beantwoord

geldigheid kaartje ns/Hema

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
De geldigheid van een hema dagretour is volgens de ns site doordeweeks vanaf 09:00. Nu is mijn plan om aankomende maandag vanaf Amsterdam centraal te reizen naar Antwerpen centraal, op de online route planner zie ik dat er om 08:52 een trein vertrekt die direct vanaf Amsterdam centraal naar Antwerpen centraal rijdt, namelijk de NS International Intercity richting Brussel-Zuid/Midi welke ook bij Antwerpen centraal stopt. Nu is mijn vraag, is het mogelijk om de bovenstaande trein te nemen zonder mogelijk een boete te krijgen, zijn die fatale 8 minuten van belang of loop ik het risico om de eerste 8 minuten wel een boete te kunnen krijgen en pas vanaf 09:00 legaal in de trein te zitten?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 29 april 2016, 14:35

Volgens dit bericht zijn alle vervoerbewijzen die vanaf 9:00 geldig zijn, eigenlijk geldig vanaf 8:55. Uw gewenste vertrektijd van 8:52 is alsnog te vroeg. U kunt eventueel een extra kaartje kopen tot het eerste station waar de trein na 8:55 halthoudt. Doet u dat niet, dan kan er een boete van 50 euro worden uitgeschreven.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
Je kunt vanaf 08.55 uur inchecken en reizen. Daarvoor niet. Je kunt dus niet zo maar reizen met de trein van 08.52 uur.

Wat je kunt doen, is met een trein eerder op saldo of met een los kaartje van Amsterdam Centraal naar Schiphol reizen. Daar moet je even naar boven om uit te checken en kun je inchecken met je Hema-kaartje.Vanaf Schiphol kun je dan om 09.07 uur naar Antwerpen reizen.
Volgens dit bericht zijn alle vervoerbewijzen die vanaf 9:00 geldig zijn, eigenlijk geldig vanaf 8:55. Uw gewenste vertrektijd van 8:52 is alsnog te vroeg. U kunt eventueel een extra kaartje kopen tot het eerste station waar de trein na 8:55 halthoudt. Doet u dat niet, dan kan er een boete van 50 euro worden uitgeschreven.
Wat je kunt doen, is met een trein eerder op saldo of met een los kaartje van Amsterdam Centraal naar Schiphol reizen. Daar moet je even naar boven om uit te checken en kun je inchecken met je Hema-kaartje.Vanaf Schiphol kun je dan om 09.07 uur naar Antwerpen reizen.

Een e-ticket is handiger. Daarmee hoef je niet uit te checken, dus kun je gewoon in dezelfde trein blijven zitten.
Badge +3
Hoe wil je dan inchecken met de Hema-kaart als je om 08.52 wilt vertrekken? Dat gaat volgens mij niet voor 08.55 uur.
Hoe wil je dan inchecken met de Hema-kaart als je om 08.52 wilt vertrekken?
Niet. Dat is ook een e-ticket, dus daar hoeft niet mee ingecheckt te worden.
klopt, een hema dagkaart is ook een e-ticket, in-checken is dus niet nodig, als ik om 8:55 dus al een geldig bewijs heb zou dat betekenen dat ik 3 minuten zonder geldig vervoersbewijs reis(aannemende dat er geen vertraging is). Weet iemand toevallig ook of de reis die ik in mijn eerste reactie noemde toegestaan is met de hema dagkaart?
Weet iemand toevallig ook of de reis die ik in mijn eerste reactie noemde toegestaan is met de hema dagkaart?

Afgezien van het tijdstip van vertrek is het Hema dagretour geldig in die trein.
Badge +3
OK. Dan is het inderdaad voldoende om bijvoorbeeld een e-ticket te kopen tot het eerste station waar de trein na 09.00 stopt en dat is in dit geval Schiphol. (Ik had me niet gerealiseerd dat het Hema-ticket een e-ticket is en geen eenmalige chipkaart.)
En omdat je dan 2 e-tickets hebt, hoef je je geen zorgen te maken over het inchecken.

En ja, na 09.00 uur is je Hema-ticket gewoon geldig.
Mag je wel een trein nemen die om 8:55 uur vertrekt? In dat geval is mijn advies: neem vanaf Amsterdam Centraal om 8:55 de Intercity Direct, deze vertrekt van spoor 15b, en stap in Rotterdam Centraal dan alsnog over op dezelfde intercity richting België. Dit is dezelfde trein die in Amsterdam om 8:52 uur vertrekt.
Mag je wel een trein nemen die om 8:55 uur vertrekt? In dat geval is mijn advies: neem vanaf Amsterdam Centraal om 8:55 de Intercity Direct (...)
Dat mag. Dan moet TS er wel een Toeslag bij kopen, maar dat is goedkoper dan een los kaartje voor Amsterdam Centraal - Schiphol. Nadeel is de extra overstap en de onbetrouwbaarheid van de ICd.
Mag je wel een trein nemen die om 8:55 uur vertrekt? In dat geval is mijn advies: neem vanaf Amsterdam Centraal om 8:55 de Intercity Direct (...)
Dat mag. Dan moet TS er wel een Toeslag bij kopen, maar dat is goedkoper dan een los kaartje voor Amsterdam Centraal - Schiphol. Nadeel is de extra overstap en de onbetrouwbaarheid van de ICd.

Als je naar België reist heb je met de Hema-dagkaart géén toeslag nodig.
Als je naar België reist heb je met de Hema-dagkaart géén toeslag nodig.
Check!

Wat een merkwaardige voorwaarde is dat: "Maak je een internationale treinreis? Dan is er géén toeslag nodig voor de Intercity Direct. Als je uitsluitend binnen Nederland reist, heb je wél een toeslag nodig voor deze trein."
Als je het ticket voor binnen Nederland wilt gebruiken, kun je in sommige gevallen een verder weg gelegen station in België kiezen om de Toeslag uit te sparen.
Reputatie 4
klopt, een hema dagkaart is ook een e-ticket, in-checken is dus niet nodig, als ik om 8:55 dus al een geldig bewijs heb zou dat betekenen dat ik 3 minuten zonder geldig vervoersbewijs reis(aannemende dat er geen vertraging is). Weet iemand toevallig ook of de reis die ik in mijn eerste reactie noemde toegestaan is met de hema dagkaart?
Het antwoord is nee en het blijft nee anders gaan mensen straks om 7.45 met zo'n goedkoop kaartje in de trein zitten. De voorwaarden lijken me volkomen duidelijk.
Het antwoord is nee en het blijft nee anders gaan mensen straks om 7.45 met zo'n goedkoop kaartje in de trein zitten. De voorwaarden lijken me volkomen duidelijk.
Niet waar. Zie: https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/groepsretour-857-vertrekken-23787/index1.html#post144591

Reageer