beantwoord

E- ticket overdragen

• 5 november 2014
  • 27 reacties
  • 2705 Bekeken

Heb een uitje met e-ticket gekocht, nu is degene die met mee zou gaan ziek, en kan niet mee.
ipv, haar wil mijn schoonzus haar ticket overnemen, en meereizen, maar de e=ticket staat op naam.
Is dit te regelen zodat de zieke geen onnodige kosten heeft, en wij toch een leuke dag krijgen?
Of houd dit in dat degene die ziek is, in deze dure tijd zomaar €26 kwijt is.
En ik die dag alleen moet gaan, dan is de lol er al vanaf!
Dit kan toch eigenlijk niet?
icon

Beste antwoord door De luchtmacht 5 november 2014, 13:44

Volgens de voorwaarden die horen bij het e-ticket, kun je eenmaal aangeschafte e-tickets niet ruilen of wijzigen. Als degene op wiens naam het ticket staat niet gaat reizen, dan is het ticket verder niet te gebruiken. Als dat wel mogelijk zou zijn, dan zou de kans op fraude erg groot worden.

NS raadt daarom ook altijd aan om e-tickets pas te verzilveren zo kort mogelijk voor het moment dat gereisd wordt. Op die manier weet je zeker dat je het e-ticket kunt gebruiken.
Bekijk origineel

27 reacties

Volgens de voorwaarden die horen bij het e-ticket, kun je eenmaal aangeschafte e-tickets niet ruilen of wijzigen. Als degene op wiens naam het ticket staat niet gaat reizen, dan is het ticket verder niet te gebruiken. Als dat wel mogelijk zou zijn, dan zou de kans op fraude erg groot worden.

NS raadt daarom ook altijd aan om e-tickets pas te verzilveren zo kort mogelijk voor het moment dat gereisd wordt. Op die manier weet je zeker dat je het e-ticket kunt gebruiken.
Ja, dat snap ik, maar als het al betaald is, wat maakt het dan uit wie er op reist, of het nou Pietje , Marietje of Klaasje is, het is en blijft al een betaalde kaart.
En mijn schoonzus wil nu met me mee,die moet dus een treinkaartje kopen, terwijl ik er een over heb, tjeetje zo kom je wel aan je omzet! Want het is een combi kaart voor de kreadoe,en ja die is morgen al, dus zo vroeg is de e-ticket niet gekocht. En degene die plots ziek is, zit dus met een grote kosten post, en ik ga heel gezellig dus in mijn eentje een dagje uit, dat is wel heel erg leuk ( sarcastisch bedoeld)
Dan moet de ns ze niet in combi verkopen, en bij ons is er inde buurt ook nog niet eens een groot station, dus moeten wel op internet de kaartjes bestellen.
Vind het een zeer slechte service van de ns, en zo krijg je de mensen van het platteland niet zo snel in het openbaar vervoer, volgde keer pak ik de auto!
Hallo Vivianrameckers,

Welkom op het NS serviceforum. Vervelend dat jullie niet samen op reis kunnen! De luchtmacht heeft je vraag correct beantwoord.

Deze tickets worden op naam verkocht, omdat anders e-tickets onbeperkt uitgeprint kunnen worden, terwijl er maar één keer voor is betaald.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Het maakt wel degelijk uit wie er met het e-ticket reist. Je kunt het ticket namelijk oneindig vaak afdrukken. Dus als NS jouw manier van denken zou opvolgen dan zouden niet Pietje, Marietje of Klaasje ermee kunnen reizen, maar Pietje, Marietje, Klaasje EN al hun kennissen.

Je bent zelf akkoord gegaan met de voorwaarden voor het e-ticket en ook tijdens het bestellen is nog eens gemeld dat het ticket niet gewijzigd kan worden. Blijkbaar vond je dat toen allemaal prima. Dan moet je niet achteraf gaan klagen dat het niet kan.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan me uw gedachtengang wel voorstellen maar stel dat het zou kunnen dat iemand met een andere naam er mee reist, dan zou u er ook honderd kunnen afdrukken en die kunnen dan allemaal met een afdruk reizen. Dan weet je hoe NS juist van de omzet afkomt. Een e-ticket is een prachtige uitvinding maar om die reden fraudegevoelig. Dit soort kaartjes kunnen alleen als ze dus op naam staan. Dat is ook de reden waarom NS geen geld terug geeft. Het probleem is ook niet NS maar het probleem wordt gevormd door de mensen die er misbruik van zouden maken. En dat gebeurt door veel mensen als die gelegenheid er is.

Uw argumentatie dat u hierdoor getroffen wordt, is duidelijk en voelt ook rechtvaardig aan. Maar NS kan het reizen op een naam van een ander om bovenstaande reden niet toestaan. Overigens bent u bij het kopen ervan met die voorwaarden akkoord gegaan. Ik vind het sneu voor u, maar ik zie hier verder geen uitweg in. Het advies van Luchtmacht: druk ze af kort voor vertrek, kan ik alleen maar benadrukken. U bent naar mijn idee integer maar NS kan nooit toestaan dat iemand reist en zich niet kan legitimeren als zijnde de rechthebbende op de kaart.

Het reizen met een e-ticket op naam van een ander kan in geen geval.
Als de NS elk ticket voorziet van een unieke code en elk ticket controleert, vallen mensen met een extra afdruk direct door de mand, is de kans op fraude nul komma nul en kunnen e-tickets gewoon anoniem worden aangeschaft. Het is jammer dat de reiziger gedupeerd wordt door de gebrekkige controle van de NS.
Oh ja, theofiel? Op welk moment vallen die mensen dan door de mand? In elk geval niet tijdens controle in de trein. Stel dat ik reis van Groningen naar Lelystad en ik reis met het geldige ticket en ik wordt gecontroleerd ter hoogte van Assen. Een uur later vertrekt een kennis met een duplicaat en die wordt gecontroleerd ter hoogte van Hoogeveen. Hoe valt hij dan door de mand? (Ik mag daar immers zelf ook reizen met mijn eigen ticket) En waardoor is de kans op fraude dan nul komma nul?

In het geval van het niet kunnen reizen met e-tickets worden mensen niet gedupeerd door NS, maar door verandering in eigen situaties (die buiten de invloed van NS liggen) en door eigen falen (bij fouten tijdens het invullen), waarvoor ook netjes door NS gewaarschuwd wordt. In alle andere gevallen voldoet het e-ticket gewoon. Dat mensen iets kopen wat ze niet gaan gebruiken is niet de schuld van NS.
Oh ja, theofiel? Op welk moment vallen die mensen dan door de mand? In elk geval niet tijdens controle in de trein. Stel dat ik reis van Groningen naar Lelystad en ik reis met het geldige ticket en ik wordt gecontroleerd ter hoogte van Assen. Een uur later vertrekt een kennis met een duplicaat en die wordt gecontroleerd ter hoogte van Hoogeveen. Hoe valt hij dan door de mand? (Ik mag daar immers zelf ook reizen met mijn eigen ticket) En waardoor is de kans op fraude dan nul komma nul?

Heel simpel, door bij de kaartcontrole een markering aan te geven op uw ticket vergelijkbaar met het ouderwetse kaartje knippen. Dan kunt u hooguit nog uw kaartje na gebruik doorgeven, maar dat kan met de wegwerpchipkaart ook en is daar blijkbaar geen probleem.
Reputatie 7
Badge +4
Mensen die reizen met een extra afdruk vallen nu bij de identiteitscontrole al door de mand en elk e-ticket heeft een nummer dat tot de echtheidskenmerken behoort, onder de afbeelding. De conducteur kan ook nog steeds stempelen. Probleem is hooguit dat de controle soms niet op identiteit maar op zicht is. Die identiteitscontrole met stempelen, zou altijd plaats moeten vinden als je het zo dicht mogelijk wil timmeren.
Een markering helpt helemaal niets! Zeker niet als ik met het origineel reis en een kennis na mij met een duplicaat, waarop die markering dus niet staat. Jouw voorstel is een stuk minder waterdicht dan de manier waarop het nu gaat.
Natuurlijk helpt die markering wel.
Reeds gescand e-ticket zonder markering = fraude, ergo de kennis valt door de mand.
Je kan het systeem toch zo maken dat de code op het e ticket maar eenmalig gescand kan worden ?

Zoals het nu werkt is fraude ook makkelijk want ID controle gebeurt ook maar 50% ofzo.
Reputatie 4
Badge
Je kan het systeem toch zo maken dat de code op het e ticket maar eenmalig gescand kan worden ?

Zoals het nu werkt is fraude ook makkelijk want ID controle gebeurt ook maar 50% ofzo.

Eenmaal scanbare tickets vereisen een betrouwbare internetverbinding en locatiebepaling (kan door conducteur zelf) omdat je op een reis meerdere keren gecontroleerd kan worden en bij het scannen alleen het al afgelegde deel afgeboekt moet worden en direct naar alle andere scanners verstuurd moet worden.

50% is volgens mij schromelijk overdreven. ID wordt vrijwel nooit gecontroleerd of het ligt natuurlijk aan mijn zeer betrouwbaar uitziende hoofd. :P

Het kaartje voor de Kreadoe kun je wel gewoon gebruiken dat is immers een apart geleverd ticket, je schoonzus hoeft dan alleen voor de trein te betalen als dat goedkoper is dan een nieuwe combikaart.
Ja bij mij ook niet vaak, maar ik denk zal positief denken haha
Waarom luisteren ze niet naar zijn klant
Ik vind het ook vervelend dat een e ticket niet overdraagbaar is. Ik heb 205 euro uitgegegven aan een thalys ticket en aan een doorgaande reis vanaf parijs. Weliswaar wist ik dat het no flex was - dus geen gekd terug e.d. - maar niet dat iemand anders er niet op kan reizen. Nu blijkt dat ik naar een begrafenis moet en het ticket niet kan overdragen. Ik heb het nog niet geprint, wel in pdf, maar ik vrees dat de NS mij niet zal helpen het over te dragen. Ik snap die redenering over verzilveren niet. De naam staat er dan toch al op in de digitale ruimte, of niet?
Ik snap zeker dat dit heel vervelend is Kaatje12, zeker als er iets verdrietigs als een begrafenis tussen komt. Ik raad je aan toch even contact op te nemen met NS International. Ik weet niet óf er iets mogelijk is, maar ik zou je verhaal in ieder geval even voorleggen. Hier kan je vinden hoe je ze kan bereiken.
Badge +3
Ik vind het ook vervelend dat een e ticket niet overdraagbaar is. Ik heb 205 euro uitgegegven aan een thalys ticket en aan een doorgaande reis vanaf parijs. Weliswaar wist ik dat het no flex was - dus geen gekd terug e.d. - maar niet dat iemand anders er niet op kan reizen. Nu blijkt dat ik naar een begrafenis moet en het ticket niet kan overdragen. Ik heb het nog niet geprint, wel in pdf, maar ik vrees dat de NS mij niet zal helpen het over te dragen. Ik snap die redenering over verzilveren niet. De naam staat er dan toch al op in de digitale ruimte, of niet?

In dergelijke gevallen zou je een beroep kunnen doen op je reisverzekering, als je die hebt natuurlijk. Juist voor onverwachte omstandigheden is het goed om een reis- en annuleringsverzekering te hebben. Zeker als je tickets hebt die je niet kunt wijzigen of annuleren.

Ik vind het advies van Chiel minder goed. Ik vind het niet redelijk dat in een dergelijk geval zou worden terugbetaald. Dat lijkt op willekeur. Het klinkt hard, maar mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de (goedkope) tickets die ze kopen. En ze zijn zelf verantwoordelijk om een verzekering af te sluiten voor het geval zich onvoorziene omstandigheden voordoen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelf om die reden ook een doorlopende reisverzekering. Dan kun je altijd de goedkoopste tickets boeken en in noodgevallen kun je dan een beroep doen op de verzekering (gelukkig nog nooit nodig had).
Badge +3
Wij hebben om dezelfde reden een doorlopende reisverzekering. Zeker als je een paar keer per jaar naar het buitenland gaat is een doorlopende reisverzekering voordelig. Je kunt dan ook nooit vergeten een verzekering af te sluiten. Zelfs als het maar voor een dagje naar Antwerpen is.
Badge +3
Ik zou in zo'n geval (en zeker als je samen reist met iemand waarvan het ticket wel klopt) de legitimatie meenemen van de persoon op het 'foutieve' ticket en bij controle uitleggen dat diegene niet mee kon wegens ziekte, en dat dat een familielid is.

Ik neem aan dat men dan wel snapt dat je te goeder trouw reist en niet op een of andere kopie van een ticket van Jantje, Pietje of Mientje.
Dat wil ik héél sterk afraden Robert.
Badge +3
Dat wil ik héél sterk afraden Robert.
Dat snap ik. Beste is natuurlijk een eigen kaartje voor de trein, en het foutieve ticket alsnog gebruiken als het een combi-ticket is voor bijv. een evenement of de Efteling.
Reputatie 1

Voor internationale reizen gelden, voor zover ik kan googelen, andere regels. Bel het servicenummer voor meer informatie.
Reputatie 4

Voor internationale reizen gelden, voor zover ik kan googelen, andere regels. Bel het servicenummer voor meer informatie.

Ben bang dat het daar iets te laat voor is.

Reageer