beantwoord

Geldigheid op Hemelvaartsdag

ik heb een los actiekaartje gekocht die de hele dag geldig is in het weekend. geldt die regeling dan ook voor hemelvaartsdag?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 6 April 2017, 13:48

Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Helaas voor u, niet. Het is een donderdag en wordt niet als een zondag gerekend. Het is wel een feestdag, maar die worden voor de geldigheid van uw kaartje dus niet als een zondag gezien.
Actiekaartjes zijn toch ook geldig op feestdagen ? Is dat nu weer veranderd ?
Thom heeft gelijk. Heb NS ook ff gebeld en die zeggen dat de voorwaarden per actie verschillen. Voor feestdagen moet er bij staan in de voorwaarden
Reputatie 7
Badge +4
Het moet in de voorwaarden van de actiekaartjes staan. Die zijn leidend.

Edit: U reageerde net even sneller 😉
Dat is raar want niet zolang geleden communiceerde NS hier op dit forum dat alle actiekaartjes ook op feestdagen geldig waren.
Reputatie 7
Badge +3
Dat hangt van de voorwaarden van het actiekaartje af. Ik heb hier nog een AH-kaartje liggen dat geldig is t/m 7 mei 2017. Er staat expliciet op dat het niet geldig is op Koningsdag. Maar dus wel op andere feestdagen. Maar dat komt ook dat doordat dit actiekaartje geldig is van maandag t/m vrijdag na 09.00 uur en in het weekend de gehele dag.
Dan krijgen we wel weer de immer terugkerende discussie of dit kaartje wel geldig is voor 09.00 uur als de feestdag op een maandag valt, zoals Tweede Paasdag.

Ik zou zeggen, NS moderators, kom er maar in. 🙂
Zie hier o.m. https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/bakkerij-bart-24238/index2.html#post206011

Sivan NS schreef:
Ik heb dit bericht al eens eerder ergens gepost, maar herhaal hem nog even:

We hebben sinds 1 januari één regeling voor feestdagen, losse vervoersbewijzen, acties en abonnementen. Ook is er 1 pagina waar de juiste info staat ns.nl/feestdagen waarnaar verwezen kan worden. De kleine verschillen zijn gelijkgetrokken; zo zijn actiekaarten nu ook geldig op feestdagen en is Samenreiskorting per 1 januari gelijkgetrokken met het Dal Voordeel.
Reputatie 7
Badge +3
Die pagina ken ik ook. Maar of mijn AH-actiekaartje op Tweede Paasdag voor 09.00 uur geldig is, kan ik daar niet terugvinden. Vandaar mijn oproep aan de NS moderators om er weer eens aandacht aan te besteden.
Klopt maar dat dit duidelijk wordt gecommuniceerd op die pagina heb ik eigenlijk al opgegeven. Daar zijn we al een jaar mee bezig volgende week.
Reputatie 7
Badge +4
Bijvoorbeeld bij Weekendvrij was het zo dat vrij reizen in het weekend mocht. De aanpassing was, dat vrij reizen nu ook op feestdagen was toegestaan. Dit ging gepaard met een verhoging van de abonnementsprijs. Een actiekaartje voor het weekend is daarmee nog niet geldig voor een feestdag. Het blijkt in het verleden wel eens zo geweest te zijn dat actiekaartjes voor het weekend ook geldig bleken te zijn op Paas- of Pinkstermaandag. De geldigheid wordt bepaald door de voorwaarden van het actiekaartje en die kunnen zeer verschillend zijn.
Maar het zou inderdaad goed zijn dat alles over Hemelvaartsdag, de dag erna en Paasmaandag nog even apart wordt uitgelegd door NS.
NS heeft expliciet gecommuniceerd dat er 1 lijn wordt getrokken met actiekaartjes sinds 1 januari 2016. Ze zijn daarmee WEL geldig op feestdagen tenzij er expliciet staat vermeld in de voorwaarden dat ze niet geldig zijn bv op Koningsdag.

Het moet worden vermeld op de betreffende pagina van NS, de actiekaartjes waren op Tweede Kerstdag nog geldig, het AH Weekend kaartje was toen een expliciete uitzondering (wat nergens bleek uit de voorwaarden op het AH weekend kaartje).
.
Aan uitleg hebben we weinig, want elke keer is het weer anders en dan houden we deze discussies. NS Klantenservice en NS conducteurs weten het ook niet meer zo.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan me de uitgebreide discussie vorig jaar nog goed herinneren. Meestal komt het op rond Pasen omdat dan de feestdagenperiode aanbreekt. NS heeft het inmiddels goed geregeld voor de reguliere abonnementsvormen.

De actiekaartjes blijven een beetje een zwart gat. Het zou zonde van ieders tijd en moeite zijn wanneer weer honderd keer dezelfde vragen beantwoord moeten worden. Handiger zou zijn wanneer alle voorwaarden van alle actiekaartjes door NS op een webpagina worden gezet zodat iedereen daarnaar verwezen kan worden.

Ik denk dat het verstandig is om de geldigheid van de actiekaartjes geheel los te maken van de abonnementen en er een aparte pagina aan te wijden. Dan kan er geen verwarring ontstaan.

Dan nog een tip aan NS. Volgens mij heeft het alleen maar voordelen om actiekaartjes zoals mijn AH-kaartje op Tweede Paasdag (en vergelijkbare kaartjes ook op andere feestdagen) voor 09.00 uur geldig te laten zijn. Dat zorgt voor meer spreiding over de ochtend waardoor de eerste treinen na 09.00 uur minder druk zijn. Het kost niets en het levert tevreden reizigers op.
Bij vervoersbewijzen verkregen door een actie geldt altijd dat de voorwaarden van die betreffende actie leidend zijn. Daarin wordt vermeld of het ticket ook geldig is op feestdagen.
@Annewil . Lees anders even de discussie van vorig jaar en het citaat van Sivan NS hierover en onze reacties.
Reputatie 7
Badge +3
Bij vervoersbewijzen verkregen door een actie geldt altijd dat de voorwaarden van die betreffende actie leidend zijn. Daarin wordt vermeld of het ticket ook geldig is op feestdagen.
Het spijt me, maar dat is niet bepaald een antwoord op onze vragen.
Voor iedere actie worden afspraken gemaakt met retailers. Het komt daarbij voor dat er een afwijking is tussen producten. Vandaar altijd goed de voorwaarden lezen bij het product. Om welk actiekaartje gaat het, Els?

Hetgeen ik eerder schreef klopt nog steeds: we hebben sinds 1 januari 1 regeling voor feestdagen, voor losse vervoersbewijzen, acties en abonnementen. Actiekaarten zijn dus ook geldig op feestdagen, maar er kan dus per actiekaart een uitzondering worden gemaakt.
Reputatie 7
Badge +3
Maar mag ik op Tweede Paasdag voor 09.00 uur op reis met mijn AH-kaartje?
Waarom wordt dit niet duidelijk gecommuniceerd op jullie site ? Die onduidelijkheid is er al meer dan 1 jaar.

De voorwaarden op actiekaartjes geven ook geen uitsluitsel, het Kruidvat kaartje heeft een uitzondering voor Koningsdag (net als AH) maar beide kaartjes reppen nergens over dat ze al dan niet geldig zijn op andere feestdagen bv Tweede Paasdag.

NS medewerkers geven ook elke keer tegenstrijdige informatie (zie ook reactie 3 en reactie 13))
Reputatie 7
Badge +4
Men zal er over moeten reppen dat ze geldig zijn, anders is het niet het geval. Het gegeven dat er niet over gesproken wordt, betekent uiteraard niet dat het dus dan wel mag.

Het Kruidvatkaartje rept over Koningsdag omdat het in het weekend valt, dus in de geldigheidsperiode van het Kruitdvatkaartje. Het noemen ervan staat los van de andere feestdagen en daar kun je dus ook geen rechten aan ontlenen.
Dat lijkt me niet als de algemene regel is dat actiekaartjes wel geldig zijn op feestdagen.

Dat weet je ook Thom, Kruidvatkaartjes waren vorig jaar gewoon geldig op Tweede paasdag en Tweede Kerstdag. Toen stond er precies hetzelfde op vermeld als nu.

Ik zou niet weten waarom je geen rechten kan ontlenen als NS het zelf expliciet heeft gezegd op dit forum.

Dan herhaal ik iMark maar : Het zou zonde van ieders tijd en moeite zijn wanneer weer honderd keer dezelfde vragen beantwoord moeten worden. Handiger zou zijn wanneer alle voorwaarden van alle actiekaartjes door NS op een webpagina worden gezet zodat iedereen daarnaar verwezen kan worden.
@iMark, je kunt de voorwaarden van http://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html aanhouden. Als er op jouw actiekaart niet expliciet iets over wordt gezegd (en dat is zo, alleen over Koningsdag wordt gesproken), valt jouw actiekaart onder de algemene feestdagvoorwaarden.
Reputatie 7
Badge +4
Ik meende me te herinneren dat we hier toen stelden dat ze niet geldig zouden zijn en het bleek dat in de voorwaarden stond dat het wel mocht op Tweede Paasdag. Maar nu moet ik het van mijn geheugen hebben en dan begint de leeftijd wel eens een rol te spelen 😉 Ik zie het zo snel niet staan en de zoekfunctie van dit forum heeft niet de kracht van de software van Apple 😉
Mark, wat mij betreft mag je gaan reizen met dit kaartje op 2e Paasdag. Mocht je problemen hebben tijdens je reis, mag je je bij mij melden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet best dat ik met dat kaartje mag reizen op Tweede Paasdag. Maar mag ik dat ook vóór 09.00 uur? Die vraag stel ik nu voor de derde keer.
Op het kaartje zelf staat: maandag t/m vrijdag vanaf 09.00. Er wordt niets gezegd over Tweede Paasdag. Er staat alleen: zaterdag en zondag de gehele dag. Vorig jaar is in deze discussie voorgesteld om dan op de kaartjes 'zaterdag, zondag en op feestdagen de gehele dag' op de kaartjes te zetten. Maar met die suggestie is blijkbaar niets gedaan.
Ja want er staat niets expliciet vermeld over Tweede Paasdag.

De vraag is alleen of het personeel ook over die informatie beschikt.

Reageer