beantwoord

Groepsretour

• 17 januari 2018
  • 42 reacties
  • 889 Bekeken

Wij willen met vijf personen a.s vrijdag naar Rotterdam. Dit willen we doen met de groepsretour. Moeten we dan voor 16.00 uur in Rotterdam zijn? En als de trein vertraging heeft? We komen namelijk helemaal vanuit Oldenzaal.
Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Thomas NS 1 februari 2018, 14:57

Het is belangrijk om in elke situatie te bekijken vanuit de hoofdlijn van het ticket: Een reis met het Groepsticket moet zo gepland worden, dat de reis buiten de spitsuren valt.

Er zijn natuurlijk honderden voorbeelden te verzinnen, waardoor er door overmacht (een storing, uitval van treinen, gemiste overstap etc.) deze hoofdregeling niet na te leven is. Hiervoor is de milde standaardoplossing tot stand gekomen dat er bij vertraging, waardoor je het laatste deel van jouw reis in de spitsuren valt, er aan de conducteur uitgelegd kan worden hoe dit kon gebeuren, waarbij het treinpersoneel met gepaste coulance zal handelen (binnen alle redelijkheid). Deze richtlijn is daarom ook bij de productbeschrijving aangegeven, zodat reizigers wel weten dat ze niet onnodig 2,5 uur op een station zullen moeten wachten bij vertraging.

Dan kan het nog voorkomen dat er ontzettend veel vertraging optreedt door een ernstige verstoring, waardoor het lastig kan zijn om nog binnen deze coulance te vallen. Hoewel ik verwacht dat conducteurs de uitleg van reizigers snappen en controleren, zodat er niet meteen een boete uitgedeeld hoeft te worden, kan het natuurlijk voorkomen dat dit wel gebeurt. In dit soort uitzonderlijke gevallen is het belangrijk om te weten dat onze Klantenservice hierin altijd nog correcties kan aanbrengen. Elke situatie is anders en zal ook als dusdanig moeten worden behandeld.

Wanneer het voorkomt dat een poortje niet meer met het Groepsticket geopend kan worden, doordat er bijvoorbeeld moet worden geswitched van vervoerder o.i.d. geldt wederom de regel: schaf een kaartje aan bij de kaartautomaat, om dit vervolgens te declareren bij onze Klantenservice. Dit is niet ideaal, maar in alle eerlijkheid kunnen we toegeven dat dit soort situaties niet dermate vaak zullen voorkomen, dat het proces en het product hierop aangepast moet worden. Dat zou wel fijn zijn, maar levert te weinig 'gemak' op voor de kosten die deze veranderingen met zich mee kunnen brengen.

Concluderend In de hoofdlijnen is het ticket duidelijk: De reis dient volledig gepland te worden buiten de spits, waarbij in uitzonderlijke gevallen onze Klantenservice hier maatwerkoplossingen zal toepassen, binnen alle redelijkheid, om reizigers niet teveel te laten betalen voor hun reis. Bedankt voor alle feedback (ook in dit topic), dit nemen wij allemaal mee naar de beoordeling van dit nieuwe product, om het vervolgens te kunnen verbeteren en bij kunnen stellen.
Bekijk origineel

42 reacties

Vanwege ziekte ben ik hier helaas niet meer aan toegekomen, maar ik kom maandag met een antwoord of je in het geval van uitval een trein later tijdens de spits mag pakken.
Reputatie 1
En is het groepsticket geldig bij alle vervoerders? En de vervolgvraag waar je op kon wachten: als je bij de eerste vervoerder vertraging hebt opgelopen, mag je dan in de spits overstappen naar de tweede vervoerder?
Vanwege ziekte ben ik hier nog niet aan toe gekomen. Morgen ga ik in overleg en laat jullie zo snel mogelijk weten of het wel of niet is toegestaan om een trein tijdens de spits te pakken indien de laatste trein tijdens de daluren uitvalt.
Reputatie 7
Het is belangrijk om in elke situatie te bekijken vanuit de hoofdlijn van het ticket: Een reis met het Groepsticket moet zo gepland worden, dat de reis buiten de spitsuren valt.

Er zijn natuurlijk honderden voorbeelden te verzinnen, waardoor er door overmacht (een storing, uitval van treinen, gemiste overstap etc.) deze hoofdregeling niet na te leven is. Hiervoor is de milde standaardoplossing tot stand gekomen dat er bij vertraging, waardoor je het laatste deel van jouw reis in de spitsuren valt, er aan de conducteur uitgelegd kan worden hoe dit kon gebeuren, waarbij het treinpersoneel met gepaste coulance zal handelen (binnen alle redelijkheid). Deze richtlijn is daarom ook bij de productbeschrijving aangegeven, zodat reizigers wel weten dat ze niet onnodig 2,5 uur op een station zullen moeten wachten bij vertraging.

Dan kan het nog voorkomen dat er ontzettend veel vertraging optreedt door een ernstige verstoring, waardoor het lastig kan zijn om nog binnen deze coulance te vallen. Hoewel ik verwacht dat conducteurs de uitleg van reizigers snappen en controleren, zodat er niet meteen een boete uitgedeeld hoeft te worden, kan het natuurlijk voorkomen dat dit wel gebeurt. In dit soort uitzonderlijke gevallen is het belangrijk om te weten dat onze Klantenservice hierin altijd nog correcties kan aanbrengen. Elke situatie is anders en zal ook als dusdanig moeten worden behandeld.

Wanneer het voorkomt dat een poortje niet meer met het Groepsticket geopend kan worden, doordat er bijvoorbeeld moet worden geswitched van vervoerder o.i.d. geldt wederom de regel: schaf een kaartje aan bij de kaartautomaat, om dit vervolgens te declareren bij onze Klantenservice. Dit is niet ideaal, maar in alle eerlijkheid kunnen we toegeven dat dit soort situaties niet dermate vaak zullen voorkomen, dat het proces en het product hierop aangepast moet worden. Dat zou wel fijn zijn, maar levert te weinig 'gemak' op voor de kosten die deze veranderingen met zich mee kunnen brengen.

Concluderend In de hoofdlijnen is het ticket duidelijk: De reis dient volledig gepland te worden buiten de spits, waarbij in uitzonderlijke gevallen onze Klantenservice hier maatwerkoplossingen zal toepassen, binnen alle redelijkheid, om reizigers niet teveel te laten betalen voor hun reis. Bedankt voor alle feedback (ook in dit topic), dit nemen wij allemaal mee naar de beoordeling van dit nieuwe product, om het vervolgens te kunnen verbeteren en bij kunnen stellen.
Reputatie 4
Badge
Deze richtlijn is daarom ook bij de productbeschrijving aangegeven, zodat reizigers wel weten dat ze niet onnodig 2,5 uur op een station zullen moeten wachten bij vertraging.

En daar gaat het blijkbaar mis. Bij zowel het Groepsticket als de Dagkaart Daluren is deze verduidelijking niet vermeldt op de verkooppagina, in de productvoorwaarden of FAQ. https://forum.ns.nl/overige-producten-6/regels-omtrent-spitsbeperking-44619/index1.html#post298098
Klopt en er is al meerdere keren gecommuniceerd dat doorreizen in de spits niet mag.

Daaruit kan je concluderen dat je niet mag doorreizen in de spits, ook niet bij vertraging.
Reputatie 4
Badge
Klopt en er is al meerdere keren gecommuniceerd dat doorreizen in de spits niet mag.

Daaruit kan je concluderen dat je niet mag doorreizen in de spits, ook niet bij vertraging.

Reacties 3 en 29 in dit topic geven toch echt aan dat reis afmaken mag/2,5 uur wachten niet nodig is.
Daar heb je volkomen gelijk in, maar elders gaf KJ in eerste instantie als antwoord dat je je niet in de trein mocht bevinden tijdens de spitsuren. Pas na doorvragen gaf KJ aan dat het wel mag bij vertraging.

Als de Klantenservice ook een dergelijk antwoord geeft (dat je niet mag reizen in de spits) en het wordt ook niet gecommuniceerd bij de voorwaarden worden reizigers op het verkeerde been gezet.
Reputatie 7
Badge
Reacties 3 en 29 in dit topic geven toch echt aan dat reis afmaken mag/2,5 uur wachten niet nodig is.
maar - zoals ik het lees - wel met een aantal mitsen en maaren: de groep(sleider) heeft een reisplanneradvies bij zich waarmee de groepsleider de eindbestemming voor de spits kan halen, de groep(sleider) is op tijd vertrokken, er wordt onderweg niet op een station vertraagd/gepauseerd, de groep(sleider) kan de vertraging met zoveel mogelijk feiten verduidelijken, en het verhaal wordt zo snel als mogelijk aan de dienstdoende HC in de spitstrein gemeld. Ik lees erin dat de groep bij vertraging zich actief opstelt, en niet achterover in de kussens van de 1e klas leunt.

Ik verwacht dat de actuele reisplanner leidend zal zijn: als die bij vertraging een overstap aangeeft, en de groep haalde die overstap niet "want het duurde lang voor we de trein uit waren en goede perron hadden gevonden" is het UvB en discussieren met de Klantenservice.
Daar ben ik ook bang voor. Thomas NS raadde het af om het vooraf aan de conducteur te melden, maar eigenlijk zou dat juist moeten.

Nu lopen mensen gewoon de kans om een UvB te krijgen (zeker van tegenstanders van het oude Groepsretour) en niet iedereen kan zomaar 50 euro missen voor 2 maanden.
Reputatie 7
Mijn verzoek om dit op de productpagina te melden loopt. Het is een lastige afweging, gezien dit product eigenlijk duidelijkere grenzen nodig heeft, juist om misbruik te voorkomen. Dat is (neem ik aan) ook de angst van de productbeheerder: dat door de coulance zo expliciet te vermelden, er mogelijkheden ontstaan om misbruik te maken van het ticket.
@MvanGelder Boetes door uitzonderlijke situaties worden altijd al afgehandeld door de Klantenservice die over coulance-opties beschikt. Dat is in deze niet anders. Voor elke boete in de trein is er een mogelijkheid om met de Klantenservice in conclaaf te gaan.
Ja zoals ik al aangeef kan niet iedereen zomaar meer dan 50 euro missen, waar ze ook nog lang op moeten wachten voor evt teruggave.

Ik ben het net je eens over de angst van de productiebeheerder, maar dan moeten ze wellicht voorwaarden bedenken die wel waterdicht zijn. Je kan je klanten ook vertrouwen want de kwaadwillenden weten echt wel hoe ze het moeten doen.
Als ik groepstickets net na de spits tref, denk rond 16.15 uur, dan zou het goed kunnen dat men idd vertraging heeft opgelopen. Dit is zo na te gaan. Kom ik men tussen 17 en 18 uur tegen, dan is het voordeel van de twijfel echt weg. Dan moet je dus al meer dan een uur vertraging hebben. Het kan altijd, maar dat aantonen zal bij eerlijk gebruik geen problemen opleveren. Als er weinig aan de hand is, weet ik wel hoe men bezig is.
Verder ben ik tot op heden 3 groepen tegengekomen en nog geen misbruik.
Het zal in de praktijk ook de meeste keren wel goed gaan, daar heb ik wel vertrouwen in 😃
Reputatie 7
Badge
Als ik groepstickets net na de spits tref, denk rond 16.15 uur, dan zou het goed kunnen dat men idd vertraging heeft opgelopen .....
Na 17.00 uur moet je dus al meer dan een uur vertraging hebben. Het kan altijd, maar dat aantonen zal bij eerlijk gebruik geen problemen opleveren. Als er weinig aan de hand is, weet ik wel hoe men bezig is.

dat net na 16.15 tegenkomen, moet dan wel vlak bij de eindbestemming zijn :P

Bij Nederlandstaligen geldt: hoe meer woorden en drukte... hoe minder bewijs 😉 net als bij anderstaligen die niet verder komen dan "ikke nie weten"...
Reputatie 7
Badge +4
Met een geldig kaartje, heb je geen achterlijk gezwets nodig en wie zich 'vergist' in het eigen voordeel, laadt op zijn minst een verdenking op zich. Reizen doe je met een geldig kaartje, niet met een voordeel opleverende rotsmoes.
Het gedrag van het zwartijderspubliek is de oorzaak van de meeste ellende. De aanpak van de fraude met Facebook is een goede verbetering geweest.

Er is vooruitgang, voor zowel de reizigers als voor de conducteurs. Het nieuwe groepsticket werpt zijn vruchten nu al af. De treiterdiscussies van zwartrijdend Nederland worden daarmee teruggedrongen.

De mensenkennis van de conducteurs is groot genoeg om de mensen die echt per ongeluk een fout maken er uit te halen.
Als je vertraging hebt en doorreist in de spits maak je geen fout.

Reageer