien je weer in te checken. Is de tussenstop korter dan 35 minuten, dan hoef je niet uit te checken.

Veel plezier!
Klopt ik heb het over die tijdelijke actie kaart. Ik blijf zeker een paar uur weg en check dus inderdaad uit en later weer in. Dus bij wijze van spreken kun je 5 reizen maken en daarbij in en uitchecken als het maar binnen 1 dag is en binnen de daluren? En dit kun je dus 2 keer doen, dus misschien wel 10 reizen maken bij wijze van spreken.
Hartstikke bedankt voor het antwoord!
Dat kan inderdaad. De Meereiskaart is de hele dag geldig, net als een dagkaart. Let er wel op dat de persoon met wie je meereist, ook echt tijdens al die reizen met jou meereist, anders is de kaart niet geldig. En zorg ook dat je rekening houdt met de spits- en daluren: de NS Meereiskaart is alleen geldig in de daluren.

Fijne reizen!
Jammer dat als je meereizer van een ander vertrekpunt komt de meereiskaart zinloos is omdat je dan alsnog een kaartje vol tarief moet kopen van jouw vertrekpunt naar het punt van waarvandaan je samen verder reist. Gemiste kans...
Dan moeten we het geen meereiskaart noemen Maria ia. Het is op geen enkele manier te achterhalen of een reiziger wel of niet met iemand meereist wanneer de hoofdreiziger niet in dezelfde trein zit. Hoe zie je dat zelf precies? Als ik van Groningen naar Utrecht reis en de hoofdreiziger stapt in Zwolle in, dan is het toch vrij logisch dat ik tussen Groningen en Zwolle geen gebruik kan maken van de meereiskaart? Dan reis ik namelijk alleen.
En daar is dus geen andere oplossing voor dan eerst zelf de volle pond moeten betalen, waardoor de kaart zelf geen waarde meer heeft. Gemiste kans dus dat daar geen oplossing voor is (bijvoorbeeld de optie om met een andere reiziger mee te reizen die toevallig in dezelfde trein zit).
Daar is inderdaad geen oplossing voor. De actievoorwaarden zijn zoals ze zijn. We kunnen je gratis laten meereizen ómdat je met een betalende reiziger meereist. Dat is het hele fundament van deze actie Maria. Ik weet niet helemaal hoe ik dit duidelijker moet uitleggen.
Er is niets onduidelijk. Dus er is niets uit te leggen. Mijn opmerking is dat het jammer is dat door deze regels ik toch met de auto zal gaan, omdat dit een stuk goedkoper gaat zijn. Gemiste kans dus voor de NS om zo een klant in dit geval terug te krijgen, wat mij betreft,
Hoe zou je zo'n actie zelf vormgeven (als je even op de stoel van NS gaat zitten)?
Stel mijn vriend pakt de trein om 15.58 in Den Haag. Kan ik dan met de meereiskaart om 16.18 in Rotterdam inchecken en instappen? Of moet ik dan perse voor 16.00 in Rotterdam inchecken met de meereiskaart?
Reputatie 7
Het is een meereiskaart voor in de daluren, dus voor 16.00 inchecken.
Er is een speling van 5 minuten liza, dus je kan zelfs tot 16:05 inchecken.
Vandaag een zeer onprettige ervaring gehad met één van jullie conducteurs tijdens de kaartcontrole op ritnummer 5738 (Utrecht CS-Bijlmer ArenA). De beste NS-conducteur vond het nodig te dreigen met een boete van 50 euro voor de meneer (Persoon C) met wie ik meereisde omdat we niet beiden op dezelfde halte waren ingestapt. Ik reisde van Rotterdam tot Utrecht met persoon A en vanaf Utrecht tot Hilversum met persoon B, vervolgens vanaf Hilversum tot Weesp met persoon C. In alle gevallen reisde ik de hele reis mee met iemand die 12 jaar of ouder was en een geldig vervoersbewijs 1e of 2e klas had, zoals op het kaartje staat aangeduid als voorwaarden voor een geldig gebruik van het meereiskaartje. Nergens wordt er gesproken over het feit dat je met één en dezelfde iemand moet meereizen en dat ten alle tijden bij de kaartcontrole het incheck-station van de hoofdreiziger en meereiziger overeen moet komen. Nadat ik de conducteur duidelijk maakte dat de man met wie ik meereisde geen boete verdiende, maar dat hij mij maar de boete moest geven, gaf de conducteur mij de optie: of een boete van 50 euro of het meereiskaartje ter plekke verscheuren/ongeldig maken. De conducteur heeft daarbij mijn kaartje ingescheurd en met een pen "niet geldig", plus een krul, op mijn kaartje gekalkt. De conducteur vond het nodig om de meneer met wie ik vanaf Hilversum tot aan Weesp meereisde daarna nog op de borst te drukken dat hij in het vervolg beter moet nadenken voordat hij instemde om iemand met hem mee te laten reizen. Nu ik zojuist thuis ben van mijn dagje Rotterdam-Weesp heb ik nog eens het boekje van de Spoordeelweken (23 juli t/m 28 augustus) erbij gepakt, evenals mijn meereiskaartje. Nergens staat vermeld dat de meereiziger van A naar B enkel kan meereizen met één en dezelfde hoofdreiziger. Het is jammer dat de klantvriendelijkheid van sommige medewerkers van een bedroevend niveau is. Als er ergens in een verborgen voorwaardenformulier staat vermeld dat de hoofdreiziger en meereiziger de hele rit één en dezelfde persoon moet zijn dat had deze conducteur dit ook op een andere manier kunnen communiceren. Ik verwacht opheldering van de NS over deze regel die niet gecommuniceerd wordt op zowel het kaartje als het bijgeleverde boekje van de Spoordeelweken. Ik zal morgen bij de NS klantenservice deze klacht kenbaar maken en een nieuw meereiskaartje of compensatie van dezelfde waarde eisen voor het onterecht ongeldig maken van mijn meereiskaartje.
Hallo Jurr_on, wat jammer om te lezen dat je dag zo is verlopen. De voorwaarde van dit kaartje is inderdaad je met iemand meereist die een geldig vervoerbewijs heeft. Dat was zo in dit geval. Heb je ook al contact gehad met onze klantenservice? Zo niet, dan ontvang ik ook graag je gegevens in een privébericht je persoonlijke gegevens. Je kunt mij een privébericht sturen door te klikken op mijn naam en vervolgens 'Stuur bericht'.
Mijn dochter heeft een jongerentour kaart voor drie dagen. Nu is haar vriendin ziek en wil ze graag iemand anders meenemen. Kan degene gebruik maken van de meereiskaart? Ze stappen dan op hetzelfde station op en reizen de hele dag samen.
@Eric01
Nee, dat kan niet, want actiekaartjes mogen niet gecombineerd worden.
Stel mijn vriend pakt de trein om 15.58 in Den Haag. Kan ik dan met de meereiskaart om 16.18 in Rotterdam inchecken en instappen? Of moet ik dan perse voor 16.00 in Rotterdam inchecken met de meereiskaart?

Strikt genomen mag dat niet, omdat u op het station een geldig vervoerbewijs nodig hebt. Als uw vriend er nog niet is om u bij de poortjes op te halen, mag u het station dus nog niet in.
Hallo, geld de meereiskaart ook als je een enkeltje koopt. Mijn man en ik reizen namelijk vanaf Rotterdam verder met Thalys. En als wij dan de trein van 6.15 in de ochtend pakken, kunnen we dan gewoon doorreizen naar Rotterdam ivm de daluren?

Groet Jeanet
Reputatie 3
Ja hoor en ja, allebei is toegestaan. Het moment van inchecken is bepalend voor reizen in daluren en dat is dus 6.15.
Kan de meereiskaart gebruikt worden als je meereist met iemand die een ns daluren abbonement heeft?
Reputatie 7
Badge +4
Ja, geen probleem.U mag met een abonnementshouder met een geldig kaartje meereizen.
Beste,

Bestaat er toevallig geen website, waarin jezelf met iemand kan koppelen om samen te reizen?
Ik heb zelf nog een paar van die meereiskaarten en die zou ik graag willen gebruiken (betaal al vaak de volle pond), ken alleen niemand die de trein pakt.

Trouwens moet woensdag a.s van Venlo naar Den Haag.
Dank en Groet
Hallo Rich76, deze website bestaat naar mijn weten niet.
Ik hoop dat je nog een manier vindt om toch gebruik te maken van de meereiskaart.
Als je op een dag na 24:00 snachts uitcheckt met je meereiskaart, geldt dat dan als een nieuwe dag. Dus dat je de meereiskaart twee dagen hebt gebruikt en er niet meer gebruik van kan maken?

Reageer