beantwoord

E-ticket met verkeerde datum

• 17 november 2019
  • 18 reacties
  • 396 Bekeken

Oeps oeps oeps! 

Heel stom, maar ik heb e-tickets gekocht met de verkeerde datum! Ik heb ze ingeladen in de app maar nog niet geopend, kan ik ze nog wijzigen/annuleren? 

Groetjes stella

icon

Beste antwoord door Tochjo 17 november 2019, 11:59

Het is niet mogelijk om de datum te wijzigen van of geld terug te krijgen voor een e-ticket dat al in de app is geladen. NS kan namelijk (nog) niet controleren of u er niet toch mee gaat reizen. Zou u de datum nog kunnen wijzigen, dan zou u twee dagen kunnen reizen voor de prijs van één. Zou u uw geld terug kunnen krijgen, dan zou u gratis kunnen reizen.

U zou hoogstens nog rechtstreeks contact kunnen opnemen met de klantenservice om te zien of men uit coulance bereid is u tegemoet te komen, maar ik zou daar niet te veel van verwachten. Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 4

Helaas niet.

Eenmaal ingeladen kan niks meer aanpassen.

En moet je dus nieuwe kaartje kopen.

Badge +3

Het is niet mogelijk om de datum te wijzigen van of geld terug te krijgen voor een e-ticket dat al in de app is geladen. NS kan namelijk (nog) niet controleren of u er niet toch mee gaat reizen. Zou u de datum nog kunnen wijzigen, dan zou u twee dagen kunnen reizen voor de prijs van één. Zou u uw geld terug kunnen krijgen, dan zou u gratis kunnen reizen.

U zou hoogstens nog rechtstreeks contact kunnen opnemen met de klantenservice om te zien of men uit coulance bereid is u tegemoet te komen, maar ik zou daar niet te veel van verwachten. Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Hallo Stellajurgens, welkom op de NS Community. 

Ik zie dat Karel offeringa en Tochjo je vraag al hebben beantwoord. Omdat de tickets die je hebt sowieso geldig blijven is wijzigen niet mogelijk. 

Reputatie 7

Ik dacht dat er gewerkt werd aan een technische mogelijkheid om tickets toch te kunnen wijzigen of annuleren, zoals ook in het buitenland gedaan wordt (met aftrek van een klein bedrag aan kosten). Maar dat is er dus nog niet. 

Badge +3

Klopt, er komen wijzigingen om e-tickets ongeldig te kunnen verklaren maar de details daarvan zijn nog onbekend.

Oké jammer! Dankjullie wel voor de reacties! 

Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht dat er gewerkt werd aan een technische mogelijkheid om tickets toch te kunnen wijzigen of annuleren, zoals ook in het buitenland gedaan wordt (met aftrek van een klein bedrag aan kosten). Maar dat is er dus nog niet. 

Volgens de laatste berichten vanuit NS komt die mogelijkheid er eind Q1 2019 ...

@mrfreeze : je bedoelt misschien deze van Denise NS van 10 maanden geleden??

Nog even terugkomend op de suggestie van het vermelden van de reisdag + reisdatum tijdens het bestelproces heb ik vernomen dat ze dit niet gaan opnemen. De reden is dat ze momenteel mikken op een betere optie waar ik jammer genoeg nog niks over kan vertellen. We houden het dus nog even spannend maar er zit een goede verbetering aan te komen zover ik heb begrepen! 😉

Afwezig i.v.m. zwangerschapsverlof vanaf 12-8-2019 t/m eind december 2019

Helaas had Denice er blijkbaar niets van begrepen…...

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoelde deze reactie van Jouke NS:

Er is ons duidelijk gemaakt dat er iets aan zit te komen op korte termijn. Ik verwacht dus ook dat dit voor het einde van het eerste kwartaal duidelijk zal zijn.

Hier hetzelfde probleem. Een fout zit in een klein hoekje. Bij mij gaat het om een dagretour wat ik aan heb geschaft i.p.v. een retour op twee verschillende dagen. Ik heb met de klantenservice gesproken en ze kunnen niks doen omdat ik de tickets al gedownload heb. Onvoorstelbaar dat ze hier niets aan kunnen doen, het wijzigen van de datum of de tickets allemaal blokkeren, geld teruggeven en opnieuw laten bestellen. Het lijkt mij dat er niet voor niets QR-codes en ticketnummers op de tickets staan. Erg ouderwets als je het mij vraagt, niet erg klantvriendelijk en een makkelijke manier van geld verdienen... ze kunnen op zijn minst ergens een waarschuwing zetten dat je het nog eens extra controleert. 

Er wordt momenteel drie keer gevraagd of je de juiste gegevens hebt ingevuld, dus het klopt niet dat er geen waarschuwing is. 

Het volgende wordt letterlijk gevraagd: 'Klopt deze datum? U kunt uw tickets na betaling namelijk niet meer wijzigen of annuleren.’

Er wordt momenteel drie keer gevraagd of je de juiste gegevens hebt ingevuld, dus het klopt niet dat er geen waarschuwing is. 

Het volgende wordt letterlijk gevraagd: 'Klopt deze datum? U kunt uw tickets na betaling namelijk niet meer wijzigen of annuleren.’

Leuk dat je dit vermeld: Heb hier ongeveer wel hemel en aarde moeten bewegen om dit uiteindelijk van NS gedaan te krijgen. Van jullie toezegging, door je collega Denise, van 10 maanden geleden om E-tickets intrekbaar te maken is helaas tot op heden niets terechtgekomen. Is er al een datum bekend wanneer dit beschikbaar komt?

Ik heb het nergens zien staan, zojuist het proces nogmaals doorlopen tot de betaling maar heb het nog steeds niet gezien. Zelfs nu ik er op heb gelet. Erg duidelijk is dat dus niet. Daarbij was in mijn geval de datum voor de heenreis correct maar doordat ik voor retour heb gekozen gaat NS er meteen vanuit dat dit een dagretour is i.p.v. het systeem wat bijvoorbeeld voor vliegtickets gebruikt wordt waarbij je zelf de retour datum nog invult. 

Het feit dat de e-tickets op dit moment niet aan te passen of te blokkeren zijn is voor NS een mooie extra inkomst. Ik kan de tickets niet gebruiken, NS kan ze niet blokkeren en vergoeden en ik kan ze niet verkopen omdat er initialen en naam opstaan… Je staat echt met je rug tegen de muur. 

Reputatie 7
Badge +4

NS verkoopt geen meerdaagse retours. Een retour is altijd een dagretour De vergelijking met vliegtickets is wat merkwaardig. Er wordt niet zoveel op dezelfde dag zowel heen als terug gevlogen. Er ziin wel actiekaartjes met twee enkele reizen die op verschillende dagen gebruikt kunnen worden, bij Actievandedag.

U heeft bij de bestelling de mogelijkheid om de gegevens nog even na te kijken, dat heeft u mogelijk niet gedaan. 

Dat is iets wat je maar net moet weten, voor de duidelijkheid zouden ze dagretour in het betreffende vak kunnen zetten i.p.v. retour dan is het meteen stukken duidelijker en het past makkelijk in het vakje. Je hebt dan meteen door dat het een dagretour betreft en kan verder zoeken wanneer je een ander soort retour nodig hebt om later uit te vinden dat je dan twee enkele reizen moet boeken.  

Reputatie 6

Je hebt helemaal gelijk daar waar het actiekaartjes betreft. Gelukkig is het bestelproces daar uiteindelijk op een adequate wijze aangepast.

Helaas heeft dit m.b.t. de dure reguliere tickets nog altijd niet plaatsgevonden. Dit ondanks de toezegging van een half jaar geleden.

Uit de 2e kwartaalrapportage 2019 van de OV Ombudsman:

“NS laat weten dat op de meest relevante verkoopkanalen naast de datum inmiddels ook de dag vermeld wordt. Tevens krijgen reizigers op die kanalen tijdens het bestelproces een waarschuwing dat tickets niet meer gewijzigd kunnen worden. NS is bezig om deze extra vermeldingen ook op andere kanalen te vermelden.”

Reputatie 6

@Kiki1990

Over uw probleem is hier en elders al veel gediscussieerd, zie o.a.

https://community.ns.nl/overige-producten-6/oplossing-voor-verkeerde-datum-etickets-54787

en ondanks de toezegging is het bestelproces van de reguliere tickets nog altijd niet aangepast.

aangezien u reeds contact hebt gehad met de Klantenservice raad ik u aan een klacht in te dienen bij de OV Ombudsman via www.ombudsman.nl. Dit gaat bijzonder eenvoudig en is kosteloos.

@BrunoEst 

Bedankt voor de tip. Ik had de ombudsman inderdaad ook al gevonden en heb deze vanmorgen aangeschreven. Ik vind het erg vervelend dat ik verder niets kan doen en dat het voor mij hoogst waarschijnlijk niks op gaat leveren en ik mijn geld kwijt ben. Ik vind echt ongelofelijk dat je een ticket niet kan aanpassen of blokkeren wanneer je een vergissing maakt. Hopelijk brengt het verbetering voor de toekomst.

Reageer