beantwoord

Groepsretour

• 17 januari 2018
  • 42 reacties
  • 875 Bekeken

Wij willen met vijf personen a.s vrijdag naar Rotterdam. Dit willen we doen met de groepsretour. Moeten we dan voor 16.00 uur in Rotterdam zijn? En als de trein vertraging heeft? We komen namelijk helemaal vanuit Oldenzaal.
Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Thomas NS 1 februari 2018, 14:57

Het is belangrijk om in elke situatie te bekijken vanuit de hoofdlijn van het ticket: Een reis met het Groepsticket moet zo gepland worden, dat de reis buiten de spitsuren valt.

Er zijn natuurlijk honderden voorbeelden te verzinnen, waardoor er door overmacht (een storing, uitval van treinen, gemiste overstap etc.) deze hoofdregeling niet na te leven is. Hiervoor is de milde standaardoplossing tot stand gekomen dat er bij vertraging, waardoor je het laatste deel van jouw reis in de spitsuren valt, er aan de conducteur uitgelegd kan worden hoe dit kon gebeuren, waarbij het treinpersoneel met gepaste coulance zal handelen (binnen alle redelijkheid). Deze richtlijn is daarom ook bij de productbeschrijving aangegeven, zodat reizigers wel weten dat ze niet onnodig 2,5 uur op een station zullen moeten wachten bij vertraging.

Dan kan het nog voorkomen dat er ontzettend veel vertraging optreedt door een ernstige verstoring, waardoor het lastig kan zijn om nog binnen deze coulance te vallen. Hoewel ik verwacht dat conducteurs de uitleg van reizigers snappen en controleren, zodat er niet meteen een boete uitgedeeld hoeft te worden, kan het natuurlijk voorkomen dat dit wel gebeurt. In dit soort uitzonderlijke gevallen is het belangrijk om te weten dat onze Klantenservice hierin altijd nog correcties kan aanbrengen. Elke situatie is anders en zal ook als dusdanig moeten worden behandeld.

Wanneer het voorkomt dat een poortje niet meer met het Groepsticket geopend kan worden, doordat er bijvoorbeeld moet worden geswitched van vervoerder o.i.d. geldt wederom de regel: schaf een kaartje aan bij de kaartautomaat, om dit vervolgens te declareren bij onze Klantenservice. Dit is niet ideaal, maar in alle eerlijkheid kunnen we toegeven dat dit soort situaties niet dermate vaak zullen voorkomen, dat het proces en het product hierop aangepast moet worden. Dat zou wel fijn zijn, maar levert te weinig 'gemak' op voor de kosten die deze veranderingen met zich mee kunnen brengen.

Concluderend In de hoofdlijnen is het ticket duidelijk: De reis dient volledig gepland te worden buiten de spits, waarbij in uitzonderlijke gevallen onze Klantenservice hier maatwerkoplossingen zal toepassen, binnen alle redelijkheid, om reizigers niet teveel te laten betalen voor hun reis. Bedankt voor alle feedback (ook in dit topic), dit nemen wij allemaal mee naar de beoordeling van dit nieuwe product, om het vervolgens te kunnen verbeteren en bij kunnen stellen.
Bekijk origineel

42 reacties

Als ik groepstickets net na de spits tref, denk rond 16.15 uur, dan zou het goed kunnen dat men idd vertraging heeft opgelopen. Dit is zo na te gaan. Kom ik men tussen 17 en 18 uur tegen, dan is het voordeel van de twijfel echt weg. Dan moet je dus al meer dan een uur vertraging hebben. Het kan altijd, maar dat aantonen zal bij eerlijk gebruik geen problemen opleveren. Als er weinig aan de hand is, weet ik wel hoe men bezig is.
Verder ben ik tot op heden 3 groepen tegengekomen en nog geen misbruik.
Reputatie 7
Badge +4
Met een geldig kaartje, heb je geen achterlijk gezwets nodig en wie zich 'vergist' in het eigen voordeel, laadt op zijn minst een verdenking op zich. Reizen doe je met een geldig kaartje, niet met een voordeel opleverende rotsmoes.
Het gedrag van het zwartijderspubliek is de oorzaak van de meeste ellende. De aanpak van de fraude met Facebook is een goede verbetering geweest.

Er is vooruitgang, voor zowel de reizigers als voor de conducteurs. Het nieuwe groepsticket werpt zijn vruchten nu al af. De treiterdiscussies van zwartrijdend Nederland worden daarmee teruggedrongen.

De mensenkennis van de conducteurs is groot genoeg om de mensen die echt per ongeluk een fout maken er uit te halen.
Als je vertraging hebt en doorreist in de spits maak je geen fout.
Reputatie 7
Het groepsretour bestaat niet meer, dit kun je doen met een groepsticket. Met een groepsticket mag je inderdaad niet in de spits reizen, dus je zult voor 16.00 in Rotterdam moeten zijn.

https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/groepsticket-daluren
Het ticket is alleen geldig in de daluren: op doordeweekse dagen tot 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. In het weekend en op feestdagen de hele dag geldig. Het is dus niet toegestaan om met het Groepsticket Daluren tijdens de spits te reizen, ook niet wanneer de reis vóór de spits is begonnen.
En bij vertraging?
Reizigers die door storingen/vertragingen in de spits belanden, mogen hun reis afmaken, Dat betreft op maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur. In het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag. Meer informatie kan je in het sticky topic terugvinden.
Reputatie 7
Ligt de bewijslast bij de reiziger en dit wordt gecontroleerd door de HC. De reiziger mag deze redelijkerwijs de reis afmaken.

Voorbeeld (met verzonnen tijden en aansluitingen etc)

1:
Trein van Utrecht naar Rotterdam. Aankomst Rotterdam 15.45.
Trein heeft vertraging van 20 minuten en komt binnen om 16.05.
Geen probleem, je mag je reis afmaken.

2:
Trein van Utrecht naar Rotterdam, met geplande overstap in Gouda (volgens reisplanner)
Je mist de aansluiting in Gouda, waardoor je 1 trein later pakt en later in Rotterdam komt (en dus de 16.00 grens passeert)
Geen probleem, je mag je reis afmaken.

3:
Trein van Utrecht naar Rotterdam, waarbij je om 16.00 pas in Gouda zou zijn. Je trein heeft vertraging waardoor je je aansluiting mist in Gouda. Redelijkerwijs had je sowieso al niet door mogen reizen.
In dit geval dus wel een probleem, je mag je reis niet afmaken.

4:
Elke andere vorm van vertraging die voortvloeit uit het zelf te laat zijn, ongedwongen omreizen, niet volgen van de NS reisplanner o.i.d. is niet toegestaan en je mag dan dus niet doorreizen.
Lijkt mij handig om dat bij de veel gestelde vragen te zetten.

Maar even aan ander fictief voorbeeld. We komen in Woerden vast te staan. Na een uur besluit ik als hoofdreiziger toch maar even naar de kiosk te gaan voor een pakje tabak kopje thee. Ik check om 16:10 even uit en wil terug naar mijn gezelschap. Lukt dat?
Bij geen reactie...

De hoofdreiziger heeft bij vertrek een vertraging van enkele uren. De rest van de groep stapt op een tussengelegen station in....
Reputatie 7
Ik heb geen idee hoe het zit met e-tickets die worden geblokkeerd bij de poortjes, zou ik eens moeten testen.

Aangezien een groep moet samen reizen, geld de vertraging van de hoofdboeker. Deze moet immers altijd aanwezig zijn. De rest van de groep zal dan aanpassen aan hem/haar. Als we het over enkele uren hebben is het waarschijnlijk toch al weer dal 🙂
Ik vind je vraag lastig te beantwoorden. Ik hoop dat je me even wat meer tijd gunt, Nooduitgang.
Met deze e-tickets kan je niet inchecken na 16.00 dus nee dat lukt niet.

En de reiziger moet de vertraging bewijzen, hoe gaat hij dat doen bij treinen die te vroeg vertrekken en treinen die een station overslaan ?

En met alle respect, maar de afdeling die dit heeft bedacht zou het antwoord op al deze vragen paraat moeten hebben. Er is immers lang over nagedacht.
Alleen werk ik niet bij deze afdeling, MvanGelder. Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet alle antwoorden klaar heb liggen. Nogmaals ik ga erachteraan en laat het jullie zo snel mogelijk weten.
En ter aanvulling : Hoe gaat het werken bij vertraging en je moet overstappen bij stations met poortjes op de perrons ?
Alleen werk ik niet bij deze afdeling, MvanGelder. Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet alle antwoorden klaar heb liggen. Nogmaals ik ga erachteraan en laat het jullie zo snel mogelijk weten.

Nee natuurlijk begrijp ik dat, het was ook niet naar jou bedoeld maar ik heb zo'n vermoeden dat er helemaal niet over is nagedacht 😃
Die mening mag je hebben en ook delen, maar ik kan niet alle vragen gelijk beantwoorden. Ik hoop vanmiddag nog in contact te komen met desbetreffende afdeling.
Reputatie 7
En de reiziger moet de vertraging bewijzen, hoe gaat hij dat doen bij treinen die te vroeg vertrekken en treinen die een station overslaan ?

Laat ik hem zo stellen - de reiziger moet een goed beargumenteerde reden hebben om in de spits verder te reizen. Hij of zij zal dus met bewijslast moeten komen. Dat zal vaak mondeling zijn (die trein had vertraging waardoor ik mijn aansluiting miste bv).

Aan het personeel dan de taak dit te controleren. Dit kan op meerdere manieren. Mocht er nog getwijfeld worden, kan er altijd een UvB geschreven worden en dit achteraf worden rechtgetrokken doordat er dieper in de systemen wordt gekeken. Maar ga er vanuit dat dit zeer weinig zal gebeuren omdat dat het meeste werk kost. Het personeel zal het overgrote deel direct kunnen controleren.

En ter aanvulling : Hoe gaat het werken bij vertraging en je moet overstappen bij stations met poortjes op de perrons ?

Zoals ik lees in jouw reactie bij #9 gaan ze niet open. In dit geval dus ook niet bij inchecken bij een station met meerdere poortjes. Je zou dan contact op kunnen nemen met het personeel op het station, of de info-zuil kunnen gebruiken.
@Nooduitgang

In het sticky topic staat : Zoals bij de Dagkaart Dag Daluren, is het E-ticket van het Groepsticket niet te gebruiken om in de spits de poortjes te openen.

Je kan dus niet om 16.10 uitchecken en weer inchecken.
Ik vind je vraag lastig te beantwoorden. Ik hoop dat je me even wat meer tijd gunt, Nooduitgang.

Neem de tijd Erryt. Ik kan me voorstellen dat ze intern ook even nodig hebben. Ligt ook niet aan jou.

Overstappen op station Sloterdijk kan ook een probleem zijn.

Wat betreft de info-zuil. Daar kan ik weinig positiefs over zeggen. Dat is mijn ervaring, want die laten je er echt niet zomaar door. Ga ervan uit dat je dan al snel 5 tot 10 minuten bezig bent en staat iedereen je raar aan te kijken. Ooit een keer voordat het rit naar reis principe van toepassing was, twee gevonden ov kaarten willen afgeven bij de balie achter de poortjes. En dat was niet de enige keer. Werkelijk geen idee wat voor types daar werken, maar dat ze onzichtaar zijn lijkt mij prettig voor ze en niet onterecht.
@Nooduitgang

In het sticky topic staat : Zoals bij de Dagkaart Dag Daluren, is het E-ticket van het Groepsticket niet te gebruiken om in de spits de poortjes te openen.

Je kan dus niet om 16.10 uitchecken en weer inchecken.

Ik ben redelijk goed op de hoogte. ?
Ieder uvb waarbij de reiziger ook maar een heel klein beetje realistisch claimt door te mogen reizen in de spits vanwege vertraging/te vroeg vertrokken/whatever is kansloos. Het kan niet zo zijn dat de bewijslast daarvoor bij de reiziger ligt, terwijl de reiziger bijna nergens toegang toe heeft.
Reputatie 4

Alleen als je van of naar het stationsdeel in de hemboog wilt overstappen. Voor alle andere perrons bestaat er al dan niet via een omweg een poortvrije route.

Alleen als je van of naar het stationsdeel in de hemboog wilt overstappen. Voor alle andere perrons bestaat er al dan niet via een omweg een poortvrije route.

Ja leuk via de trappen omhoog naar spoor 11-12 en dan weer naar beneden. Welke argeloze reiziger denk je nu dat dit gaat doen????
@ravitsec,
Ook als je gebruik wil maken van de lift?
Als ik vanuit Schiphol kom en op Sloterdijk naar spoor wil is dat mogelijk? Misschien wel, maar die route weet ik zo snel niet.
Reputatie 4
[quote=hlubbers]
Ja leuk via de trappen omhoog naar spoor 11-12 en dan weer naar beneden. Welke argeloze reiziger denk je nu dat dit gaat doen????

Alleen diegenen die weten dat dat kan via spoor 11-12 en tijd genoeg hebben om de overstap via vier trappen te maken.

@ravitsec,
Ook als je gebruik wil maken van de lift?
Als ik vanuit Schiphol kom en op Sloterdijk naar spoor wil is dat mogelijk? Misschien wel, maar die route weet ik zo snel niet.

Nee, de liften zijn staan compleet los. Dus alleen via de trap kan het momenteel.
Als je vanaf Schiphol aankomt op de bovenverdieping (spoor 12), dan heb je de keuze uit twee trappen naar beneden. De ene komt uit in de poortjeszone voor spoor 3/4 (richting Zaandam/Alkmaar) en de andere trap komt uit in de poortjeszone voor spoor 5/6/7/8 (richting Amsterdam Centraal/Haarlem).

Reageer