beantwoord

E-tickets (actiekaartjes) en traject

• 23 april 2019
  • 16 reacties
  • 472 Bekeken

Badge +3
Een interessante vraag op Twitter:

Ik woon in R'dam, en moet donderdag eerst naar Leiden, dan Tilburg en weer terug naar huis. Mag ik dan een dagretour Leiden - Tilburg online kopen uit de Spoordeelwinkel icm LaPlace of is dat qua reis niet toegestaan?

Ik zie het probleem eigenlijk niet. Die retourtjes kennen alleen een begin- en eindstation, maar in/uitstappen onderweg is toegestaan, Rotterdam ligt gewoon op het traject... en vanaf Leiden mag je ook nog via Schiphol - Utrecht - Den Bosch naar Tilburg volgens de reisplanner!

Je reist sowiezo geen enkel deel van het retourtje twee keer op die dag... (als dat bij controle van een e-ticket al gecheckt wordt). Dus je legt per saldo (aan reisadviezen en kilometers) exact (niet meer en niet minder) een retourtje Leiden - Tilburg af.

Bovendien is de prijs van dat (actie)kaartje totaal onafhankelijk van begin en eindpunt, dus daar mag je zo creatief in zijn als je maar zou willen, toch? Leiden - Tilburg lijkt me dan dus voldoende, en hoe je dat retour/rondje maakt is niet van belang? 🤔
icon

Beste antwoord door Jouke NS 24 april 2019, 14:31

Aangezien er door ^AR al een reactie op de vraag aldaar is gegeven ga ik ervan uit dat dit is uitgezocht door haar. Ik denk overigens dat je zelf ook een goede suggestie geeft, namelijk reizen tussen Leiden en Tilburg met het ticket en een extra ticket erbij kopen voor de stop op Rotterdam.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Bij de reis Rotterdam-Leiden kan er controle zijn en wordt de Azteccode uitgelezen. Ik ben bang dat dat als de terugreis wordt geregistreerd in het geval als je kiest voor Leiden-Tilburg. Als je de terugreis hebt gemaakt, kun je de heenreis niet meer maken en ook Tilburg-Rotterdam niet, want dat wordt gelezen als de terugreis die je al gemaakt hebt onderweg tussen Tilburg en Rotterdam. Het zal niet werken als die controle tussen Rotterdam en Leiden is. Dan kun je na Leiden dus niet verder reizen, want bij controle val je ook op de 'heen'reis door de mand en weer tussen Tilburg en Rotterdam. Ik ga er even van uit dat er controle is en hoe dan ook, die kan er zijn.

De code wordt opgeslagen en de conducteur kan die eerdere controle terug zien.
Het gat in het verhaal zit hem natuurlijk in het mogen onderbreken van de reis. Maar je kunt niet vroeg gecontroleerd zijn tussen Rotterdam en Leiden en later weer gescand tussen Tilburg en Rotterdam. Dan klopt het dus niet. 😉 Je mag de weg wel onderbreken maar je kunt nooit eerder op je bestemming gecontroleerd zijn dan op de tijd waarop je vertrekt uit Tilburg.

Twee verschillende routes maakt het wel grappig maar ook dan kan het conflicteren. Bij controle en registratie van de Azteccode, zal het niet werken.

Edit: Ik zie, net als Momo hieronder, geen alternatieve route, alleen Leiden-Tilburg via Den Haag en Breda.
Waar is die route gevonden?

Wel grappig dit. Het zwaard van Salomo gaat naar NS. Het mag niet, op grond van bovenstaande, imho.
Reputatie 7
Badge +3
Zoals ik het zie mag je met een dagretour Leiden - Tilburg onderweg uitstappen in Rotterdam.
Dus heen Leiden, Rotterdam, Tilburg en terug in omgekeerde volgorde.

Maar begin je in je woonplaats Rotterdam en ga je eerst naar Leiden, dan heb je eigenlijk al een stuk van je terugreis.
En ik vind zo geen reisadvies van de Sleutelstad naar Tilburg via Utrecht en Den Bosch, alleen via Den Haag (en dus Rotterdam), of heb je daar bepaalde opties aangevinkt?
Reputatie 7
Badge +3
wanneer je van Rotterdam naar Leiden reist op de heenweg, dan reis je eigenlijk tegen de reisrichting in.
Wat diegene wil is eigenlijk een via-reis, maar die worden niet meer aangeboden.
Reputatie 7
Badge +3
Mogelijke oplossing, enkele reis Rotterdam - Leiden, en daarna mag je je dagretour Leiden - Tilburg gebuiken. Op de terugweg stap je alleen niet uit in Leiden, maar al in Rotterdam.
Badge +3
Het wordt wel een puzzel, maar als je de optie voor twee enkeltjes kiest kan je er natuurlijk gewoon een dagkaart (rondje) van maken!

Bij deze aanbieding kies je vanaf nu zelf hoe je met de trein reist. Wil je op dezelfde dag heen en terug? Ga dan voor het vertrouwde Dagretour. Kies voor 2 keer een enkele reis als je op twee verschillende dagen wilt reizen. Bijvoorbeeld op vrijdag heen en zondag terug.

Waar ga jij naartoe?

Reis met dit treinkaartje met korting naar een station van jouw keuze in Nederland, en weer terug.

Nou, dat is dan Rotterdam - Leiden/Schiphol of Amsterdam Centraal, en dan via Den Bosch en Tilburg weer terug of zo... (reisplanner) Moet lukken, alhoewel, dan zit je weer met een advies naar Tilburg krijgen, en hoe kom je vanaf daar in Rotterdam? Maar er stond toch "en weer terug?" 😛
Reputatie 7
Badge +4
Met een dagkaart is het nooit een probleem, maar dat was de vraag niet, lol.
Reputatie 7
Badge +3
Voor de AH daldagkaart is die persoon nu net een dag te laat, die was t/m gister te koop. Dan kan je reizen hoe je wilt, al wil je eerst naar Groningen. Maar dan wel om 16.00 de trein uit.
Badge +3
Daarom zag ik het probleem ook niet zo, om een retourtje tegen vaste prijs te maken en dan zelfs zonder omweg of via Groningen.

Rotterdam - Leiden - Tilburg (en terug) is een (kort) rondje!

En onderweg instappen zou met een e-ticket (je mag niet twee keer op hetzelfde traject reizen want dat kunnen ze zien?!) niet zo'n probleem moeten zijn.

Zeker als op je retourtje Groningen of Buitenpost of Vlissingen staat, en het precies hetzelfde kost, toch?

Maar met de optie voor twee enkeltjes (zelfde actie, wel duurder) kom je er ook. Retour Leiden - Tilburg retour met extra/dubbel/apart betalen voor dat enkeltje Rotterdam - Leiden dus maar, want dan ben je klaar.

Dat kost via die actie € 5,- extra, maar met 40% korting op je ov-chipkaart slechts € 4,68 (incheck vóór de ochtendspits, en dan mag je de reis ook voortzetten tussen 6:30 en 9:00).
Reputatie 7
Badge +3
Probleem is nu eenmaal dat het 2 verschillende kaartjes zijn.

Een dagretour is geen dagkaart.

Met de Spoordeelwinkel dagretour mag je na 9.00 reizen, dus ook in de middag spits, maar alleen van A naar B en terug, en eventueel ergens op de route uitstappen.
Met de AH of andere actie daldagkaartjes mag je niet in de spits in de trein zijn, maar maakt het niet uit hoe je reist.
Badge +3
De ochtendspits en ov-chip incheck even aangevuld in vorige reactie.
Bijzonder dat je deze case naar onze Community haalt, Robert B. Kun je wellicht een link geven naar de conversatie op Twitter? Ik ben namelijk allereerst wel benieuwd wat mijn collega's hebben aangegeven.
Badge +3
Zoals @Thom aangeeft staat of valt dit verhaal met controle tussen Rotterdam en Leiden. En omdat je er vanuit moet gaan dat je gecontroleerd wordt, vrees ik dat de vlieger niet opgaat. Een controle tussen Rotterdam en Leiden zal inderdaad als de laatste etappe op weg terug naar Leiden worden beschouwd.
Wat wel kan is om een actieretour van Leiden naar Tilburg te kopen met daarbij een enkele reis van Rotterdam naar Leiden. (Van het actieretour gebruik je dan het gedeelte van Rotterdam terug naar Leiden niet.)
In plaats van 3 enkele reizen (€7,80+19,20+13,80=40,70) betaal je dan €19+7,80=26,80. En je krijgt er nog een lunch van La Place bij ook. En omdat het een ticket vol tarief is, kun je in de spits al van Rotterdam naar Leiden reizen. @Momo had deze suggestie ook al gedaan.

Ik zie overigens ook niet hoe met zo'n goedkoop retour van Leiden via Utrecht naar Tilburg zou mogen reizen. De reisplanner toont alleen een reismogelijkheid via Rotterdam.

In een nog niet zo grijs verleden kon je voor dit soort situaties bij NS rondreizen en retours met via-stations kopen. Dat is jaren geleden afgeschaft.
Badge +3
Bijzonder dat je deze case naar onze Community haalt, Robert B. Kun je wellicht een link geven naar de conversatie op Twitter? Ik ben namelijk allereerst wel benieuwd wat mijn collega's hebben aangegeven.
Dat was deze https://twitter.com/ErwinAlberti/status/1120770997119016960

En voor @iMark ik had gisterenavond wat willekeurige adviezen aangeklikt en zag dat je om bijv. 5:53 via Schiphol en 's-Hertogenbosch gestuurd wordt. Of je die reis dan ook op andere tijdstippen mag maken weet ik eigenlijk niet.
Aangezien er door ^AR al een reactie op de vraag aldaar is gegeven ga ik ervan uit dat dit is uitgezocht door haar. Ik denk overigens dat je zelf ook een goede suggestie geeft, namelijk reizen tussen Leiden en Tilburg met het ticket en een extra ticket erbij kopen voor de stop op Rotterdam.
Badge +3
Als je i.pv. Leiden - Tilburg op je La Place retourtje (of 2 enkeltjes) Schiphol - Tilburg invult krijg je de hele dag adviezen via of Utrecht/Den Bosch én Rotterdam/Breda (en mag je dus ook toeslagvrij van/naar/via Leiden en Den Haag?)

Kost hetzelfde, en dan hoef je hooguit een enkeltje Leiden - Schiphol erbij te kopen om de "rondreis" te kunnen maken.
Badge +3
@Robert B
Dan ondervang je nog steeds het probleem niet wanneer je tussen Rotterdam en Leiden wordt gecontroleerd. De controle van de code zal aangeven dat je je op de terugreis bevindt en niet op de heenreis. Idem dito voor retour van Schiphol naar Tilburg.

Omdat Rotterdam een tussengelegen station is op de route van Tilburg naar Leiden zul je een enkeltje moeten bijkopen. Bij een retour van Tilburg naar Leiden zul je een enkeltje van Tilburg naar Rotterdam moeten bijkopen. Bij een retour van Leiden naar Tilburg zul je een enkeltje van Rotterdam naar Leiden moeten bijkopen. Dat laatste is €6 duurder.

Reageer