beantwoord

Geldigheid Kruidvat kaartje als je nog in de trein zit

• 3 januari 2020
  • 18 reacties
  • 529 Bekeken

Ik ga de trein in om 15.33 uur cs Utrecht richting Gouda Goverwelle, na woerden komt er controle en het is 16.10 uur inmiddels. De conducteur verteld dat het kaartje niet geldig is want u reist in de spits !

Ik kan de trein toch niet stil zetten omdat het 16.00 uur is en dat ik er dan uit kan ?

Hoe werkt dit dan, ik dacht als je op tijd in de trein zit is het kaartje toch gewoon geldig.

Gelukkig zag de conducteur het door de vingers want inmiddels waren we op Gouda Goverwelle aan gekomen en mochten we uitstappen.

gr. Ron

icon

Beste antwoord door Tochjo 3 januari 2020, 18:28

Bij vervoerbewijzen met een chip erin is het tijdstip van inchecken bepalend. Bij e-tickets is het tijdstip van reizen bepalend. Het kaartje van Kruidvat is een e-ticket en daarmee mag u zich in de spitsuren dus niet in de trein bevinden.

U kunt de trein niet stilzetten om 16.00 uur, maar u kunt er wel voor zorgen dat u een trein neemt die voor 16.00 uur op uw bestemming aankomt. U kunt ook vooraf een extra kaartje kopen voor het deel van de reis na 16.00 uur als u toch een trein moet nemen die na 16.00 uur aankomt op uw bestemming.

Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3

Bij vervoerbewijzen met een chip erin is het tijdstip van inchecken bepalend. Bij e-tickets is het tijdstip van reizen bepalend. Het kaartje van Kruidvat is een e-ticket en daarmee mag u zich in de spitsuren dus niet in de trein bevinden.

U kunt de trein niet stilzetten om 16.00 uur, maar u kunt er wel voor zorgen dat u een trein neemt die voor 16.00 uur op uw bestemming aankomt. U kunt ook vooraf een extra kaartje kopen voor het deel van de reis na 16.00 uur als u toch een trein moet nemen die na 16.00 uur aankomt op uw bestemming.

Reputatie 7
Badge +3

Met dit kaartje mag u inderdaad niet tijdens de spits in de trein zijn. U moet de trein hebben verlaten uiterlijk op het laatste station voordat het 16:00 is en niet pas het station erna. Of uw reis zo plannen dat u uw bestemming al bereikt heb om 16:00. Enige uitzondering is bij vertraging wanneer u bij het oorspronkelijke reisadvies wel voor 16:00 op uw bestemming zou zijn maar door vertraging wordt het bv 16:10, dan is dat toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Het Kruidvat kaartje is niet tussen 16 uur en 18.30 uur geldig in de trein en je mag je ermee in die periode niet meer in de trein bevinden. Je had dus voor 16 uur moeten uitstappen of vanaf het laatste station voor 16.00 uur een aanvullend vervoersbewijs moeten hebben.

Je hebt geluk gehad. De conducteur had jou een boete van €50 + de ritprijs vanaf het laatste station voor 16 uur tot jouw eindsration kunnen geven.

In het vervolg goed de voorwaarden lezen als je een goedkoop kaartje koopt.

Badge +3

Vervelend, want de treinen naar Gouda stoppen niet in Woerden (en ook niet in Goverwelle dus wat staat er eigenlijk op je Kruidvat kaartje?)

Als je naar Gouda gereisd bent kom je daar normaal keurig om 15:51 aan, en bij vertraging mag je de reis afmaken in de spits.

Maar als je dan terug wilt naar Goverwelle is je Kruidvat kaartje niet geldig, afgezien nog of je die terugsteek ook buiten de spits zou mogen maken.

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend, want de treinen naar Gouda stoppen ook niet in Woerden.

Dus daar uitstappen of een e-ticket naar Gouda kopen telt ook niet.

Alleen de sprinter richting Den Haag stopt op Gouda Goverwelle. En die sprinter stopt ook in Woerden.

Badge +3

Vervelend, want de treinen naar Gouda stoppen ook niet in Woerden.

Dus daar uitstappen of een e-ticket naar Gouda kopen telt ook niet.

Alleen de sprinter richting Den Haag stopt op Gouda Goverwelle. En die sprinter stopt ook in Woerden.

Oh ja, ik herinner me alleen de sprinters die tot Woerden gingen maar dat was 2018 of zo. Tegenwoordig kan ik in Utrecht altijd prima overstappen op de IC Leiden dat was vroeger heel hard rennen!

15:33 was in ieder geval de IC Rotterdam. Daarmee kom je (normaal gesproken) om 15:51 in Gouda en moet dan terugsteken voor Goverwelle.

Dat zou normaal gesproken lukken (sprinter 15:56-15:59 rit 6857) maar die reed niet, dus kom je dan uit in de 16:03-16:06 (rit 7759) en dan gaan ze moeilijk doen inderdaad, want aantonen dat je vanuit Utrecht kwam kan niet.

Of dat met een Kruidvat kaartje mag (zie zo gauw geen terugsteekadviezen) is ook nog maar de vraag want dat zijn volgens mij geen dagkaartjes maar retourtjes.

Reputatie 7
Badge +3

16.10 uur aankomen bij Gouda Goverwelle kan alleen met sprinter van 15.39 uur vanaf Utrecht Centraal of 15.34 uur vanaf Utrecht Vaartserijn.

Badge +3

16.10 uur aankomen bij Gouda Goverwelle kan alleen met sprinter van 15.39 uur vanaf Utrecht Centraal of 15.34 uur vanaf Utrecht Vaartserijn.

Ah, dan ben ik in de war omdat er 15.33 stond.

Grappig trouwens dat je met diezelfde 15.39 (SPR Den Haag) ook 3 minuten eerder op Goverwelle zou kunnen zijn door in Woerden over te stappen op de sprinter naar Rotterdam (3 minuten cross-platform i.p.v. 6 minuten stilstaan) :sweat_smile:

Maar goed, op het randje van de vakantieperiode niet moeilijk doen over aankomst 16:07 of 16:10 lijkt me wel zo gezellig… of zou een SLT-4 naar Woerden/Den Haag gewoon vol gezeten hebben op vrijdag 3 januari?

Als ik een Kruidvat retourtje zou hebben en naar Goverwelle moet zou ik er gewoon Gouda op gezet hebben en dan de IC vanuit Utrecht nemen en stukje terugsteken. Dan was ik er volgens planning om 15:59 maar omdat die niet reed pas om 16:06

En als men daarover moeilijk doet… nou ja theorie en praktijk en zo dus :kissing_smiling_eyes:

Reputatie 5

@Robert B Er is altijd wel een randgeval of een reden om niet moeilijk te doen..wat denk je van mensen met halfuursdiensten die om 18.25 vertrekken? 🙂 Grenzen zijn nooit leuk, maar in dit geval is er gelukkig voor de reizigercoulant mee omgegaan en dat had niet gehoeven.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Terugsteken mag niet 😉 al is dat niet te zien. Maar denk dat er dan wel een boete gevolgd was, want na 16 uur in de trein met retour Gouda utrectussen Gouda en Goverwelle zit je fout.

Badge +3

Natuurlijk mag terugsteken niet, maar voor de kosten (Kruidvat kaartje) maakt het niet uit en bovendien zou je dan korter in de trein zitten en vóór 16.00 in Goverwelle kunnen zijn…

Randgevalletje dus, want een e-ticket retour is in de praktijk (totdat je controle krijgt) bijna gelijk aan onbeperkt heen en weer tussen in dit geval Utrecht en Gouda.

De kans dat men moeilijk gaat doen over terugsteken (én voor 16.00 de trein uit bent!) is een stuk kleiner dan dat je na 16.00 nog onderweg bent van Woerden naar Goverwelle. :sweat_smile:

De pech gisteren was inderdaad dat de 15.56 van Gouda naar Goverwelle niet reed, en om dan na 16.00 in een volgende trein te stappen is terecht een UvB. Een HC die het snapt lief aankijken kan ook natuurlijk, voor die 3 minuten.

Reputatie 7
Badge +3

Randgevalletje dus, want een e-ticket retour is in de praktijk (totdat je controle krijgt) bijna gelijk aan onbeperkt heen en weer tussen in dit geval Utrecht en Gouda.

Dat "randgevalletje" is een verzinsel om onder voorwaarden van dit ticket uit te komen. Het is gewoon niet toegestaan.

Badge +3

Dat "randgevalletje" is een verzinsel om onder voorwaarden van dit ticket uit te komen. Het is gewoon niet toegestaan.

Weet ik ook wel, maar de HC is de ‘rechter’ en in de praktijk…

“Joh als ik die sprinter van 15.39 vanuit Utrecht genomen had was ik nooit voor 16.00 in Goverwelle en riskeer ik een UvB, dus heb ik de 15.33 genomen en nu wél op tijd uit de trein (nou ja, als de 15.56 gereden had uit Gouda). Kom maar op met die UvB! Oh nee wacht, we zijn er al! Waar is V&S om me op te vangen?”

Wat denk je dat zoiets je gaat opleveren? Ik denk een dikke lach van de HC voor je inzet! En met nog wat meer humor trapt hij je in Goverwelle er dan nog persoonlijk uit en heb jijzelf weer een goed verhaal… toch? :thinking:

Of een UvB, want het mag inderdaad in geen enkel geval en coulance is een heel vies woord. Nog viezer dan je voeten op een krantje in een verder lege coupé, of een kind onder de 4 dat een zitplaats bezet houdt. Al had je een drieling, die moeten op schoot (of in een kinderwagen op het balkon) want dat zijn de regels!

Streng zijn prima, maar wees reëel. De beschreven situatie in dit topic is geen UvB waard en is dan ook (mijns inziens) terecht niet geschreven.

@Robert BTerugsteken mag niet 😉 

Dat is tegenwoordig niet meer zo expliciet geregeld in de voorwaarden, je bent alleen verplicht om de NS Reisplanner te volgen (zonder via station) bij reizen met NS. In principe zal die geen advies geven inclusief terugsteken, behalve bij een heel lijstje stations waar het weer wel toegestaan is.

Badge +3

Utrecht - Goverwelle kan je sneller doen met terugsteken via Gouda… tel uit je winst NS minder reizigersminuten en keurig vóór 16.00 op bestemming.

Maar dan moet je eigenlijk in Gouda even uit- en weer inchecken!

Met een Kruidvat e-ticket zie ik het probleem dus echt niet. Moet er wel Gouda op staan natuurlijk, en niet Goverwelle - Zwolle of zo.

Voor heen en weer naar Utrecht gaat iemand natuurlijk geen Kruidvat kaartje gebruiken, tenzij je ze nog over hebt en ze op moeten. En als je dat toch doet wat maken die 3 minuten dan uit?

Mug.. olifant..  :joy:

Reputatie 6
Badge +2

Als ik van Muiderpoort naar Apeldoorn wil dan krijg ik als reisoptie een vertrek van 15:46 uur, waarbij ik terug moet naar Amsterdam Centraal om vervolgens weer langs Muiderpoort om 17:16 uur in Apeldoorn aan te komen. Er is ook een reisoptie om 15:54, waarbij je ook om 17:16 uur aankomt in Apeldoorn. Met terugsteken vertrek je dus eerder en leg je meer kilometers af om op hetzelfde moment aan te komen.

Ik begrijp niet waarom dit van de reisplanner hier wel mag en bij het voorbeeld van Utrecht naar Gouda Goverwelle niet.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt een retour Utrecht- Gouda Goverwelle. Dan mag je niet terugsteken want je hebt geen geldig vervoersbewijs voor Gouda Goverwelle naar Gouda en terug.

Je hebt een retour Utrecht-Gouda maar wilt eigenlijk naar Goverwelle. Ook dan mag je niet terugsteken, want je reist het stukje Goverwelle-Gouda 4x en je hebt een retour, geen dagkaart. Met OV-chipkaart moet je als je vanaf Utrecht in Gouda komt uitchecken en weer inchecken om naar Goverwelle te komen. Idem om van Goverwelle naar Gouda te komen. Dat je niet kunt in/uitchecken met een e-ticket betekent niet dat je dan onbeperkt heen en weer kan reizen met een retour. Een retour is 1x heen en 1x terug.

Het terugsteken op deze route wordt nergens als advies in de reisplanner gegeven, dus mag daar niet met een retour.

Ik begrijp niet waarom dit van de reisplanner hier wel mag en bij het voorbeeld van Utrecht naar Gouda Goverwelle niet.

De implementatie in de reisplanner is wat brak, pardon beperkt. Het is niks meer dan een lijstje van stations die meerdere keren aangedaan mogen worden. Je kan dus niet op trein-niveau o.i.d. aangeven dat het van trein x op y wel mag, maar van y op z niet. Dan zou je overstappen tussen die treinen expliciet moeten verbieden, maar dat is dan weer breder dan alleen terugsteek-scenarios.

Ik ben het overigens met je eens dat de huidige opzet niet erg duidelijk is, maar wilde toch aangeven dat je niet kortweg kunt stellen dat het niet is toegestaan, ook niet voor een specifiek traject. Het lijstje kan wijzigen (gebeurt ook), en zoals we vaker zien kunnen er allerlei edge-cases zijn waarin zo’n advies toch uit de reisplanner komt rollen. Op dat moment is het wel degelijk toegestaan, want je volgt een door NS geadviseerde route (zonder Via-station e.d. natuurlijk).

Reageer