beantwoord

Groepsretour 8.57 vertrekken

Hoi!

Ik wil vrijdag graag een groepsretour ticket gebruiken maar om op tijd te zijn moet mijn familie de trein hebben van 8.57. Een groepsretour is pas geldig vanaf 9.00, is dit een heel groot probleem? Het scheelt echt heel veel in de kosten en anders zijn ze een half uur te laat..

Groetjes,
Susanne
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 28 August 2017, 11:50

Bekijk origineel

18 reacties

Een groepsretour is een e-ticket en daarmee mag u echt pas na 9:00 gaan reizen. Voor die 3 minuten kunt u voor 50 euro p.p. beboet worden.
Reputatie 7
Badge +4
Vervallen, zie onder.
Een groepsretour is een e-ticket en daarmee mag u echt pas na 9:00 gaan reizen. Voor die 3 minuten kunt u voor 50 euro p.p. beboet worden.

Onjuist! Voor alle vervoerbewijzen geldt een speling van 5 minuten, dus je riskeert géén boete. Vanaf 08:55 mag je ook inchecken met bijvoorbeeld Dal Voordeel én reizen is vanaf dat tijdstip ook toegestaan. We trekken één lijn en ook met een eticket (geldig vanaf 09:00) geldt er een speling van 5 minuten.

]U heeft er echter geen recht op.

In zekere zin dus wel.

EDIT: Inmiddels is duidelijk geworden dat je met een eticket pas vanaf 09:00 mag reizen, niet al om bijvoorbeeld 08:57.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben er niet ongelukkig mee dat het zo wordt gehanteerd maar het is hier altijd anders gecommuniceerd, ook door NS.
Het is wel een verbetering en het komt ook eerlijker over. Wordt het alleen zo gehanteerd als beleid bij controle of ook zo gecommuniceerd? Dat laatste lijkt me dan wel nodig.

Ik gaf altijd het advies het te vragen aan de conducteur en meestal mocht het dan wel, aanvankelijk hierboven ook, maar dat is dan vervallen.

Strikt genomen wordt bij de informatie over het mogen inchecken ook 09.00 aangehouden maar het is algemeen bekend dat inchecken na 08.55 mag. Dan komt de groep Dalurenwachters in beweging, ik ook trouwens 😉
Dat laatste zou wel mooi zijn. (Gecommuniceerd) Omdat de voorwaarden een andere richting aangeven.

Onjuist! Voor alle vervoerbewijzen geldt een speling van 5 minuten, dus je riskeert géén boete. Vanaf 08:55 mag je ook inchecken met bijvoorbeeld Dal Voordeel én reizen is vanaf dat tijdstip ook toegestaan. We trekken één lijn en ook met een eticket (geldig vanaf 09:00) geldt er een speling van 5 minuten.

Geldt dit ook echt voor alle vervoersbewijzen dus ook actie kaartjes zoals van de spoordeelwinkel en AH/blokker/kruidvat?
Reputatie 7
Badge +4
Voor actiekaartjes waarbij je moest inchecken gold dit al, dus kennelijk nu ook voor de actiekaartjes in de vorm van een e-ticket.
Yes Marv! Het geldt voor álle vervoerbewijzen. Het is geen voorwaarde, meer een soort coulanceregeling.
Voor actiekaartjes waarbij je moest inchecken gold dit al, dus kennelijk nu ook voor de actiekaartjes in de vorm van een e-ticket.

Klaas-Jan NS wekt niet de indruk alsof het om een recente verandering gaat. Kennelijk was het allang zo, maar weet vrijwel niemand dat. De vraag wordt vrij regelmatig gesteld op het forum, maar dit is de eerste keer dat ik een ander antwoord zie.
Ik redeneer ook zo hoor, sinds de komst van de nieuwe abonnementen en hun 5 minuten speling wil ik ook de e-tickets meenemen, alleen gaan die vaak een stapje verder, die nemen meer dan 5 minuten speling en dat is weer niet ok.

Het is een coulance inderdaad, ik heb nooit een verandering gelezen in voorwaarden.
Je moet ook een grens trekken. 5 minuten is mooi. En geen seconde langer.
Als er echt één lijn is getrokken, mag je met een e-ticket dat vanaf 9:00 geldig is zelfs geen seconde eerder dan 8:55 de OV-chipkaartzone betreden.
Yes Marv! Het geldt voor álle vervoerbewijzen. Het is geen voorwaarde, meer een soort coulanceregeling.
Waar kan ik dat vinden in de voorwaarden.
Aan rijdend personeel is hierover niets gecommuniceerd naar mijn idee.
Dat is dan wel weer een nadeel Pe_pe 😞
Als er echt één lijn is getrokken, mag je met een e-ticket dat vanaf 9:00 geldig is zelfs geen seconde eerder dan 8:55 de OV-chipkaartzone betreden.

Gelukkig is het hier geen Noord-Korea. Stel dat je bijvoorbeeld de Intercity van Groningen naar Zwolle wil nemen van 09:16 (de vorige ging om 08:46) en je komt om 08:50 het station op, dan mag je wat mij betreft prima in de trein gaan zitten, mits deze gereed staat. Laten we de boel niet op de spits (...) drijven.

Gelukkig is het hier geen Noord-Korea. Stel dat je bijvoorbeeld de Intercity van Groningen naar Zwolle wil nemen van 09:16 (de vorige ging om 08:46) en je komt om 08:50 het station op, dan mag je wat mij betreft prima in de trein gaan zitten, mits deze gereed staat. Laten we de boel niet op de spits (...) drijven.

Prima betoog. Schaf Noord-Korea dus ook maar snel af voor de reizigers die met een chipkaart reizen.
Nou, dat lijkt mij lastig, want we leven niet in Noord-Korea.
Wanneer je met een product reist dat je moet inchecken dan is er sprake van 5 minuten speling, met etickets is dat niet het geval, dan is 09:00 uur 09:00 uur.

Reageer