beantwoord

Geldigheidsduur Trein Dag Dalurenkaart gekocht bij AH

• 30 december 2018
  • 10 reacties
  • 363 Bekeken

Op 25 november 2018 hebben we 3 Trein Dag Dalurenkaarten gekocht bij AH voor 3x€19=€57.- met het idee die een keer te gaan gebruiken. Er staat op dat ze eenmalig zijn te verzilveren tot en met 30-12-2018 (dat is vandaag), maar er staat niet op tot welke datum zo'n dagkaart te gebruiken is.
Nu blijkt bij inloggen dat de gebruiksdatum van te voren moet worden vastgelegd. Akkoord, dat is begrijpelijk, maar er staat NIET dat die datum uiterlijk 31-12-2018 is, dus morgen. Reizen in januari 2019 gaat dus niet. Kortom, we voelen ons misleid en opgelicht voor €57.-. De mevrouw van de telefonische klantenservice kon uiteraard niets anders dan het starre standpunt van NS doorgeven.
Vragen aan de community:
  • Waar en hoe kunnen we het beste terecht met deze klacht? Tv-programma Kassa, Opgelicht of de consumentenbond (waarvan we geen lid zijn) of nog een andere mogelijkheid?
  • Wie kan ons duidelijk maken dat wij zo dom zijn en NS juridisch dan wel moreel wel of geen gelijk heeft?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 31 december 2018, 10:37

Goedemorgen Frits Elkink en welkom bij de NS Community!

Helaas kan ik niet meer controleren hoe de voorwaarden van dit ticket werden gecommuniceerd bij Albert Heijn zelf, maar via Treinreiziger.nl die dit nog als archief heeft opgeslagen staat er duidelijk aangegeven dat het ticket zowel te koop als te gebruiken is tot en met 30 december. Over het algemeen nemen zij deze informatie over van de voorwaarden en informatie die staan vermeld bij de werkelijke verkoper van het ticket, dus ik ga er dan ook van uit dat dit correct was genoteerd bij de Albert Heijn zelf. Mocht dat niet het geval zijn geweest, dan is de Albert Heijn inderdaad de locatie waar dit dan foutief was genoteerd en zul je daar ook terecht moeten met je klacht.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Je hebt je tickets bij AH gekocht dus daar zou je moeten zijn. Verder is het je eigen verantwoordelijkheid om de regels mbt het ticket te lezen.
Badge +3
Hmm, dat lijkt (om in de termen van Albert Heijn te blijven) op het verschil tussen een uiterste verkoopdatum/gebruiksdatum (UVD/TGT) en een houdbaarheidsdatum (THT).

Je mag het ticket dus t/m 30-12-2018 kopen maar nergens staat hoe lang het te gebruiken (houdbaar/verzilverbaar) is?

Er zijn inderdaad treinkaartjes die je binnen een bepaalde (actie)termijn moet verzilveren, met dan meestal een maand in de toekomst (reisdatum tot 31-1-2019 bijvoorbeeld), maar als dat niet expliciet genoemd wordt, dan is de uiterste datum van verzilveren ook de uiterste gebruiksdatum.

Oftewel "deze actie (je couponcode dus) is geldig tot..." en daarna is het einde verhaal.

Klagen bij AH inderdaad.
Goedemorgen Frits Elkink en welkom bij de NS Community!

Helaas kan ik niet meer controleren hoe de voorwaarden van dit ticket werden gecommuniceerd bij Albert Heijn zelf, maar via Treinreiziger.nl die dit nog als archief heeft opgeslagen staat er duidelijk aangegeven dat het ticket zowel te koop als te gebruiken is tot en met 30 december. Over het algemeen nemen zij deze informatie over van de voorwaarden en informatie die staan vermeld bij de werkelijke verkoper van het ticket, dus ik ga er dan ook van uit dat dit correct was genoteerd bij de Albert Heijn zelf. Mocht dat niet het geval zijn geweest, dan is de Albert Heijn inderdaad de locatie waar dit dan foutief was genoteerd en zul je daar ook terecht moeten met je klacht.
Ga naar: https://www.ah.nl/klantenservice
Vul in: NS trein dag dalurenkaart En voila, de voorwaarden en geldigheid.
Hartelijk dank allemaal voor de reacties! Hoewel ik blijkbaar achter de voorwaarden had kunnen komen, blijf ik toch vinden dat de informatie op de verkoop-bon, tevens couponcode, niet duidelijk genoeg en daardoor misleidend is. Ik ben met het geval naar de helpdesk in station Arnhem gegaan. Daar ben ik uiterst begripvol behandeld door een aardige dame. Alleen al het feit dat ik direct kon praten met iemand van NS in plaats van geen bevredigend contact te kunnen krijgen per telefoon (NS-klantenservice) en geen mail te kunnen sturen, was al een hele opluchting. Zij zei dat ik NS wél kon bereiken per post (Postbus 3272). Dat heb ik zojuist gedaan. Ik ben benieuwd wat de reactie wordt. T.z.t. laat ik het weten,
Reputatie 6
Badge +2
@Frits Elkink nogmaals, je hebt de tickets bij AH gekocht, die zijn jouw aanspreekpunt, niet NS.
Reputatie 7
Badge +2
Maar er staat wel onderaan:
Voor vragen over het verzilveren kan je contact opnemen met de NS Klantenservice.
Beste Momo,
Dank voor je reactie.
Er staat niet dat je voor vragen contact op kunt nemen met NS klantenservice.
Er staat wel: "Kijk voor alle voorwaarden op ah.nl/dagretour". Dat heb ik inderdaad niet gedaan, maar hoeveel mensen zouden dat wel doen? Er was geen aanleiding toe, we hadden geen vermoeden van de korte geldigheidsduur ná verzilvering.
Verder staat er: "NS klantenservice is te bereiken op 030-7515155". Ook dat gaf geen reden om direct na aankoop te bellen.
Maar, dank zij jouw reactie gaan we het ook maar eens aankaarten bij AH.
Reputatie 6
Badge +2
Maar er staat wel onderaan:
Voor vragen over het verzilveren kan je contact opnemen met de NS Klantenservice.

verzilveren is iets anders dan geldigheid
Reputatie 7
Badge +2
Klopt, maar het is dus niet zo dat ALLE vragen aan AH gesteld moeten worden, er is verschil.
Dus ik kan me wel indenken dat het niet voor iedereen duidelijk voor welke vragen je waar moet zijn.
Zo zou je tot welke datum zo'n dagkaart te gebruiken is ook kunnen opvatten als tot wanneer is deze te verzilveren.

Overigens, wanneer erbij de voorwaarden staat dat ze tot een bepaalde datum te verzilveren zijn en er staat niet expliciet erbij dat je nog een bepaalde tijd na die datum kan kiezen om te reizen, dan zou het voor mij duidelijke zijn dat de uiterste verzilverdatum ook de uiterste reisdatum is.

Er zijn inderdaad actiekaartjes waarbij je bv nog tot een maand na de uiterste verzilverdatum kan reizen, maar dat staat er dan altijd expliciet bij. Daar komt regelmatig kritiek op dat men dan van te voren een datum moet vastleggen en men niet altijd zo ver van te voren weet wanneer men kan en wanneer het toch niet uitkomt men het kaartje niet meer kan wijzigen.

Reageer