geldigheids gebied Amsterdam region travel ticket | NS Community
beantwoord

geldigheids gebied Amsterdam region travel ticket


Hallo allemaal,

Ik vraag mij af waarom een Amsterdam region travel ticket niet geldig is op het NS station Nieuw Vennep. Zoals de naam van de kaart aangeeft gaat het kennelijk om een vervoersbewijs die geldig is in de regio Amsterdam. Hilversum valt hier wel onder maar Nieuw Vennep niet? Hilversum is qua afstand zelfs verder vanaf Amsterdam centraal. Ik heb namelijk een hostel in Nieuw Vennep waarbij ik geregeld gasten heb die een Amsterdam region travel ticket hebben aangekocht die ik dan moet meedelen dat deze enkel tot Hoofddorp geldt, per trein dan. Je kunt blijkbaar wel vanaf Hoofddorp in de bus stappen naar Nieuw Vennep alleen stopt deze bus niet op station Nieuw Vennep maar helemaal aan de andere kant van Nieuw Vennep. Ik zie hier echt de logica niet van in. Nieuw Vennep is gewoon regio Amsterdam en gasten die bij mij of in een van de andere hotels in Nieuw Vennep verblijven hebben als hoofdbestemming Amsterdam. Dat de kaart niet in Sassenheim geld kan ik begrijpen, dit ligt immers in Zuid Holland. Hierbij de vraag/ suggestie om de kaart ook te laten gelden op station Nieuw Vennep.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 14 June 2018, 18:22

Bekijk origineel

10 reacties

Hallo chol1977 en welkom bij de NS Community,

Het Amsterdam & Region Travel Ticket is gericht op buitenlandse toeristen, maar mag door iedereen (dus ook Nederlanders) gebruikt worden. Ik snap jouw gedachtegang dat het vreemd overkomt dat je wel met dit ticket naar Hilversum kan reizen en niet naar Nieuw-Vennep. Een antwoord waarom dit het geval is kan ik je helaas niet geven. Hier is destijds door onze marketing over nagedacht en besloten naar welke stations je wel en niet mag reizen. Waarschijnlijk vanwege dat deze ticket echt is bedoelt voor buitenlandse toeristen is het station Hilversum wel meegenomen en Nieuw-Vennep niet.
Bedankt voor de reactie. Als ik het dus goed begrijp zijn Hilversum maar ook bijv. Almere toeristische gebieden? Dit zijn toch ook gewoon uitvalsplaatsen voor toeristen wanneer Amsterdam volzit qua overnachtingsplekken? Dit is toch ook de reden dat de kaart is ingevoerd zodat toeristen van en naar Amsterdam kunnen reizen ook al verblijven zij niet binnen de grenzen van Amsterdam. Als het erom gaat dat ook Nederlanders gebruik kunnen maken van de kaart en zodoende goedkoper zouden kunnen reizen dan tegen het reguliere tarief dan kun je daar net zo goed vraagtekens bij zetten wanneer een inwoner van Almere een 3-daagse kaart koopt, die is dan ook goedkoper uit. Dat de NS zelf beslist waar en wanneer een bepaald vervoersbewijs geldig is vanzelfsprekend maar dat de kaart wel te gebruiken is tot aan Lisse (keukenhof) wat nota bene in Zuid Holland ligt maar niet op station Nieuw Vennep is toch op z’n minst merkwaardig. De gemeente Haarlemmermeer staat in nauw verband met de gemeente Amsterdam wat betreft het beleid rondom toerisme. De kaart geldt dan ook op de meeste plaatsen in de Haarlemmermeer maar Nieuw Vennep wordt hier bewust niet in meegenomen. Wellicht kan er bekeken worden of er wel echt reden daartoe is.
Dat laatste argument van NS begrijp ik inderdaad ook niet zo goed, Nieuw Vennep lijkt me dichterbij dan Hilversum (ook bij Schiphol bv) .
Ik gaf ook aan dat het waarschijnlijk daardoor komt dat Hilversum voor toeristen aantrekkelijker is dan Nieuw-Vennep. Dit is echt een vermoeden. Ik durf het niet met zekerheid te beantwoorden, maar ik zal je signaal doorzetten. De kans dat er iets op korte termijn gewijzigd zal worden is echt heel klein omdat er destijds veel aandacht aan besteed is.
Badge +3
Tja, wel zuur dat Nieuw-Vennep er nét buiten valt, en er maar één buslijn (397) heen gaat.

Tot kort geleden kon je immers ook gewoon nog met de trein naar Uitgeest en Beverwijk. De mogelijkheid voor naar Hilversum is volgens mij gedaan voor de 'Castles & Gardens of Amsterdam' (o.a. Muiderslot, Naarden) en nog een bus naar Oud-Loosdrecht voor de plassen daar, net als richting Lelystad voor de Oostvaardersplassen.

Hoofddorp is volgens mij ook alleen maar omdat Schiphol daaronder valt, of is daar veel te zien/doen?

In Hoofddorp op zich valt weinig te beleven maar dat geldt ook voor Nieuw Vennep. Waar het eigenlijk echt om gaat is dat toeristen die buiten Amsterdam verblijven dit meestal niet doen omdat ze zo graag naar bijv. Lelystad ,Hilversum of Nieuw Vennep willen. Als je daar eenmaal bent kun je misschien net zo goed de omgeving verkennen maar ik betwijfel of al deze mensen ook daar naar deze plaatsen zouden afreizen als ze in Amsterdam zouden overnachten. Dus het argument dat bijv. Hilversum aantrekkelijk is voor toeristen komt over het algemeen niet door Hilversum zelf maar door Amsterdam.
Feit is dat Amsterdam de druk vaak niet aan kan waardoor toeristen uitwijken naar andere plaatsen in de REGIO. De NS heeft hier op gereageerd door een passend vervoersbewijs aan te bieden maar maakt hierbij dus onderscheid tussen een toerist die in Lelystad verblijft en een toerist die in Nieuw Vennep verblijft. Die worden benadeeld terwijl zij ook in de regio verblijven en net zo goed gebruik maken van het openbaar vervoer.
Reputatie 6
De geldigheid van het ticket is inmiddels zelfs iets ruimer dan het kaartje van Robert B aangeeft. De Kennemerlijn en de Zaanlijn tot Uitgeest zijn toegevoegd. Zie hier
Bedankt voor de extra info. Zoals op de kaart te zien is kun je dus wel met de bus vanaf Schiphol of Hoofddorp verder zuidelijker reizen (tot de Keukenhof). Het spoor tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep valt letterlijk binnen dit gebied. Dus je mag met de region en travel ticket in dit gebied reizen alleen niet met de trein. Wat is daar nu exact de meerwaarde van voor de NS? Kijk, als er gewoonweg geen treinstation is zoals in bijv. Hillegom dan begrijp ik dat de bus de enige optie is maar Nieuw Vennep heeft gewoon een treinstation. Voor Hillegom biedt de travel ticket wel de snelst mogelijke route per openbaar vervoer aan maar bij het Nieuw Vennep treinstation kun je dus niet eens komen. Het lijkt er bijna op alsof Nieuw Vennep bewust getreiterd wordt. Wel kun je met de bus naar het Getsewoud (nieuwbouwwijk in Nieuw Vennep), daar geldt de travel ticket gek genoeg wel. Maar om vervolgens bij het station te komen is het een half uur lopen. Ik begrijp dat de NS niet over het busvervoer gaat maar wat is nu precies het nadeel als de travel ticket ook op het NS station van Nieuw Vennep geldig is aangezien deze wel rondom het station werkt. We praten dus gewoon over hetzelfde gebied......
Even ter correctie: Hillegom heeft wel een treinstation, mijn fout. Maar dan nog is het vreemd dat op de Amsterdam regio kaart enkel de stations van Nieuw Vennep en Hillegom buiten de boot vallen terwijl ze wel worden opgenomen in de regio. ‘Beroemde’ plaatsen/ stations zoals Purmerend en Uitgeest mogen dan weer wel meedoen.
Reputatie 7
Badge +3
De grenzen zijn op het eerste gezicht nogal willekeurig bepaald. Er zit ongetwijfeld een gedachte achter maar ik heb die nog niet kunnen ontdekken. Behalve dan het niet kunnen maken van afspraken tussen de verschillende partijen over de afrekening.

Aan de andere kant van het geldigheidsgebied kun je met NS tot Hilversum komen. Maar het ARTT is dan weer niet geldig op de buslijnen in het Gooi, met uitzondering van R-Net lijn 320. Toeristen die naar het Singermuseum in Laren willen reizen wordt aangeraden om te lopen vanaf de halte Tergooi Ziekenhuis terwijl ze ook met lijn 109 vanaf Naarden-Bussum, Bussum Zuid, Tergooi Ziekenhuis of station Hilversum zouden kunnen reizen.

Reageer