De NS Meereiskaart: hoe werkt het?

Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 3
Nee de NS dag duurt tot 4.00 uur de volgende dag.
Espie schreef:

Als je op een dag na 24:00 snachts uitcheckt met je meereiskaart, geldt dat dan als een nieuwe dag. Dus dat je de meereiskaart twee dagen hebt gebruikt en er niet meer gebruik van kan maken?

De 'NS-dag' loop tot 04.00 in de volgende dag. Dus kan kan gerust na 24:00 uitchecken.
Reputatie 7
Badge +4
-----
Reputatie 6
Badge +2
Sivan NS schreef:

De NS Meereiskaart is wél geldig:
- In combinatie met een reguliere NS Dagkaart die niet gekoppeld is aan een actie
- In combinatie met een Keuzedag
- In combinatie met een Enkele reis eenmalige chipkaart
- In combinatie met een Enkele reis op saldo
- In combinatie met een Retour eenmalige chipkaart
- In combinatie met een Retour op saldo
- In combinatie met een Studentenreisrecht
- In combinatie met alle NS abonnementen
- In de daluren
- In de trein

Vermoedelijk ook geldig in combinatie met:
- Enkele reis als regulier e-ticket
- Retour als regulier e-ticket
en de volgende inmiddels bestaande vervoerbewijzen:
- Enkele reis geladen in de Reisplanner Xtra app
- Retour geladen in de Reisplanner Xtra app bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
Jurr_on schreef:

Vandaag een zeer onprettige ervaring gehad met één van jullie conducteurs tijdens de kaartcontrole op ritnummer 5738 (Utrecht CS-[Hilversum-Weesp e.v.]). De beste NS-conducteur vond het nodig te dreigen met een boete van 50 euro voor de meneer (Persoon C) met wie ik meereisde omdat we niet beiden op dezelfde halte waren ingestapt. Ik reisde van Rotterdam tot Utrecht met persoon A en vanaf Utrecht tot Hilversum met persoon B, vervolgens vanaf Hilversum tot Weesp met persoon C. In alle gevallen reisde ik de hele reis mee met iemand die 12 jaar of ouder was en een geldig vervoersbewijs 1e of 2e klas had, zoals op het kaartje staat aangeduid als voorwaarden voor een geldig gebruik van het meereiskaartje. Nergens wordt er gesproken over het feit dat je met één en dezelfde iemand moet meereizen en dat ten alle tijden bij de kaartcontrole het incheck-station van de hoofdreiziger en meereiziger overeen moet komen. Nadat ik de conducteur duidelijk maakte dat de man met wie ik meereisde geen boete verdiende, maar dat hij mij maar de boete moest geven, gaf de conducteur mij de optie: of een boete van 50 euro of het meereiskaartje ter plekke verscheuren/ongeldig maken. De conducteur heeft daarbij mijn kaartje ingescheurd en met een pen "niet geldig", plus een krul, op mijn kaartje gekalkt. De conducteur vond het nodig om de meneer met wie ik vanaf Hilversum tot aan Weesp meereisde daarna nog op de borst te drukken dat hij in het vervolg beter moet nadenken voordat hij instemde om iemand met hem mee te laten reizen. Nu ik zojuist thuis ben van mijn dagje Rotterdam-Weesp heb ik nog eens het boekje van de Spoordeelweken (23 juli t/m 28 augustus) erbij gepakt, evenals mijn meereiskaartje. Nergens staat vermeld dat de meereiziger van A naar B enkel kan meereizen met één en dezelfde hoofdreiziger. Het is jammer dat de klantvriendelijkheid van sommige medewerkers van een bedroevend niveau is. Als er ergens in een verborgen voorwaardenformulier staat vermeld dat de hoofdreiziger en meereiziger de hele rit één en dezelfde persoon moet zijn dat had deze conducteur dit ook op een andere manier kunnen communiceren. Ik verwacht opheldering van de NS over deze regel die niet gecommuniceerd wordt op zowel het kaartje als het bijgeleverde boekje van de Spoordeelweken.

Hierover is nog onduidelijkheid, zie ook https://forum.ns.nl/de-trein-11/klacht-onterrecht-beschuldigd-zwartrijden-26451. bijdragevandennis 201608
Is het meereiskaartje van €2.50 geldig op Hemelvaartsdag?
Reputatie 6
Ja, deze is geldig op Hemelvaartsdag, omdat het een erkende feestdag van NS betreft.
Reputatie 7
murx schreef:

Is het meereiskaartje van €2.50 geldig op Hemelvaartsdag?

Ja.

De meereisretour is geldig van maandag t/m vrijdag na 9.00 uur, in het weekend en op feestdagen de hele dag

Welke feestdagen kent NS?

Hemelvaartsdag: 25 mei 2017
Pinksteren: 1e Pinksterdag 4 juni 2017 en 2e Pinksterdag 5 juni 2017
Kerst: 1e Kerstdag 25 december 2017 en 2e Kerstdag 26 december 2017

Ik kreeg een meereiskaartje aangeboden. Die wil ik combineren met een vrij reizen. Daar kreeg ik een overgang naar 1e klas voor aangeboden. Mag mijn medereiziger dan ook 1e klas zitten?
Reputatie 7
Badge +4
U mag geen kaartjes uit de actie van de treinpakkers stapelen. Met een regulier eersteklaskaartje mag iemand met een meereiskaartje wel met u mee in de eerste klas.

Reageer